12v pc fans aansluiten op stopcontact d.m.v adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defLD1872
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Hi, ik wil graag mijn eigen luchtfilter maken en ik heb hiervoor op het internet wat guides gevonden.
Om het te maken heb ik alleen 2/4 luchtfilters nodig, pc fans en materiaal om de fans te monteren zodat het een doos wordt (bijv. hout, foamboard of karton)
Hier is een van de guides voor context (alleen het kopje "Electrical Connections" onder materialen is hier van toepassing): https://itsairborne.com/b...osenthal-box-68e7cd1ca570

Ik wou hiervoor 4 Arctic P12 PWM PST fans in daisy chain aansluiten en dit verbinden aan een 5.5x2.1mm naar 4 pin fan adapterkabel en deze adapterkabel verbinden aan een 12V 0.6A voedingsadapter die ik aan het stopcontact kan verbinden.
De arctic fans gebruiken 12V en 0.1A (specs) dus ik dacht dat de voedingsadapter van 12V en 0.6A goed hiervoor zou zijn.

Mijn vraag hierbij is hoe ik op de beste manier pc ventilatoren met behulp van een adapter aan het stopcontact kan aansluiten?
Ik kon zelf nergens een 5.5x2.1mm naar 4 pin fan adapter van een betrouwbaar merk vinden en alle andere adapters die ik vond waren voor een moederbord.
Ik neem aan dat kabels van AliExpress / Amazon niet al te betrouwbaar zijn, ik zocht dan liever iets van een bekend merk, ik kan mij hier natuurlijk in vergissen

Bedankt voor het lezen, als ik ergens dingen niet goed uitleg of over het hoofd zie laat het mij dan graag weten :)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 18:13
Je kan ook de stekkertjes eraf knippen en de draden aan elkaar solderen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37
Wil je niet solderen haal dan zoiets als:

https://www.allekabels.nl...r-schroefaansluiting.html

En een "gewone" 1 -> 4 fan splitter. Knip de connector van het moederbord er af en schroef deze er in en klaar is kees.

12v * 0.4A (4 fans) = 4.8w het moet wel een kabel van hele slechte kwaliteit zijn mocht er geen 5 watt overheen kunnen lopen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:36

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Grappig, ik heb ook met PC ventilators geknutseld om een zomer ventilator te maken, maar dan zonder filters, en met een 9v adapter. Op 9v gaat dat een stuk stiller. Ook helpt het om zeer stille kwaliteits fans te nemen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Wat beter werkt dan het voltage terugschroeven, is een PWM signal generator er tussen zetten.
Dan blijft alles op 12V werken, maar kan je met het PWM signaal de fans langzamer laten draaien.
Bij mij werkte dit beter, want bij 7V vond ik ze nog te luid, maar met PWM kan je zo op 12V net niet stil laten staan, zo langzaam kan je ze aansturen.

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld deze van Ali: https://www.aliexpress.com/item/1005002413506830.html

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:58
Ik had recentelijk een vergelijkbaar probleem, maar ik ben naar 5v fans gegaan. Die zijn vrij eenvoudig te gebruiken met iedere USB-lader in je lade.

uitvoering: Noctua NF-F12 5V, 120mm

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Ik vraag me werkelijk af hoeveel stof zo'n apparaat kan vangen.
De onderdruk die PC ventilatoren leveren is gewoonweg veel te laag. Meet in zo'n constructie de werkelijke airflow maar eens, is bijna niets. En als je er een HEPA filter voor gaat zetten, dan doet het niets.

Je moet fans hebben die een goede onderdruk kunnen opbouwen wil je stof gaan aantrekken met zo'n kast. Daarom zijn goede aircleaners nu eenmaal gehoriger. En hebben ze bijna allemaal slakkenhuis model ventilatoren.

Edit:
Artikeltje van de kastenbouwer eens gelezen. Dat is sowieso geen klusser, wat een zaagwerk alleen al :-(
Maar ook bij de originele aanbieder, daar wordt met waarden gegooid, waar geen enkele goede test aan ten grondslag ligt. Dat de CFM niet veranderd van 6 naar 9 fans zegt al genoeg.
Een CFM van 250 gemiddeld, terwijl 1 fan net onder de 120 kan leveren. Je snapt vast al wel dat de onderdruk hier bepalend is (en die leveren dit soort platte fans niet) en de doorlaat van het filter eveneens. Maar ook de hoek die de airflow moet maken (haaks) is al limiterend.

[ Voor 36% gewijzigd door reinier68 op 06-12-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxforgames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-07 17:40
Er zijn net naar molex voedingen en daarop kan je weer een 12v fan dingetje aanhangen. Ik neem aan dat een molex connector wel die amps aan kan als je het gaat daisy chainen maar dat zou ik dat wel eerst even na rekenen. Dan is het allemaal tenminste plug and play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een grote diameter ventilator is véél beter dan vele kleintjes. Met 12 cm fans kun je echt geen effectieve luchtfilter maken omdat de capaciteit (gegenereerde druk) veel te laag is. 12V is ook veel te weinig voor een grote ventilator, die heeft een hoge spanning nodig. De efficientie van een grote fan is veel beter dan vele kleintjes. Ook geldt: hoe kleiner, hoe harder het moet draaien en hoe luidruchtiger het wordt.

Kijk eens op deze blogposts. Simpel, effectief en met laagst mogelijke kosten.

Lucht wil rechtdoor gaan, ieder idee van lucht een hoek omsturen is verspilde energie. Vergelijk het met loopgraven of bunkers, die werden ook uitgerust met rechte hoeken om in geval van een bom de druk te stoppen. De ventilator moet in rechte lijn met de filter te worden geplaatst.

Het is onmogelijk een filter te maken die zowel effectief is als geen geluid maakt. Maar het geluid kan wel
iets worden gedempt.

De juiste luchtfilter voor een doehetzelf project is een HEPA filter. Minderwaardigere filters zoals G4/F7 doen te weinig en zorgen niet voor een schone lucht. Die zijn zonde van het geld bij een standalone eigenbouw. HEPA heeft voldoende druk nodig. Het is verstandig er een groffilter voor te zetten zodat de HEPA filter langer mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Dit is een heel bruikbare tip voor een heel handig product , ik heb het gelijk voor mijn eigen project besteld en ik dank je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 14:17
in mijn patchkast had ik ook deze uitdaging, makkelijkste voor mij was hier om een 230V > molex adapter te kopen en hierna een verloopstuk van molex > 4x fan splitters.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Pagina: 1