Nieuwbouwwoning welke meerwerk opties wel/niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkoww
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-04-2024
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht en we twijfelen aan een aantal dingen laten doen in de bouw en/of niet in de bouw.

We hebben een aantal afwegingen, die belangrijk zijn om mee te nemen;

- We weten dat het laten doen binnen het project vaak een stuk duurder is, maar we vinden het lastig in te schatten hoeveel duurder.
- We hebben een overbruggingshypotheek, hoe langer we in onze huidige woning blijven wonen tijdens werkzaamheden hoe meer dat uiteraard kost.
- We hebben beide een drukke baan en zijn geen klussers, of wel alles wat we willen doen, laten we voor een groot deel doen.
- Het huis wordt ons droomhuis, we willen dan ook dat het voldoet aan alle eisen/wensen en niet inleveren op kwaliteit.

Daarnaast technisch:

- Het huis is volledig op grondwarmte pomp met vloerverwarming/koeling op alle verdiepingen.
- De boiler heeft standaard een boilervat van 200 liter en is uit te breiden naar 240 (kosten zijn gering € 810,-)

Wat we graag willen aanpassen aan het huis (en niet standaard is);

- Zonnepanelen

( +/- 24 stuks voor een opbrengst van +/- 8000 kwh) heb uitgerekend dat ons standaard verbruik +/- 4000 kwh gaat zijn (groot huis en elektrische auto's) en de warmtepomp +/- 3000 kwh per jaar gebruikt.

Vanaf de bouw kan ik er geen 24 laten plaatsen, maar maar 10 het plaatsen van 10 panelen kost +/- €10.000 euro vanaf de bouw, hierbij gaat dit om panelen met 350w in plaats van 400w+. We gaan deze dus later laten plaatsen maar vragen ons af of er voldoende panelen te plaatsen zijn en wat een reële prijs is.

- dakkapel

We willen graag een grootte dakkapel laten plaatsen, omdat we op de zolder een tweede badkamer willen maken en extra licht en ruimte willen. Vanaf het project zijn er 'brede' dakkappelen van 2,80 bij 1,15 beschikbaar á € 17.000 euro. Dat is voor de grootte ed echt een belachelijke prijs (volgens mij) en gaan we dus later zelf laten plaatsen. We zouden hem dan het liefst veel breder hebben, we hebben hier wel een budget van 17k voor de vraag is hoe groot zou ik hem dan kunnen laten plaatsen en hoe zit het met vergunningen?

- erker zijgevel

We willen graag in de zijgevel een erker zodat we daar de eettafel kunnen plaatsen, deze optie is beschikbaar vanaf de bouw. Maar vind ik duur, het voordeel is wel dat er dan garantie op zit en de vloerverwarming wordt doorgetrokken. Het gaat hierin om een erker van 4,3 meter bij 1,3 meter. (zie tekeningen). Prijs in het project +/- € 43.000 euro, deuren is ook weer een meerprijs á € 1.000,- euro maar moeten we dan wel doen omdat er geen achteruitgang is anders.

Ik zou het liefst de erker wat dieper willen hebben +/- 1,8 meter, de breedte vanaf het project is prima 4,229 meter. Ik vraag me hierin af of het wel handig is dit naderhand te laten doen, of het een probleem is met de vloerverwarming (en of we dat nog erbij kunnen laten plaatsen) en hoe het dan zit met vergunningen?

Daarnaast ben ik benieuwd naar een reële prijs.

- Indeling zolder

Standaard is de zolder niet opgedeeld. Dit wil ik wel doen omdat dit de ruimte gaat zijn waar wij gaan slapen.
Hier vragen ze € 12.000 euro voor. Ik kan dat uiteraard later ook laten doen maar de indeling zoals ze hem doen is wat ons betreft prima.

Vraag me af of mensen hiervan zeggen doe dat zelf! Voordeel hiervan is de lichtpunten en loze leidingen ed. ook gelijk geplaatst worden.

- badkamer op zolder

Als laatste grootte vraagstuk; we willen graag een inloopdouche met een wasbak op zolder, dit moet geen aparte ruimte worden maar een inloopdouche met een wasbak ernaast.

Vanaf de bouw kan ik natuurlijk (voor € 20.000 euro) een extra badkamer laten maken op de zolder. Maar hierbij doen ze nog een boel andere dingen;

De badruimte wordt opgebouwd met binnenwanden en een binnendeurkozijn met deur zonder bovenlicht. De binnendeur wordt voorzien van een vrij- en bezetslot. De vloer wordt afgewerkt met vloertegels en de wanden met wandtegels, e.e.a. gelijk aan basis sanitair en tegelwerk conform technische omschrijving.
De binnenzijde van de kapconstructie wordt voorzien van spuitpleisterwerk. De ruimte is voorzien van een enkele wastafel, spiegel met 1 wastafelmengkraan, douchehoek met doucheput, douchemengkraan en doucheglijstang. De capaciteit van de installatie wordt hierop aangepast. De ruimte is beperkt uitgevoerd met vloerverwarming en afzuiging. Er wordt een elektrische radiator geplaatst, op een eigen WCD. De elektra-installatie bestaat verder uit: een wandlichtpunt, schakelaar en een enkele WCD.
Let op: in deze ruimte zal een verlaagd plafond worden aangebracht.

Ik kan hem ook laten plaatsen en dan het sanitair ed. casco doen maar da geeft een korting van +/- € 3.000 euro.
Er is al op de zolder een aansluiting voor wasmachine & droger. maar die zit eigenlijk aan de verkeerde kant om dat door te laten trekken naar de andere kant gezien er vloerverwarming op de verdieping is. Dat maakt het ook lastig met leidingwerk later laten doortrekken ergens.

Ik ga vragen of het mogelijk is om alleen afgedopt leidingwerk te plaatsen op de plek waar wij aangeven maar ik gok zo dat ze daar moeilijk om gaan doen. Iemand ideeën?

Hierbij de tekeningen van het huis;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_KztBMUyHnKIXP_PfTpkAzhHHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AkUdna8BYAnZMtaehnyN0Q1D.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl5CUflMaWLCYdkRXeZTwmmGnxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f4qLAnS2uM4aT7SvNx5568wr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIe_53ZfqDPKUI7e5LPgCL3pGIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rdw9Igr406VZR3znDgmVmmJx.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Zonnepanelen: lekker door een ander laten doen. 10k voor 3500WP is echt extreem duur.
Dakkapel: 17k voor een dakkapel is niet heel gek, zou ik doen.
Erker: Als je dit wil zou ik het door de bouwer laten doen. Achteraf is dit wel écht een hele operatie. Prijs lijkt mij niet heel gek overigens.
Indeling zolder: Als je handig bent kan je dat prima zelf doen. Als je het moet laten doen door gebrek aan tijd/kennis: door de bouwer laten doen. Een losse aannemer kost misschien iets minder (of niet), maar ga er m maar eentje vinden die dit doet. Blijf weg van werkspot-prutsers.
Badkamer: ik zou er heel erg op aansturen dat ze de leidingen aanleggen en verder niet. 17k uitgeven aan iets wat je eigenlijk gewoon niet zint is wel echt zonde..

Verder: vergunningen kan je zelf checken op de vergunningcheck.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBDM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-04 16:36
Wij hebben 2 maanden geleden een dakkapel van net geen 5 meter breed laten plaatsen door WBB voor nog geen 9000 euro. Helemaal naar ons zin en inclusief triple glas en horen. 17K voor een dakkapel van 2,80 is echt veel te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkoww
Kurma schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:38:

Dakkapel: 17k voor een dakkapel is niet heel gek, zou ik doen.

Erker: Als je dit wil zou ik het door de bouwer laten doen. Achteraf is dit wel écht een hele operatie. Prijs lijkt mij niet heel gek overigens.

Badkamer: ik zou er heel erg op aansturen dat ze de leidingen aanleggen en verder niet. 17k uitgeven aan iets wat je eigenlijk gewoon niet zint is wel echt zonde..
Als ik online zoek en mijn ervaringen met dakkapellen is 17k voor een dakkapel van 3 meter ook extreem duur, of ben ik dan nog in de oude prijzen?

Erker precies hetzelfde verhaal, als ik dit online bekijk en zoek dan is een erker van 4 bij 1,5 voor 40k ook extreem duur, online kan ik prijzen van 20k vinden voor groter en helemaal afgewerkt, nadeel is wel dat dit dan erg veel extra tijd kost.

Badkamer gaan we over in gesprek van de week, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze gaan zeggen, of zoals wij het hebben voorgesteld of niet.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkoww
JBDM schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:44:
Wij hebben 2 maanden geleden een dakkapel van net geen 5 meter breed laten plaatsen door WBB voor nog geen 9000 euro. Helemaal naar ons zin en inclusief triple glas en horen. 17K voor een dakkapel van 2,80 is echt veel te gek.
Ja dat dacht ik al.. dank voor het delen! Dakkapel waren we eigenlijk al uit om later te laten doen en dan inderdaad tussen de 5 en 7 meter, ik denk dat ik dan met 13k wel uitkom volledig naar onze wensen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 11:15

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Zaken die je tijdens de bouw zelf laat meenemen vallen binnen de garantie van de bouwer. Lees dat ook even heel goed door. Laatste wat je wil is dat verschillende aannemers straks naar elkaar gaan wijzen en je garantie misloopt of daar een hoop stress van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 11:15

haagsepracht

One Man, Half Machine.

En qua zonnepanelen, zeker door een andere partij laten doen. De zonnepanelen markt ligt nu op zijn gat waardoor je tegen een veel betere prijs zonnepanelen kunt laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirkoww
haagsepracht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:49:
Zaken die je tijdens de bouw zelf laat meenemen vallen binnen de garantie van de bouwer. Lees dat ook even heel goed door. Laatste wat je wil is dat verschillende aannemers straks naar elkaar gaan wijzen en je garantie misloopt of daar een hoop stress van hebt.
Yes daar ben ik van op de hoogte, maar is ons tweede nieuwbouw huis, onze ervaring is dat laat je het door een andere partij doen (en wel zorgt voor garantie bij hun) dat dit normaal gewoon goed gaat. Je kan natuurlijk een keer pech hebben maar als ik 20k bespaar op bijvoorbeeld een erker dan is het ook niet erg om voor 1000 euro herstelwerkzaamheden te laten doen indien er iets fout gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:43
Het is en blijft een aannemer en die schrijven met een hark met (dit soort) meerwerken. En ze verdienen er dus flink op. Als je dat weet is het een overweging wat je wel en niet wil laten uitvoeren ivm na oplevering nog een tijdje in de rommel zitten.

- PV panelen zou ik door een ander laten doen.
- Erker is ook flink aan de prijs, alleen naderhand is het niet zomaar iets wat je even doet.
- Indeling op zolder kan je relatief makkelijk achteraf aanpassen, dus zou ik later uitvoeren.
- Badkamer op zolder zit je waarschijnlijk aan de standaard keuzes vast, wil je luxer zal je extra moeten betalen en dan loont het wel weer om het later te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Appelpie3000 op 24-11-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Mirkoww schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:46:
[...]

Als ik online zoek en mijn ervaringen met dakkapellen is 17k voor een dakkapel van 3 meter ook extreem duur, of ben ik dan nog in de oude prijzen?

Erker precies hetzelfde verhaal, als ik dit online bekijk en zoek dan is een erker van 4 bij 1,5 voor 40k ook extreem duur, online kan ik prijzen van 20k vinden voor groter en helemaal afgewerkt, nadeel is wel dat dit dan erg veel extra tijd kost.

Badkamer gaan we over in gesprek van de week, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze gaan zeggen, of zoals wij het hebben voorgesteld of niet.. :(
OK, maar je weet dus al dat als je dit soort zaken door een ander laat doen dan door de bouwer, dat dat dan waarschijnlijk behoorlijk goedkoper uitvalt. Het kost alleen tijd en je zal zelf achter zaken aan moeten gaan.

Wat wil je dan precies met dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkoww
Appelpie3000 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:52:
Het is en blijft een aannemer en die schrijven met een hark met (dit soort) meerwerken.

- PV panelen zou ik door een ander laten doen.
- Erker is ook flink aan de prijs, alleen naderhand is het niet zomaar iets wat je even doet.
- Indeling op zolder kan je relatief makkelijk achteraf aanpassen, dus zou ik later uitvoeren.
- Badkamer op zolder zit je waarschijnlijk aan de standaard keuzes vast, wil je luxer zal je extra moeten betalen en dan loont het wel weer om het later te doen.
Thanks voor je reactie!

Indeling zolder is op zich (zonder badkamer) naar onze wens, en later laten doen kan maar we willen er wel zo snel mogelijk in. We horen overal dat het erg lastig is mensen ervoor te vinden.

Qua badkamer op zolder willen we juist veel minder.. Alleen de aansluitingen is wat ons betreft prima als dat voor 5k kan zou ik dat direct doen. Maar ze maken er een hele kamer van (wat wij niet willen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkoww
Kurma schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:53:
[...]

OK, maar je weet dus al dat als je dit soort zaken door een ander laat doen dan door de bouwer, dat dat dan waarschijnlijk behoorlijk goedkoper uitvalt. Het is kost alleen tijd en je zal zelf achter zaken aan moeten gaan.

Wat wil je dan precies met dit topic?
Per onderwerp staat er een vraag waar ik graag van andere mensen meningen wil.
Het gaat me niet persé om goedkoper maar meer om is het mogelijk, haalbaar en wat voor tijd zou ik dan extra in ons huidige huis moeten blijven zitten en daarnaast als ik het door een ander laat doen dan in de bouw wat is dan het verschil in kosten..

Het gaat voornamelijk om een stuk technisch, als ik de badkamer later zou willen plaatsen op de zolder omdat zij zeggen dat ze het alleen met een volledige badkamer uitvoeren, kan dat dan wel?

Indien ik de erker later laat doen omdat het dan goedkoper is, waar loop ik dan tegenaan en welke tijdspan moet ik dan rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:43
Als je een badkamer op zolder wilt, is het meerwerk dan indeling + badkamer? Dus 12000 + 20000? Dan ben je dus 32000,- kwijt voor een badkamer die niet naar wens is.

Qua aanleg alleen leidingwerk; vragen kan altijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Appelpie3000 op 24-11-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirkoww
Appelpie3000 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:58:
Als je een badkamer op zolder wilt, is het meerwerk dan indeling + badkamer? Dus 12000 + 20000? Dan ben je dus 32000,- kwijt voor een badkamer die niet naar wens is.

Qua aanleg alleen leidingwerk; vragen kan altijd.
Indeling doen we sowieso, en inderdaad badkamer kost zo'n 20k als ik dat door hun zou laten doen.

De vraag is; als ik het later zou willen laten doen dan moeten er aansluitingen gemaakt worden wat wellicht een issue is. Zou het me dan ook 20k kosten is het niet interessant om het later te doen en kan ik het beter nu doen en dan aanpassen. Ik had eigenlijk verwacht dat ze een optie hadden alleen leidingwerk.. maar die is er (nog) niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:58

paQ

Ik vind vrijwel alles absurd eerlijk gezegd. het is volledig inhakken op de emotie van de koop van het huis, en "u wilt toch zeker ook....." [insert gebazel]
Net als met een rouwboeket, of met de eerste babykamer.

Als ze het lef hebben om 2.85/wp te vragen voor de PV, dan zal de rest niet een veel kleinere marge hebben ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 04:26
Hier vind je ook veel ervaringen over dezelfde vragen:
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Als ik zie wat voor een graflelijke dakkappellen hier achteraf in het dak gezaagd worden door Beun de Haas BV zou ik dat zeker door de aannemer laten doen.

Heb je nog betere garantie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Anoniem: 1777010 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:22:
[...]

Als ik zie wat voor een graflelijke dakkappellen hier achteraf in het dak gezaagd worden door Beun de Haas BV zou ik dat zeker door de aannemer laten doen.

Want je kan achteraf alleen maar lelijke dakkapellen installeren? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
Erker is prijzig maar zou ik nu of nooit laten doen. Bouwknopen kunnen dan altijd beter uitgevoerd worden dan achteraf. Bij aanbouwen is het soms nog een optie om voor enkel de voorbereiding te kiezen (balk in de muur en koppelpunten leidingwerk). Is dat ook een optie? Dat zou dan mijn 2de keus zijn als je persé een grotere erker wil.

Badkamer op zolder wordt linksom of rechtsom een dure grap. Als er achteraf leidingwerk gelegd moet gaan worden loopt dat snel in de kosten omdat er veel arbeid in gaat zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:53
Hou er rekening mee dat de zolder normaal niet berekend is als verblijfsruimte. Wanneer je deze dus als slaapkamer en douche etc laat maken dan houd de bouwer rekening met de ventilatie, vloerverwarming etc. Mocht je dit dus achteraf willen zul je dat zelf ook moeten doen.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Vrijwel alle dakkapellen die ik door de grote bouwers geplaatst heb zien worden (BAM/VolkerWessels/Vermeer) zijn van de goedkoopste materialen en knetter lelijk, buitenzijde vaak van het goedkoopste trespa.

Ga gewoon voor een goede partij die hem nadien plaatst, geen kleine beun.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:30

tomtom901

Moderator General Chat
Ik zou in elk geval de grote bouwkundige dingen mee laten nemen, zoals bijvoorbeeld die erker. Dat doe je echt niet zomaar meer ff met vloerverwarming enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

GrooV schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:35:
[...]

Want je kan achteraf alleen maar lelijke dakkapellen installeren? 8)7
Voor 9000 euro? Zeker.

Sowieso niet in de stijl van je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Anoniem: 1777010 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:33:
[...]

Voor 9000 euro? Zeker.

Sowieso niet in de stijl van je huis.
Goede argumenten, je hebt me overtuigt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:47

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mirkoww schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:21:
- Zonnepanelen

( +/- 24 stuks voor een opbrengst van +/- 8000 kwh) heb uitgerekend dat ons standaard verbruik +/- 4000 kwh gaat zijn (groot huis en elektrische auto's) en de warmtepomp +/- 3000 kwh per jaar gebruikt.

Vanaf de bouw kan ik er geen 24 laten plaatsen, maar maar 10 het plaatsen van 10 panelen kost +/- €10.000 euro vanaf de bouw, hierbij gaat dit om panelen met 350w in plaats van 400w+. We gaan deze dus later laten plaatsen maar vragen ons af of er voldoende panelen te plaatsen zijn en wat een reële prijs is.
Zeg dat ze geen panelen mogen plaatsen, dan moeten ze beter isoleren om alsnog de energienormen te halen.
Maar laat ze wel het dak zodanig bouwen dat het volledig volgelegd kan worden, qua draagkracht, wat extra ruimte over in meterkast en dikke (buis voor) 3-fase aansluiting vanaf de meterkast naar de zolder (naast een aparte groep voor WM en WTW).

Als ze iets plaatsen, laat het dan een 3-fase Enphase systeem zijn, dat kun je later makkelijk uitbreiden, maar ook dat is eigenlijk weggegooid geld om te laten doen door de bouwer.

Voor 8.500eu konden wij 25 * 400wp stringomvormer plaatsen (Goodwe).
Voor 10.000eu konden wij 21 * 420w micro-omvormers plaatsen (Enphase).
En ze zeggen zelfs dat momenteel de prijs nog lager staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:57
@Mirkoww weinig toe te voegen over de prijzen van de meerwerkopties, maar je hebt een enorme master bedroom en en kleine badkamer. Als iets lekker is, is het ook een lekker ruime badkamer. Laat de badkamer een meter verder inspringen in slaapkamer 1, dan kan je bijv. ook een mooi bad plaatsen.

Hollandse huizen hebben over het algemeen een veel te kleine badkamer. Dat is best zonde, want een grotere badkamer is heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:57
Accretion schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:23:
[...]

Zeg dat ze geen panelen mogen plaatsen, dan moeten ze beter isoleren om alsnog de energienormen te halen.
Maar laat ze wel het dak zodanig bouwen dat het volledig volgelegd kan worden, qua draagkracht, wat extra ruimte over in meterkast en dikke (buis voor) 3-fase aansluiting vanaf de meterkast naar de zolder (naast een aparte groep voor WM en WTW).
Dit krijg je natuurlijk NOOIT voor elkaar. Alsof ze voor jouw huis alleen alle berekeningen opnieuw gaan doen en de hlee constructie gaan aanpassen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Dat is een keuze die men maakt.

Laatste klopt.

OT:

- Dakkapel later laten doen
- Erker nu
- Badkamer technisch voorbereiden, later laten doen naar wens inclusief indeling zolder)
- Zijn het indak zonnepanelen? Dan heb je sowieso een dingetje met je zonnepanelen. Of is dat aan de noorkant. Anders later laten doen

Vergunning kun je zelf al aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37
Wij hebben dit jaar 12 zonnepanelen gelegd met een totaal van 4800WP en hiervoor 3500 Euro betaald. Maar montage was gratis, dus dat is niet helemaal representatief voor je vraag :+

Van de prijs van de dakkapel vind ik dan wel weer wat; wij hebben deze 3 jaar geleden achteraf laten plaatsen (huis is bijna 7 jaar oud nu) en hiervoor 9500 Euro betaald. Dit voor een dakkapel van 4,5 meter breed, inclusief geïntegreerd/onzichtbaar elektrisch rolluik. 17.000 voor 2,5 is inderdaad ronduit schofterig te noemen, maar er zal ongetwijfeld alsnog regelmatig akkoord op gegeven worden.

Voordeel is natuurlijk wel dat het er bij oplevering op zit, je dan niet in de rommel zit tijdens het wonen, en zoals hierboven genoemd waarschijnlijk al in de stijl van het huis. Maar ja, er is achteraf ook heel wat mogelijk qua stijlen en bovendien kan je dan mogelijk ook nog heel wat breder gaan bouwen, mogelijk ook zonder vergunning.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08

AMDFreak

Intel is zo..

WBB bouwt dakkapellen die niet volledig aan de isolatie eisen voldoet.
Gezien de nieuwbouwwoning, zou ik de dakkapel rondom (dak en zijwangen laten voorzien van RC6,3).

Maar ben het met je eens dat 17k voor een klein dakkapelletje wel duur is.
Als de dakkapel aan de achterzijde komt is deze vergunningsvrij. En anders moet je rekening houden met 6 tot 8 weken vergunningsperiode + levertijd van de dakkapel (ook zo'n 6 weken).

Opzie zou kunnen zijn, om het pas te regelen als je er woont.

Erker zou ik ik sowieso via de bouw doen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:30

tomtom901

Moderator General Chat
Accretion schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:23:
[...]

Als ze iets plaatsen, laat het dan een 3-fase Enphase systeem zijn, dat kun je later makkelijk uitbreiden, maar ook dat is eigenlijk weggegooid geld om te laten doen door de bouwer.

Voor 8.500eu konden wij 25 * 400wp stringomvormer plaatsen (Goodwe).
Voor 10.000eu konden wij 21 * 420w micro-omvormers plaatsen (Enphase).
Verschilt per bouwer, dus vragen staat vrij. Voor 6.6k krijgen wij 16 * 400 wp met 3 fase Enphase via de bouwer, en dan is het in 1x goed geregeld. Dus het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Mirkoww als je met warmtepomp op alle verdiepingen inclusief de zolder vloerverwarming hebt met ruimteafhankelijke regeling dan wil je die zolderverdeling juist wel meenemen in de meerwerkopties.

Ja een wandje plaatsten achteraf is geen probleem, maar de verwarming/verkoeling is een ander verhaal. Neem dat mee in je overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Mirkoww schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:21:
- Indeling zolder

Standaard is de zolder niet opgedeeld. Dit wil ik wel doen omdat dit de ruimte gaat zijn waar wij gaan slapen.
Hier vragen ze € 12.000 euro voor. Ik kan dat uiteraard later ook laten doen maar de indeling zoals ze hem doen is wat ons betreft prima.

Vraag me af of mensen hiervan zeggen doe dat zelf! Voordeel hiervan is de lichtpunten en loze leidingen ed. ook gelijk geplaatst worden.
Wandjes plaatsen en elektra aanpassen kan prima achteraf, maar:
- De vloerverwarming wordt nu ook aangepast inclusief zoneregeling, dat doe je niet zomaar achteraf.
- Loze leidingen bijmaken van zolder naar de meterkast doe je niet zomaar even. Dan zou je als meerwerk al 1 of meer loze leidingen moeten laten leggen naar zolder en dan zelf alleen het laatste stuk verleggen.

De lichtpunten zoals die nu in rood zijn ingetekend lijken me vrij waardeloos trouwens, tegen de wand naast de deur. In kamers van dergelijk formaat zou ik toch wel graag een lichtpunt ergens in het midden aan het plafond willen.
Hann1BaL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:01:
@Mirkoww als je met warmtepomp op alle verdiepingen inclusief de zolder vloerverwarming hebt met ruimteafhankelijke regeling dan wil je die zolderverdeling juist wel meenemen in de meerwerkopties.

Ja een wandje plaatsten achteraf is geen probleem, maar de verwarming/verkoeling is een ander verhaal. Neem dat mee in je overweging.
Ik neem inderdaad aan dat die vierkante blokjes naast de deur de ruimtethermostaten zijn.

Maar @Mirkoww hoe zit het met ventilatie op zolder? Op bijvoorbeeld de 1e verdieping zijn er netjes toevoerventielen ingetekend in de slaapkamers en afvoerventielen in de badkamer en toilet, maar op zolder helemaal niets? Nou zijn het volgens de plattegrond natuurlijk ook geen slaapkamers maar "onbenoemde ruimtes" waardoor men wellicht met minder eisen te maken heeft, maar of je daar vrolijk van wordt? :X

Ik zou met deze indeling ook toevoerventielen in de slaapkamers verwachten en afvoer in de technische ruimte / wasruimte. Hou je er rekening mee dat je in de inloopdouche ook een afvoerventiel wilt hebben? En dat als je dat nog achteraf voor elkaar krijgt wel de WTW-installatie opnieuw ingeregeld moet worden? Het zou mooi zijn als dit ook vanuit de bouw geregeld kon worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 24-11-2023 14:21 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37
AMDFreak schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:52:
[...]

Maar ben het met je eens dat 17k voor een klein dakkapelletje wel duur is.
Als de dakkapel aan de achterzijde komt is deze vergunningsvrij. En anders moet je rekening houden met 6 tot 8 weken vergunningsperiode + levertijd van de dakkapel (ook zo'n 6 weken).
Let op: vaak wel vergunningsvrij (voor de zekerheid even gemeente checken), maar moet alsnog aan bepaalde eisen voldoen zoals maximale hoogte en afstand vanaf voet dak etc. zie ook hier: https://www.dakkapel.net/vergunningsvrij/

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Enkele algemene tips, opgedaan door ondervinding, 4 what it's worth;

- Hergebruik je regenwater; zorg dat ze meteen na het plaatsen van de dakgoten antivogelroosters plaatsen, anders heb je steeds poep in je regenwater of verstoppen je voorfilters door hun uitwerpselen.

- Als je ergens een stuk plat dak hebt (kan zelfs bij zadeldak, zoals bij een uitbouw bvb.), vraag meteen om PVC te leggen i.p.v. bitumen...
Ten eerste veel slijtvaster dan bitumen maar sommige (alle?) bitumen verkleurt na verloop van tijd, en als water vanop dàt stuk dak dan ook naar de regenwaterput gaat, dan krijg je dus gelig gekleurd water. PVC is iets duurder maar gaat makkelijk dubbel zo lang mee en je hebt geen gezeik met verkleuring of loskomende lagen.

- Laat een firma een waterbestendige toplaag spuiten op de gevel aan de regenkant. helpt niet alleen tegen vochtopslorping door je stenen als het echt -zoals hier bij ons tegenwoordig- weken en weken en weken aan een stuk door regent (jeey Belgische winters }:| ), het helpt ook tegen uiteindelijke verkleuring van die gevel.

- Een beetje de logica zelf maar toch: als je buitenverharding wil die tegen je huis aan zit, laat die aflopen van het huis wég (dus nooit waterpas)... bouwfirma's doen dit standaard, maar ik heb m'n buitenverharding zelf gelegd en dan zou je zoiets over het hoofd kunnen zien, tot grote ergernis later.

- Aansluitend: als je je buitenverharding aanlegt/ophoogt aan de gevelkant, zorg dat je onderste spouwgaten nog een dikke 5 CM (liefst 10CM) boven de begane grond uitkomen want anders kan langs daar ook water naar binnen bij hevige regen, indien nodig: dichtkitten en erboven nieuwe boren.
Dat is zo'n detail dat ik dus over het hoofd gezien heb bij het aanleggen van m'n buitenverharding, mooi laten aflopen van huis weg, maar daardoor zaten m'n onderste spouwgaten aan regenzijde na aanleg dus gelijk met het grondniveau = niet goed! Gelukkig is dat snel en makkelijk opgelost.

- En idd: als je ventilatiebox op zolder komt, (zoals bij mij) en het is een bewoonbare zolder (zoals bij mij) waar tevens op geslapen wordt (zoals bij mij), investeer dan in een 'silent' model... :Y
Bovendien kan je het ding ook inkasten in geluidsisolerend materiaal waardoor je er bijna niks meer van hoort.

[ Voor 44% gewijzigd door PinusRigida op 24-11-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:23
PinusRigida schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:39:
Enkele algemene tips, opgedaan door ondervinding, 4 what it's worth;

- Hergebruik je regenwater (vermoedelijk wel want verplicht dus eigenlijk retorische vraag); zorg dat ze meteen na het plaatsen van de dakgoten antivogelroosters plaatsen, anders heb je steeds poep in je regenwater of verstoppen je voorfilters door hun uitwerpselen.

- als je ergens een stuk plat dak hebt (kan zelfs bij zadeldak, zoals bij een uitbouw bvb.), vraag meteen om PVC te leggen i.p.v. bitumen...
Ten eerste veel slijtvaster dan bitumen maar sommige bitumen verkleurt na verloop van tijd, en als water vanop dàt stuk dak dan ook naar de regenwaterput gaat, dan krijg je dus gelig gekleurd water. PVC is iets duurder maar gaat makkelijk dubbel zo lang mee en je hebt geen gezeik met verkleuring of loskomende lagen.

- laat een firma een waterbestendige toplaag spuiten op je zijgevel aan de regenkant. helpt niet alleen tegen vochtopslorping door je stenen als het echt -zoals hier bij ons tegenwoordig- weken en weken en weken aan een stuk door regent (jeey Belgische winters :)B ), het helpt ook tegen uiteindelijke verkleuring van die gevel.

- een beetje de logica zelf maar toch: als je buitenverharding hebt die tegen je huis aan zit, laat die wat centimeters aflopen van het huis wég... bouwfirma's doen dit standaard, maar ik heb m'n buitenverharding zelf gelegd en dan zou je zoiets over het hoofd kunnen zien, tot grote ergernis later.

- aansluitend: als je je buitenverharding ophoogt aan de gevelkant, zorg dat je onderste spouwgaten nog een dikke 5 CM (liefst 10CM) boven de begane grond uitkomen want anders kan langs daar ook water naar binnen bij hevige regen, indien nodig: dichtkitten en erboven nieuwe boren. (dat is zo'n detail dat ik dus over het hoofd gezien heb bij het aanleggen van m'n buitenverharding, m'n spouwgaten aan regenzijde zaten na aanleg gelijk met het grondniveau = niet goed!

En idd: als je ventilatiebox op zolder komt, (zoals bij mij) en het is een bewoonbare zolder (zoals bij mij) waar tevens op geslapen wordt (zoals bij mij), investeer dan in een 'silent' model... :Y
Hergebruik regenwater verplicht? Heb ik iets gemist? Oprechte vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Krijnemans schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:53:
[...]

Hergebruik regenwater verplicht? Heb ik iets gemist? Oprechte vraag..
Kan zijn dat dat alleen in Vlaanderen is idd.; Het installeren van een regenwaterput -grootte afhankelijk van je dakoppervlak- en een systeem voor het hergebruik van het regenwater zijn hier verplicht (bij nieuwbouw of renovatie).

...maar ik pas aan want idd. ik weet niet of het in Nederland ook het geval is, ik ging ervan uit van wel aangezien wij voor dit soort dingen meestal jullie volgen :D ...maar voorlopig vind ik niks over de NL situatie online dus thanx om me erop te wijzen!

[ Voor 34% gewijzigd door PinusRigida op 24-11-2023 16:17 ]

Pagina: 1