Woning voorbereiden op klimaatverandering/hoog water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:41
Hallo,

Naar aanleiding van recent stemgedrag op diverse plekken in de wereld ben ik er inmiddels vrij zeker van dat ‘we’ klimaatverandering niet op een tijdige manier onder controle gaan krijgen. Zelf heb ik privé zo’n beetje gedaan wat ik kon (zonnepanelen, warmtepomp) en op werk probeer ik ook verduurzaming initiatieven van de grond te krijgen (daar is veel meer te winnen dan privé maar blijkt in de praktijk nog verrassend lastig van de grond te krijgen).

De volgende stap is in mijn optiek het opvangen van de onvermijdelijke impact van klimaatverandering. Daarbij kun je denken aan zonwering om de warmte buiten te houden (is al aardig voor elkaar), een airco om het leefbaar te houden in huis (niet echt duurzaam maar goed), veel groen in de tuin om water op te vangen (check). Maar er is 1 onderwerp waar moeilijker op is voor te bereiden en dat is de kans op overstromingen door hoog water. Ons huis staat op +0.5 NAP, dat klinkt leuk maar betekend dat grofweg de helft van de dag (vloed) het water in de Noordzee nu al hoger staat dan onze woning.
De reden dat ik dit topic start is nu eigenlijk wat kun je doen om je voor te bereiden op mogelijk 2 meter water in je straat (stel je krijgt dit een halve dag van te voren te horen). Vanuit de overheid vindt ik niet echt iets wat de schade van zoiets aan je huis zou kunnen minimaliseren.

Ik vermoed/hoop dat muren en vast ramen dit wel een tijdje kunnen weerstaan maar dat met name kieren rondom deuren en openslaand ramen een zwakke plek zijn. Wat zou je daaraan kunnen doen in dat kortetijdsbestek wat je hebt. Zomaar een paar hersenspinsels:
- Zandzakken op voorraad leggen (lijkt me dat dit alleen praktisch is voor een klein laagje water + waar laat je die dingen)
- Houten betimmering voor de kozijnen langs slaan. Dus zorgen dat je voor alle ramen en deuren op de begane grond hout op voorraad hebt. Beschadiging kozijnen (acceptabel natuurlijk als het binnen droog blijft) + waar laat je die dingen
- Alle kieren op het laatste moment afkitten/purren. Zou waterdicht moeten kunnen zijn, maar wat een puinzooi om daarna weer weg te halen…
- Spullen in huis zoveel mogelijk naar boven brengen. Welke spullen zouden nog speciale aandacht nodig hebben (meterkast?)
- …

Andere zaken wat zinvol kan zijn om vooraf over na te denken:
- Noodaccu in huis om nog enkele dagen vriezer/koelkast etc op te kunnen laten draaien
- Waar laat je de auto (ervan uitgaande dat je thuis blijft). Alle hoge plekken in de buurt zullen waarschijnlijk al bezet zijn. Je wilt ook in de beperkte tijd die je hebt niet uren lopen zoeken naar een plekje en dan terug moeten lopen. Ik dacht zelf kijken of je de auto op een paar van die werkplaats bokken kunt rijden zodat deze hoger staat en de luchthapper dicht tapen om te voorkomen dat er water in de motor komt?
- Uiteraard zorgen voor voldoende water en eten in huis

Misschien wat een pessimistisch topic, maar er van te voren over na denken kan misschien net het verschil maken.

Wat is jullie menig.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:50
Volgens mij is hier wel eens een topic over geweest, met allerlei mensen varierend van wat blikvoer in huis halen tot echt full blown doomsday preppen... weet alleen even niet meer hoe dat topic ook alweer heette...

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:27
Ik zou samen met de buren in de straat een VVE opstarten en elke maand inleggen om een 10 meter hoge dijk in de straat aan te leggen.

De auto zou ik inruilen voor een Amfibievoertuig

[ Voor 16% gewijzigd door wm1234 op 27-11-2023 18:02 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:24
Wij hebben een roeibootje op zolder gelegd en een heel groot dakraam laten plaatsen.
Als er dan onverwacht veel water is kunnen we via het dakraam wegvaren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb 3 bolders aan de gevel geschroeft op 2,5 mtr hoog.

Kan ik straks mooi de zeilboot aanleggen en zo binnen stappen via een van de slaapkamer ramen.
Gaat wel even duren aangezien de kiel 1,8 mtr diep steekt vanaf de waterlijn.

[ Voor 27% gewijzigd door bgrr op 27-11-2023 18:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Haha dit topic gaat uit de hand lopen...
Ik denk dat het practisch onmogelijk is om je huis goed te beschermen tegen urenlang 2m water.
Verhuizen naar een hoger gelegen huis is ws. de goedkoopste oplossing.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
@Anman
Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, ik werk namelijk bij een waterschap. Maar voorlopig hoef je je niet echt zorgen te maken over overstromingen door zeespiegelstijging. Onze dijken zijn sterk genoeg voor de komende 50 jaar en we zijn hard bezig om voor 2050 alle dijken nog hoger te maken. In het meest slecht scenario komen we pas in 2100 echt in de problemen als we na 2050 stoppen met alles. Dus jij gaat dat echt niet meer meemaken en wellicht je eigen kinderen ook niet.

Het grootste gevaar zit eerder in stortbuien zoals in Limburg. Daar was het vooral erg doordat Limburg het laagste punt is in die omgeving. In de meeste gebieden in NL zal het veel minder ernstig zijn.
In de regio Den-Haag zal er circa 50cm water komen te staan (voor een paar dagen), prima te overzien dus.

Beste actie voor jou, verhuis naar de zandgronden.
Of wat veel logischer is, goed verdiepen in de materie en er achter komen dat je rustig in je huidige huis kan blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
migchiell schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:43:
Volgens mij is hier wel eens een topic over geweest, met allerlei mensen varierend van wat blikvoer in huis halen tot echt full blown doomsday preppen... weet alleen even niet meer hoe dat topic ook alweer heette...
Je bedoelt deze?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2119444

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22

Fiber

Beaches are for storming.

Anman schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:36:
Hallo,

Naar aanleiding van recent stemgedrag op diverse plekken in de wereld ben ik er inmiddels vrij zeker van dat ‘we’ klimaatverandering niet op een tijdige manier onder controle gaan krijgen. Zelf heb ik privé zo’n beetje gedaan wat ik kon (zonnepanelen, warmtepomp) en op werk probeer ik ook verduurzaming initiatieven van de grond te krijgen (daar is veel meer te winnen dan privé maar blijkt in de praktijk nog verrassend lastig van de grond te krijgen).

De volgende stap is in mijn optiek het opvangen van de onvermijdelijke impact van klimaatverandering. Daarbij kun je denken aan zonwering om de warmte buiten te houden (is al aardig voor elkaar), een airco om het leefbaar te houden in huis (niet echt duurzaam maar goed), veel groen in de tuin om water op te vangen (check). Maar er is 1 onderwerp waar moeilijker op is voor te bereiden en dat is de kans op overstromingen door hoog water. Ons huis staat op +0.5 NAP, dat klinkt leuk maar betekend dat grofweg de helft van de dag (vloed) het water in de Noordzee nu al hoger staat dan onze woning.
De reden dat ik dit topic start is nu eigenlijk wat kun je doen om je voor te bereiden op mogelijk 2 meter water in je straat (stel je krijgt dit een halve dag van te voren te horen). Vanuit de overheid vindt ik niet echt iets wat de schade van zoiets aan je huis zou kunnen minimaliseren.

Ik vermoed/hoop dat muren en vast ramen dit wel een tijdje kunnen weerstaan maar dat met name kieren rondom deuren en openslaand ramen een zwakke plek zijn. Wat zou je daaraan kunnen doen in dat kortetijdsbestek wat je hebt. Zomaar een paar hersenspinsels:
- Zandzakken op voorraad leggen (lijkt me dat dit alleen praktisch is voor een klein laagje water + waar laat je die dingen)
- Houten betimmering voor de kozijnen langs slaan. Dus zorgen dat je voor alle ramen en deuren op de begane grond hout op voorraad hebt. Beschadiging kozijnen (acceptabel natuurlijk als het binnen droog blijft) + waar laat je die dingen
- Alle kieren op het laatste moment afkitten/purren. Zou waterdicht moeten kunnen zijn, maar wat een puinzooi om daarna weer weg te halen…
- Spullen in huis zoveel mogelijk naar boven brengen. Welke spullen zouden nog speciale aandacht nodig hebben (meterkast?)
- …

Andere zaken wat zinvol kan zijn om vooraf over na te denken:
- Noodaccu in huis om nog enkele dagen vriezer/koelkast etc op te kunnen laten draaien
- Waar laat je de auto (ervan uitgaande dat je thuis blijft). Alle hoge plekken in de buurt zullen waarschijnlijk al bezet zijn. Je wilt ook in de beperkte tijd die je hebt niet uren lopen zoeken naar een plekje en dan terug moeten lopen. Ik dacht zelf kijken of je de auto op een paar van die werkplaats bokken kunt rijden zodat deze hoger staat en de luchthapper dicht tapen om te voorkomen dat er water in de motor komt?
- Uiteraard zorgen voor voldoende water en eten in huis

Misschien wat een pessimistisch topic, maar er van te voren over na denken kan misschien net het verschil maken.

Wat is jullie menig.

Alvast bedankt!
Verhuizen naar de Veluwe, Drenthe of de Limburgse heuvels lijkt me een heel stuk eenvoudiger... :z

Hier in de buurt zit overigens een café met de prachtige voorspellende naam 'Amersfoort aan Zee'... _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik woon op de begane grond en was net te laat voor STAP budget voor een snorkel cursus :'(

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 19:57
Door recent stemgedrag gaat Nederland een dermate grotere invloed krijgen op het klimaat, het gaat namelijk de VOC weer nieuw leven inroepen en heel Azië overnemen, waardoor de zeespiegel zoveel stijgt dat alleen de ark van Noach nog een uitweg kan zijn. Wie kan mij voorzien van hout en wie heeft een tuin welke groot genoeg is? Gr, gr en bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Montaner schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:31:
Door recent stemgedrag gaat Nederland een dermate grotere invloed krijgen op het klimaat, het gaat namelijk de VOC weer nieuw leven inroepen en heel Azië overnemen, waardoor de zeespiegel zoveel stijgt dat alleen de ark van Noach nog een uitweg kan zijn. Wie kan mij voorzien van hout en wie heeft een tuin welke groot genoeg is? Gr, gr en bedankt.
Iemand is je voor geweest met het bouwen van een replica... :Y)

https://arkmuseum.eu/

Afbeeldingslocatie: https://www.alphens.nl/resize/upload/803/80233/ark-van-noach_Josh3-AMP.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 27-11-2023 18:38 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Koppel je HWA af (krijg je subsidie voor bij de meeste gemeenten) graaf hiervoor een flink gat in je tuin voor een grote tank, je kan je afgegraven grond mooi gebruiken voor een verhoging om je auto altijd te parkeren. Win-win. Uiteindelijk kost het nog een boel geld natuurlijk maar het is een idee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:45

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Je kan natuurlijk ook in een flat gaan wonen want dat neemt al een hoop van je onnodige zorgen weg.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 20:19

copykat

Good copy isn't bad

Betonnen woonbootbak bestellen en in je tuin laten bezorgen, opbouw er op bouwen en oude huis afbreken om nieuwe tuin te verkrijgen.
Zolang ie niet drijft heb je een mooie kelder om al je blikvoedsel op te slaan.
Win win situatie.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 20:28
Je hebt jezelf wel erg bang laten maken als dit een serieus onderwerp is.. gelukkig maar dat je op je werk meer weerstand krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:57
Ramen e.d. dichtkitten zal niet voldoende zijn. Door het riool (wc) en mogelijk ook vanuit de kruipruimte zal er water je woning binnen komen als het buiten hoog water is.

Wat je kan doen is een noodpakket maken met houdbaar eten, water en een radio op batterijen, zaklamp e.d.

Maar best kans dat je al geëvacueerd bent voordat er echt hoog water komt.

Of dat ik je opvis met een vletje.
https://nationalereddingsvloot.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 27-11-2023 19:19 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Hoe grappig het ook lijkt, dit is NIET de HK. Als je niet serieus kan reageren, reageer dan niet.

Voor degenen die denken: dit gebeurt nooit: daar denken de mensen die in Limburg wonen wel anders over. Bij de rivieren overstroomt het geregeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 27-11-2023 19:17 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Deze lijkt me hier on-topic:

Waarschijnlijk is geld uitgeven aan hogere dijken een stuk goedkoper per Nederlander dan individueel dit gaat doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anman
Bedankt voor de (ludieke) reacties en misschien overdreef ik wat.
Maar dan anders gesteld, stel er komt 50 cm water te staan door een stortbui. Hoe minimaliseer je de materiële schade? Water wat door het riool omhoog komt (dat lijkt me hier dan weer onwaarschijnlijk omdat regenwater hier niet via het riool gaat), wat zou je daar tegen kunnen doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
50cm water door een stortbui, dan heb je wel andere problemen dan een beetje water in je woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:05
Dompelpomp en hopen dat je niet verzuipt. Je hebt ook speciale systemen waarbij het dompelpomp verhaal is geautomatiseerd. Ook heb je speciale damsystemen en stoppers voor deur wat het waterdicht afsluit.

Maar als je niet aan de dijk woont dan zal ik niet teveel zorgen om maken. Ook heb je verzekering. Klimaatverandering is tot nu toe niet voorspelbaar en ik vind zelf dat er nog niet een vaste patroon erin zit. Vorige jaar was het een geweldig motorjaar en zaten we met de droogtes. Nu blijft het regenen regenen en regenen. Volgend jaar kan het weer helemaal anders zijn.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anman schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:28:
Maar dan anders gesteld, stel er komt 50 cm water te staan door een stortbui. Hoe minimaliseer je de materiële schade? Water wat door het riool omhoog komt (dat lijkt me hier dan weer onwaarschijnlijk omdat regenwater hier niet via het riool gaat), wat zou je daar tegen kunnen doen?
1) Accepteren dat je het water uiteindelijk toch niet buiten houdt.

2) Je begane grond zo inrichten dat het tegen een stootje kan: Stenen vloer, elektra op anderhalve meter hoogte ipv die moderne net boven de vloer stopcontacten, meubels die tegen een spatje water kunnen en/of hoge poten hebben, keukenkastjes weer hoog zoals vroeger, boeken, andere papieren en computers etc. boven zetten, etc. etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Veel ludieke antwoorden, maar weinig concrete hulp aan de ts.

Er is vrij veel te vinden (links hieronder), maar vrij weinig dingen die je zelf kunt doen.

Waar ik naar zit te kijken:
Sleuven in de deuren waar ik schotten en zand in kan doen.
Stoppenkast extra beschermen, idealiter zorgen dat aansluitingen zo hoog mogelijk zitten
Opblaasboot met bijl op zolder
Noodrantsoen op 1e verdieping
Uitzoeken of aggregaat en dompelpomp de moeite waard is
Opvangplaats klaarhebben als andere huizen overstromen.
begane grond compartimenteren

https://www.rijksoverheid...ateroverlast-en-hoogwater
https://klimaatadaptatien...gen-beperken/maatregelen/
https://www.denkvooruit.nl/risicos/overzicht/overstroming
https://www.onswater.nl/bescherming-tegen-overstromingen
https://overstroomik.nl/vragen-of-opmerkingen

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

Maar dan anders gesteld, stel er komt 50 cm water te staan door een stortbui. Hoe minimaliseer je de materiële schade?
Goede isoleerde deuren en kozijnen zijn redelijk waterdicht, niet?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Monkeydancer schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:42:
Dompelpomp en hopen dat je niet verzuipt. Je hebt ook speciale systemen waarbij het dompelpomp verhaal is geautomatiseerd. Ook heb je speciale damsystemen en stoppers voor deur wat het waterdicht afsluit.

Maar als je niet aan de dijk woont dan zal ik niet teveel zorgen om maken. Ook heb je verzekering. Klimaatverandering is tot nu toe niet voorspelbaar en ik vind zelf dat er nog niet een vaste patroon erin zit. Vorige jaar was het een geweldig motorjaar en zaten we met de droogtes. Nu blijft het regenen regenen en regenen...
Wen er maar aan, die regen houdt nooit meer op...:

https://klimaatadaptatien...erlast/verandert-neerslag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik had de link net al gegeven, maar https://klimaatadaptatien...gen-beperken/maatregelen/ geeft best veel handvatten en ideeën.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
Opstal- en inboedel verzekering polissen doornemen en eventuele wijzigingen in de gaten houden.

Ik las al hier en daar dat verzekeringsmaatschappijen beginnen te wurmen aan de risico's m.b.t. schade t.g.v. wateroverlast en andere schaden door veranderend klimaat.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Ik maak me er in Nederland niet zo'n zorgen over. Maar heb vrienden in Oostenrijk die hier in de lente mee te maken krijgen als de sneeuw smelt en het lokale stroompje een kolkende watermasse wordt die regelmatig buiten de overs treedt.

De straten die hier last van hebben, hebben allemaal verhoogde ingangen, de deuren sluiten vrijwel waterdicht. De ramen naar de kelder sluiten vrijwel waterdicht. De betonbak in de kelder loopt licht af naar een hoek waar een waterpomp staat. Er lekt weinig water en wat er lekt kan makkelijk weggepompt worden.

Het komt wel voor dat ze als het door extreme regen extra hoog water is, dat ze hun deuren niet kunnen openen omdat het daar alsnog tegenop kolkt.

Maar als je je er erg druk overmaakt ga je aan de Duitse grens weg van de rivieren wonen. Is goedkoper dan achteraf je huis hier tegen wapenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:27
Ik woon aan de maas. Kan er nat worden. Doe je niks tegen. Tegen een paar cm water kun je nog iets doen.

Je kunt schotten op maat laten maken die je in kozijnen kunt klemmen. Dan ben je wellicht safe tot een cm of 30. Vergeet niet je wc af te kurken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Daar heb je speciale kleppen voor. Laten alleen afval water vanuit je huis door.

Bekijk Terugslagklep 110 op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 27-11-2023 20:56 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Als je er over kan drijven, hoef je niet bang te zijn voor hoog water ;)

50cm door een stortbui klinkt als heel veel, maar ik ken wel plekken in mijn vorige woonplaats waar 20-30cm water op straat eens in de zoveel tijd wel voor komt. De plaats kent wat licht hoogteverschil en als het riool de neerslag niet meer aan kan, dan verzamelt het water zich nu eenmaal op de laagste plekken. Ik woonde iets hoger en heb zo'n 15cm water in de straat gehad.

50cm water op straat zal op zo'n plek bij het extremer worden van hoosbuien dus waarschijnlijk ooit realiteit worden.

De eerste stap is verhoogde voordeuren en begane grond vloeren. De hele straat met huizen van meer dan 100 jaar oud had simpelweg een opstap bij de voordeur. Ook de stoep en voortuintjes liepen schuin af richting de weg. Resultaat door zo te bouwen is dat de dorpel van de voordeur al zeker 30cm hoger lag dan het straatniveau. Maar als je huis er al staat, is daar eigenlijk niets aan aan te passen.

Dus dan kom je toch op enerzijds het weren van water. Zandzakken, een houten of metalen schot wat je voor de deuren kunt plaatsen
(in sleuven, tussen rubbers).

In huis moet je denken aan het gebruik van waterbestendig materialen, het zoveel mogelijk hoog plaatsen van kwetsbare apparatuur en installaties, materialen om snel meubels 'hoog' te kunnen zetten en een dompelpomp op een laag punt.
- tegelvloer is waterbestendig
- warmtepomp, cv maar bijvoorbeeld ook de vaatwasser en oven enigszins op hoogte plaatsen. Warmtepomp op zolder, buiten unit ergens op een plat dak en niet op voetjes in de tuin.
- houten kistjes of stapels stenen die je ergens bewaart en die je kan gebruiken om je bank of eettafel op te zetten. Kleinere meubels kun je natuurlijk naar boven sjouwen als er hoog water op komst is. Ook boven je eettafel kun je weer vanalles hoog weg zetten.
- dompelpomp in je kruipruimte of kelder. Maar uitsluitend indien je niet vergeet om ook de ventilatie van die kruipruimte of kelder goed af te dichten. Want anders loopt de boel sneller vol dan je dompelpomp kan verwerken. Denk ook aan een noodstroom voorziening voor je dompelpomp. Indien een groot gebied onder water staat kan dat gevolgen hebben voor de stroomvoorziening.

Kijk ook eens goed hoe de (kleine) hoogteverschillen zijn in je woonplaats en regio. Want grote delen van Nederland lijken vrijwel vlak, maar soms is er ongemerkt toch ergens 1 of 2 meter hoogteverschil binnen een kilometer afstand. Door te weten waar het het hoogst is in je directe omgeving weet je waar je je auto relatief veilig kunt achterlaten én waar je naartoe moet als je niet in je woning kan blijven (als het water al op anderhalve meter in je woonkamer staat en nog blijft stijgen, dan is het niet realistisch om langdurig thuis te blijven zonder stroom, verwarming, vers drinkwater, riolering...). Als je dan kan waden of met een opblaasbootje efficiënt richting het hoogste punt in je directe omgeving kan is dat wel zo fijn en ontlast dat de hulpverlening enorm (want je kan ook de mensen in je omgeving de 'droge' kant op sturen en daar dan gegroepeerd wachten op verdere evacuatie).

Als laatste kun je natuurlijk denken aan een noodpakket met radio, zaklamp, voorraad batterijen, dekens/slaapzakken voor het hele gezin, goede regenponcho's en uiteraard voedsel, drinken en iets om het voedsel mee op te warmen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je kunt deze ingraven rondom je perceel, best cool spul:

[ Voor 28% gewijzigd door Tralapo op 27-11-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sebazzz schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:50:
[...]

Maar als je huis luchtdicht is geïsoleerd heb je waarschijnlijk mechanische ventilatie die nooit helemaal luchtdicht is afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Er is inmiddels een 'soort van' overzichtskaart waar je kunt zien hoe je buurt er uit ziet wanneer er extreem veel regen zou vallen.
Atlas Leefomgeving Nederland
Misschien valt het in jouw buurt wel mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 19:57
*knip*
Commentaar op de moderatie mag per DM.

[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 28-11-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23

Onbekend

...

De maatregelen die je moet nemen is een beetje afhankelijk van waar je in Nederland woont, wat voor woning je hebt en wat je behoeften zijn. Iemand op Texel heeft heel andere behoeften dan iemand in Emmen, en ook weer heel anders dan Eindhoven of Maastricht.

Ik denk altijd aan het volgende: Zorg dat je het beter voor elkaar hebt dan je buren.
Een voorraad blikken voedsel, mogelijkheid om water te zuiveren en dat soort dingen zijn wel handig om te hebben. Maar zorg ervoor dat je daarvan méér hebt dan de buren zodat jij er langer mee kunt overleven en niet afhankelijk bent van een winkel of iets anders in de buurt.

En zorg dat jouw woning ook fysiek in betere conditie is. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jouw afwatering beter is dan de buren (dat het water dus sneller het riool in gaat) met bijvoorbeeld kokosbuizen. En dat je je huis bijvoorbeeld helemaal rondom waterdicht kunt maken tot bijvoorbeeld 30cm waterhoogte.
Maar tegen een overstroming van 5 meter hoogte doe je niets tegen. Niet qua water, maar ook qua kracht.

Maar bekijk het ook eens vanaf een heel andere kant: De banken. Op vele huizen rust een hypotheek van honderden duizenden euro's. Ze zullen niet zo blij zijn als heel veel van die onderpanden ineens waardeloos worden. Je kunt er vanuit gaan dat zoveel mogelijk wordt gedaan om rampen te beperken door dijken op te hogen en de waterhoogtes in de gaten te houden. En je kunt er vanuit gaan dat het Rijk bijspringt indien er een enorme ramp gebeurd. Dus voor een jaar lang blikvoer opsparen hoeft echt niet. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:57

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn verschillende topics geweest waarin ook het onderwerp van zeespiegelstijging werd aangestipt, voornamelijk klimaattopics met af en toe een meer ruimtelijke ordening of vastgoed richting.

Om een eigen post te linken voor 2050+ (of 2070+ volgens andere voorspellingen):
Qwerty-273 in "Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/9db98c056460466a2725b7fc8320a5ff3dc83abd/?url=https%3A%2F%2Fwww.h2owaternetwerk.nl%2Fimages%2FNederland-en-zeespiegelstijging.jpg

De enige echte optie is verhuizen naar hoger gelegen gebieden. Dat zal tegen de tijd dat het kostenplaatje van het in standhouden van de Nederlandse kustbescherming en waterstanden op de waterwegen volledig uit de hand loopt een knelpunt worden. Dan zijn we wellicht al een federaal Europa en is het makkelijker om de volledige bevolking en werkgelegenheid uit de lage gebieden te verhuizen naar drogere grond. Anders zal je heel lief moeten overleggen om België/Duitsland of verder Europa en masse in te trekken.
en ja dan zit je met hele andere politieke vraagstukken dan puur en alleen droge voetjes

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:02
Onze huizen in Twente zijn over 20 jaar miljoenen waard. Al is t alleen al omdat de helft van NL dan onder water staat.
En ik kan met de fiets naar 't strand.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballistique
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-09-2024
*knip*
Niet op de man aub en commentaar op de moderatie kan per DM.

[ Voor 132% gewijzigd door tweakduke op 28-11-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:50
@Anman

Zelf geloof ik niet dat we ooit onder water komen te staan.
Nederland is te goed in polderen, dus van heel west Nederland een grote polder maken lijkt me een mooie uitdaging.

Maar om je vraag te beantwoorden:

Je hebt zandloze zandzakken die ofwel zelf water absorberen en dan opzwellen, of gevuld worden met water.
Deze nemen dus weinig ruimte in.

Voor je deurkozijn zou je een aluminium plaat kunnen laten zetten van een meter hoog die tegen het kozijn aan komt met een afdichtrubber.
Dit kan je met schroeven tegen je kozijn trekken, waterdruk doet de rest.

Riool zal gewoon gaan overlopen ook zonder regenwater van de huizen, dus je kan alvast een terugstroomklep er tussen zetten.

Ik zou deze buiten ingraven, hij kan sowieso al nuttig zijn mocht je een keer een verstopping hebben.
https://leidingshop.nl/on...YXzZSf85ut6RoCmZsQAvD_BwE

Kans is dat deze niet volledig sluit door wc papier vochtige doekjes of vet, maar het minimaliseert wel de doorstroming richting huis.
Als extra kan je in de kruipruimte een schuifklep of kogelkraan in de rioolbuis verlijmen.

https://www.pvc4u.nl/prod...LMH-2xOcmUJBoCqscQAvD_BwE
Ik heb zelf deze schuifafsluiters in gebruik bij mij koivijver, en na jaren open staan sluiten ze ook niet 100% af, er komt vuil in de zitting waardoor hij niet volledig sluit.
Hier heb ik het over een pisstraaltje dat je met een klein pompje of scheppen met een emmer makkelijk bij kan houden.

Een kogelkraan zal wel volledig afsluiten omdat de kogel zelf de zitting schoon houd.
Maar ze zijn nogal duur.
https://www.nkineede.nl/n...epdm-125-mm-2x-lijm-pn-10

Verder zou ik een dompelpomp (of2) in huis hebben zodat je het water onder de vloer kan houden.
Droog pompen zou ik niet doen omdat dan eventueel zand onder de fundering vandaan kan spoelen, en er dan steeds meer water binnen komt.

Roostertjes in de gevel en open stootvoegen kun je dichten met plastic folie en klei.

Mooiste is als je ooit de kans hebt een nieuw huis te bouwen, je het als woonboot bouwt maar op land laat liggen.
Deze wel aan voldoende hoge meerpalen leggen, of intern spudpalen verwerken zodat die uit zicht zijn.
Of een huis op palen waaronder je kan parkeren, maar de woonboot kan je verplaatsen naar bewoond gebied.

[ Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 28-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:46
Zelf hebben we een beetje een dubbele moraal hierover. Enerzijds houden we voor de lange termijn serieus rekening met grotere problemen qua wateroverlast, anderzijds blijven we voorlopig wel wonen waar we zitten (+15 NAP). We wonen zelf langs de maas, bij de vorige overstroming zagen we het water in de straat staan. Nog een flinke regenbui en het had bij ons ook blank gestaan. We kunnen wel naar een andere plek, maar dan heb je weer natuurbranden die ook een steeds reëler risico zijn (werk zelf bij de brandweer). En dan heb ik liever een keer water dan brand. Dus voor de korte termijn accepteren we het risico.

Op korte termijn, zeg voor de komende 10-20 jaar:
- We hopen dat het "ruimte voor de rivier" programma voldoende werkt. Wat verderop is een groot deel van de uiterwaarden vergroot. Dit lijkt ook al voldoende te werken.
- De mensen strak langs de dijk hebben zandzakken klaarliggen die snel gevuld kunnen worden. Dat is de laatste keer ook gedaan en was ook nodig op sommige lage plekken in die dijken.
- Wacht niet te lang met evacueren en vertrouw op je eigen waarneming. Hier werd ons de laatste keer verteld: ga maar lekker slapen, niks aan de hand. Het water staat op 13.6m, de dijken zijn 14.2, dus geen enkel probleem. Terwijl we zelf de straat in kijken en het over de dijk zien komen... Dat bleek later ook een "verbeterpunt" van de organisatie. Dus daar vertrouw ik echt niet meer op. Wij hadden 's avonds in ieder geval fotoalbums en andere zaken op zolder gelegd. Tassen klaargezet met kleren voor een paar dagen en paspoorten er in. Achteraf gezien hadden we geluk. Maar de volgende keer gaan we wel weg naar familie, helemaal nu we kinderen hebben. Als iedereen uiteindelijk toch hals-over-kop midden in de nacht tegelijk weg wil, is de enige grote brugverbinding hier lang niet voldoende.

Op lange termijn:
- We bouwen flink vermogen op in aandelen wereldwijd. Bedrijven die afhankelijk zijn van kustgebieden mijd ik. In andere regio's van de wereld kun je het al zien: Het zijn altijd de rijken die zichzelf in veiligheid brengen door naar hogere gebieden te verhuizen. De armen blijven achter in de gratis gebieden die regelmatig overstromen. Belangrijk is dus om ook vermogen buiten je huis op te bouwen. Bij de eerste watersnoodramp in de randstad is er nog niet veel aan de hand, mensen zullen het negeren en verder gaan. Maar bij de tweede of derde in een paar jaar, zullen de randstad gebieden echt wel flink in waarde dalen. Zie dan nog maar eens te verhuizen als je vermogen alleen in je huis zit.
- We hebben allemaal dubbele nationaliteit. Enigszins toevallig zo gekomen, maar voor onze kinderen hebben we best wat moeite gedaan om te zorgen dat ze ook bij geboorte direct twee paspoorten hadden. Nu denkt iedereen: zo ver komt het niet, we kunnen makkelijk de EU in als het écht moet. Maar je ziet nu dus met de PVV wel dat je die garantie niet zomaar hebt als de nood écht aan de man is. Er is niemand die kan garanderen dat de rest van de EU staan te springen om ons op te vangen. Helemaal omdat elk land er zelf ook mee te maken zal krijgen, en de klimaatvluchtelingen in eigen land dan voor gaan. Dus met een tweede paspoort van een groot land hebben we opties.
- De gevolgen zullen veel groter zijn dan alleen je eigen huisje. Betrouwbare landbouw is vrijwel onmogelijk in gebieden die regelmatig onderlopen. Bedrijven trekken weg. Je huis is niks meer waard. En dus wordt op de hele lange termijn de keus: blijf ik nog langer en sterf ik hier arm, of verhuis ik ook maar voor zover dat nog kan met de middelen die je hebt. Het zou me niet verbazen dat het zo opeens in een paar jaar omslaat in de lagere gebieden, dat opeens iedereen wil wegtrekken. Dat is een zichzelf versterkend effect, als de eerste mensen vertrekken en dit komt groot in het nieuws, gaat opeens iedereen zich bedenken want je wilt niet te laatste zijn. Kan best zijn dat de lagere gebieden in een paar jaar onbewoonbaar zijn. Niet zozeer door de natuurramp die in het verschiet ligt, maar domweg doordat mensen en dus bedrijven massaal wegtrekken.
- De kosten voor de deltawerken zullen zo hoog oplopen, en de garanties zo minimaal zijn, dat hier flinke weerstand voor komt. Mensen in hogere gebieden zullen stemmen op partijen die verdere investeringen niet meer willen. Of alleen laten bekostigen door mensen in de risico gebieden. Er zal een tweedeling ontstaan tussen de mensen die opeens rijk zijn door hun huis in hoge gebieden, en de armen in lage gebieden die de deltawerken niet alleen kunnen betalen. Goh wat herkenbaar...

Of het allemaal zover komt; geen idee. Ik heb nog best hoop dat er ergens op de wereld iemand of een team is wat een business model en scheikundig proces vind waarmee co2 uit de lucht halen rendabele genoeg wordt dat we in luttele jaren het probleem oplossen. Dat we ooit ophouden met fossiele brandstoffen is ook wel duidelijk, maar ik denk, net als OP, niet dat dat snel genoeg zal gaan.

Dan erbij: in de randstad zou mijn afweging anders zijn dan daarbuiten. Zelf hebben we geen familie of vrienden in de laagste gebieden, dus heel urgent voelt het niet voor ons. Maar er zijn best mensen die al wel verhuist zijn naar hogere gebieden, dit komt wel terug in een aantal docu's over Nederland en water. Bijzondere vind ik dat wetenschappers dan altijd zeggen: het is niet slim hier te bouwen, dat gaat niet goed. Dus de stelling dat banken bijvoorbeeld hier al rekening mee houden is kul. Die kijken hooguit naar de komende 30 jaar, maar gemiddeld zal hun risico op 15 jaar liggen, en dat is prima te overzien want na 15 jaar is zo'n beetje de helft van de hypotheek al afgelost. Dus wat boeit het hun als je huis halveert in waarde de komende 15 jaar?

[ Voor 13% gewijzigd door barbarbar op 28-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

*knip*
Quote & reactie verwijderd.

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 28-11-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 20:19

copykat

Good copy isn't bad

Qwerty-273 schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:24:
Er zijn verschillende topics geweest waarin ook het onderwerp van zeespiegelstijging werd aangestipt, voornamelijk klimaattopics met af en toe een meer ruimtelijke ordening of vastgoed richting.

Om een eigen post te linken voor 2050+ (of 2070+ volgens andere voorspellingen):
Qwerty-273 in "Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden"
[Afbeelding]

De enige echte optie is verhuizen naar hoger gelegen gebieden. Dat zal tegen de tijd dat het kostenplaatje van het in standhouden van de Nederlandse kustbescherming en waterstanden op de waterwegen volledig uit de hand loopt een knelpunt worden. Dan zijn we wellicht al een federaal Europa en is het makkelijker om de volledige bevolking en werkgelegenheid uit de lage gebieden te verhuizen naar drogere grond. Anders zal je heel lief moeten overleggen om België/Duitsland of verder Europa en masse in te trekken.
en ja dan zit je met hele andere politieke vraagstukken dan puur en alleen droge voetjes
Als ik dit zo zie heb ik enige opties in de verkoop van mn huis in de toekomst. -2meter peil
Verkooptekst:
Aanpandige onderzeeboot hangaar tot die tijd als garage of schuur te gebruiken.
Water doorlatende fundering en inpandige aanlegsteiger voor variabelewaterhoogte (trap) tot die tijd gang, woonkamer en keuken.
Slaapkamer met aangrenzende bootsteiger tot die tijd als balkon te gebruiken.
Twee bijbehorende vertrekken en op de bovenste verdieping 50m2 ruimte in te delen naar wens.
:+

Serieuzer.
Ik vermoed dat uiteindelijk drijvende woningen een oplossing zijn die net als een hooi dak met vier palen op zn plek gehouden word. Kunnen we nog steeds in de uiterwaarden van een rivierdelta blijven wonen.
En anders betonnen bakken met daar op pas je huis openingen op geschat hoogste punt.
In die bakken kan je dan je energiekelder hebben.( al die omvormers en buffervaten die nu naar zolder gesleept moeten worden.)
Laag drempelige voordeuren zijn eigenlijk ontstaan in de laatste tijd.
Geen voedsel en voorraad kelders meer nodig door supermarkten.
Geen bouwlagen die niet bewoonbaar zijn. Kelders. Want te duur, woonbare m3 zijn winst.
Laag glas tot de fundering is mooi en licht doorlatend.
Schuifdeuren vlakke doorloop de tuin in.....
Allemaal prima in gecontroleerde omgevingen maar in de extremere situaties zwakke plekken.

De zolder/bovenste verdieping is nu vaak uitbreiding en opslag en dat zal omgekeerd moeten worden.
Beetje naar de duitse huizen.
Betonnen bak ankeren met funderingspalen en daarop het huis bouwen zand en aarde tegen de zijkant vd betonnenbak zodat je je veranda en voordeur kan bereiken(soort terp). Woonkamer op 1e verdieping en slapen op 2de.
Bg/kelder opslag en technische ruimte.
Overal waterkering in maken in de deuren en ramen en utiliteit leidingen en pijpen van die kelder.

Eigenlijk verrassend dat bij nieuwbouw in de risicogebieden er geen rekening mee gehouden word.
Vermoedelijk omdat ze voor winst bouwen en niet voor 100jarig gebruik. :+

Kunststof kozijnen met multilock sluitingen en scharnieren en dubbele rubbers zijn van zich zelf al behoorlijk water werend. Stuk beter dan hout met 2 punts scharnieren en sluiting.
Extra luiken kunnen dan zorgen voor bescherming tegen drijfhout/vuil.

Allemaal opschuiven naar de hoger gelegen zandgronden is een beetje lastig vrees ik.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:57

Qwerty-273

Meukposter

copykat schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:19:
Serieuzer.
Ik vermoed dat uiteindelijk drijvende woningen een oplossing zijn die net als een hooi dak met vier palen op zn plek gehouden word.
Er zijn wel een aantal architecten die hun visie op waterwoningen hebben getekend, en bijvoorbeeld AHH (het architectenbureau van Herman Hertzberger) heeft een waterwoning gerealiseerd in Middelburg in het Veerse Poort project.

(dit lost nog niet de problemen op met alle infrastructuur buitenshuis)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Laatst online: 06:46
Net in het nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/...erlast-oudewater-defensie

Je zou ook eens kunnen kijken of je je als vrijwilliger kunt aanmelden als dijkwacht bijvoorbeeld, dan krijg je een stukje training mee en ben je de eerste die ze bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-05 13:03
Wat ik nog mis in de reacties is; zorg voor een goede verzekering.
Zoals @Fiber zegt, je houdt het uiteindelijk toch niet tegen.
En die Amerikaan in het filmpje van @Wilke zegt ook "I feel bad for the people that didn't have flood insurance.".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anman
Bedankt allen tot zover.

Paar dingen die ik heb onthouden:
-Lege zandzakken bestellen en klaar leggen (stuk of 20), zand haal ik tzt dan wel uit de zandbak van de kinderen wordt die ook nog eens gebruikt...
-2 zandzakken reserveren voor het toilet om omhoog komend water tegen te gaan
-Vloedplanken of iets dergelijks klaar leggen is gezien de grootte van onze pui naar de tuin toe ondoenelijk, een groot plastic kleed in de hoek en omhoog tegen een kozijn aan vast ducttapen zou toch ook best veel moeten tegen houden, ten gevolge van de waterdruk zal dit blijven zitten ik kan me niet een situatie voorstellen dat we hier veel stroming zullen gaan krijgen.
-Sowieso lijkt een flinke voorraad ducttape me handig (kieren vanaf buiten dichttapen?). Aangevuld met pur ofzo voor noodsituaties (zag net dat huis buisje voor de zonwering op ongeveer 30cm hoogte naar binnen is geboord richting een stopcontact binnen (dat gaat vast niet goed...)).
-Kwetsbare spullen/kleden hoog zetten/gordijnen omhoog knopen/...
-Als de kruipruimte nog leeg is en er stroomt water het huis binnen leek het openzetten van de kruipluiken met juist een goed idee.
-Verzekering controleren https://www.consumentenbond.nl/opstalverzekering/waterschade
-Het idee van aanmelden bij de dijkwacht lijkt me sowieso interessant (nog los van eerstelijns informatie). Ik heb eens een mailtje eraan gewaagd om meer info te krijgen.

Dan zit ik nog met de auto, als ik kijk hier in de buurt voor hogere plekken dat moet je best een eind rijden (en terug lopen). Dan kun je net zo goed je huis verlaten en alles elders afwachten. Dus als de auto bij huis blijft is het enige wat je kunt doen om de kans te vergroten dat hij later nog start de auto op bokken zetten (lijkt me toch niet zo praktisch) en de luchtinlaat ducttapen, daarna het beste er maar van hopen.

Extremere maatregelen zoals eerder al benoemd zijn voorbereiden op verhuizen/migratie. Dat is op dit moment financieel echter onmogelijk. Bovendien willen we omwille van de kinderen en naaste familie hier toch eigenlijk nog 10-15 jaar blijven wonen.
Wat nog een mogelijkheid zou kunnen zijn is om met het oog op de toekomst een stuk hoger gelegen bouwgrond te kopen en daar pas later als we overwegen weg te willen een huis op te zetten. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat mag/kan/betaalbaar is...

Fijne avond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Laatst online: 08:25
Is dit topic serieus of om te trollen? Lijkt mij het laatste?

Indien serieus: maak een heeeeele hoge berg en bouw daar een huisje op. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-05 13:03
Ik vind het netjes hoe je er mee omgaat. Je probeert toch de serieuze en slimme dingen eruit te pikken.
Heb ik nog 2 aanvullingen.
Anman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:26:
-2 zandzakken reserveren voor het toilet om omhoog komend water tegen te gaan

Dan zit ik nog met de auto,
Er zijn meer punten waar het water door omhoog kan komen.
Eigenlijk alle afvoeren. En bij mij heeft bv een keer de kelder blank gestaan, omdat de wasmachine in de kelder staat, met afvoer, en er bij vel regen water door die afvoer terug is gelopen.
Dat is bij mij dus ook de laagste afvoer, maar het toilet heeft ook al eens geborreld, maar gelukkig niks uit teruggekomen.
Het ligt er dus maar net aan hoe zwaar de regenval en alles is, of alleen je toiletafvoer afsluiten wel voldoende is.
Je zou bij de verschillende afvoeren terugslagkleppen kunnen zetten.

Vwb de auto...
Zoiets nog een optie?
https://www.wranglerforum.com/attachments/1252978/
https://thumbs.dreamstime...ing-off-road-56989242.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:50
Anman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:26:

-Vloedplanken of iets dergelijks klaar leggen is gezien de grootte van onze pui naar de tuin toe ondoenelijk
https://www.garrisonflood.com/flood-control-walls

Wat ik eigenlijk mis, is in wat voor huis woon je.
Is het een geschakelde woning, of vrijstaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Anman schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:36:
Wat heeft stemgedrag daar mee te maken? Alsof we er als mens ook maar enige invloed op hebben op hoe de natuur zich manifesteert. Als je vraag is hoe je je kan voorbereiden op een eventuele "natte" natuurlijke cyclus van de aarde, dan is verhuizen naar hoger gelegen gebieden het beste advies. Maar Nederland staat bekend om het sturen van water, dus daar kun je ook altijd nog op vertrouwen :P Maar dat gaat in Limburg niet zo goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 29-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:19:
[...]Maar Nederland staat bekend om het sturen van water, dus daar kun je ook altijd nog op vertrouwen :P
De klimaatveranderingen brengen met zich mee dat in onze regio het weer steeds extremer zal worden, dus de hoosbuien ook.
En die buien laten zich niet sturen, die laten gewoon ergens in een keer 100mm (of meer) water vallen. De meeste hemelwaterafvoeren zijn daar niet (of onvoldoende) op ingericht en dus loopt de buurt onder. Daar kun je je wel degelijk enigszins op voorbereiden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:19:
[...]

Wat heeft stemgedrag daar mee te maken? Alsof we er als mens ook maar enige invloed op hebben op hoe de natuur zich manifesteert. Als je vraag is hoe je je kan voorbereiden op een eventuele "natte" natuurlijke cyclus van de aarde, dan is verhuizen naar hoger gelegen gebieden het beste advies. Maar Nederland staat bekend om het sturen van water, dus daar kun je ook altijd nog op vertrouwen :P Maar dat gaat in Limburg niet zo goed.
En ik maar denken dat je in de Limburgse heuvels hoog en droog zat... O-)

Maar we hebben er als mens zeker wel invloed op, sterker nog, al die extra nattigheid in Nederland komt door de, door de mens veroorzaakte, opwarming van de aarde. In het kort: Het is warmer. Er verdampt meer water op zee, dat waait het land op in de vorm van regenwolken. Die regenwolken laten hun lading bij voorkeur boven Nederland weer los.

Maar ook qua inrichting van steden en landschap kun je er natuurlijk rekening mee houden: In het kort: minder tegels en asfalt, meer groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Fiber schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:43:
[...]

En ik maar denken dat je in de Limburgse heuvels hoog en droog zat... O-)

Maar we hebben er als mens zeker wel invloed op, sterker nog, al die extra nattigheid in Nederland komt door de, door de mens veroorzaakte, opwarming van de aarde. In het kort: Het is warmer. Er verdampt meer water op zee, dat waait het land op in de vorm van regenwolken. Die regenwolken laten hun lading bij voorkeur boven Nederland weer los.

Maar ook qua inrichting van steden en landschap kun je er natuurlijk rekening mee houden: In het kort: minder tegels en asfalt, meer groen.
Zal allemaal wel loslopen volgens deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://www.climate.gov/sites/default/files/graph-from-scott-wing-620px.png

De vraag is eerder: Is het opwarmen van de aarde een probleem voor de aarde? Of een probleem voor de mens? Als het dan al door de mens veroorzaakt wordt, dan ruimen we het probleem vanzelf op. Dan kan de aarde weer verder met opwarmen zoals het in haar geschiedenis gedaan heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 19:31

Dido

heforshe

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:00:
Zal allemaal wel loslopen volgens deze grafiek:
[Afbeelding]
offtopic:
En volgens deze niet:
https://xkcd.com/1732/

Maar goed, als jij wilt denken dat de absurde opwarming van de aarde echt ehelemaal stomtoevallig net samenvalt met de insdustriele revolutie van de mens, kan ik daar weinig tegen doen, natuurlijk.

En ik geef je volkomen gelijk dat een en ander na het uitsterven van de mense allemaal wel weer op zijn pootjes zal landen. Cynisch, maar weinig tegenin te brengen :|

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Wij wonen volgens de "overstroomik" en dergelijke kaarten op een veilige plek, maar bij veel regen op korte tijd (vooral na droge periode) kunnen de sloten het niet meer slikken en durft de vuilwater-riolering wel eens van richting te veranderen...
Daarom heb ik op de water afvoer van badkamer en keuken een keerklep geplaatst; 75mm, 1x per jaar schoonmaken, werkt prima. Zoiets kan je ook op je toiletafvoer zetten maar je moet wel zin hebben in het onderhoud dat erbij hoort... Wij hebben op de oprit een soort inspectie toegang tot het toiletriool (creatie van vorige bewoner). Deze was afgesloten met schroefdeksel maar ik heb er een iets losser deksel dat er af gaat door de druk voor het toilet overloopt. Ook een smerig klusje maar minder goor dan bruin papier-maché lospeuteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:07

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Verhuizen naar Duitsland of Limburg lijkt me de meest realistische optie.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mog schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:50:
Moet je nog steeds goed uitkijken waar precies in Limburg of Duitsland, anders krijg je alsnog natte voeten... :z

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:57
Mog schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:50:
Moet je wel op de berg wonen ipv in een dal. En dan wel een berg zonder kans op modder stromen. ;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-05 18:02
Dido schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:15:
[...]

offtopic:
En volgens deze niet:
https://xkcd.com/1732/

Maar goed, als jij wilt denken dat de absurde opwarming van de aarde echt ehelemaal stomtoevallig net samenvalt met de insdustriele revolutie van de mens, kan ik daar weinig tegen doen, natuurlijk.

En ik geef je volkomen gelijk dat een en ander na het uitsterven van de mense allemaal wel weer op zijn pootjes zal landen. Cynisch, maar weinig tegenin te brengen :|
De grafiek in de link begint pas bij 20000 jaar geleden en maakt de klassieke fout door een lijn van 100 jaar als de trend te zien. Behalve als er nu actie wordt ondernomen.

De werkelijke meetgegevens aan de Nederlandse kust. Laten niet bijzonders zien. ongeveer 2mm stijging per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:10
Sebazzz schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:50:
[...]

Het glas kan de druk van het water nooit weerstaan, doorzonwoningen zijn kansloos wat dat betreft.
Als je echt serieus voor een dergelijk scenario wil voorbereiden, moet je
1 weten tot welke hoogte je een overstroom risico hebt
2 op de 1e verdieping (als dat boven het risico ligt) een 2e voordeur aanbrengen met een buitentrap naar beneden.
3 in het geval van rijtjeshuizen een 2e trottoir op die hoogte.
Volgens mij wordt dat in delen van Hamburg al uitgevoerd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn moeder heeft een aardig huis in Limburg waar ik geboren en getogen ben (en niet direct bedreigd door een rivier oid). Ik woon in Haarlem en was niet echt van plan terug te gaan. Maar haar huis aanhouden, mocht ze er zelf niet meer kunnen wonen, is wel iets waar ik de laatste tijd wel eens over nadenk... :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:19:
[...]

Als ik dit zo zie heb ik enige opties in de verkoop van mn huis in de toekomst. -2meter peil
Verkooptekst:
Aanpandige onderzeeboot hangaar tot die tijd als garage of schuur te gebruiken.
Water doorlatende fundering en inpandige aanlegsteiger voor variabelewaterhoogte (trap) tot die tijd gang, woonkamer en keuken.
Slaapkamer met aangrenzende bootsteiger tot die tijd als balkon te gebruiken.
Twee bijbehorende vertrekken en op de bovenste verdieping 50m2 ruimte in te delen naar wens.
:+
Dat topic heeft wel een hoog collectief hysterie gehalte. Die 5 à 6 meter is wel een beetje Hollywood'esque. Volgens het KNMI kijken we tegen max 2 meter aan tegen 2100 (als de hele wereld helemaal niks meer doet aan verduurzaming).

Realistischer is ergens tussen 1 à 1,5 meter tegen 2100. Dat gaat qua zeespiegel niet direct een bedreiging vormen voor Nederland. De dijken worden gebouwd om weersextremen te weerstaan die 1x in de 10.000 of 50.000 jaar voorkomen. Die kunnen vele meters meer aan onder normale omstandigheden dan de huidige spiegel. Al neemt het gevaar op overstromingen wel steeds meer toe (maar niet direct tot een niveau dat het ook meteen realistisch zou maken). Aan de andere kant wordt daar ook voortdurend aan gewerkt, maar op een gegeven moment heeft dat ook zijn limiet.

Wat eerder/sneller een probleem gaat vormen is weersextremen. Extreme neerslag wat voornamelijk in het rivierengebied (wat ook neerslag van verder in Europa verwerkt, en geconcentreerd door hoogteverschillen) wel vaker voor overstromingen gaat zorgen. Daar kun je je huis wel op voorbereiden in principe. Maar beter zou zijn om in die gebieden nu al niet meer te bouwen.

En anders gaan we gewoon wat eeuwen terug in de geschiedenis en bouwen op terpen. Huizen droog in perioden van extremen, het land droog onder normale omstandigheden. Hebben we geen last meer van stikstof in ieder geval. Waar de 26 miljoen mensen tegen die tijd moeten wonen zou ik alleen niet weten. Waarschijnlijk moeten die verhuizen van hun tenten, auto's en campers in de randstad naar opvanglocaties in natura2000 gebieden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Brazos schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:43:
[...]

Dat topic heeft wel een hoog collectief hysterie gehalte. Die 5 à 6 meter is wel een beetje Hollywood'esque. Volgens het KNMI kijken we tegen max 2 meter aan tegen 2100 (als de hele wereld helemaal niks meer doet aan verduurzaming).

Realistischer is ergens tussen 1 à 1,5 meter tegen 2100. Dat gaat qua zeespiegel niet direct een bedreiging vormen voor Nederland. De dijken worden gebouwd om weersextremen te weerstaan die 1x in de 10.000 of 50.000 jaar voorkomen. Die kunnen vele meters meer aan onder normale omstandigheden dan de huidige spiegel. Al neemt het gevaar op overstromingen wel steeds meer toe (maar niet direct tot een niveau dat het ook meteen realistisch zou maken). Aan de andere kant wordt daar ook voortdurend aan gewerkt, maar op een gegeven moment heeft dat ook zijn limiet.

Wat eerder/sneller een probleem gaat vormen is weersextremen. Extreme neerslag wat voornamelijk in het rivierengebied (wat ook neerslag van verder in Europa verwerkt, en geconcentreerd door hoogteverschillen) wel vaker voor overstromingen gaat zorgen. Daar kun je je huis wel op voorbereiden in principe. Maar beter zou zijn om in die gebieden nu al niet meer te bouwen.

En anders gaan we gewoon wat eeuwen terug in de geschiedenis en bouwen op terpen. Huizen droog in perioden van extremen, het land droog onder normale omstandigheden. Hebben we geen last meer van stikstof in ieder geval. Waar de 26 miljoen mensen tegen die tijd moeten wonen zou ik alleen niet weten. Waarschijnlijk moeten die verhuizen van hun tenten, auto's en campers in de randstad naar opvanglocaties in natura2000 gebieden. :)
In Nederland zal het inderdaad wel loslopen denk ik, maar wereldwijd niet. Er zijn hele (ei)landen die dan compleet onder de zeespiegel verdwijnen. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 09:10
Montaner schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:31:
Juist ja! Die VOC Mentaliteit! Misschien kan Jan Peter Balkenende weer minister worden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anman
barbarbar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:41:
Net in het nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/...erlast-oudewater-defensie

Je zou ook eens kunnen kijken of je je als vrijwilliger kunt aanmelden als dijkwacht bijvoorbeeld, dan krijg je een stukje training mee en ben je de eerste die ze bellen.
Inmiddels een reactie gekregen dat ergens in het voorjaar een nieuwe dijkwacht vrijwilliger training start en binnenkort de uitnodiging volgt. Ik ben benieuwd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 08:34
*knip* overbodig

Je gaat er niks tegen doen. Stel, jij zit hoog en droog in je huisje en de rest is gevlucht. *knip* overbodig

Als het gebeurt, gebeurt het. Je kunt er NIETS tegen doen.

Aanvaarden, emigreren naar het noorden

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 25-12-2023 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
jellybrah schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:59:
[knip]

Je gaat er niks tegen doen. Stel, jij zit hoog en droog in je huisje en de rest is gevlucht. [knip]

Als het gebeurt, gebeurt het. Je kunt er NIETS tegen doen.

Aanvaarden, emigreren naar het noorden
*knip*, overbodig

Nee, je kunt er als individu niets tegen doen dat het onheil komt.

Maar je hebt wel grote invloed op hoe je huis, je spullen en je gezin het onheil doorstaan.

Een combinatie van schotten, zeil en zandzakken die je voor je ramen en deuren kunt plaatsen aanguld met een dompelpomp die het héél veel uren volhoudt op een 10 kWh thuisaccu (die op zolder is geplaatst en die ook nog opgeladen kan worden door de zonnepanelen op je dak indien de netspanning uitvalt) kan de hoeveelheid water die in je huis komt te staan, en daarmee de schade, behoorlijk beperken. Een keukenblok bijvoorbeeld staat op pootjes van 8-12cm hoog. Weet je het waterpeil in je keuken onder die hoogte te houden, "overleeft" dus je hele keuken de ramp.

Om overige spullen op je begane grond goed te kunnen redden, kun je er aan denken om stapels verhuisdozen of vouwkratten op zolder te bewaren. Zodat je snel en efficiënt kasten kunt leegruimen en je spullen op een hogere verdieping kunt opslaan.

En aangezien je bij totale evacuatie van hele steden of zelfs een halve provincie je uren- of dagenlang moet wachten tot je eindelijk met een bootje opgehaald wordt, is het wel fijn als je 'gewoon' eten en drinken hebt. En iets van een kleine warmtebron om warme eten en warme dranken te bereiden en om één kamertje op de bovenverdieping van je huis een beetje te kunnen verwarmen als de nuts voorzieningen uitvallen. Dat verwarmen is ook handig voor het drogen van kleding als je tijdens het aanbrengen van alle tijdelijke bescherming rond het huis nat bent geworden.

In geval van een nieuwbouwwoning kun je natuurlijk nog veel verder gaan met maatregelen rond het ontwerp van de woning. Bijvoorbeeld de vloer van de begane grond wat verhoogd leggen, zo weinig mogelijk buitendeuren toepassen en de raamdorpels wat hoger leggen dan gebruikelijk. Dan is je huis veel makkelijker tegen het water te verdedigen, want dan heb je bij 1-1,5meter water in de straat maar twee toegangsdeuren die een risico vormen.

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 25-12-2023 23:44 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 08:34
*knip* maak gewoon een TR aan

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 25-12-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zandzakken lijkt me onpraktisch dan heb ik of geen zand of ze nemen lomp veel plaats in als ik ze gevuld moet bewaren, een plank en kit om je voordeur langs onder dicht te maken lijkt me handiger en hoe je de kit later weer van je muur af krijgt lijkt me een minder probleem.
Inderdaad dingen van waarde boven leggen (emotionele waarde, papieren van het huis, diploma's etc).
Je auto op wat hogere grond parkeren als je tijd hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 25-12-2023 19:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1