Condens uit warmtepomp maakt buitenmuur nat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 14:45
Allen,

Ik heb al even mijn hoofd zitten breken over de nieuwe warmtepomp die aan de muur hangt.

Wat is het probleem? Zoals bij alle warmtepompen komt er geregeld condens uit de warmtepomp, dit kan weinig zijn of een hele straal.
De warmtepomp zoals op het plaatje zien is hangt boven een zandrand van de oprit.

Eerder had ik geen tegels er liggen, met het gevolg dat er een water putje ontstond door het druppelen naar beneden. Daarna had ik het idee om tegels neer te leggen om deze gat/waterput in het zand tegen te gaan.

In beide gevallen spat het water op tegen de muur en blijft daarmee de buiten muur praktisch permanent nat, iets wat in mijn ogen niet heel optimaal is, zeker niet omdat ook op dit op de plek van 1 van de ventilatie gaten zit voor de kruipruimte.

Hoe hebben jullie dit soort situaties opgelost? Of zitten jullie met soortgelijke situaties (en het geen probleem vinden).

(Eerste rode rechthoek is de natte muur, tweede het ventilatie rooster)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bB4zYHrmXdG5vpGDoEfbQlN6vE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1BDbDpa6rqsR7cEQ1nOaJdp.jpg?f=fotoalbum_medium

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hier op het forum zie je geregeld dat mensen een grindbak leggen voor de WP. Dus geen tegels, daar stroomt het water af, maar grind waar het water in/door sijpelt en in de grond verdwijnt.

Edit: Ik begrijp dat de WP hoog hangt? Ik dacht dat hij op de plek van de foto hing (en in de foto weg gehaald). Dan gaat mijn verhaal niet op, denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Aardedraadje op 22-11-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
De warmtepomp hangt idd redelijk hoog aan de muur. (2 meter)

Grindkuil heb ik idd al over zitten nadenken, maar omdat de grindkuil direct tegen het huis aan zou zitten is dat ook geen ideale oplossing. En daarnaast ook weer naast de ventilatie roosters zitten.

Achteraf was een andere plek logischer geweest, maar je gaat af op de installateur bij dit soort zaken.

De tegels ga ik mogelijk vervangen met iets van rubber/spons oid zodat het niet meer spat, maar ook dat lijkt geen ideale oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:56
Je kan een afvoer aansluiten op de buitenunit. Als hij geen aansluiting hiervoor heeft, dan kan je een condensbak onder de buitenunit installeren en daaraan een afvoer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij moet er een condensafvoer inderdaad naar binnen in zo'n geval. Dat lijkt me de enige manier om ervoor te zorgen dat de condens netjes wegloopt zonder te bevriezen. Het is maar 2 meter, maar een pijpje naar beneden langs de gevel zou ik niet aandurven, dat gaat geheid bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 10:37
Grindbak met een opstaande rand langs het huis tegen opspatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Put van een meter diep graven?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Nu is het afentoe een druppeltje, maar straks als we wat vaker rond het vorstpunt zitten zal de buitenunit gaan aanvriezen. En krijg je met defrosts te maken. Dan komt er in één keer een plens water naar beneden. Ik denk hoe dan ook dat je dit niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Ik heb er een regenton onder zonder bovenkant, daar kan makkelijk de hele winter alles in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
KweNi schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:40:
Je kan een afvoer aansluiten op de buitenunit. Als hij geen aansluiting hiervoor heeft, dan kan je een condensbak onder de buitenunit installeren en daaraan een afvoer aansluiten.
Zo'n condensbak voelt ook weer bevriezingsgevoelig. Maar ik ga er zeker naar googlen of er goede opties zijn.
Aardedraadje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:42:
Volgens mij moet er een condensafvoer inderdaad naar binnen in zo'n geval. Dat lijkt me de enige manier om ervoor te zorgen dat de condens netjes wegloopt zonder te bevriezen. Het is maar 2 meter, maar een pijpje naar beneden langs de gevel zou ik niet aandurven, dat gaat geheid bevriezen.
Naar binnen zit ik ook niet op te wachten, dat zou direct bij het trapgat naar binnen komen. Extra pijp aanleggen bevriest. En verwarmingslint om zo'n eventuele pijp anti-frost te maken voelt ook als een sub-optimale oplossing en energieverbruik wat je niet wil hebben.
Dracula schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:43:
Grindbak met een opstaande rand langs het huis tegen opspatten?
Ja misschien wel met fijn grind waar op "los" kan vallen. En vervolgens dat het ik water (met een schuin plastic schot in de grond ofzo, naar de zijkanten laat weglopen zodat het niet direct bij het ventilatiegat de grond in loopt.
Iets om over na te denken.
Grondwater kan hier vrij hoog komen te staan. Afgelopen periode zou dat betekend dat er dan een meertje staat het huis wat vervolgens de kruipruimte weer inloopt... :-/
Aardedraadje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:46:
Nu is het afentoe een druppeltje, maar straks als we wat vaker rond het vorstpunt zitten zal de buitenunit gaan aanvriezen. En krijg je met defrosts te maken. Dan komt er in één keer een plens water naar beneden. Ik denk hoe dan ook dat je dit niet wilt.
Nja precies dit. Laatst viel het me sowiso al op blijkbaar was de condens op 1 of andere manier opgehoopt en kwam er een flinke bak naar beneden.
No Hands schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:50:
Ik heb er een regenton onder zonder bovenkant, daar kan makkelijk de hele winter alles in.
Dit is wel een briljante oplossing moet ik zeggen! :D
Nu mijn vriendin nog overtuigen een regenton op de oprit een handige plek is haha. Maar ik vind deze super! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 10:37
Ikke_Niels schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:54:
[...]

Nu mijn vriendin nog overtuigen een regenton op de oprit een handige plek is haha. Maar ik vind deze super! :)
Gewoon een ton die wel breed is langs de muur zeg maar en niet te breed uitsteekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Ja eventueel kan ik dan ook nog een (normale) regenpijp / ruime afvoer monteren.
Als het gewoon een groot gat is, zal dat niet bevriezen, en kan het water gewoon de ton ingeleid worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ikke_Niels op 22-11-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:57

Theo

moederbord

De warmtepomp heb ik op de grond staan waardoor het water gewoon op de grond druppelt, en vanaf daar tussen de tegels verdwijnt, of naar een afvoerput loopt.Het voordeel is dat ik ook zie (en dus weet) hoeveel een warmtepomp druppelt. Dit is bij mijn verbruikt (WP verbruikt 3.500 kWh per jaar) wanneer het >3 graden is zomaar 2 druppels per seconde; ofwel 6 ml/minuut, ofwel bijna 10 liter per dag. Bij <3 graden zijn er defrosts en plenst er zomaar een liter water naar beneden.

Je kan het water ook opvangen en gebruiken. Het is immers kalkvrij water, en dat is ideaal voor een luchtbevochtiger in huis of voor bepaalde kamerplanten. Ik vang het water op met een 6 liter plastic bak onder de warmtepomp. In de winter/lente gaat er ook zomaar 4 liter dag dag in de luchtbevochtiger binnen.

Puntje waar je zeker rekening mee moet houden is dat wanneer het vriest buiten de warmtepomp regelmatig een liter water loost. Laat je dit op een harde ondergrond terechtkomen dat vriest het vast en heb je een ijsbaan.

Mijn Panasonic Monoblock heeft geen echte afvoer voor het water. Wanneer het druppelt dan druppelt het wel veelal vanuit één plek. Maar met de defrost stroomt het echt overal naar beneden. Wil je het water dus echt sturen dan zal je een grote opvangbak moeten gebruiken onder de warmtepomp.

Al met al lijkt het mij lastig om het condenswater te sturen met een hangende unit omdat je met de defrosts zit, en met ijsvorming rekening moet houden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Ikke_Niels schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:54:

[...]

Een regenton die overigens niet altijd groot en rond hoeft te zijn, er zijn ook platte, of een ijsvlakte waar je met je fiets overheen moet. Lijkt me een eenvoudige keuze.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

Wuursj

want worst is al bezet

Februari 2021, de laatste keer dat je hier op het Spaarne kon schaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVWD2bizUdlwdlju1dJRxZ9kHc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jlBhDzj1snuZdLTtwmMNwwzs.png?f=user_large
Het gat in de bodem van de WP was dichtgevroren, dat zou met een pijp ook wel gebeurt zijn. In de WP ontstond na dat dichtvriezen een flinke plak ijs dat ik wel heb moeten weghalen want op een gegeven moment komt het de ventilator tegen. Dat plakaat op het dak heeft er nog een hele poos gelegen door goede dakisolatie, dat wil je niet op je oprit ;)

Dit was wel een beetje extreem: combinatie hoge luchtvochtigheid (toen het steviger ging vriezen ging het al beter), hoge TA wegens nog radiatoren en relatief oud type warmtepomp gaf veel defrosten dus in hoeverre moet je ontwerpen voor zo'n situatie waar mee op zich ook nog te leven is. Aan de andere kant zou ik een eventueel pijpje wel ruim nemen met deze ervaring...

Ik heb wel destijds een stukje warmtelint overwogen om de bodem met gat van de WP in dergelijke situaties vorstvrij te houden. Maar dat kost of energie of het moet een handbediende oplossing worden. Maar het gebrek aan problemen in de 2,5 jaar erna hebben de drang naar een oplossing weer doen smelten.

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 22-11-2023 11:36 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je met een pijp naar beneden of naar binnen gaat hoort daar wel een verwarmingslint in. Welke warmtepomp heb je? Bij sommige zit een lint met overlengte al ingebouwd, bij andere is er alleen een aansluiting en moet je die zelf voorzien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Proton_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:37:
Als je met een pijp naar beneden of naar binnen gaat hoort daar wel een verwarmingslint in. Welke warmtepomp heb je? Bij sommige zit een lint met overlengte al ingebouwd, bij andere is er alleen een aansluiting en moet je die zelf voorzien.
Ik heb de Remeha Elga Ace (hybride warmtepomp).
Maar ik wilde eigenlijk de regenpijp de (plastic) regenton in gaan leiden, en dan dus niet een klein slangetje maar gewoon een 8(?)cm regenpijp die feitelijk het water naar beneden geleid.
Zolang de regenton niet overloopt moet je dan geen probleem hebben dat het dicht vriest in mijn ogen, ookal kan dat in theorie met zware vorst altijd gebeuren net als wuursj in zijn foto toont in zijn situatie :X

[ Voor 17% gewijzigd door Ikke_Niels op 22-11-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je hebt het over enkele liters per uur... die ton zit rap vol op een mistige dag net rond het vriespunt. Ik zou voor een (diepe) grindbak gaan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-06 11:52
Wij hebben hier slangetjes aan de units hangen die het water netjes naar beneden leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:40
Er komen liters post defrost af. Niet drupjes
En buis vriest gewoon dicht zonder warmte lint… ijspegels ontstaan ook gewoon.

Er is een reden dat grind bakken gemaakt worden met afvoer met warmte lint tot onder de vorst grens… anders krijg je gewoon een ijsbaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1