Radiator / Vloerverwarming smart maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Topicstarter
Ben bezig met een renovatie van een woning.
Wil daarbij kijken naar hoe ik de verwarming nog wat efficienter kan inrichten.
Situatie is als volgt:

1e:
- 2 radiatoren (elk in een aparte ruimte) (in 1 ruimte komt in de toekomst airco voor verwarmen/koelen).
- vliering 1 radiator tegen 't vocht, staat op minimale warmte afgifte ingesteld met 'domme' thermostaatknop.

BG:
- vloerverwarming #1 (+ verdeler) in de woonkamer, nieuw aan te leggen.
- vloerverwarming #2 (+ verdeler) in de keuken, bestaand.
- vloerverwarming #3 (elektrisch in badkamer, nieuw aan te leggen, nog geen thermostaat voor uitgezocht)
- Handdoeken radiator in badkamer
- slaapkamer heeft airco voor verwarmen/koelen
- Radiator in inpandige schuur met toegang naar vliering).

Slimme thermostaat (Plugwise Anna) reeds aanwezig, evenals een zigbee controller voor lampen, sensoren, etc. (MQTT) al aanwezig. Plugwise unit hangt in de woonkamer.

Ketel is een Nefit Trendline HRC25 CW6 II met opentherm bridge.

Nu ben ik aan het kijken naar radiatorknoppen die zichzelf kunnen regelen, dus ook de temp kunnen detecteren en dan vanzelf uit/aan gaan. Maar of dat nou de meest handig oplossing is, weet ik niet.
Kwam o.a. deze tegen: https://www.brennenstuhl....iatorthermostaat-ht-cz-01

Iets met bomen, bos en de weg niet meer goed zien. Ook i.c.m. de vloerverwarming (nog nooit gehad) weet ik niet of het handig is daar ook zo'n slimme radiatorknop op te zetten bij de verdeler. Ergens lijkt mij dat van niet, omdat die niet in te verwarmen ruimtes aanwezig zijn.

Plugwise Anna ben ik in principe tevreden over en heb ik ook al enige jaren.
Die hoeft van mij niet per se weg.
De smart oplossingen wil ik geen cloud connecties / aparte apps voor gebruiken, alles moet lokaal draaien / te regelen zijn. Zigbee /MQTT lijkt handig daarvoor, daar kan ik via VPN bij remote, indien nodig. En ook leuk om alles zo te programmeren.

Bedoeling is om alles in OpenHAB te hangen op den duur (ben nog aan het migreren van Domoticz / HomeAssistant naar OpenHAB).

Wie o wie kan/wil mij wat overwegen/handvaten geven waar ik verder mee kan bepalen? Zodat ik wellicht met Black Friday / Cyber Monday een leuke deal kan scoren.

Budget... hoeft niet aan de onderkant te zitten, nu kan ik het goed doen. Maar de hoofdprijs betaal ik liever ook niet.

Topicstarter
Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vraag ik naar wat onbestaand? Of is het zo simpel dat ik er overheen kijk in mijn casus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, (mening alert) in een slim huis krijgt een domme thermostaat al een bore-out. Op de mijne heb ik al twee jaar geen instelling veranderd.
Misschien dat Smarthome iets weet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:08
Misschien om dat het lijkt alsof je naar een wagenwijd open deur aan het vragen bent .

Plugwise Tom is wat ik krijg and ik zoek naar plugwise radiatorknop :?

[edit] move vanuit DEI door @Proton_ terwijl ik dat schreef.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 24-11-2023 20:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tom is alleen niet compatibel met Anna die werkt alleen samen met Adam. Helaas.
Ben dus niet per se gebonden aan Plugwise voor de radiatoren/ vv.
Kan prima wat inregelen regelen via Home-assistant/Openhab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De stelmotortjes zijn voor iets van €20 te krijgen met 24V aansluiting, dus met een handvol thermometers erbij kan je de domotica alles laten regelen. De Shelly oplossing ticks alle boxes geloof ik maar is wel bijna €80 per kraan.
Overigens, elektrische vloerverwarming is alleen leuk als je all inclusive huurt. Moet je de stroom zelf betalen, dan is watergedragen al snel fijner.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:00
Tja, is al wat ouder maar waarom geen Adam erbij? Zoals Ronald al schreef heeft Plugwise de Tom voor een radiator.
Ik zou in de ruimte met vloerverwarming geen radiator open zetten omdat je daarmee twee karakteristieken gaan mengen. Een radiator warmt snel en de vloerverwarming traag.
Wat evt wel kan is bv een Jip of Lisa in dezelfde ruimte de radiatoren laten regelen. Zet de radiator een graag lager als de vloerverwarming en de ruimte warmt snel op en geeft de vloerverwarming de tijd om in te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank, zal eens kijken naar die combi. Opzich wel fijn om 1 ecosysteem te hebben.

Je hebt echter mijn TS niet helemaal goed gelezen/begrepen (of ik snap je antwoord niet helemaal).
In de ruimtes waar de vloerverwarming zit (keuken en woonkamer, beide aparte pomp/lussen), zijn geen radiatoren aanwezig.
Pagina: 1