MotionBlinds jalouzieen Kwantum - BLE - Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Hi!

Ik heb van de Kwantum jalouzieen hangen. Deze kunnen met een Motion BLE app, of afstandsbediening bediend worden.

Echter, ik zou deze graag bedienen met de Home Assistant. Echter, het lijkt dat dit alleen met een wifi variant kan. Heet iemand een idee?

Beste antwoord (via RielN op 27-11-2023 15:27)

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-10 13:23
alex3305 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:50:
[...]

Misschien niet met een ESP32, maar een versleuteling is uiteraard geen enkel probleem _O- . Bij Homey hebben ze ook gewoon het protocol reverse engineered.

[...]

Misschien handig om dat in het vervolg dan te vermelden.
In verband met het promoten van ons product probeer ik dat soms te vermijden.
En ben ik overigens groot voorstander van bluetooth rechtstreeks werkend krijgen met Home Assistant.
Helaas is dat nog niet zo eenvoudig.

@RielN simpele check, op jouw QR code van je jaloezie staat motionblinds. Dit is dus een bluetooth motor, en deze heeft geen thread. Wel bluetooth en 433mhz. Daarvoor heb je momenteel de enige mogelijkheid om een bridge te gebruiken om hem werkend te krijgen met Home Assistant. Wellicht kan dit in de toekomst rechtstreeks. Maar dat zal denk ik nog wel even duren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:06

Eraser127

Nijkerk

Kun je niet een bluetooth dongle gebruiken mits er een integratie is voor is?

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@RielN als je een CMD-01 bridge koopt dan kan je deze lokaal aansturen in Home assistant.

en krijg je alle informatie zoals batterij status, positie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Werkt deze met mijn systeem? Die heeft (naar ik weet) geen wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 12:10
Volgens mij is dat inderdaad een ander product @Jerry_bboy. In het [MotionBlinds/Smartblinds] - Ervaringen en Discussie topic kon ik ook geen uitsluitsel vinden. Behalve dan dat bluetooth connectiviteit wel mogelijk zou kunnen zijn met een ESP32 en ESPHome.

Je zou ook contact op kunnen nemen met Motion Blinds om het bij hun na te vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door alex3305 op 27-11-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Dat kan ik zeker doen.

Maar ik heb mijn HA systeem (HA Os) zelfs met bluetooth geintegreerd. Wat doet de ESP32 / ESPHome in dit geval?

Mijn telefoon heeft een Android-app die ook nog eens in bereik van Bluetooth moet zijn. Mijn HA is (toevallig) in bereik van Bleutooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ik heb een mail gestuurd.

Overigens, het lijkt erop dat het wél kan, volgens hun site:
HOW DOES MOTIONBLINDS BLUETOOTH WORK?
MotionBlinds Bluetooth motors can be set up and programmed in a minute by iOS and Android smartphones, without the need for a bridge or remote control. The blinds can be operated through the MotionBlinds Bluetooth app within Bluetooth range (about 10 meters).

Putting the blinds on autopilot is very easy by programming timers into the motor through the app. At scheduled times, blinds automatically move to their preset positions. To safeguard user privacy, all data and intelligence are strored locally on the motor, instead of relying on a cloud.

(Optional) Install the MotionBlinds Wi-Fi bridge to connect blinds powered by Bluetooth motors to smart home systems such as Google, Alexa, SmartThings, and others. This also allows app control from anywhere in the world, beyond Bluetooth range (about 10 meters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@alex3305 ESP32 gaat niet, Bluetooth verbinding is versleuteld. Daarnaast doe ik de ontwikkeling van de producten vandaar dat ik zeker weet dat je een CMD-01 kan gebruiken.

Zie overigens net je mail binnenkomen @RielN. Je mag altijd een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Alle motionblinds bluetooth of Eve motionblinds (Bluetooth+Thread) motoren hebben ook een 433mhz ontvanger voor remotes. Maar ook voor de CMD-01/CM-20 bridges. Ze kunnen tevens ook rechtstreeks met KlikAanKlikUit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 12:10
Jerry_bboy schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:45:
@alex3305 ESP32 gaat niet, Bluetooth verbinding is versleuteld.
Misschien niet met een ESP32, maar een versleuteling is uiteraard geen enkel probleem _O- . Bij Homey hebben ze ook gewoon het protocol reverse engineered.
Daarnaast doe ik de ontwikkeling van de producten vandaar dat ik zeker weet dat je een CMD-01 kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Dank je Jerry, dat is in ieder geval een oplossing!

Ik kan uit de docs van de Kwantum niet goed opmaken welke tech nu in de blind zit.

Ik koop graag die Wifi-hub, als dat werkt. Maar als daar ook, naast de BLE, een Thread optie in zit is dan die verbinding met Home Assistant niet nog beter?

Deze comment triggerde me namelijk, over de OTBR add-on.

https://www.reddit.com/r/...pairing_eve_motionblinds/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
alex3305 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:50:
[...]

[...]

In verband met het promoten van ons product probeer ik dat soms te vermijden.
En ben ik overigens groot voorstander van bluetooth rechtstreeks werkend krijgen met Home Assistant.
Helaas is dat nog niet zo eenvoudig.

@RielN simpele check, op jouw QR code van je jaloezie staat motionblinds. Dit is dus een bluetooth motor, en deze heeft geen thread. Wel bluetooth en 433mhz. Daarvoor heb je momenteel de enige mogelijkheid om een bridge te gebruiken om hem werkend te krijgen met Home Assistant. Wellicht kan dit in de toekomst rechtstreeks. Maar dat zal denk ik nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Prima, dit is een antwoord op de vraag in dit topic. En voor de andere lezers: de hardware lijkt vooralsnog prima in orde, en dat geeft wat meer context over wat de Kwamtum blinds inhouden. Ik geloof dat de motionblinds nogal wat whitelabeling toepassen!

[ Voor 44% gewijzigd door RielN op 27-11-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:26
ik heb ze ook. aansturen met een esp32 vanuit esphome/homeassistant zou wel geweldig zijn. k snapp ook wel dat de bridge weer een inkomstenbron vormt, maar die verkoop je toch wel aan de niet-techs.

Zou het echt heel gaaf vinden als dat mogelijk wordt. @Jerry_bboy staat dat ergens op de feature backlog?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd14
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 16:23
De motionblinds kan ik gewoon bedienen met de de ESP-Home Bluetooth Proxy op basis van een m5stack-atom.

Alleen de positie wordt niet terug gekoppeld in de UI

[ Voor 21% gewijzigd door sjoerd14 op 23-09-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

Timple

Gewoon?

Wat voor integratie gebruik je dan binnen home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:26
ik vermoed deze https://www.home-assistant.io/integrations/motionblinds_ble die doet het bij mij in ieder geval uitstekend. Ik gebruik mijn atom's niet als BLE Proxy, er ligt op de keukenkastjes ergens een esp32 die dat doet :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
substitutions:
  name: bt-proxy-keuken-a074f4
  friendly_name: BT-Proxy Keuken
packages:
  esphome.bluetooth-proxy: github://esphome/firmware/bluetooth-proxy/esp32-generic.yaml@main
esphome:
  name: ${name}
  name_add_mac_suffix: false
  friendly_name: ${friendly_name}
api:
logger:
ota:
#  - platform: esphome

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

[ Voor 47% gewijzigd door Bockelaar op 16-10-2024 19:34 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Pagina: 1