Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:15
Heeft iemand advies over mijn vloerverwarming verdeler, ik kan er weinig informatie over vinden. Deze heeft twee groepen een groep is voor de hele woonkamer/keuken zo'n 50 m2. De andere, met de zoneregeling, voor de studeerkamer van ongeveer 15 m2. Ik weet dat de pomp niet zuinig is wil de verdeler in de toekomst vervangen.

- Ik merk bij een aanvoer temperatuur van 37 graden, dat het water met 34 graden de vloer in gaat en met 23 graden er uit (woonkamer groep). Er is dus iets bijmenging, kan ik dit verminderen?

- Als ik alle radiatoren dicht draai en de woonkamer groep open heb, merk ik dat de flow zak van 13.1 naar 11.1 l/min. De flow wordt dus beperkt.

- Kan ik de verdeler vervangen door een open verdeler zonder pomp, of is de groep door de woonkamer te groot? Hoe moet ik het dan aanpakken?

- Als iemand een idee heeft wat het merk/type van deze verdeler is hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-BoY-eKYKPidSSX3Cj9_UonBjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d84XuJJdyLjoZfpehgTJpnWU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een temperatuurverschil van bijna 10 graden is wel veel voor vloerverwarming, de groep is dus heel lang (50 m² in 1 groep) en/of de pomp niet krachtig genoeg. Een pomploze verdeler zal in dit geval waarschijnlijk niet lekker werken.

[ Voor 68% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2023 08:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
De temperatuur die de vloer ingaat wordt bepaalt door de witte thermostaat die links boven zit.
Die bepaalt de bijmenging en is dus ingesteld op 34 graden.
Wat als retour uit de vloer komt is enkel afhankelijk van wat de vloerverwarming overdraag aan de woning.

Bij het opwarmen van kamer is dit normaal, als dat verschil zo blijft als de kamer op temperatuur is heb je simpelweg een slecht geïsoleerd huis of de capaciteit van je vloerverwarming is te klein (te grote afstand tussen de leidingen in de vloer).

Heeft dus weinig met de pomp te maken, die bepaalt alleen hoe snel de vloer opwarmt.
De bedoeling van verwarming is dat het water zijn warmte kwijt kan aan de vloer en een hoog temperatuur verschil tussen aanvoer en retour betekent simpelweg dat de vloerverwarming zijn energie afstaat aan de kamer.

En dat is overigens een prima pomp die je uitstekend in kunt stellen voor jouw vloerverwarming.
Zie:
https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:09:
De temperatuur die de vloer ingaat wordt bepaalt door de witte thermostaat die links boven zit.
Die bepaalt de bijmenging en is dus ingesteld op 34 graden.
Wat als retour uit de vloer komt is enkel afhankelijk van wat de vloerverwarming overdraag aan de woning.

Bij het opwarmen van kamer is dit normaal, als dat verschil zo blijft als de kamer op temperatuur is heb je simpelweg een slecht geïsoleerd huis of de capaciteit van je vloerverwarming is te klein (te grote afstand tussen de leidingen in de vloer).

Heeft dus weinig met de pomp te maken, die bepaalt alleen hoe snel de vloer opwarmt.
De bedoeling van verwarming is dat het water zijn warmte kwijt kan aan de vloer en een hoog temperatuur verschil tussen aanvoer en retour betekent simpelweg dat de vloerverwarming zijn energie afstaat aan de kamer.

En dat is overigens een prima pomp die je uitstekend in kunt stellen voor jouw vloerverwarming.
Zie:
https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf
Die kraan bovenin staat op 50 graden, heb de knop er tijdens het meten af gehaald, dus kraan staat vol open.

De vloerverwarming is denk ik onderbemeten gezien het maar een groep is in een grote ruimte. De warmtepomp stond hier al zeker 6 uur aan, de onderkant van de vloer heeft een R waarde van >5.

Maar ik denk, als ik de flow omhoog krijg, het temperatuur verschil omlaag gaat en er dus een betere afgifte is door de hele vloer. Met de pomp in de link, is dat een advies om mijn huidige pomp hier door te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Als de vloerverwarming te weinig capaciteit heeft kun je helemaal niets doen om het te verbeteren.

Als je de flow sterk verhoogt zal de retour temperatuur wel hoger worden, maar je kamer niet meer warm wordt.
Een hoog verschil betekent gewoon dat de warmte de kamer ingaat en niet wordt rondgepompt.
Als je een klein verschil maakt pomp je enkel warm water rond.

En als je die kraan eraf haakt stuur je het cv water rechtstreeks de vloer in en dat kan oplopen tot 80 graden wat niet best is voor een vloerverwarming.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 22-11-2023 21:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
@grjn dit is vooral oude meuk. (geen idee welk merk)
robot heeft in zijn vloerverwarmingsverdelers twee types met een aanzuigende werking.
de robot pro. en de robot ltvc waarbij je dus de pomp over het cv gedeelte kan laten draaien.
om zo meer water aan te zuigen. en dus iets minder water door je vloer heen circuleert.
na zal dat met twee groepen wel loslopen die pompen kunnen tot iets van 15 groepen wegwerken.
(let wel op ze niet strak tegen de muur monteren aan de linkerkant dan kan je ze niet meer inregelen)
(en als je intergas ketel hebt zet er maar een elektrische tweewegklep in de retour. intergas vind deze niet zo leuk)

tegelijkertijd is 1 groep 50 m2 is zo te krap dat ik bang ben dat deze verdelers je niet uit de brand zullen helpen. als je de circulatie te ver ophoogt krijgt het water niet meer de tijd zijn warmte af te geven en komt het warm terug in de verdeler loopt je kraan dicht etc. je zal dus de juiste instellingen moeten vinden. een beetje try en error tussen de verschillende standen is het makkelijkste. (althans voor de leken) kom welleens topic,s tegen waar een pomp te hoog staat en het nog steeds niet werkt. te hoog verbruik koude klachten etc. en waar het lager zetten van de pomp beter werkt.

kliene side node 37 graden naar 34 graden is drie graden verschil. ja mengt bij maar robot doet niet veel anders.
zeg maar 1 a 2 graden winst en dan heb je het wel gehad. dit is eigenlijk gewoon net niks..

een platen wisselaar en pomp en verdelertje wil ik ook nog weleens adviseren. icm thermostaatkraan als beveiliging en maximaalthermostaat. maar ik ben bang dat een dergelijke setup hier niet veel zal helpen. je komt weet uit bij 1 groep op 50 m2. je kan door de 1 op 1 uitwisseling meer circulatie in je vloer stoppen en minder bijmenging. maar je heb ook wat verlies. door dezelfde platenwisselaar. ja je kan hem inpakken in isolatie. maar verder ik zie er geen nut van deze setup. (dit is wel de 'beste' maar komt ook veel bij kijken)

heb je nog een cv ketel hybryde setup of is alles warmte pomp. ? en welk idee zou je aanstaan ?
(nee ik heb geen geen oplossing meer beter dan de standaard vloerverdeler bestaat tegenwoordig wel)

[ Voor 20% gewijzigd door miciel op 23-11-2023 03:19 . Reden: meer info toegevoegt/karige post. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

miciel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:26:als je de circulatie te ver ophoogt krijgt het water niet meer de tijd zijn warmte af te geven
kunnen we svp eens ophouden met deze oudewijvenfabeltjes te blijven herhalen? het klopte in 1980 niet en nu ook niet.

de meer water je er doorheen pompt de hoger de gemiddelde temperatuur is en de meer warmte je afgeeft.

een afgfitesysteem met 50/30 met langzaam stromend water geeft evenveel af als een systeem met 41/39 waar het met mach 1 doorheen stroomt.

hoe dan ook moet deze verdeler weg en bij voorkeur vervangen voor een pomploze verdeler en de CV instellen op de juiste temperatuur. die kan makkelijk zo'n kleine vloer in zijn eentje verpompen.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 23-11-2023 00:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• grjn
Ben(V) schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:32:
Als de vloerverwarming te weinig capaciteit heeft kun je helemaal niets doen om het te verbeteren.

Als je de flow sterk verhoogt zal de retour temperatuur wel hoger worden, maar je kamer niet meer warm wordt.

En als je die kraan eraf haakt stuur je het cv water rechtstreeks de vloer in en dat kan oplopen tot 80 graden wat niet best is voor een vloerverwarming.
Ik ben het hier niet helemaal meer eens, als je meer water kan rondpompen dat nog wordt afgekoeld betekend dat dat je meer energie je vloer inpompt. Ik denk namelijk dat het evenwicht ergens gedurende de slang in de vloer gehaald wordt, waardoor bij meer flow dit punt verder komt te liggen maar nog in de vloer zit. Dus de gemiddelde dT door de vloer is hoger en dus meer afgifte. Als je een goede onderbouwing hebt dat dit niet zo is, hoor ik het graag ;).

Ik weet het "gevaar" van de kraan er af halen maar ik heb een stooklijn die niet warmer gaat dan 45 graden bij -5 buiten. Ik hij zit er weer op voor het geval er toch iets mis gaat.
miciel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:26:
@grjn dit is vooral oude meuk. (geen idee welk merk)
robot heeft in zijn vloerverwarmingsverdelers twee types met een aanzuigende werking.
de robot pro. en de robot ltvc waarbij je dus de pomp over het cv gedeelte kan laten draaien.
om zo meer water aan te zuigen. en dus iets minder water door je vloer heen circuleert.
na zal dat met twee groepen wel loslopen die pompen kunnen tot iets van 15 groepen wegwerken.
(let wel op ze niet strak tegen de muur monteren aan de linkerkant dan kan je ze niet meer inregelen)
(en als je intergas ketel hebt zet er maar een elektrische tweewegklep in de retour. intergas vind deze niet zo leuk)

tegelijkertijd is 1 groep 50 m2 is zo te krap dat ik bang ben dat deze verdelers je niet uit de brand zullen helpen. als je de circulatie te ver ophoogt krijgt het water niet meer de tijd zijn warmte af te geven en komt het warm terug in de verdeler loopt je kraan dicht etc. je zal dus de juiste instellingen moeten vinden. een beetje try en error tussen de verschillende standen is het makkelijkste. (althans voor de leken) kom welleens topic,s tegen waar een pomp te hoog staat en het nog steeds niet werkt. te hoog verbruik koude klachten etc. en waar het lager zetten van de pomp beter werkt.

kliene side node 37 graden naar 34 graden is drie graden verschil. ja mengt bij maar robot doet niet veel anders.
zeg maar 1 a 2 graden winst en dan heb je het wel gehad. dit is eigenlijk gewoon net niks..

een platen wisselaar en pomp en verdelertje wil ik ook nog weleens adviseren. icm thermostaatkraan als beveiliging en maximaalthermostaat. maar ik ben bang dat een dergelijke setup hier niet veel zal helpen. je komt weet uit bij 1 groep op 50 m2. je kan door de 1 op 1 uitwisseling meer circulatie in je vloer stoppen en minder bijmenging. maar je heb ook wat verlies. door dezelfde platenwisselaar. ja je kan hem inpakken in isolatie. maar verder ik zie er geen nut van deze setup. (dit is wel de 'beste' maar komt ook veel bij kijken)

heb je nog een cv ketel hybryde setup of is alles warmte pomp. ? en welk idee zou je aanstaan ?
(nee ik heb geen geen oplossing meer beter dan de standaard vloerverdeler bestaat tegenwoordig wel)
Ik weet dat het oude meuk is, het liefste laat ik wat nieuws infrezen, maar dat zit er de komende jaren niet in. wij hebben een hybride. Voor nu, op korte termijn, was ik benieuwd of er winst op deze verdeler valt te halen. Na het stookseizoen zal ik de verdeler wel willen vervangen, al is het maar om de oude energie slurpende pomp, die mogelijk ook niet lang meer leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
grjn schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:30:
[...]

Ik weet dat het oude meuk is, het liefste laat ik wat nieuws infrezen, maar dat zit er de komende jaren niet in. wij hebben een hybride. Voor nu, op korte termijn, was ik benieuwd of er winst op deze verdeler valt te halen. Na het stookseizoen zal ik de verdeler wel willen vervangen, al is het maar om de oude energie slurpende pomp, die mogelijk ook niet lang meer leeft.
soms staan er leuke hybride verdelers op marktplaats of zijn ze zelf hybride te maken door er een
https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html in te stoppen. of een https://benem.nl/vte-inre...slffVHy8bOdhoCJvcQAvD_BwE en je kan natuurlijk ook een drie of vier groeps nemen en de laatste twee afdoppen. dat maakt net even voordeliger. klein beetje tekst en uitleg over de hybride verdeler.
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/

en ja een retour leiding in de vloer geeft altijd warmte af en de woning warmt op. maar je moet bijvoorkeur wel 5 graden verschil zijn tussen aanvoer en retour anders loopt ie te snel dicht kan gaan jutteren etc.
daarnaast is voor je hybride systeem ook het advies om onderdelen met een delta t van 5 graden in te regelen. dus wel een beetje op trail en error kijken welke stand er goed gaat. dus stand 1 2 of 3.
verkeerde stand kan averechts werken. te snel opwarmen van je woning of juiste te traag werken.

(offtpic ik heb de casus nagezocht maar daar was onvoldoende aanbod van warmte waardoor een hogere stand de vloer meer kw afnam dan er kon worden aangevoerd. aanvoer 5 kw afname 6 kw. zeg maar dan gaat het ook niet. werken pomp lager zetten zorgt dat deze netjes 5 kw afneemt. maar eigenlijk is aanbod te krap maar niet mijn systeem dus niet aansprakelijk. ik zorg dat de aanvoer/retour meestal voldoende is)

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 24-11-2023 17:42 ]

Pagina: 1