Nieuwe setup PC voor fotobewerking - Max. ca. €2500,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje S.
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 22:22
Na het samenstellen van een PC in 2012 wordt het langzamerhand tijd om het oude beestje wat rust te geven en een nieuwe samen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdactiviteit is fotobewerking, waarbij bijna elke week een serie sportfoto's nabewerkt wordt en op de eigen website geplaatst. Software die gebruikt wordt: Capture One. Fotogaferen in raw, nabewerken, omzetten naar jpg en plaatsen, allemaal hobby.
Hiernaast de normale zaken als gebruik Office 365, browsen, etc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb enige maanden geleden een Eizo monitor gekocht, dus die gaat nog wel even mee! Verder wat randapparatuur als keyboard, muis, etc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel denk ik aan het volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 227,-€ 227,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 979,-€ 979,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 109,-€ 109,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6400C36€ 133,75€ 133,75
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 112,-€ 112,-
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.233,37

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, datgene wat prijs/kwlaiteit het beste is. Geen interesse in een hele lichtshow in de kast, is niet echt mijn ding (alhoewel blauw wel een kleur is die bij mij past!).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een PC waar ik als het een beetje meezit weer pakweg 10 jaar mee vooruit kan. Dan ben ik ruim pensioengerechtigd, en of er daarna nog wat nieuws gaat komen dat zien we we dan wel weer!!

Ga je overklokken?
Nee. lijkt me niet nodig voor mijun gebruiksdoeleinden.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben niet technisch onderlegd, heb geprobeerd om op basis van wat ik begrijp en gelezen heb een goede configuratie voor mijn gebruiksdoel te maken. Vragen:

1) In hoeverre passen de verschillende onderdelen goed bij elkaar. Is er een bottleneck en/of overkill in een of meer onderdelen?

2) Zijn er interessante upgrades om de PC meer toekomstbestendig te maken?

Graag jullie advies om deze week wellicht net wat voordeliger tot aanschaf van de verschillende componenten over te kunnen gaan.

Bij voorbaat dank voor de feedback!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:11
X3D CPU'S hebben weinig baat bij snel geheugen, en bij fotobewerking op hoge resolutie kan 64 GB nuttig zijn,
Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30

Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, dan kun je over een paar jaar je videokaart upgraden, fabrikanten gaan over op PCIE5 stekkers, bv. MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje S.
martyw schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:38:
X3D CPU'S hebben weinig baat bij snel geheugen, en bij fotobewerking op hoge resolutie kan 64 GB nuttig zijn,
Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30

Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, dan kun je over een paar jaar je videokaart upgraden, fabrikanten gaan over op PCIE5 stekkers, bv. MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart
Dank voor je reactie en het meedenken. 64GB was de bedoeling, verkeerde link gebruikt in de inventarislijst. Wat betreft voeding ga ik dan inderdaad maar voor een ATX 3.0 gespecificeerde versie, thanks!

Zijn trouwens in een behuizing de standaard fans voldoende om een goede koeling te krijgen? Ik zie tegenwoordig overal van de rgb fans in grote aantallen ingebouwd. Is dat alleen voor de mooigheid, of ook noodzakelijk?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:11
Ruudje S. schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:00:
Zijn trouwens in een behuizing de standaard fans voldoende om een goede koeling te krijgen? Ik zie tegenwoordig overal van de rgb fans in grote aantallen ingebouwd. Is dat alleen voor de mooigheid, of ook noodzakelijk?!
De kast die je uitgezocht hebt komt met twee ventilatoren, dat is voor een higher-end systeem wat jij in gedachte hebt krap, ik zou er eentje extra inzetten aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuner_111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 10:34
Intel lijkt me voor fotobewerking hier een betere keuze.

https://www.pugetsystems....ic_Design_Adobe_Photoshop

Het is idd wel adobe in de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je puur je pc voor fotografie gebruikt zou ik niet voor een 7800x3d gaan. Die is vooral goed voor gaming. Een uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Boxed is dan sneller.

Hoe stil wil je dat je pc wordt? Er worden bij je last 2 120mm fans meegeleverd. 140mm fans zijn stiller en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

@Ruudje S. , ik ben zelf ook bezig met een foto PC build (wel iets groter budget) maar misschien dat je de volgende items ook wel interesseren (Nieuwe PC voor fotobewerking (LR) & gaming - Max €3000).

Ik ben veelal gegaan voor de combinatie "quiet & performance".

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje S.
Hmm, dank allen voor de input. Ik krijg nu het gevoel van de bomen en het bos... Laat alles even rustig bezinken.
@jordy-maes GPU met Nvidia is wellicht een goede optie, en wat betreft prijs geen extra kost. Ga eens kijken of ik daar wat leesvoer bij kan vinden.
Verder graag een stille kast, dus de fan-optie van @Cobiwan lijkt me ook interessant Type processort is voor mij ook nog open, ik kan er niet een juiste review bij vinden om een 100% zeker besluit te vinden. Daarnaast is natuurlijk elke stap die ik zet een verbeteriung ten opzichte van mijn huidie setup!

Als er nog iemand een ineteressante overweging heeft dfan hoor ik het graag, Ik ga vavanond toch weer even opnieuw in wat revies duiken en neem elke tip graag mee in de verdere overwegingen!!
Pagina: 1