Kurkentrekker schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:31:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat wil je met de Arbo-arts? Dat hij of zij een verslag maakt waarin staat dat je een beperking hebt? En wat ga je dan doen? Ik neem aan dat je dat verslag dan wil gebruiken om aanpassingen in je werk(plek) te krijgen.
Het is een stukje erkenning dat de werkgever nu eenmaal een werknemer heeft met een beperking, vervolgens, zie hieronder....
Je zou ook meteen die wensen op tafel kunnen leggen. Constructief opstellen dus, en aangeven dat je graag verder wil en je daar ook mogelijkheden voor ziet, en wel met de volgende aanpassingen.
....is het dan allicht makkelijk om wat aanpassingen voor elkaar te krijgen. Aangezien onder normale omstandigheden de werkgever geen aanpassingen doet.
Het is voor niemand nuttig om in een welles nietes discussie over ziek zijn te belanden, of om het woord kantonrechter in de mond te nemen. Dat pad hoef je pas te bewandelen als je er samen echt niet meer uitkomt.
Dat snap ik volledig, en mij zul je er niet over horen, tenzij de werkgever zelf 'dreigt' met ontslag en/of loonstop, dan trek ik mijn mond wel open en dan gaan we met deze gegevens naar de (kanton)rechter. Er waren hier wat tweakers die zeiden dat een ziekmelding niet bepaald een heel zwaarwegende factor is om een contract te ontbinden en dat de werkgever een vrij zwakke casus heeft.
Ik ga met de insteek er heen om te laten zien dat ik me wel gewoon aan de plichten hou om op te komen dagen. Dit is ook hier in dit topic door meerdere mensen gezegd om dat wel gewoon te doen. De reden waarom ik die twee statements noemde is het tijdverschil en ervaring tussen beide momenten. Iemand die autisme heeft kan prima normaal leven, als alles verder gewoon normaal verloopt en er geen gekke of onverwachte dingen gebeuren. Dat is dus uiteindelijk wel gebeurt en toen ik in het begin eens vroeg hoe het precies zat met roosters, en rijden chauffeurs ook op vaste bussen etc, toen kreeg ik te horen, "nee, iedereen rijdt volgens een roulering en daar worden geen uitzonderingen in gemaakt". Dat ik nu zelf weliswaar heenga, maar niet ga praten over medische feiten, is puur omdat de 3 personen waarmee ik ga praten geen artsen zijn. En nogmaals, het is al 10x genoemd in dit topic: Alleen een bedrijfs or arbo-arts bepaald of een werknemer ziek is. En daar ga ik het op gooien. Ik wil dat deze 3 personen eerst van een arts feedback krijgen, hierover zelf dan gaan nadenken wat de mogelijkheden zijn, en dan pas met mij om de tafel gaan zitten, en de bevindingen van de arts bespreken en tot een mogelijke oplossing komen. Het lijkt me toch niet zo heel veel gevraagd toch? Of zie ik dat verkeerd?
Ik zal het zeker noteren, ik zal sowieso van alles en nog wat op papier zetten, want als 3 man je aan het uithoren zijn, 3 tegen 1 autist, dat is lekker makkelijk voor hun als ik dichtklap omdat ik de informatie niet meer weet. Nee, ik schrijf alles op, print het uit, en neem het mee, en ik hoop dat we allicht iets alsnog kunnen bereiken.
Nee, een VSO (vaststellingovereenkomst) is een document waarin je samen vastlegt onder welke voorwaarden je uit elkaar gaat. In nou geval dus dat je afziet van een oprotpremie en de werkgever van zijn claim op studiekosten (kort door de bocht). Hierna heb je in 99,9% van de gevallen gewoon recht op WW.
Recht op WW heb ik denk ik niet, want ik kwam vanuit de ZW, en vanuit daar ben ik 1 september in dienst gekomen met een jaarcontract. WW krijg je alleen maar als je voldoet aan de 26 weken eis. En of je bij uitdiensttreding met een dergelijke VSO dan weer aanspraak kunt maken op en ZW-uitkering van het UWV zou ik totaal niet weten. Maar dank je voor de feedback, weet ik ook weer precies wat een VSO is.
Joris748 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:55:
[...]
Dit soort gesprekken kunnen voor iemand met autisme heel lastig zijn. Het vergt namelijk extra inspanning en begrip van de gesprekspartner. Dit heeft o.a. te maken met theory of mind. Het is vaak geen onwil, maar onmacht. Onmacht om de ander te kunnen begrijpen, waardoor een gesprek vastloopt.
Dat is inderdaad heel herkenbaar, het is of : Je zegt dingen die een ander aanstootgevend vind maar je hebt het zelf niet eens door, OF, als een ander (of een groep) jouw 'autisme' prikkel weet te raken, dan schiet je in de verdediging, zeg je domme dingen of klap je dicht. Is heel herkenbaar.
Jeroenneman schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:14:
Klinkt inderdaad als iemand die samen naar een oplossing toe wil werken...
Ik snap ook na het hele topic niet waar je precies "ziek" bent? Autisme is geen ziekte, en je bent niet "ziek" omdat je begeleider soms iets tactischer bij je in de bus kan zitten.
Nee, autisme is een beperking die wel kan leiden tot ziekte. En die ziekte is dan vaak in de geestelijke zin. Dichtklappen, overspannen raken, praktisch soms het leven niet meer zien zitten, depressief worden. Dat soort dingen, die je niet aan het buitenkant ziet, maar die wel kolken aan de binnenkant. Ik had ook liever een gebroken been. Dat is tenminste aantoonbaar.
Probeer je even te verplaatsen in de tegenpartij: die nemen iemand aan, betalen de opleiding, en vervolgens zegt diegene na een paar maanden semi-werken: "ik meld me ziek, en als jullie daarover een gesprek (let op! ze hebben je tot nu toe echt alleen uitgenodigd tot een gesprek, er is verder nog niets gebeurt eigenlijk) willen voeren, dan ga ik alleen zwijgen of verwijzen naar een rechtszaak".
Ik verplaats mij in de tegenpartij. Ten 1e, momenteel voeren ze reclame op de bussen dat de werkgever "de opleiding betaald". Dit is incorrect, want je moet meer dan de helft over 2 jaar terugbetalen. Als iemand zich ziek meld, met hele specifieke problemen, dan is juist een arbo-arts toch gewenst? Als ik werkgever was, zou ik willen weten van een gecertificeerde arts wat er precies speelt bij mijn werknemer zodat ik daar "als werkgever" iets mee kan. Nu doet men dat niet. En nogmaals, de 3 personen zijn niet bevoegd om mij ziek/niet ziek te verklaren.
Ik denk oprecht dat je het daarmee alleen maar verder escaleert, en de werkgever ook niet richting meebewegen/meedenken krijgt. Sterker nog: op basis van dit topic alleen zou ik als werkgever al volle toeren draaien richting "hoe krijg ik deze man zo snel mogelijk weg".
Waarom escaleer ik? Ik voldoe gewoon aan het verzoek om op de afspraak te komen. Ik heb enkel gezegd, als men vraagt naar medische informatie zoals "Wat is er aan de hand?", dan verwijs ik ze door naar de arbo-arts. Die bepaald of ik ziek ben of niet. Ik ga zelf het woord "rechter" of "kort geding" of "ontslag" e.d. niet benoemen, TENZIJ ik daarmee feitelijk bedreigd word. Als de werkgever geen centimeter wil buigen, dan mogen ze van mij barsten.
Stap voor jezelf even richting een neutrale partij in je leven (dus niet je vriendin), en probeer daar na te gaan wat er precies speelt, zet dat op een rijtje, en presenteer dat bij je werkgever (bijvoorbeeld "ik zou het waarderen om van mijn begeleider achteraf rustig uitgelegd te krijgen wat er beter kan, in plaats van tijdens het rijden in te grijpen".
Dat kan ik helaas niet, omdat ik zelf eigenlijk soms niet goed begrijp hoe autisme werkt. Waarom er soms ineens hormonen of andere stoffen door m'n lijf gieren, die voelen als adrenaline en met een stel benen die willen wegrennen en een mindset die helemaal op 0 staat en niet meer wil. Ik kan het niet voorspellen, er zijn wel triggers, maar wanneer exact dat gebeurt kan ik ook moeilijk zeggen. Is ook weer afhankelijk van wat een uur geleden is gebeurt, prive situaties? Noem maar op. Dus, helaas het is voor mij erg lastig om het te bezien vanuit een neutrale positie.
Blijf ook niet hameren op zaken die niet realistisch zijn, zoals "ik wil alleen bepaalde lijnen rijden". Dat wordt je waarschijnlijk ook door je collega's niet in dank afgenomen.
Dit is een no-brainer. Er is een kwestie van niet kunnen of niet willen. Bovenstaande zou prima kunnen, maar de werkgever wil het gewoon niet. Ik wil ze proberen te overtuigen, laat mij eerst even een maandje rustig op die lijn rijden, hebben jullie een extra chauffeur over voor andere lijnen waar chauffeurs hard nodig zijn, dan zorg ik wel een correcte afhandeling van de lijn Veendam-Assen. Mensen met autisme hebben moeite met (snelle) verandering, dan is dit een prima oplossing, en ik vind het prima, de hele dag gewoon op en neer kabbelen.
Volgens mij heeft @
olafmol het ook al benoemd, maar als je alleen maar met het vingertje naar de werkgever wil wijzen, en bij elk obstakel zegt "tja, probleem voor de werkgever, ga ik niets aan veranderen", dan ben je voor de kantonrechter ook snel klaar gok ik. (niet in jouw voordeel).
Ik wijs niet met het vingertje alleen naar de werkgever. Ik heb duidelijk aan hun verteld dat ik een beperking heb, dat heet autisme. Ook hier verteld. Ik zeg niet dat de werkgever alles verkeerd doet, maar dat in de huidige setting de druk te hoog is, de prikkels te heftig zijn, om fatsoenlijk te kunnen functioneren. Dat is iets dat ik kan aangeven, maar, wel via een gecertificeerd arts. En dan kunnen we gewoon om de tafel gaan zitten, en de beste oplossing kiezen. Ik ben niet onwelwillend, maar ik merk dat ik tegen mijn grens loop en als ik die overschrijd dan klap ik dicht. Wat zou jij ervan vinden als jij iets hebt op je werk dat ervoor zorgt dat jij je werk niet meer goed kunt doen, en je werkgever is een blok beton waarvan je weet dat die onder normale omstandigheden totaal geen uitzondering willen maken. Zou jij dan ook geen arbo-arts achter je willen staan hebben?
Zo is het inderdaad wel.
TS heeft hier een beetje (of wat meer) hulp bij nodig. Van een neutraal iemand, maar die wel deskundig is op het gebied van autisme.
Een kleine aanpassing zodat ik alsnog mijn werk kan doen, de investering van tijd en geld niet volledig verloren gaat en het voor beide partijen acceptabel is.
Ps. 90% van de mensen met autisme zit zonder werk.
bron, andere bronnen noemen 29% heeft slechts een baan, maar over het algemeen kunnen mensen met autisme heel slecht een baan behouden.
P_de_B schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:59:
[...]
Dat geloof ik best, maar ligt het dan niet voor de hand dat TS dat meldt aan de werkgever?
Desnoods stel je samen met iemand een e-mail op die dit probleem uitlegt. Of je neemt iemand mee naar het gesprek. Maar een soortgelijke beweging van TS zie ik totaal niet. Ik snap (denk ik) prima dat het tijdens gesprekken lastig is, maar via een e-mail kun je er rustig over nadenken en/of je laten adviseren. Dan heb je al een hele andere insteek dan dat nu gebeurt door het direct in het juridisch traject te trekken.
Dat is gemeld, ze wisten ervan toen ik voor een 2e CBR keuring naar een onafhankelijke keuringsarts moest mbt tot Autisme, dat ik uit eerlijkheid gewoon op het aanmeldformulier heb aangekruist.
Zeggen dat ik bepaalde bewegingen niet maak, kloppen niet, ik heb ze in het begin geïnformeerd, ik heb kort daarna met mijn manager hierover gesproken en uiteindelijk in de bus zelf (toen die even leeg was) ook met de mentor. Ik denk dat ik voldoende heb geïnformeerd.
Dat dan de werkgever ook een plicht heeft om hier iets mee te doen vind ik echt wel logisch, maar nu voelt TS zich in zijn eerste solo stappen van zijn nieuwe carrière of een of andere reden niet goed en meldt zich ziek en weigert in gesprek te gaan. Autisme is wat mij betreft ook geen vrijbrief voor ieder gedrag.
Ik weiger niet in gesprek te gaan, ik ga gewoon naar de afspraak. Alleen medische zaken lopen via de Arbo-arts. Autisme is absoluut geen vrijbrief voor welk gedrag dan ook, maar het bestaat wel. Ik heb er ook al deels beter mee leren omgaan, want dat kun je namelijk wel zien aan de manier waarop ik hier zoveel mogelijk proberen te reageren en duidelijkheid probeer te geven aan iedereen die wat vraagt of opmerkt. Ik heb twee vensters naast elkaar, en ik ga Tweaker voor Tweaker bij langs en wil iedereen een antwoord kunnen geven, of een opmerking. Dit was 4 jaar geleden niet denkbaar geweest. Toen was ik nog een persoon die wel eens een probleem postte op het forum, maar niet de discussie kon aangaan. Ik ben daar veel kalmer in geworden, het onderbuik roepen e.d. is er niet meer, en dat is maar goed ook. Ik waardeer alle mensen hier op dit forum, omdat ik weet dat heel veel mensen op forum realistisch zijn en mee kunnen denken. Dit hoef je bv. niet op het Fok forum te proberen, daar krijg je gelijk een slijk aan onzin om je heen.
Cyberpope schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:09:
Maar laten we eerlijk wezen. In wat ik hier van @
Snowwie hoor kiest ook de werkgever frontaal de aanval.
Die had ook een andere lijn kunnen kiezen. Ziekmelding accepteren en met dat als startpunt het gesprek aangaan (los van of je het zo registreert in het systeem). Direct gesprek met bedrijfsarts toezeggen en regelen. Ontstaat er direct al een heel ander uitgangspunt met een @
Snowwie die iets minder over de flos is en in zijn hoofd hele senarios zit te maken wat er gaat gebeuren. Jammer dat die kant ook niet wordt gezien. Dus snap dat @
Snowwie vooral vertrekt vanuit zijn eigen belang, want in de handelingen van de werkgever is (nogmaals wat ik van TS hoor) kiest ook die vooral voor zijn belang.
Zo is het beeld inderdaad wel, ik vind het zelf ook jammer. Het verklaart misschien wel de zeer hoge ziektepercentage bij deze werkgever. (ps . ik had de moderatie gezien om de werkgever niet bij naam te nomen). Dat was duidelijk.
Cyberpope schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:30:
Je hebt gelijk. Maar een ziekmelding van een medewerker niet accepteren is een zwaar middel. Ik heb het in mijn carrière slecht 2 of 3 keer aangekondigd (als in de volgende keer wordt niet geaccepteerd), maar nooit ingezet. Het raakt een heel basaal vertrouwensbeginsel "ik geloof niet dat je ziek bent" of te wel "je liegt".
En dat is nu het grote nadeel van autisme, zelfs al heb je geen autisme, een manager, mijn manager die praktisch nooit op kantoor is, hoe kan die man nu in hemelsnaam zien en/of weten wat er aan de hand is? Een werknemer die halverwege die dienst in de avonduren opeens aangeeft het niet aan te kunnen, wat weet hij dan? Niets toch? Als ik het zo bekijk, en ik was de hoofdbaas, en deze manager zou het zo doen, dan zou ik eerder een gesprek met die manager aangaan. Het welzijn van het personeel valt tevens ook onder zijn verantwoordelijkheid. Overigens, dit is ook voor mij de 1e keer dat ik geweigerde ziekmelding heb gekregen in mijn leven, dus zelfs voor mij is dit niet nieuw en probeer er maar uit te komen?