Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kismodrx04
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-03 12:31
Hallo medetweakers,

Ik heb zoals zoveel van ons zonnepanelen laten leggen deze zomer. Vanaf de eerste dag zag ik 2 panelen die 1 a 3 procent meer opbrachten dan de rest. De afgelopen maand loopt dit verschil steeds verder op. 2 van de panelen wekken wel tot 80% meer op de andere panelen terwijl ze ver van elkaar op het dak liggen.

Mijn situatie:

Plat dak op zuid, 1 graad west.
14 panelen Jinko Tiger Neo N Type 430Wp
14 enphase micro omvormers IQ8M
3 fase

Er staat een boom in de tuin, maar deze werpt geen schaduw op het dak. Op het dak van de buren staat een schoorsteentje die 1 van de panelen in de middag een iets lagere productie geeft.

Ik ben het dak op geweest om de panelen te bekijken, ik zie geen rare dingen. Hooguit wat blaadjes op de panelen, maar op alle panelen zit wel een klein blaadje. Die waaien of regenen er denk ik wel weer af.

Ik heb de leverancier gebeld, maar die ziet geen probleem en vind dat de verschillen niet abnormaal zijn. Ik zal mijn eigen verschillen overzicht bij voegen zodat iedereen zijn eigen oordeel kan vellen.

Wie kan mij helpen aan een verklaring van de grote verschillen tussen de 2 panelen en de rest.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qNyhSAZx-4afnLc1qSZ9C6goqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wq3N3D6yrgmH4shMzIp9on6d.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vemM8cH517ePd5vZGUFETzHXOVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zmTmdsHRDOCZLL3B0o30rAke.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtBy50-QhWlY-xhpw_E0S-WUSEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clfQKQnQwJUk3a9nLGlUUIwO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-05 19:35
De rijen lijken te dicht op elkaar te liggen. De zon staat in het najaar lager aan de hemel waardoor de panelen last hebben van schaduw van het voorliggende paneel. Zijn de twee beste panelen toevallig de voorste panelen?

Edit: het zou me niets verbazen als de panelen verkeerd zijn ingetekend. De voorste twee panelen zouden de hoogste opbrengst moeten hebben. Het 'vrije' paneel van de tweede rij komt op de derde plaats.

[ Voor 31% gewijzigd door thesaxofonist op 24-11-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zou een meetfout kunnen zijn.
Daar kom je achter door nog gedetailleerder te kijken in de MPP stroom en spanning per paneel, ik weet niet of dat standaard kan met enphase.
Rechtsmidden heeft ook wel wat aandacht nodig.

Voor de hand liggender is dat je overzicht niet klopt en dat het inderdaad gewoon de voorste twee panelen zijn, en de rest heeft schaduw van elkaar. Dus nog even het dak op en serienummers checken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
thesaxofonist schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:07:
De rijen lijken te dicht op elkaar te liggen. De zon staat in het najaar lager aan de hemel waardoor de panelen last hebben van schaduw van het voorliggende paneel. Zijn de twee beste panelen toevallig de voorste panelen?

Edit: het zou me niets verbazen als de panelen verkeerd zijn ingetekend. De voorste twee panelen zouden de hoogste opbrengst moeten hebben. Het 'vrije' paneel van de tweede rij komt op de derde plaats.
Dat ja. In maart wordt het verschil weer minder.

Op bewolkte dagen zie je zeker veel minder verschil?

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 24-11-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-05 19:35
Proton_ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:17:

Rechtsmidden heeft ook wel wat aandacht nodig.
Dat is vast het paneel schuinachter de ventilatiepijp ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kismodrx04
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-03 12:31
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal de serienummers checken.
Maar wat nu als de nummers blijken te kloppen met het legplan in mijn Enphase monitoring systeem?
Pagina: 1