Tips gevraagd natte dekvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:25

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beste allen,

Toevallig had ik laats in het klussende Tweakers topic al eens een vraag gesteld over een natte dekvloer van onze badkamer maar wilde het zelf iets meer aandacht geven omdat ik simpelweg niet weet wat ik nu moet doen.

Situatie
Afgelopen april lekkage ontdekt langs de randen van de badkamer t.h.v. het trapgat. Na maandenlang getouwtrek met de verzekering bleek uit constatering van de lekkagedokter dat het gaat om restvocht in de dekvloer, wat is ontstaan door slechte kitnaden en voegwerk.

Vervolg
We gaan in mei 2024 de badkamer vervangen. Ik heb afgelopen week 1 tegel verwijderd in de hoek (zat los, klonk hol). Wat bleek. Dekvloer is gevoelsmatig inderdaad lichtvochtig. Vochtmeter bevestigde dat: slaat 100/100 uit. Ik ga er vanuit dat dit erger wordt naar mate ik in het gebied van de douchehoek tegels weghaal.

Tips/advies gezocht
In de eerste week van april gaan we de boel slopen. Er zit 3 weken tussen het slopen & het betegelen van de nieuwe badkamer. Maar, het heeft vermoedelijk enkele jaren al gelekt. De dekvloer zit vol water schat ik in. Nu weet ik niet wat handig is om te doen. Zouden we de hele tegelvloer nu al moeten verwijderen om het droogproces te starten? Of is 3 weken drogen voldoende?

Middelen die ik heb zijn o.a. een nooddouche en airco met droogfunctie. Dat laatste heeft nu niet veel zin omdat het vocht opgesloten zit.

Ik hoor graag jullie advies. Ik weet oprecht niet wat ik nu zou moeten doen. Gevoelsmatig breek ik de hele tegelvloer er al uit en douchen we tijdelijk maar in de nooddouche. Maar of dat echt handig is... help!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcqDN2_OvcGQK6SXMPxrncGRE2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o43h1fDpygQsaG94s0SsUVo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXDRWTPLjh-RXBcpDf985M9pWY4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xf0uFRS2A3tb7PT95a7uV1An.jpg?f=fotoalbum_tile

Eerste topic met voorhistorie: Advies gevraagd lekkage

[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 26-11-2023 20:21 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Beste antwoord (via ViezeVis op 29-11-2023 10:42)

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

ViezeVis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:57:
[...]

Alle tegels gaan eraf (zelf doen). Alleen de dekvloer in de douchehoek wordt eruit gehaald vanwege het nieuwe afschot (doet tegelaar). De rest wordt gladgemaakt met egaline (doet ook tegelaar).

Van zwaluwplaten is geen sprake. In onze woninginformatie staat dat er op elke verdieping een dekvloer van +/- 6 cm is.
Tegelzetter hier.

Als de juiste materialen gebruikt worden is het gewoon mogelijk om over een dekvloer te tegelen waar nog vocht in zit. Het vocht wat er dan nog in zit kan alleen via de voegen verdampen dus dat zal een paar maanden kunnen duren, maar verder geen probleem.
Is mijn inziens niet nodig om nu al verder te slopen.
Als t.z.t. de tegels er af zijn en de vloer een paar dagen aan de lucht kan drogen (evt ventilator er in)is het ergste wel er uit.

Gaat het om een ruime badkamer dat er wordt gekozen om alleen de dekvloer in de douche er uit te halen en verder te egaliseren?
Als tegelzetter zou ik zelf liever weer van af nul beginnen.
Vloerenspecie voor de douche heeft ie toch al nodig, en een paar m2 extra smeren is het werk ook niet. Paar zakken egaline is misschien nog wel duurder. Enige is dat de specie met emmers naar boven moet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik heb een vermoeden dat het een ingewikkelde vraag is. Met 230 views geen reactie :o. Hopelijk is er iemand die advies kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wat zegt de badkamer boer of tegelaar waarmee je zaken doet?

Wat ga je precies allemaal slopen?
Ook de zandcement vloer en zwaluwplaten?

Bij mijn badkamer zijn ze hem gaan opbouwen vanaf de zwaluwplaten.

Dus zwaluwplaten / zandcement vloer / tegels hebben ze gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
joke_name schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:47:
Wat zegt de badkamer boer of tegelaar waarmee je zaken doet?

Wat ga je precies allemaal slopen?
Ook de zandcement vloer en zwaluwplaten?

Bij mijn badkamer zijn ze hem gaan opbouwen vanaf de zwaluwplaten.

Dus zwaluwplaten / zandcement vloer / tegels hebben ze gedaan.
Alle tegels gaan eraf (zelf doen). Alleen de dekvloer in de douchehoek wordt eruit gehaald vanwege het nieuwe afschot (doet tegelaar). De rest wordt gladgemaakt met egaline (doet ook tegelaar).

Van zwaluwplaten is geen sprake. In onze woninginformatie staat dat er op elke verdieping een dekvloer van +/- 6 cm is.

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 28-11-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:17
Ben geen expert, maar zou zeggen dekvloer er ook uithakken zodat het kan drogen. En ook belangrijk, goed zoeken of je lekkage van het kitwerk kwam of ergens anders vandaan.

Zou zonde zijn als de problemen blijven in de nieuwe badkamer.

Nieuwe (vloeibare) zandcement dekvloer zijn de kosten niet, wel wat vertraging door droogtijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin_83 op 28-11-2023 18:59 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Erwin_83 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:58:
Ben geen expert, maar zou zeggen dekvloer er ook uithakken zodat het kan drogen. En ook belangrijk, goed zoeken of je lekkage van het kitwerk kwam of ergens anders vandaan.

Zou zonde zijn als de problemen blijven in de nieuwe badkamer.

Nieuwe (vloeibare) zandcement dekvloer zijn de kosten niet, wel wat vertraging door droogtijd.
We hebben idd lekkagedokter vanuit verzekering erbij gehad en zij kwamen met deze conclusie. Zij gaven aan dat de dekvloer wel zou drogen maar dat het erg lang zou duren omdat het vocht opgesloten zit. Daarom dacht ik in de eerste instantie om de tegels alvast te verwijderen.

Ondertussen heb ik ook onze tegelzetter even gevraagd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

ViezeVis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:57:
[...]

Tegelzetter hier.

Als de juiste materialen gebruikt worden is het gewoon mogelijk om over een dekvloer te tegelen waar nog vocht in zit. Het vocht wat er dan nog in zit kan alleen via de voegen verdampen dus dat zal een paar maanden kunnen duren, maar verder geen probleem.
Als t.z.t. de tegels er af zijn en de vloer een paar dagen aan de lucht kan drogen (evt ventilator er in)is het ergste wel er uit.

Gaat het om een ruime badkamer dat er wordt gekozen om alleen de dekvloer in de douche er uit te halen en verder te egaliseren?
Vloerenspecie voor de douche heeft ie toch al nodig, en een paar m2 extra smeren is het werk ook niet. Paar zakken egaline is misschien nog wel duurder. Enige is dat de specie met emmers naar boven moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
T-T schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:07:
[...]

Tegelzetter hier.

Held _/-\o_

Ik begreep van onze tegelzetter dat ze de dekvloer in de douchehoek weghalen. Dit vervolgens afdekken met schotten waarna er met egaline de dekvloer vlak gemaakt wordt. Daarna tegelen. Dus egaline op een natte dekvloer (theoretisch).

Gaat om een badkamer van 2,2 x 2,2. Geen idee eigenlijk waarom er niet wordt gekozen om de dekvloer in geheel weg te halen. Volgens mij was het ook vanwege het werk. Misschien zijn de zakken egeline duurder maar ik weet niet of dat af te zetten is tegen het meerwerk voor slopen en opnieuw leggen van leidingwerk. Het leidingwerk wat er nu ligt kan namelijk gewoon vanuit de muur verder doorverbonden worden. Dat gaat om halve meters misschien.

In het badkamertopic kregen we in ieder geval te horen dat de prijs voor het werk niet verkeerd was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
In drie weken tijd krijg je zo'n dekvloertje wel droog hoor. Zet er een paar flinke ventilatoren op en stook het op met een bouwkacheltje, dan ben je het meeste vocht waarschijnlijk al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Onze tegelzetter gesproken. Hij stelt dat je met 3 weken drogen en een bouwdroger erop het echt wel moet lukken. Als je de ruimte afgesloten houdt en de bouwdroger een volle week erop zet, moet dat wel aardig goed gaan. Dankjewel allemaal tot zover!

@frennek @T-T is een normale grondventilator bijvoorbeeld (voor huis-tuin-keuken) prima? Of een torenradiator bijvoorbeeld? Dat met een bouwdroger erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 29-11-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik heb er aan de rand, waar ook zo'n beetje de lekkage begon, ook eens 4 tegeltjes eruit gehaald. Gewoon nat nat. Zie water zitten op de tegels. Maar ook een hoop witte 'aanslag'. Lijkt wel kalk van het gedroogde water. Alleen ben ik niet zeker dat zwarte tegellijm of dekvloer is. Het brokkelt makkelijk af, dat wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4S6hykmezj6PXCqn_hY4R91GY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zoB7Oz4bLtPQK4j5WztytEw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die tegels zijn direct in de natte specie gelegd, er zit geen lijm tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:13:
Die tegels zijn direct in de natte specie gelegd, er zit geen lijm tussen
Ah oke. Ik vind wel dat die zwarte laag er enorm makkelijk afgaat namelijk. Overigens haal ik die tegels er ook echt wel bijzonder makkelijk vanaf :+

Zwarte laten zitten dus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn_boSxbfSMKrlqTS0Rl3o2XbPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2yJnuIVsVQ0zYyYC1lk5PaH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ViezeVis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:28:
[...]

Ah oke. Ik vind wel dat die zwarte laag er enorm makkelijk afgaat namelijk. Overigens haal ik die tegels er ook echt wel bijzonder makkelijk vanaf :+

Zwarte laten zitten dus?

[Afbeelding]
Het zwarte is cementpap, als je de dekvloer wilt laten zitten moet je dat ook laten zitten, of je krijgt een hele ongelijke vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Enorm bedankt allemaal voor de reacties. We gaan naar verwachting begin april de boel eruit halen en drogen met een bouwdroger. Dit stelt mij gerust _/-\o_

Pagina: 1