Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnoe93
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-04 13:00
Ik ben zelfstandige (eenmanszaak België) en doe vooral aan software consultancy. Daarnaast heb ik ook veel ervaring met het bouwen van PCs, vooral hobbymatig. Nu is het zo dat een kennis graag een nieuwe PC zou hebben, en ik dacht de onderdelen als bedrijf te bestellen om vervolgens de gehele PC te verkopen aan deze kennis.

De vraag is hoe ik dit exact regel in mijn boekhouding. Ik doe zelf mijn boekhouding omdat het in mijn context zeer eenvoudig is. Het gaat normaalgezien uitsluitend over diensten en aankopen/investeringen voor mezelf.

Boek ik de facturen van de onderdelen in als gewone kosten, of moet ik hier bovenop nog een soort van goederenoverzicht/tabel bijhouden (of iets anders)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24

Herman

FP ProMod
De inkoopfacturen boek je in als IWO (inkoopwaarde van de omzet) en de verkoopfactuur is dan omzet. Het verschil tussen de inkoopwaarde en omzet is je brutomarge.

Qua BTW vorder je normaal gesproken de BTW op inkopen terug, maar je verkoopfactuur bevat ook BTW. Je kennis heeft zo geen BTW-voordeel.

Als het hobbymatig is en je verdient er niks aan, dan zou ik het helemaal buiten de boekhouding laten.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast als je dit zakelijk doet ben jij ook verantwoordelijk voor de garantie en service. Vermoedelijk krijg je geen extra marge op deze producten en als het een vrienden dienst is dus de winst is laag dan schiet je er zakelijk niks mee op.

• gnoe93
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-04 13:00
Herman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:40:
De inkoopfacturen boek je in als IWO (inkoopwaarde van de omzet) en de verkoopfactuur is dan omzet. Het verschil tussen de inkoopwaarde en omzet is je brutomarge.
Ik heb weinig verstand van boekhouden in Nederland. Is er een Belgisch equivalent?
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:20:
Daarnaast als je dit zakelijk doet ben jij ook verantwoordelijk voor de garantie en service. Vermoedelijk krijg je geen extra marge op deze producten en als het een vrienden dienst is dus de winst is laag dan schiet je er zakelijk niks mee op.
In de praktijk doe ik eigenlijk al jaren service voor deze persoon. *knip* Belastingontduiking is niet toegestaan

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2023 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dat klinkt eerder als belasting ontduiking en denk niet dat je daar support voor gaat krijgen op dit forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:32
Als je geen gedoe wilt hebben met garantie, kun je de onderdelen beter door je 'klant' laten bestellen.
Dan heeft hij gewoon consumentengarantie via deze winkel(s), anders moet jij dat gaan regelen en B2B is garantie altijd kariger.
Pagina: 1