Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffreymulder98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-01 21:04
Goedemiddag,

Nieuw op deze forum, dus zal mij even voorstellen, ik ben Jeffrey en woon samen met mijn vrouw en zoon in een vrijstaande woning uit 1956. Woning is vorig jaar geïsoleerd doormiddel van spouwmuur en vloerisolatie (houten parket vloer). Door de hele woning hebben we dubbel beglazing op 1 raam na (enkel glas in lood bij de voor deur).

Dak isolatie van binnenuit staat nog op de planning, ook kunststof kozijnen met triple glas op de bovenverdieping.

Als hoofdverwarming hebben we nu een cv ketel. Afgifte systeem: radiatoren, allemaal t22 (cv stookt met dit weer rustig op 40/45 graden). Samen met douchen en koken hadden wij vorig jaar een gas verbruik van 1200 m/3.

Sinds afgelopen februari hebben wij een pelletkachel, deze staat altijd aan als wij thuis zijn, en verwarmd dan het hele benedenverdieping (open ruimte) hierdoor word het boven helaas wel wat kouder (14 graden). Samen met de pelletkachel en isolatie verwacht ik op een gas verbruik van 700/900 m/3 uit te komen.

Nu zit ik te twijfelen of een warmte pomp voor ons een oplossing is om het gas verbruik naar beneden te krijgen en of dit gaat werken met een pelletkachel, omdat deze de temperatuur zo hoog krijgt dat de warmtepomp geen warmtevraag meer krijgt van de thermostaat (hangt in de woonkamer 3 meter van de pelletkachel, kan eventueel verplaatst worden naar de keuken).

Zelf zat ik te denken om dan tado thermostaten op de radiatoren te plaatsen op de bovenverdieping en de bijkeuken. En beneden de radiator kranen open. (Word dan wel dubbel verwarmt als de pelletkachel aan is) of zijn hier andere oplossingen voor?

Dus dat het op beide verdiepingen warm is, beneden door pelletkachel als wij thuis zijn (bij afwezigheid warmtepomp), en boven warmtepomp

Groeten Jeffrey

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Warmtepompen hebben vaak ook de mogelijkheid tot een 2 zone systeem.

Bijvoorbeeld Mitsubishi ecodan.
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Of Panasonic
https://www.climamarket.eu/nl/panasonic-kit-adc05k3
https://we.tl/t-M5p8cJ89fo

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2023 16:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:04
Lastig, systemen mengen is bijna nooit aan te raden.

Voor boven is denk ik overschakelen op airco's de meest simpele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffreymulder98
Een warmtepomp met 2 zones had ik inderdaad nog niet echt aan gedacht, dan moet ook het leiding werk van het cv aangepast worden lijkt mij?

Airco’s heb ik al wel aan gedacht, alleen dan heb ik voor de slaapkamers (3 stuks) elk een airco nodig. Aangezien de deuren altijd dicht zijn (tegen geluid voor de kleine) en dan nog 1 beneden om daar te verwarmen. Dan kom je op 4 stuks en lijkt het mij rendabeler om een warmte pomp te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:35
Thermostaat verplaatsen naar een andere referentie ruimte (boven). In de kamer dan thermostaat radiator knoppen plaatsen.
Regel je boven de gewenste temperatuur in. Beneden heb je dan een basis, lage temperatuur. Verder laat je de palletkachel zijn ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:25
Er zijn warmtepompen die een “open haardfunctie” (ja echt) hebben: die blijven verwarmen als je de open haard aan zet. Of houtkachel, of pelletkachel. Maar wat je wil kan dus, zelfs zonder die functie: doorverwarmen wanneer de pelletkachel brandt. In dat geval laat je de WP de kamerthermostaat negeren door puur op de buitentemperatuur en stooklijn te regelen.

Thermostaat verplaatsen kan ook, maar zou ik niet aanraden. Op de WP verwarmen zal uiteindelijk goedkoper en milieuvriendelijker blijken, en dan wil je wel een referentietemperatuur van je woonruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je moet wat groter en verder vooruit denken; dus niet "hoe kan ik mijn gasverbruik omlaag brengen" maar 'hoe kom ik van het gas af".
Dus CV ketel eruit, zoek een oplossing voor warm water (boilervat ergens plaatsen) en installeer een warmtepomp die je hele huis kan warmhouden.
Voor die pelletkachel zie ik niet echt een rol, ben je daar erg aan gehecht?
Het is vervuilend, zal niet goedkoper dan een warmtepomp zijn en geeft minder comfort door het ontbreken van een afgiftesysteem dat de warmte verdeeld over de woning.
Een warmtepomp moet je goed uitzoeken op het benodigde vermogen, en dat wordt lastig wanneer je op het ene moment alleen de bovenverdieping wilt bijverwarmen en op een ander moment de gehele woning wilt kunnen verwarmen. Ja reuze gezellig enzo maar ik zou die pelletkachel er op termijn uitgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffreymulder98
Op termijn willen we inderdaad van het gas af, eerst aanzien of een warmtepomp alles alleen aan kan. Wel willen we bij aanschaf van een warmtepomp een warmwater boiler installeren.

De optie met het verplaatsen van de thermostaat naar bijvoorbeeld de eetkamer (en dan thermostaatkranen beneden) lijkt mij een goede oplossing. Als het in de woonkamer 23 graden is door de pelletkachel worden de eetkamer en keuken 20 graden, dus dan blijft de warmtepomp daar warmtevraag houden (op 21 graden instellen?) en blijft hij daar en boven extra verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTwXMml_iZ4cry_DtE17VqTMPus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSB8urtJGM3EhWPpgnRh4mlI.jpg?f=fotoalbum_large

Rood is de plek van pelletkachel, geel thermostaat nu, blauw thermostaat in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat ASW1 al zegt: warmtepomp met een SWW tank erin, eventueel met een warmtepompboiler als dat beter uitkomt en die pelletkachel op marktplaats. ding kost zoizo meer geld dan de warmtepomp als het gaat om verwarmen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:35

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb een tijdje ook een palletkachel als backup gehad en ook wel eens 'gewoon' gebruikt ism de warmtepomp.

Bij ons was het beleid voor maximale efficientie: vrij forse nachtverlaging.'s, ochtends huis opstoken met de pelletkachel en dan na een paar uur warmtepomp aan om de boel warm te houden en de pelletkachel uit. Dan werden beide systemen gebruikt waar ze goed in zijn: pelletkachel voor kort een hoop warmte genereren en warmtepomp voor het efficient warm houden.

Echter beviel die warmtepomp zo goed dat we de kachel maar weinig gebruikte en is uiteindelijk op marktplaats beland. Fijnstof genereren midden in de stad was een andere reden.

Onze WP heeft een openhaard functie maar die kachel maakte ook in de laagste stand al zoveel warmte dat het beneden snel te warm werd met ook nog de wp per bij. Ik heb ook wel de verwarming beneden dicht gedraad ism openhaard-functie om het boven toch warm te krijgen zonder sauna beneden. Allemaal lapmiddelen, alles met de WP is veel comfortabeler en goedkoper :)

Tip: Hou de pelletkachel nog even, zie het als een backup voor koude periode's om vertrouwen op te bouwen in de WP en om te wennen aan een nieuw stook gedrag en grote kans dat je hem vanzelf steeds minder gaat gebruiken :) De eerste winter gebruikten we de pelletkachel nog regelmatig, de tweede winter af en toe voor 'de gezelligheid' en in winter 3 is ie niet meer aan geweest, te veel gedoe en de pellets waren ook niet goedkoop meer. Afgelopen voorjaar (goed) verkocht en staat nu een atelier dat maar sporadisch gebruikt wordt te verwarmen bij een vrijstaande boerderij op het plattelang: imho een prima use-case voor een pelletkachek :)

Ik heb wel nog heel even over nagedacht over pelletkachel houden als backup voor storingen maar een echte houtkachel die het zonder stroom doet is dan eigenlijk een betere backup voor het geval de stroom langdurig er uit ligt.
Een backup voor een WP storing is het wel maar dat is het 6kw electrisch element in de WP ook. Of ik zet de twee ovens open :P

[ Voor 33% gewijzigd door Wuursj op 27-11-2023 11:45 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Het punt is dat je nu steeds met halve oplossingen bezig bent.
Eerst een pelletkachel om gas te besparen maar dat is het ook niet helemaal. En nu nog een keer de fout maken door een hybride installatie te willen.
Spaar desnoods nog wat door maar doe het in 1x goed; verwarm uitsluitend met een warmtepomp en doe het gas eruit. Vastrecht lijkt per maand misschien niet eens zoveel maar na 5 jaar heb je al 1500 euro bespaard die je in een gasloze installatie had kunnen steken (en ik verwacht dat vastrecht een stuk duurder gaat worden de komende jaren)
Je hoeft je niet af te vragen of een warmtepomp alles alleen aan kan, dan kan.
Ga op zoek naar een kundig installateur en/of ga je inlezen om het desnoods zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffreymulder98
Zoals wuursj beschrijft zouden wij hem ook gaan gebruiken. En dan bekijken of we de pelletkachel veel gebruiken, en eventueel verkopen.

Nou lees ik veel verschil over een laag aanvoer en hoog aanvoer wp. Dat laag optimaal werkt met vloerverwarming, of installatie met t33 radiatoren.

Aangezien wij t22 radiatoren hebben, en de ketel nu tussen de 40/45 graden aanvoert. Kan een laag aanvoer dit dan ook verwarmen?

Of kan ik deze vraag beter bij de installateur stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Onder de 50 geldt als 'laag genoeg voor een warmtepomp'.
Tussen de 50 de 65 geldt als 'weet je het zeker? Deze warmtepomp kan het wel maar is dan duurder dan gas'.

Jij zit dus goed :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Zet de CV temperatuur nog wat omlaag en probeer dan of je het nog warm krijgt wanneer het flink koud is, uiteraard zonder dat de pelletkachel daarbij aan staat. Goed je verbruik loggen om daarmee straks te kunnen bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt.
Voor de warmtepomp had ik een nest thermostaat waarmee ik kon zien hoeveel van de tijd de CV aan het verwarmen was. In mijn geval was dat hooguit iets meer dan de helft van de tijd bij 40 graden. Dan weet je dus dat het zonder problemen gaat lukken met een warmtepomp.
Nou kan een beetje warmtepomp ook wel water van 45 graden of meer maken, maar de efficiëntie neemt wel af naarmate je de aanvoertemperatuur hoger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:26
Jeffreymulder98 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:20:
Een warmtepomp met 2 zones had ik inderdaad nog niet echt aan gedacht, dan moet ook het leiding werk van het cv aangepast worden lijkt mij?

Airco’s heb ik al wel aan gedacht, alleen dan heb ik voor de slaapkamers (3 stuks) elk een airco nodig. Aangezien de deuren altijd dicht zijn (tegen geluid voor de kleine) en dan nog 1 beneden om daar te verwarmen. Dan kom je op 4 stuks en lijkt het mij rendabeler om een warmte pomp te plaatsen.
Een airco is een warmtepomp, alleen de afgiftesysteem is anders.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1