Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 18:46
Beste Tweakers,

Wij willen in onze woning in ieder geval op de slaapkamer airco en mogelijk ook in de woonkeuken.
De woonkamer zijn we nog niet over uit, deze willen we misschien gaan verwarmen met een palletkachel.
Inhoud slaapkamer: 35 m3
Inhoud woonkeuken: 62 m3

Nu heb ik de eerste offerte binnen:
Voor de slaapkamer;
Vloermodel Mitsubishi Heavy Singel split (SRF 25ZS-W) (Vloermodel is ivm scheve wanden en niet genoeg ruimte boven de ramen de enigste mogelijkheid)
Buitenunit Mitsubishi Heavy (SRC 25ZS-W2)

Voor de woonkeuken;
Wandmodel Mitsubishi Heavy Singel split (35ZS-WF)
Buitenunit Mitsubishi Heavy (SRC 35ZS-W)

Totaalprijs incl. montage, materiaal en BTW rond de 4,5 k.

Nu vind ik dat niet een gekke prijs alleen gaat het mij meer om de airco's, ik heb hier totaal geen verstand
van of dit is wat wij nodig hebben. Is het geen overkill aan KW's bijvoorbeeld? De persoon die de offerte opnam
was snel klaar en heeft verder ook niks opgemeten dus die bepaalt misschien uit ervaring welk model geschikt/
nodig is voor de betreffende ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruudstertje op 20-11-2023 17:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cr3ator

1 bar is geen bar

2,5kW voor een slaapkamer en 3,5kW voor een niet al te grote kamer zijn prima van formaat. 2x single split is ook prettiger dan 1 buitenunit voor 2 binnenunits. Weinig mis mee zo met de informatie die je geeft.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekvl
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:27

Niekvl

QBased

Ik kan wat lastig zeggen over de prijs.
Maar aangezien je hem in je slaapkamer plaatst; let goed op een natuurlijke afloop voor het vocht zodat je geen pompje hoeft te nemen. Je gaat namelijk niet vrolijk worden als dat pompje gaat draaien in je slaapkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
2,5kW is voor de woonkeuken ook al meer dan zat. Anders is het ding continue aan het pendelen. Hier een 3,5kW op 100m³ en die pendelt al regelmatig.

Wij hebben Mitsubishi Electric hangen, een 2,5kW en een 3,5kW. Was inclusief installatie nog geen €3000. Is die extra €1500 voor MHI het waard?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
@Uszka dat is wel een hele lage prijs. Ik vraag me af of dat marktconform is.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Noutie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:01:
Hier 2300eu voor 2x 3,5KWH MHI, maar wel een en ander zelf gedaan, en de MHI's goedkoop kunnen kopen,
2x 850eu MHI
1x 100eu Professionele boorder (2 gaten)
1x 400eu aansluiten+in bedrijfstellen
1x 100eu elektra materiaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 13:54

Freakie1NL

Grote Baas

Noutie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:01:
Bovendien zegt een prijs zonder datum helemaal niets meer tegenwoordig.
In in 2020 heb ik 2x een Daikin Stylish laten plaatsen, voor bedrag waar je er nu net 1 voor laat plaatsen.

Maar dat was een oorlog met bijbehorende gascrisis geleden. Daarnaast toen corona dus dit B2B airco bedrijf zat zonder klussen.

Maar nogmaals zonder een datum erbij zegt een prijs tegenwoordig niets meer.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Niekvl schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:15:
Ik kan wat lastig zeggen over de prijs.
Maar aangezien je hem in je slaapkamer plaatst; let goed op een natuurlijke afloop voor het vocht zodat je geen pompje hoeft te nemen. Je gaat namelijk niet vrolijk worden als dat pompje gaat draaien in je slaapkamer.
Goeie tip! Zal ik naar informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Cr3ator schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:13:
2,5kW voor een slaapkamer en 3,5kW voor een niet al te grote kamer zijn prima van formaat. 2x single split is ook prettiger dan 1 buitenunit voor 2 binnenunits. Weinig mis mee zo met de informatie die je geeft.
Nee, juist 1 buitenunit voor meerdere binnenunits. De kans dat je maar 1 van de 2 hebt aan staan is groot, en dan hoeft een grotere buitenunit minder hard te werken en dus minder lawaai te maken.

Ik heb een triplesplit systeem. 1 Buitenunit met binnenunits in woonkamer, slaapkamer en kantoor op zolder. En 9 van de 10 keer staat er maar 1 van de 3 aan tegelijkertijd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
mvrhrln schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:06:
[...]

Hier 2300eu voor 2x 3,5KWH MHI, maar wel een en ander zelf gedaan, en de MHI's goedkoop kunnen kopen,
2x 850eu MHI
1x 100eu Professionele boorder (2 gaten)
1x 400eu aansluiten+in bedrijfstellen
1x 100eu elektra materiaal
Hier zal ik ook eens naar kijken. Elektra ligt er al dus die kosten heb ik niet. Zal eens kijken om een goed vergelijk te maken wat de zelfde units kosten als ik ze zelf koop. En dan nog iemand (vakman) vinden die het natuurlijk kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Uszka schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:54:
2,5kW is voor de woonkeuken ook al meer dan zat. Anders is het ding continue aan het pendelen. Hier een 3,5kW op 100m³ en die pendelt al regelmatig.

Wij hebben Mitsubishi Electric hangen, een 2,5kW en een 3,5kW. Was inclusief installatie nog geen €3000. Is die extra €1500 voor MHI het waard?
Welke types heb jij precies? En van wanneer is jou genoemde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
Ruudstertje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:59:
[...]

Welke types heb jij precies? En van wanneer is jou genoemde prijs?
Binnen MSZ-HR25VF en MSZ-HR35VF, Buiten MUZ-HR25VF en MUZ-HR35VF.
Inclusief WiFi modules

Prijs is van januari dit jaar. Totaal inclusief installatie en alle materialen was €2718,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:41
Uszka schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:54:

Onzin. De 2.5kw en 3.5kw van mhi kan even ver terug moduleren in vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 19:46
Bij een vriendin.

Binnen woonkamer SRK35ZS-WF en slaapkamer SRK20ZS-WF. Buiten SCM40ZS-W Mitsubishi HI
Woonkamer ca 35m2 en slaapkamer ca 15m2

4200 euro, augustus 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cr3ator

1 bar is geen bar

mkleinman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:51:
[...]

Nee, juist 1 buitenunit voor meerdere binnenunits. De kans dat je maar 1 van de 2 hebt aan staan is groot, en dan hoeft een grotere buitenunit minder hard te werken en dus minder lawaai te maken.

Ik heb een triplesplit systeem. 1 Buitenunit met binnenunits in woonkamer, slaapkamer en kantoor op zolder. En 9 van de 10 keer staat er maar 1 van de 3 aan tegelijkertijd.
Stel je hebt een 5kW buitenunit bij een duosplit: als die 1:5 kan moduleren is het minimumvermogen voor bijv. alleen de slaapkamer dus 1kW. Had je een single-split 2.5kW en 1:5 modulatie dan was dat 500W geweest. Hiermee kun je dus veel verder terug qua vermogen en zul je dus veel minder aan/uit-gedrag zien in het voor/naseizoen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
mkleinman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:51:
[...]

Ondanks dat ik zelf ook triple-split heb. Is de keuze voor single split zeker niet verkeerd.
Bij multi-split worden de leidingen naar de units die niet gebruikt ook warmer/kouder (afhankelijk van de stand ;) ) dus heb je in theorie verbruik op plekken waar je het niet wilt.
Daarnaast is storing in de buiten unit bij multi-split direct van invloed op alle units.
EN vaak heb je in verhouding een grotere buitenunit die wellicht een te hoog minimum vermogen heeft.
Beweren dat een multi-split beter is niet zo zwart wit aan te geven en grotendeels afhankelijk van gebruik.

Zo gebruik ik de airco's niet voor verwarmen (heb daar lucht-water warmtepomp voor) en wanneer het seizoen voor koelen is aangebroken dan draaien er al snel 2 van de 3 units in dag situatie en 's nachts alleen 1.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Afgelopen week is er weer iemand langs geweest voor het maken van een offerte, ik was er zelf niet dus
mijn vrouw heeft het verhaal van de installateur aangehoord en notities gemaakt.

Hij wil het volgende leveren voor een totaalprijs van 4,2k;
-Woonkeuken LG PC18SK (5KW)
-Slaapkamer LG PC09SK (2,5KW)

Wij kunnen op de slaapkamer dus geen wandmodel op hoogte monteren, deze installateur adviseerde een wandmodel te plaatsen op (ongeveer) 1,10 meter van de grond ipv vloermodel aangezien die een stuk duurder zijn. Ik heb al even gezocht op internet maar kan niet echt vinden of dit wel verstandig is, ze maken immers niet voor niets vloermodelen lijkt mij.

Voor de woonkeuken adviseerde hij een 5kw airco omdat wij deze in de winter vooral gebruiken willen voor verwarmen en we met 5kw goed zouden moeten zitten.

Ja en dan het merk, over LG lees ik wisselende berichten op zowel Tweakers forum als andere websites.
Het prijsverschil is maar een paar 100 euro tussen de 2 offertes die ik nu heb. Ik hoop dat er nog even 1 iemand komt maar men heeft het druk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
Ik ben me ook aan het inlezen, dus neem wat ik zeg met een korrel zout.

Woonkeuken is 62m3

Afhankelijk van je ruimte, isolatie, glas, orientatie etc:
Vermenigvuldigingsfactor 30: Deze factor staat voor goed geïsoleerde ruimtes met weinig ramen. De ruimte blijft in de zomer koel en er zijn weinig warmtebronnen aanwezig.

Vermenigvuldigingsfactor 40: Deze factor staat voor een redelijk geïsoleerde ruimte. De ruimte heeft veel ramen en er zijn warmtebronnen aanwezig. Denk hierbij aan appratuur zoals computers en printers.

Vermenigvuldigingsfactor 50: Deze factor staat voor ruimtes als zolderverdiepingen, ruimtes met een plat of schuin dak. Veel ramen en veel apparatuur.

Bij twijfel kiest u voor de hoogste factor.
Dan kom je op 1.9kW tot 3.1kW uit voor koeling een 3.5kW lijkt me een betere match dan een 5KW model. Zoals al eerder gezegd overdimensioneren is niet handig ivm minimaal vermogen en pendelgedrag van de unit. Ik heb liever de MHI dan de LG (gebaseerd op wat ik tot dusver heb gelezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Ruudstertje schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:21:
Nu vind ik dat niet een gekke prijs alleen gaat het mij meer om de airco's, ik heb hier totaal geen verstand
van of dit is wat wij nodig hebben. Is het geen overkill aan KW's bijvoorbeeld? De persoon die de offerte opnam was snel klaar en heeft verder ook niks opgemeten dus die bepaalt misschien uit ervaring welk model geschikt/nodig is voor de betreffende ruimte.
Opzich vind ik dat niet heel gek. Zoals hierboven al gedeeld heb je bepaalde isolatiewaardes, bij goeie isolatie heb je minder kilowatts nodig. Dat verreken je met de oppervlakte, en dan wil je nog een beetje rekening houden met bijvoorbeeld glasoppervlak op het zuiden. Je kan het heel specifiek uitrekenen, maar het is uiteindelijk ook een beetje 'aanvoelen'. Ook heeft iedereen nog z'n eigen voorkeurstemperatuur :P

Op mij komt de eerste offerte wel goed over, alleen zou ik zeggen dat de slaapkamer unit mogelijk te groot is, zo mogelijk kan dat ook wel met 2Kw... afhankelijk van de situatie natuurlijk.
Wij kunnen op de slaapkamer dus geen wandmodel op hoogte monteren, deze installateur adviseerde een wandmodel te plaatsen op (ongeveer) 1,10 meter van de grond ipv vloermodel aangezien die een stuk duurder zijn. Ik heb al even gezocht op internet maar kan niet echt vinden of dit wel verstandig is, ze maken immers niet voor niets vloermodelen lijkt mij.
Het zou ongetwijfeld wel werken, maar ik zou dat niet doen. Los van dat het er imho niet uit ziet :P de 'uitblaasposities' zullen mogelijk irritant worden, en de sensoren die in de airco zitten zullen minder goed werken. LG heeft ook bijvoorbeeld gewoon de LG-UQ09F als vloermodel.
Verder eens met bovenstaande dat 5kW best veel is.

Bij elkaar heb je dan dus de overdimentionering, het bijzondere advies mbt slaapkamerunit en de merkafweging LG/ME. Terwijl het prijsverschil zeer minimaal is... Persoonlijk zou ik dan zeker naar offerte 1 neigen ;)

Al ga ik het zelf net als @mvrhrln doen; heb zelf airco's los besteld (kijk hier eens bijvoorbeeld of als je nog meer wil besparen, Airco bestellen in het buitenland), ga een mannetje (m/v) door de gevel laten boren, verder de boel voor zover mogelijk zelf aansluiten en tot slot een mannetje (m/v) de boel in bedrijf laten stellen. Dat kan best een hoop centjes schelen denk ik ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Eerst gekozen om alleen de slaapkamer te doen met de airco uit offerte 1.
Vloermodel Mitsubishi Heavy Singel split (SRF 25ZS-W).
Pagina: 1