Remote CO2 sensor icm Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Gebruik nu enige jaren Home Assistant en het bevalt mij super. Maar nu wil ik iets voor elkaar krijgen, maar daar loop ik een beetje mee vast.

In het appartement van mijn moeder is het soms muf en dit komt omdat er ventilatie verre van optimaal is. Ik heb al eea gemeten met mijn CO2 meter van envisense en die bevestigd dat. De verhuurder geeft aan dat ze eea gedaan hebben aan de ventilatie (sneller gezet) maar laatste keer dat ik aanwezig was, was ik niet onder de indruk van de oplossing.

Nu wil ik eigen de CO2 hoeveelheid in het appartement van mijn moeder meten en het laten loggen in mijn eigen Home Assistant server. Dan hoef ik er niet iedere keer heen en de envisense aan te sluiten op mijn notebook om de gegevens er uit te halen.

Wie heeft al eens zo iets voor elkaar gekregen ? Zelf heb ik al gekeken naar de Shelly uni via de Shelly could (maar welke sensor dan) en de Tuya CO2 sensor. Ik heb Tuya water sensoren op een andere plek in gebruik, maar via de HA Tuya integratie lijken deze opeens (na 2 maanden) niet meer te werken. Via de app werken ze nog wel.

Heeft er iemand al eens zo iets voor elkaar gekregen ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:30
Er zijn toch WiFi verbonden CO2 meters zoals die van Netatmo? Ik ga er van uit dat die ook met HA praten.

[ Voor 14% gewijzigd door balk op 22-11-2023 21:27 ]

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28
Yes, je kan idd de netatmo slimme binnen luchtmeter gebruiken. Die hebben een eigen data logger, maar je kan ook verbinden met home assistant als je dat wilt en je domotica er mee aansturen.
Je kan er meerdere tegelijk gebruiken.

Overigens kan je ipv van de slimme binnen luchtmeter ook het slimme weer station gebruiken en uitbreiden met maximaal 4 binnen modulles.

Heb zelf het weerstation draaien en werkt super icm HA. Enige nadeel voor mij is dat de update frequentie elke 10minuten is. Voor een regensensor wat mij betreft te laag.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Cor-Jan
Netatmo kende ik nog niet. Ziet er zeer indrukwekkend uit. Doet iets te veel (buiten module). Weet iemand nog iets soortgelijks ?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CO2-meters voor in huis? :P

Ik zou zelf voor een paar tientjes een zelfbouwsensor in elkaar zetten, op basis van ESPHome, die je vervolgens met HA laat praten. ESPHome ondersteunt tegenwoordig direct Wireguard, waarmee je de sensor via VPN vrij makkelijk in je eigen netwerk opneemt.

[ Voor 72% gewijzigd door Gizz op 23-11-2023 12:03 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Hoi Gizz,

Goede tip, daar ga ik ook eens even naar kijken. Wireguard is geen probleem, dat hebben we zo aan de praat.

Bedankt

Pagina: 1