Toon posts:

Advies gevraagd lekkage

Pagina: 1
Acties:

• Basho
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:43
Hallo,

Sinds vorig jaar wonen wij in een tussenwoning uit 2009. Sinds kort bleek dat wij een actief lek hebben in de badkamer die erger wordt. Dat zien we aan het spack wat van een deel van de wand loskomt, de voegen die donkerder worden en de dekvloer die vochtig is onder het laminaat wat grenst aan de badkamer. Ik heb de verzekering gebeld. Zij hebben een aannemer gestuurd en die constateerde dat het kitwerk rondom de put niet goed meer is en ook een schuine voeg die véél te smal is waar eigenlijk geen voegsel in kan komen.

Advies is dus om de kitnaden te vervangen en de slechte voeg uit te slijpen en te kitten. En ik vermoed ook dat de kitrand rondom de put op sommige plaatsen te smal is. Helaas dus ook geen dekking van de verzekeraar. Maar omdat tegelijkertijd ook de CV-druk van 1,8 naar 1,1 terugliep in 4 maanden tijd laat de aannemer een druktest uitvoeren. Ik heb een vochtmeter op Amazon gekocht voor indicatieve metingen, maar omdat de ondervloer op veel plekken al >70 meet is dat niet betrouwbaar om vast te stellen wat het probleem is. De tegels zitten overigens nog vast.

Mijn vraag is
Nu het volgende. Op het moment dat wij de naden opnieuw willen kitten moet het e.e.a. toch goed droog zijn om de kit goed te laten hechten? Over wat voor droogtijd hebben we het dan? Want elders douchen is niet zo eenvoudig. Of zou het helpen om gewoon met een föhn voor te drogen?

Lek wat doorbreekt door spack heen (rand van plafond 1e verd in trapgat, grenst aan badkamer)

Vochtige dekvloer thv dorpel badkamer, waar ook CV-leidingen lopen. Sinds we de ondervloer hebben weggehaald, droogt dit aan de lucht en is het minder erg. Nog altijd wel lichtvochtig.

Kitnaden rondom doucheput. De natte voegen komt omdat er onlangs is gedoucht. Uit nood afgeplakt met ducttape om veel waterverplaatsing te voorkomen over de kritieke plekken. Rehcts bovenin zie je ook de schuine, te smalle voeg.

[Voor 32% gewijzigd door Basho op 22-04-2023 13:52]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• danman15
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
De kitnaden rondom je doucheput sluiten niet goed meer. Kit verwijderen en opnieuw aanbrengen. Misschien heeft iemand anders advies over het oplossen van je vochtproblemen.

• Basho
danman15 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:49:
De kitnaden rondom je doucheput sluiten niet goed meer. Kit verwijderen en opnieuw aanbrengen. Misschien heeft iemand anders advies over het oplossen van je vochtproblemen.
Ja, dit wist ik al. Gaat me vooral over de droogtijd en aanbrengen van kit.

[Voor 8% gewijzigd door Basho op 22-04-2023 13:53]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:52
Vocht trek langzaam weg. Zodra de vocht plekken wegzijn. Is het droog genoeg om opnieuw te kitten.

Vocht is dan nog wel aanwezig. Dat kan afhankelijk van hoe nat het eea is geworden maanden duren.

Ik zou dus een klein weekje geen gebruik maken van de douche. En alvast alle kit naden weg halen.

Na een weekje drogen in je opnieuw kitten.
Na een week zou je kunnen kitten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-06 21:08
Hoge temperatuur is leuk, maar een windje droogt beter. Deuren open en zet er een zwenk-ventilator op.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

Is dat slechte voegje niet uit te frezen met wat geduld en een dremel? 't ziet eruit als maximaal 5 centimeter. En na het uitfrezen kan dat ook gewoon met kit dicht.

-_-

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06

Qwerty-273

Meukposter

Nu zie ik niet wat de grootte is, maar in het geval van zware waterschade zie je dat men bouwdrogers / condensdrogers inzet om vocht weg te krijgen. Dat is hier waarschijnlijk overkill, al kan je bij de lokale bouwmarkt zo’n ding huren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 12:11

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Qwerty-273 schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:50:
Nu zie ik niet wat de grootte is, maar in het geval van zware waterschade zie je dat men bouwdrogers / condensdrogers inzet om vocht weg te krijgen. Dat is hier waarschijnlijk overkill, al kan je bij de lokale bouwmarkt zo’n ding huren.
Hieraan toevoegen. De meeste mobiele airco's hebben een dehum-functie. Als je toevallig een mobiele airco hebt zou je ook die gewoon een paar dagen kunnen laten draaien.

• Basho
M2M schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:49:
Is dat slechte voegje niet uit te frezen met wat geduld en een dremel? 't ziet eruit als maximaal 5 centimeter. En na het uitfrezen kan dat ook gewoon met kit dicht.
Ja, frezen of slijpen. Heb nog een multitool met een diamant zaagblad. Moet lukken! :)

• Basho
Point.Flare schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:52:
[...]

Hieraan toevoegen. De meeste mobiele airco's hebben een dehum-functie. Als je toevallig een mobiele airco hebt zou je ook die gewoon een paar dagen kunnen laten draaien.
Mega goede tip. Wij hebben een AEG Mobiele Airco waar ook een ontvochtigingsstand op zit à 1.2L/uur. Komt niet in de buurt met bouwmarkt ontvochtigers maar 't doet wat het moet doen denk ik.

• Basho
Qwerty-273 schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:50:
Behalve die plekjes, vochtige dekvloer en indicatief vocht onder bijna elke tegel (>80/100) met een vochtmeter verder niets. Geen groot lek, dus. Maar groot genoeg om de spack langzaam te laten verdwijnen.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-06 14:28
Hoe ziet het rest van het voegwerk er uit? Er is veel te weinig info om ergens een oordeel over te vellen.

Mensen vergeten het vaak, maar dergelijke siliconenvoegen zijn onderhoudsvoegen. Die moet je bijhouden, vooral in de natte zones. Anders krijg je vroeg of laat lekkage, zie alhier.

Gok je er op dat je slechte voegen de oorzaak voor het vochtprobleem is? Haal dan alle siliconenvoegen eruit en laat geen restjes zitten! Schakel dan een professionele kitter in en laat hem je badkamer afkitten. Kosten je tussen de €100 en €200, maar heb je het wel goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 12:11

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Basho schreef op maandag 24 april 2023 @ 00:16:
[...]

Mega goede tip. Wij hebben een AEG Mobiele Airco waar ook een ontvochtigingsstand op zit à 1.2L/uur. Komt niet in de buurt met bouwmarkt ontvochtigers maar 't doet wat het moet doen denk ik.
Stroom kost het toch. En voor de huurprijs kan je hem aardig wat KWHtjes laten draaien. ff goed op de vochtafvoer letten.

• Basho
Update:

Zojuist is een vriend van mijn schoonvader geweest. Heeft jaren in de bouw gewerkt en die heeft kritisch gekeken. Ook hij vond de kitnaad in een matige conditie. Het zou al zeker een paar jaar slecht moeten zijn. Maar het viel hem ook op dat vanaf de bouw de badkamer nooit goed betegeld is geweest, doordat bepaalde tegels te schuin rondom de put liggen en er dus ook zo water in blijft staan.

Het e.e.a. is nu hopelijk opgelost door de kitnaden te vervangen en schuine voegen ook te voorzien van een kitnaad. /Edit: ook de voegen zijn uitgeslepen zodat de kitnaad groter is. Ook is een deel van de voeg voorzien van een kitnaad om te zorgen dat het water wegstroomt i.p.v. blijft staan in de kitranden/voegnaden/tegels die lager liggen dan de rest. Dus een sterk advies om na het douchen rondom de put met een handdoek na te drogen omdat dit geen fijne plek blijft.

Tegels rondom zitten vast. Voorlopig even wachten totdat alles redelijk goed is gedroogd. De komende tijd zal ik even blijven meten met een vochtmeter om te zien of over een aantal weken de vochtpercentages aan het afnemen zijn. Maar dat gaat ben ik bang nog wel even duren :'(. Zouden we de badkamer laten doen, dan is betegelen over deze tegels géén goede oplossing meer. Niet betrouwbaar.

Ik houd jullie op de hoogte! :)

Oude, poreuze kit

[Voor 12% gewijzigd door Basho op 25-04-2023 17:21. Reden: Foto toegevoegd + edit in tekst]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Basho
Even een tussentijdse update een maand later. Helaas lijkt er in de vochtwaardes weinig te veranderen. We hebben een airco unit die een dry-functie heeft een tijdje aangezet en de warme lucht laten blazen op de plek van het plafond (1e foto). Tevens heb ik het purschuim weggehaald om te voelen wat er achter zat. Kennelijk de houten balken van de trap. Die hebben we flink gedroogd en zijn een stuk minder vochtig en kunnen nu in ieder geval ook ventileren.

Wat ik wel opvallend blijf vinden is dat de binnenste rand stukjes tegels minder vochtig zijn volgens de vochtmeter dan er om heen. Ik kan dat nog niet helemaal plaatsen en is altijd al zo geweest. Het voegwerk rondom is wel hard en vertoont geen scheuren.

Ik weet dat het wel even kan duren, maar de zekerheid heb ik nu nog niet. Aankomende week maakt de loodgieter een afspraak voor een druktest en zal vragen of hij dat ook wil doen op de waterleidingen. Dus niet alleen op de Cv-installatie. Tot slot ben ik aan 't onderzoeken of het aanschaffen van een warmtebeeldcamera als gadget, maar ook als hulpmiddel hier wat kan betekenen :)

[Voor 1% gewijzigd door Basho op 22-05-2023 00:52. Reden: typos]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee