Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-06 19:09
Hallo allen,

Gezien er een ontzettend groot verschil in de VRH zit tussen spaargeld en beleggingen, doemt de volgende vraag/gedachten op.

Als spaargeld met 0,40-0,50% belast gaat worden en aandelen 2,1%, wordt sparen dan niet interessant als de spaarrente voldoende hoog is?

Aannames: NL banken blijven relatief lage rente geven in vergelijking met het buitenland.
Aannames: stel je kan sparen op 4%.(op het moment zijn er rentes van 4,25-4,35% beschikbaar)
Een fonds kost al gauw ~0,25%.
Verschil VRH sparen/beleggen is ongeveer 1,5%.

Stel we sommen dit op, dan kom je op een”VRH gecompenseerd” virtueel netto rendement uit op: 5,75%.

Als we dan ook nog de servicekosten van bijv. Een ABN amro rekenen dan zit je op 6% met zeer beperkt risico.

Is dit niet heel interessant tot en met 2027?

Hoor graag jullie gedachten!

[ Voor 4% gewijzigd door Henkoes op 25-11-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:33
Wat in ieder geval niet interessant is: Als particulier beleggen in Nederlandse staatsobligaties. Hier snap ik niets van. Schiet de overheid zich niet in eigen voet als particulieren geen schuldpapieren meer willen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
aljooge schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:14:
Wat in ieder geval niet interessant is: Als particulier beleggen in Nederlandse staatsobligaties. Hier snap ik niets van. Schiet de overheid zich niet in eigen voet als particulieren geen schuldpapieren meer willen kopen?
Ik heb het dan wel echt over spaartegoeden die niet het nadeel van obligaties dragen.

Overigens helemaal met je eens!
De VRH voor niet spaartegoeden is van de pot gerukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Wat tel jij nu allemaal bij elkaar op om op dat rendement van 5,75% te komen?

Er is overigens geen VRH voor niet-spaartegoeden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:04
Het fictieve rendement voor spaartegoeden voor de jaren 2023 en verder is nog niet definitief vastgesteld. Gezien de spaarrente sinds begin dit jaar flink is gestegen zal het fictieve rendement voor sparen ook wel omhoog gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Tom-Z schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:37:
Het fictieve rendement voor spaartegoeden voor de jaren 2023 en verder is nog niet definitief vastgesteld. Gezien de spaarrente sinds begin dit jaar flink is gestegen zal het fictieve rendement voor sparen ook wel omhoog gaan...
Ik reken met 36% van ~1,5% (wat banken nu leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
BFmango schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:30:
Wat tel jij nu allemaal bij elkaar op om op dat rendement van 5,75% te komen?

Er is overigens geen VRH voor niet-spaartegoeden...
De misgelopen belastingen en fondskosten die je anders zou betalen om tot hetzelfde rendement te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Henkoes schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:58:
[...]

De misgelopen belastingen en fondskosten die je anders zou betalen om tot hetzelfde rendement te komen.
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap echt niet wat je bedoelt.

Je “loopt” geen belastingen of fondskosten “mis” want liefst heb je die zo weinig mogelijk.

Bijkomstig weet je niet zeker wat het rendement op een investering in aandelen wordt, dus je probeert in een glazen bol te kijken en dingen die je niet weet bij door te rekenen.

Kan je uittypen hoe jij die rekensom maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is zo interessant dat er een compleet topic over is :)
Vermogensrendementsheffing 2.0

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:04
BFmango schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:24:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap echt niet wat je bedoelt.

Je “loopt” geen belastingen of fondskosten “mis” want liefst heb je die zo weinig mogelijk.
TS rekent in feite uit welk rendement hij met beleggen zou moeten halen om de (vermeend) hogere belasting en kosten te compenseren om zo gelijk uit te komen met sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Tom-Z schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:38:
[...]

TS rekent in feite uit welk rendement hij met beleggen zou moeten halen om de (vermeend) hogere belasting en kosten te compenseren om zo gelijk uit te komen met sparen.
Precies, wat dus tot een aardig percentage komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:14:
Vast, maar ik denk dat de zakelijke (met name pensioen potjes) een vrij fors deel in obligaties hebben zitten, dus dat het wel losloopt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-06 16:56
-

[ Voor 110% gewijzigd door Joel22 op 17-02-2024 09:04 ]

Pagina: 1