CV ketel slaat niet aan als backup bij hybride WP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 14:45
Allen,

Ik ben ook al bezig met de leverancier, maar zeker voor toekomst kan ik mij voorstellen dat misschien meer mensen hier last van gaan hebben.
Het gaat hier om de combinatie remeha Elga Ace met de remeha CV ketel.

Wat is het probleem?
De warmtepomp vraagt nooit de CV ketel om te bij te springen, met het gevolg dat de temperatuur langzaam of niet stijgt.

Inmiddels is het hier in huis een "comfortabele" 16 graden.

Wat heb ik allemaal zelf al geprobeerd?
De parameter HP051 (drempel wanneer WP uit moet gaan, deze staat standaard op -15) omzetten naar 5 graden (net was het 3 graden buiten). De WP ging netjes uit, CV sloeg niet aan als backup.

De meest extreme oplossing (deze werd ook door leverancier/remeha geadviseerd als noodoplossing) is de warmtepomp via de noodschakelaar uit te zetten. Zelfde effect, CV sloeg niet aan. Systeem gaat in fout en heeft "apparaat status blokkering"

Parameters:
HP058 - Stille modus: nee
HP061 - Modus: Kosten (ik heb ook de andere geprobeerd maar geen effect)
Stooklijn: 1,5
CP780 - Regelstrategie: weersafhankelijk (andere hebben ook geen effect)
HP000 - Bivalente temeperatuur: 18 graden
HP030 - Vertraging backup in minuten: 1
Vertragingen HP047, HP048 op 1 minuut gezet van de backup

Als ik de oplossing via de leverancier/Remeha heb plaats ik hier ook, maar in de tussentijd ben ik benieuwd of iemand dit al eens heeft meegemaakt en mogelijk een oplossing heeft O-)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:17

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er een communicatieprobleem is tussen je ELGA ACE en je CV ketel.

Welke Remeha CV ketel heb je exact? Welke klokthermostaat heb je hangen?

Op het display kan je zien dat de backup wordt aangestuurd met een icoontje. Als je denkt dat de ketel mee zou moeten helpen; Kan je dan een foto van je display hier posten?

Mocht je een oudere Remeha ketel hebben, bijvoorbeeld een Avanta classic ( niet de ACE) dan gaat de ketel niet in storing wanneer er geen klokthermostaat is aangesloten. Je ELGA vind het ook best als er geen ketel is aangesloten.

De aansluiting tussen de ketel en ELGA is een automatische aansluiting. Je ELGA bepaald zelf eerst of hij met R-bus kan praten ( Alle ACE apparaten ) daarna kiest de ELGA voor Opentherm, en daarna valt de ELGA terug op AAN/UIT. En in het geval er niets is aangesloten wordt die uitgang dus ook AAN/UIT aangestuurd.

Mijn advies zou zijn om je installateur terug te laten komen. Hem de thermostaatkabel bij de ELGA los te halen en hier een klokthermostaat op te zetten. En dan kijken of je met die klokthermostaat ( liefst Opentherm ivm storingsdetectie! ) de ketel in de stand verwarming kan krijgen.

Daarnaast kan je installateur meten of er spanning staat op de klemstrook waar je je CV ketel op aansluit. Mogelijkheid is uiteraard ook dat je printplaat een issue heeft ( lijkt mij in eerste instantie onwaarschijnlijk overigens.

Mocht je meer willen weten: Ik heb sinds 2020 een ELGA ACE 6 hangen naar volle tevredenheid :-)

En nog een tip: Blijf in eerste instantie zo veel als mogelijk van je instellingen af; Eerst je ketel werkend en daarna instellingen tweaken.

Zie ook: https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Het is de Remeha Elga ace 4 icm Remeha Tzerra Ace 39c. WP 1,5 maand oud, CV ketel 1,5 jaar.
Thermostaat is de E-twist (ook 1,5 jaar oud).

Ik heb inmiddels het huis wat warmer gestookt middels heaters (17,5 graad binnen).
Thermostaat heb ik op 23 graden gezet om het te forceren, wat geen resultaat oplevert ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5fV0nzzSGSrt5EtnOOG6BNr-OU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZuFt4gV5YPA8FMYHISJBlKt.jpg?f=fotoalbum_small

Ik vermoed ook dat het idd een installatie/technisch probleem is, dit is het eerste stookseizoen en ik heb sinds de WP is aangesloten. Ik ga met je tips onder de arm naar de installateur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birza
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-12-2023
Zelfde configuratie, zelfde probleem. Ook eerste stookseizoen.
Wie is je installateur?
Mijn installateur (Warmtethuis) komt niet verder dan (telefonisch) advies om HP048 op 10 minuten te zetten en dan een paar dagen(!) in de kou te wachten of dat helpt. Niet geaccepteerd. Resultaat moet - lijkt me - binnen een paar uur zichtbaar zijn.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Installateur is langs geweest, had het idee dat de "stook"temperatuur van de CV te laag stond.
Dus die is verhoogd van 50 naar 70, maar heeft het niet opgelost.

Morgen komt bij mij iemand van Remeha langs omdat de installateur het niet kan oplossen. Ben benieuwd waar die mee komen.

Het signaal tussen de WP en CV meette goed.
Maar zou ik in mijn simpele analyse zeggen: sluit een apparaat aan die "aan" kan sturen naar de CV, en zie je of het in de CV zit of niet. En andersom dat je "aan" stuurt naar de WP zodat de WP ziet dat de CV reageert en dat dan ook reflecteert als icoontje op het display.

Dus ik ga er vanuit dat de Remeha persoon dat nagaat.

Als je de temperatuur naar 30 graden draait kan het niet meer dan een uur duren voordat de CV bij hoort te schakelen.

Hier is zo, (wat ik al in mijn eerste post zette) dat de CV zelfs niet bijschakelt als je WP automatisch laat uitgaan middels HP051. In andere woorden dan zou je bij -15 (of waar je hem op instelt) lekker blauwbekken...

Als ze morgen zijn geweest post ik het hier! @birza

Verder staan er nu wat heaters in huis te draaien en is mijn PC bitcoins aan het minen (puur voor de warmte opwekking 8)7 )

[ Voor 12% gewijzigd door Ikke_Niels op 29-11-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 22:58
Hier is de installatie manual
Zie vooral het plaatje op pagina 21. linksboven staat de aansluiting voor opentherm (x3) of on/off (x2) naar je ketel.

1 van die 2 moet zijn aangesloten op de ingang van je CV, waar normaal de thermostaat op zit. Als dat draadje niet goed zit aangesloten gebeurt er niks.

Om de werking van je CV te testen (of als noodoplossing) kun je ook je thermostaat direct op de CV aansluiten. Of zelfs heel simpel de 2 "on/off" contanten op je ketel kortsluiten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrysSt
  • Laatst online: 17-12-2024
Bij mij hetzelfde probleem met Elga Ace 4kw en Intergas ketel. Wij zitten ook in de kou. Maar zonet even aan het draadje naar de ketel getrokken en.... het werkt! Hij warmt nu keurig op naar zo'n 60 graden en koelt dan weer af naar 37 graden. Bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
@AndrysSt
Hoe zit dat dan bij jou? En aan welke kant heb je getrokken?

Links bovenin zit de (groene) aansluiting op de OTH poort van de CB-12, maar die zit vast (heeft de installateur ook los en vast gemaakt).
Bij de CV ketel gaat het een zwart blok in wat ik volgens mij echt makkelijk los kan krijgen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUpvlhCYokbguCUwBBavDxAr5GA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMwIgtSEO3PdP2mRoZ5SQKaD.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrysSt
  • Laatst online: 17-12-2024
@Ikke_Niels Ik heb de ketel niet open gehad maar gewoon wat aan het draadje geduwd en getrokken en toen sloeg hij al aan. Ik laat de installateur er nog wel even naar kijken of die verbinding wat degelijker gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
De besturing van de CV ketel lostrekken is mij ook net even te tricky.... en aan die CV kant heb je maar 1 aansluiting (de R-bus die het zelf verder uitzoekt waar die mee verbonden is).

Aan de WP kant is het bij mij verbonden met de opentherm aansluiting op de CB-12, wat mij logisch lijkt.
Maar toch ik vraag mij of dat niet de 1 van de andere 2 aansluitingen moet zijn.

Misschien heeft @mkleinman hier nog inzichten over? ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Ikke_Niels op 29-11-2023 15:24 ]

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Goedemorgen,

Hier ook probleem dat cv niet meewerkt/aanslaat, alle parameters nagelopen. Cv icoontje staat wel aan. Cv werkt wel dmv warm water badkamer.
Service monteur komt vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:13
vandordten schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:51:
Goedemorgen,

Hier ook probleem dat cv niet meewerkt/aanslaat, alle parameters nagelopen. Cv icoontje staat wel aan. Cv werkt wel dmv warm water badkamer.
Service monteur komt vandaag
Thermostaat aansluiting op gasketel even checken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05

Fiets

A.K.A. Bambi

Nevermind, ik moet beter lezen..

[ Voor 84% gewijzigd door Fiets op 30-11-2023 09:21 ]

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandordten
  • Nu online
Monteur komt voor 1200, ik wacht even voordat ikzelf iets ga doen.
Elga doet iig zijn best nog, maar binnen is de temperatuur wel gezakt naar 16,5 <+:)
BarryH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:04:
[...]

Thermostaat aansluiting op gasketel even checken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandordten
  • Nu online
Goedemorgen,

Aansluiting cv op printplaat hybride was niet juist aangesloten, mijn cv kan alleen via aan/uit werken en niet op de OpenTherm.

• birza
Installateur heeft het probleem gisteren (29.11) doorgezet naar Remeha. Benieuwd hoe snel daar wordt gereageerd.
Wordt vervolgd.

• Ikke_Niels
Remeha is inmiddels bij mij langs geweest er moest het eea gereset worden in de cv ketel. Die stond in een "zomermodus" achtige situatie, instellingen waar ik (bij mijn weten) niet standaard bij kan.

Dus mocht er een installateur langskomen, het kan dus ook in de instellingen van de cv zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:03

nWn

In Geocentric Orbit

Hier was eenzelfde situatie waarbij de CV ketel (Nefit Topline) niet aansloeg wanneer daar om gevraagd werd (door een Mercuria Ace). Probleem bleek de aansluiting van de kabel bij de ketel te zijn: deze was niet op de aan/uit aangesloten.

Waarschijnlijk hebben de installateurs de kabel in dezelfde poort geprikt waar de oude thermostaat op zat (welke een eigen protocol van Nefit gebruikt om moduleren mogelijk te maken). Daar kon de warmtepomp niks mee. Nu gelukkig weer warmte, het was ondertussen toch wel wat aan het afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Ik heb zelf (net) nog wel een andere bug gevonden.

Het gaat hier om het instellen van de parameters van de kosten, te weten HP062, HP063 en HP064.
Deze had ik aangepast naar mijn tarieven, te weten 40 cent voor HP062 en HP063 en gas naar 137.
Als de HP064 naar 137 zet stopt de warmtepomp én de ketel.
Ik heb ze nu weer teruggezet naar de standaard waarden (20 en 77) en dan schiet het systeem weer direct aan.

Hoe al deze parameters op elkaar inwerken is blijkbaar wat vreemd. Dus mocht je ketel niet aanspringen kan het dus ook in theorie parameter HP064 zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birza
Remeha is vanmorgen langs geweest. Probleem voortvarend opgelost. Bleek te maken te hebben met "iets vreemds" in de standaardinstellingen van de CV ketel.

[ Voor 5% gewijzigd door birza op 01-12-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 23:28
Hallo, ik heb hetzelfde probleem.

Heb 2 Calenta Ace ketels, en 2 Elga Ace Warmtepompen (Kantoor en privé)
Beiden E Twist.

Kantoor werkt goed; Privé wordt niet warmer dan 18 - 19 graden.

Wat zou die standaard instelling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Nu online
Ik merk dat de cv op on/off staat (x3) best veel gas verbruik plus elektriciteit heb en dat cv en hybride warmtepomp echt niet samenwerken.
Melding gemaakt en monteur komt zsm langs voor de fine tuning.
Zit nu elke dag parameters te wijzigen om te kijken of het iets helpt. Overweeg bijna nu geen warmtepomp te gebruiken onder 2,5° (daarvoor merkte ik niet dat cv niet goed was aangesloten) want ze werken elkaar nu alleen maar tegen en vloerverwarming benedenverdieping koelt elke x weer te veel af.
vandordten schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:12:
Goedemorgen,

Aansluiting cv op printplaat hybride was niet juist aangesloten, mijn cv kan alleen via aan/uit werken en niet op de OpenTherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgvanmiddelkoop
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-06 19:04
@Ikke_Niels , dank voor de tip!

Bij mij stonden de prijzen ingesteld op 30 cent voor electra (hoog en laag) en 115 cent voor gas.
Direct zodra ik de 115 cent voor gas omlaag stelde naar 60 cent sprong de CV ketel aan, en hij blijft nu netjes branden ook toen ik direct daarna de electra prijzen naar 15 cent heb ingesteld.

Lijkt inderdaad een bug te zijn. Het viel me laatst al op dat deze instellingen tegenwoordig in een nieuw hoofdmenu-item “gebruikers-instellingen” zitten, dan optie “warmtepomp”. Vorig jaar hadden we dit probleem niet, lijkt met deze nieuwe versie geintroduceerd te zijn.

Dus: staat uw gasprijs hoger dan 1 euro, dan kan deze tip zomaar helpen om er weer minder bibberend bij te zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gforcehhw
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-06 12:16
Hi Roel,

Is dit al bij je opgelost?

Ik heb hetzelfde issue. Ook al de tarieven omlaag gezet maar dat geeft geen soelaas.
Het wordt niet warmer dan 19 graden en de leiding temp niet warmer dan wat de Warmtepomp aankan (ongeveer 28-32 graden).

Er wordt wel gas verbruikt maar echt warm wordt de uitgangs temperatuur niet. Ook al zet ik de thermostaat op 30 graden en kan ie lang die temp niet bereiken, hij gaat niet een warmere aanvoer regelen.

Op een of andere manier krijgt de CV niet het seintje dat ie ff moet bijspringen om de temperatuur in de leidingen te verhogen. Hij doet wel iets, maar veel te weinig.

Thanks
Richard
roelvg schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:52:
Hallo, ik heb hetzelfde probleem.

Heb 2 Calenta Ace ketels, en 2 Elga Ace Warmtepompen (Kantoor en privé)
Beiden E Twist.

Kantoor werkt goed; Privé wordt niet warmer dan 18 - 19 graden.

Wat zou die standaard instelling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gforcehhw
birza schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:55:
Remeha is vanmorgen langs geweest. Probleem voortvarend opgelost. Bleek te maken te hebben met "iets vreemds" in de standaardinstellingen van de CV ketel.
"iets vreemds".. 8)7

Hebben ze de ketel een reset gegeven of iets specifieks aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_Niels
gforcehhw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:10:
Hi Roel,

Is dit al bij je opgelost?

Ik heb hetzelfde issue. Ook al de tarieven omlaag gezet maar dat geeft geen soelaas.
Het wordt niet warmer dan 19 graden en de leiding temp niet warmer dan wat de Warmtepomp aankan (ongeveer 28-32 graden).

Er wordt wel gas verbruikt maar echt warm wordt de uitgangs temperatuur niet. Ook al zet ik de thermostaat op 30 graden en kan ie lang die temp niet bereiken, hij gaat niet een warmere aanvoer regelen.

Op een of andere manier krijgt de CV niet het seintje dat ie ff moet bijspringen om de temperatuur in de leidingen te verhogen. Hij doet wel iets, maar veel te weinig.

Thanks
Richard

[...]
De makkelijkste manier is via testmodus te kijken of de ketel kan forceren.

Eerst naar testmodus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORo0fHUurAgtAduVd4pJhzVxDWU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1aIw8jMDWcXyzNj1cPSDk3W.jpg?f=fotoalbum_small

En vervolgens functieteststatus op "hoog vermogen" zetten. (Na het testen weer uitzetten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkdvWD_mzf2z3bgCyeeBUORvqGo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5tPm0rYNnuvODoMYoQDFPvY.jpg?f=fotoalbum_small

Dit zorgt ervoor dat je WP én ketel hoge vraag krijgen.
Als dan nog steeds niet de ketel (na +- 10-15 seconde) aanspringt is de communicatie naar je ketel niet lekker. Dat is iets wat je installateur of remeha moet oplossen.

Bij mij was het namelijk ook het geval dat de ketel "niet goed" was ingesteld, dus nooit bijsprong als ik het bovenstaande deed.

[ Voor 3% gewijzigd door Ikke_Niels op 08-12-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gforcehhw
getest en 10 minuten laten lopen. T aanvoer loopt iets op van 26 graden naar 27, maar verder niet.
Je zou denken dat ie zsm naar de Tmax (70) zou gaan gecombineerd. Maar niets van dat.

Het lijkt wel de communicatie want als ik een stook test doe met mijn ketel, dan pompt ie er binnen een paar seconden heet water door. Niets mis met de ketel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ikke_Niels schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:44:
De besturing van de CV ketel lostrekken is mij ook net even te tricky.... en aan die CV kant heb je maar 1 aansluiting (de R-bus die het zelf verder uitzoekt waar die mee verbonden is).

Aan de WP kant is het bij mij verbonden met de opentherm aansluiting op de CB-12, wat mij logisch lijkt.
Maar toch ik vraag mij of dat niet de 1 van de andere 2 aansluitingen moet zijn.

Misschien heeft @mkleinman hier nog inzichten over? ;)
Volgens mij meest eenvoudige stap: Meet met een multimeter op de klemstrook de spanning over de terminals van de ketelaanlsuiting ( aan de kant van de ketel ). Wat meet je daar?

Haal dan de kabel los en meet de kabel zelf ( zonder de connector ). Als het goed is zou er spanning op moeten staan. Staat er geen spanning op dan is er wat mis met de aansluiting in de ELGA of een kabelbreuk in de kabel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

gforcehhw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:30:
getest en 10 minuten laten lopen. T aanvoer loopt iets op van 26 graden naar 27, maar verder niet.
Je zou denken dat ie zsm naar de Tmax (70) zou gaan gecombineerd. Maar niets van dat.

Het lijkt wel de communicatie want als ik een stook test doe met mijn ketel, dan pompt ie er binnen een paar seconden heet water door. Niets mis met de ketel dus.
Hoe is je ketel aangesloten? Mogelijk met Opentherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gforcehhw
mkleinman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:29:
[...]

Hoe is je ketel aangesloten? Mogelijk met Opentherm?
yes, opentherm met een Etwist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

gforcehhw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:31:
[...]

yes, opentherm met een Etwist
Dus je hebt een eTwist thermostaat naar je ELGA ACE ( Dat is R-Bus ) . En je ACE babbelt dus Opentherm met je ketel.

Bij Opentherm heb je een master ( je ELGA) en je slave ( ketel ). Je ELGA bepaald via Opentherm de gevraagde aanvoertemperatuur. Echter zijn er genoeg ketels die Geen Opentherm praten maar Opentherm met een dialect.

En in het geval dat jou ELGA Opentherm praat en de Ketel een dialect kan dat voor allerlei problemen zorgen, waaronder een veel te lage gevraagde aanvoertemperatuur.

Oplossing om dit te testen is alles uit zetten en de kabel tussen de ELGA en de ketel zo zetten dat ze beide op AAN/UIT zitten aangesloten. Betekent hoogstwaarschijnlijk dat je aan beide kanten de kabel moet om hangen. Let op: Geen Opentherm en AAN/UIT verwisselen met elkaar, dat kan leiden tot kapotte aansluitingen ( been there done that )

Als je alles, na 3x controleren, op AAN/UIT hebt zitten dan nog weer eens testen. Grote kans dat je ketel dan wel normaal reageert op extra warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gforcehhw
mkleinman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:37:
[...]

Dus je hebt een eTwist thermostaat naar je ELGA ACE ( Dat is R-Bus ) . En je ACE babbelt dus Opentherm met je ketel.

Bij Opentherm heb je een master ( je ELGA) en je slave ( ketel ). Je ELGA bepaald via Opentherm de gevraagde aanvoertemperatuur. Echter zijn er genoeg ketels die Geen Opentherm praten maar Opentherm met een dialect.

En in het geval dat jou ELGA Opentherm praat en de Ketel een dialect kan dat voor allerlei problemen zorgen, waaronder een veel te lage gevraagde aanvoertemperatuur.

Oplossing om dit te testen is alles uit zetten en de kabel tussen de ELGA en de ketel zo zetten dat ze beide op AAN/UIT zitten aangesloten. Betekent hoogstwaarschijnlijk dat je aan beide kanten de kabel moet om hangen. Let op: Geen Opentherm en AAN/UIT verwisselen met elkaar, dat kan leiden tot kapotte aansluitingen ( been there done that )

Als je alles, na 3x controleren, op AAN/UIT hebt zitten dan nog weer eens testen. Grote kans dat je ketel dan wel normaal reageert op extra warmtevraag.
Dank je voor de genomen moeite en uitleg.

De ketel is een Remeha Calenta 40C. Je zou verwachten dat de ketel en Elga Ace dezelfde taal praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
mkleinman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:26:
[...]

Volgens mij meest eenvoudige stap: Meet met een multimeter op de klemstrook de spanning over de terminals van de ketelaanlsuiting ( aan de kant van de ketel ). Wat meet je daar?

Haal dan de kabel los en meet de kabel zelf ( zonder de connector ). Als het goed is zou er spanning op moeten staan. Staat er geen spanning op dan is er wat mis met de aansluiting in de ELGA of een kabelbreuk in de kabel.
Inmiddels heeft Remeha het bij mij opgelost. De ketel moest gereset worden.
gforcehhw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:30:

Het zou mij niets verbazen dat je hetzelfde probleem hebt wat ik had. Want als de ketel niet aanspringt de testmodus dan is het of de kabel (maar die kans is klein) of "instellingen" in de CV of iets anders, maar mijn installateur kon het niet oplossen, daar moest Remeha uiteindelijk voor langskomen.

Je kan nog het eea testen zoals mkleinmann hierboven aangeeft, maar als er in testmodus niets gebeurd...

[ Voor 8% gewijzigd door Ikke_Niels op 08-12-2023 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

gforcehhw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:42:
[...]

Dank je voor de genomen moeite en uitleg.

De ketel is een Remeha Calenta 40C. Je zou verwachten dat de ketel en Elga Ace dezelfde taal praten.
Assumptions is the mother of all f*ckups :-)

Beter proberen en uitsluiten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gforcehhw
Precies.

Iets dat me nu ook opvalt is dat op de WP het icoontje van de pomp en icoontje van een vlammetje aanstaat. Dat laatste geeft aan dat de ketel aan het bijspringen is volgens mij. Echter leiding temperatuur is 32 graden en de leiding van CV naar WP is koud.

Maandag komt sowieso de monteur, maar ik dacht wellicht met een instelling eea te verbeteren qua bijschakelen CV. Er wordt evengoed volgens de statistieken van de CV ongeveer 5m3 aan gas verbruikt per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gforcehhw
Monteur is geweest,. Opentherm communicatie gaf issues inderdaad en AAN/UIT werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 23:28
Excuses dat ik zo laat reageer.

Mijn "storing" is opgelost door een monteur van de installateur.
Er stond iets niet juist ingesteld. CV sprong pas bij -3 graden in.
Nu werkt alles goed. (Beide Remeha Elga Ace warmtepompen.)
Pagina: 1