Mijn huidige PC begint wat op het einde te komen van zijn levensverwachtingen. Het gaat hierbij om 'n Pc die met de jaren heen wel is geupgraded, maar nog niet beschikt over USB-C, voldoende USB 3.0 poorten, noch NVM-SSD.
Ik heb m'n setup gebaseerd op die van Nieuwe setup PC voor fotobewerking - Max. ca. €2500,-
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Core activiteit is fotobewerking, veelal in Lightroom / Photoshop, met toekomstgericht ook de AI bewerkingen die zullen worden ondersteund.
Daarnaast is de PC ook om gewoon door de dag op te werken, Office Toepassingen, Teams, en Containerization toepassingen, en in de avond bedoeld als extraatje voor enkele games e.g. Cities Skylines II.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat ligt ergens tussen de €2500 - €3000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur zoals keyboard, muis, monitoren, die verhuizen gewoon mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel twee versies gemaakt voor 'n PC. De eerste versie is gebaseerd op de andere post, maar dan aangevuld met m'n ervaring van merken. In de tweede versie is er 'n upgrade van 8 cores naar 12. Alsook de keuze om verder te gaan met de X670E chipset voor de toekomst.
Variant I
Variant II
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
An such heb ik weinig voorkeur voor merken, maar ik heb zelf wel goede ervaringen met MSI, Corsair en, Fractal Design. Dus deze komen ook aan bod.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De build zou ook stil moeten zijn. Daarom heb ik gekozen voor de Fractal 7 (heb de vorige en super tevreden van).
De data zal worden bewaard op 'n NAS geconnecteerd via Ethernet/LAN, dus een WiFi motherboard is geen must.
Ga je overklokken?
Initieel niet de bedoeling nee. Hoewel m'n huidige I7 2600K geklockt is op 5.17Ghz
Wat verwacht je van ons?
Het is voor mij veel te lang geleden dat ik 'n PC heb gebuild. Ik ben dan ook niet meer thuis in deze markt, en vraag vooral om te kijken of 'de onderdelen wel bij elkaar passen', en of hier nog upgrades nodig zijn.
Daarnaast, ben zelf nooit thuis geweest in het gebruik van 'n watercooler, maar is dat aan te raden? Of blijft lucht cooling nog goed genoeg?
Alvast mercikes voor jullie feedback!
Ik heb m'n setup gebaseerd op die van Nieuwe setup PC voor fotobewerking - Max. ca. €2500,-
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Core activiteit is fotobewerking, veelal in Lightroom / Photoshop, met toekomstgericht ook de AI bewerkingen die zullen worden ondersteund.
Daarnaast is de PC ook om gewoon door de dag op te werken, Office Toepassingen, Teams, en Containerization toepassingen, en in de avond bedoeld als extraatje voor enkele games e.g. Cities Skylines II.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat ligt ergens tussen de €2500 - €3000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur zoals keyboard, muis, monitoren, die verhuizen gewoon mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel twee versies gemaakt voor 'n PC. De eerste versie is gebaseerd op de andere post, maar dan aangevuld met m'n ervaring van merken. In de tweede versie is er 'n upgrade van 8 cores naar 12. Alsook de keuze om verder te gaan met de X670E chipset voor de toekomst.
Variant I
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 352,65 | € 352,65 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 229,- | € 229,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 Ti VENTUS 3X 12G OC | € 879,- | € 879,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 5 | € 99,- | € 99,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6400C32 | € 229,90 | € 229,90 |
1 | Voedingen | FSP Hydro Ti PRO 850W | € 208,77 | € 208,77 |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 249,90 | € 249,90 |
Totaal | € 2.388,12 |
Variant II
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed | € 573,33 | € 573,33 |
1 | Moederborden | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | € 279,- | € 279,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 Ti VENTUS 3X 12G OC | € 879,- | € 879,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 5 | € 99,- | € 99,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6400C32 | € 229,90 | € 229,90 |
1 | Voedingen | FSP Hydro Ti PRO 850W | € 208,77 | € 208,77 |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 249,90 | € 249,90 |
Totaal | € 2.658,80 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
An such heb ik weinig voorkeur voor merken, maar ik heb zelf wel goede ervaringen met MSI, Corsair en, Fractal Design. Dus deze komen ook aan bod.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De build zou ook stil moeten zijn. Daarom heb ik gekozen voor de Fractal 7 (heb de vorige en super tevreden van).
De data zal worden bewaard op 'n NAS geconnecteerd via Ethernet/LAN, dus een WiFi motherboard is geen must.
Ga je overklokken?
Initieel niet de bedoeling nee. Hoewel m'n huidige I7 2600K geklockt is op 5.17Ghz
Wat verwacht je van ons?
Het is voor mij veel te lang geleden dat ik 'n PC heb gebuild. Ik ben dan ook niet meer thuis in deze markt, en vraag vooral om te kijken of 'de onderdelen wel bij elkaar passen', en of hier nog upgrades nodig zijn.
Daarnaast, ben zelf nooit thuis geweest in het gebruik van 'n watercooler, maar is dat aan te raden? Of blijft lucht cooling nog goed genoeg?
Alvast mercikes voor jullie feedback!
[ Voor 1% gewijzigd door jordy-maes op 22-11-2023 06:29 . Reden: aanpassing voeding om ATX3.0 te ondersteunen - update CPU cooler to V5 ]