Welke desktop-pc is energiezuinig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik zoek een desktop-pc die zo min mogelijk energie verbruikt. Dat is mijn allerbelangrijkste eis.

Liefst met een klein formaat, zoals een mini-desktop-pc. Dan kan ik hem incidenteel makkelijker vervoeren, Het moet geen laptop zijn. Ik hoef deze pc niet vaak te vervoeren, maar je weet nooit, dus kleiner heeft de voorkeur. Maar energiezuinig is veel belangrijker.

Ik wil er veel mee kunnen mailen en websurfen, video's bekijken, muziekstreams beluisteren en een paar honderd foto's opslaan. Ik ga er niet mee gamen en geen video's opslaan of bewerken.

Er moet Windows 11 Home of Windows 11 Pro op zitten, omdat Windows 10 eind 2015 niet meer wordt ondersteund door Microsoft.

Liefst een vervangbare SSD, voor als die crasht.

Ik probeer onder de 600 euro te blijven, maar als een extra energiezuinige desktop-pc duurder is mag dat ook, als ik die meerprijs kan terugverdienen met lagere energiekosten.

Ik wil er later mogelijk Dragon spraak-naar-tekst-software op gebruiken. Daarom is 8 GB misschien wel prettig. Die Dragon-software geeft als minimum systeemvereisten:
RAM: 4 GB RAM
CPU: 2.2 GHz Intel dual core of gelijkwaardige AMD processor
Vrije opslagruimte voor Dragon software: 12 GB
Besturingssysteem o.a.: Windows 10 (32-bit and 64-bit) of Windows 11 (64-bit)

Ik zie bijvoorbeeld de MSI Cubi 5 12M-005EU van 500 euro.

uitvoering: MSI Cubi 5 12M-005EU

Alle reacties

• Geraard
  • Niet online
Het aangegeven vermogen van deze computer is 65 Watt. Daar komt het verbruik bij van de monitor en van de externe pc-speakers en misschien van de adapter.

uitvoering: MSI Cubi 5 12M-005EU

[ Voor 9% gewijzigd door Geraard op 20-11-2023 12:51 ]

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-11 21:41

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Staar je niet blind op de specificaties, je wil vooral weten wat een apparaat tijdens werken verbruikt? Een Ryzen 7 of i7 is krachtiger, verbruikt meer als je hem vergelijkt met een i5 met dezelfde % verhouding load, maar met dezelfde absolute load minder (er vanuit gaande dat ze niet de hele dag gestressed worden tot een max).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

'Zuinig' ligt geheel aan de context, de dikste CPU's zullen niet 'zuinig' zijn t.o.v. een hele lichte CPU wanneer deze uit hun neus staan te vreten, maar zijn dit wellicht wel (naar ratio van performance) als ze bezig moeten.

Natuurlijk komt ook gemak om de hoek kijken, hoe veel performance wil/kan je inleveren om 'zuiniger' te zijn? Vind je het bijvoorbeeld prima om iets i.p.v. 5 minuten ruim 10 minuten te laten duren als je daar vervolgens bijvoorbeeld 20W mee wint?

Al eens overwogen om een laptop te nemen en deze aan te sluiten als desktop? De chips daarin zijn doorgaans wat lichtere versies/tegenhangers van desktop CPU's welke wat agressiever (kunnen) zijn met hun kloksnelheden. Sluit ook direct aan op de eis dat je hem makkelijk mee kan nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 20-11-2023 13:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Geraard
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:28:
'Zuinig' ligt geheel aan de context, de dikste CPU's zullen niet 'zuinig' zijn t.o.v. een hele lichte CPU wanneer deze uit hun neus staan te vreten, maar zijn dit wellicht wel (naar ratio van performance) als ze bezig moeten.
Dan moet ik misschien een niet te krachtige desktop-pc kopen voor mijn huidige behoeften. En als ik later meer computerkracht nodig heb, kan ik die computer upgraden of vervangen.
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:28:Natuurlijk komt ook gemak om de hoek kijken, hoe veel performance wil/kan je inleveren om 'zuiniger' te zijn? Vind je het bijvoorbeeld prima om iets i.p.v. 5 minuten ruim 10 minuten te laten duren als je daar vervolgens 20W mee wint?
Tijdwinst vind ik belangrijk, maar die tijdwinst kan ik vooraf niet inschatten op basis van hardware-specificaties op een website
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:28:Al eens overwogen om een laptop te nemen en deze aan te sluiten als desktop? De chips daarin zijn doorgaans wat lichtere versies/tegenhangers van desktop CPU's welke wat agressiever (kunnen) zijn met hun kloksnelheden. Sluit ook direct aan op de eis dat je hem makkelijk mee kan nemen.
Ik wil liever geen laptop omdat ik beslist wil voorkomen dat de lithium-accu daarin, in brand vliegt, ook al gebeurt maar uiterst zelden. En je kunt tegenwoordig de accu niet meer verwijderen uit de meeste laptops.

• Geraard
  • Niet online
SKIKK schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:23:
Staar je niet blind op de specificaties, je wil vooral weten wat een apparaat tijdens werken verbruikt? Een Ryzen 7 of i7 is krachtiger, verbruikt meer als je hem vergelijkt met een i5 met dezelfde % verhouding load, maar met dezelfde absolute load minder (er vanuit gaande dat ze niet de hele dag gestressed worden tot een max).
Is het niet zo dat het vermogen dat in de computerspecificaties wordt aangegeven (bijvoorbeeld 65 Watt) een maximum is? Zo niet, hoe kom ik er dan achter wat het maximum stroomverbruik is van een bepaalde computer?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geraard schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:00:
Dan moet ik misschien een niet te krachtige desktop-pc kopen voor mijn huidige behoeften. En als ik later meer computerkracht nodig heb, kan ik die computer upgraden of vervangen.
Een zuinig systeem is doorgaans geen (goed) upgradebaar systeem. De meerprijs omdat je in de toekomst bijvoorbeeld niet alleen de CPU maar ook de voeding moet vervangen doet alles wat je wint door zuinig te zijn teniet.
Tijdwinst vind ik belangrijk, maar die tijdwinst kan ik vooraf niet inschatten op basis van hardware-specificaties op een website
Zoek naar benchmarks van de software welke je van plan bent om te gebruiken, en laat je keuze in de 1e plaats afhangen van de ondergrens welke je qua performance wil hebben.
Ik wil liever geen laptop omdat ik beslist wil voorkomen dat de lithium-accu daarin, in brand vliegt, ook al gebeurt maar uiterst zelden. En je kunt tegenwoordig de accu niet meer verwijderen uit de meeste laptops.
Tjah, hoe realistisch is dit?
Is het niet zo dat het vermogen dat in de computerspecificaties wordt aangegeven (bijvoorbeeld 65 Watt) een maximum is? Zo niet, hoe kom ik er dan achter wat het maximum stroomverbruik is van een bepaalde computer?
Het absolute maximum van het gehele systeem is wat de adapter/voeding kan leveren, maar alles daar onder ligt geheel aan de gegeven workload en componenten, en die (combinatie) zal ten alle tijden variabel zijn.

Het heeft iig geen zin om naar 2 systemen te kijken, en dan het systeem met het hogere maximumverbruik maar direct weg te strepen. Onder jouw workload is die wellicht juist zuiniger.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 20-11-2023 14:19 ]

• Geraard
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:15:
[...]

Een zuinig systeem is doorgaans geen (goed) upgradebaar systeem. De meerprijs omdat je in de toekomst bijvoorbeeld niet alleen de CPU maar ook de voeding moet vervangen doet alles wat je wint door zuinig te zijn teniet.

[...]

Zoek naar benchmarks van de software welke je van plan bent om te gebruiken, en laat je keuze in de 1e plaats afhangen van de ondergrens welke je qua performance wil hebben.

[...]

Het absolute maximum van het gehele systeem is wat de adapter/voeding kan leveren, maar alles daar onder ligt geheel aan de gegeven workload en componenten, en die (combinatie) zal ten alle tijden variabel zijn.

Het heeft iig geen zin om naar 2 systemen te kijken, en dan het systeem met het hogere maximumverbruik maar direct weg te strepen. Onder jouw workload is die wellicht juist zuiniger.
Bedankt voor je inzichten. Ik denk dat mijn pc-belasting per gebruiksuur gemiddeld is.

Als mijn Windows-pc aanstaat, gebruik ik permanent email-client software en vaak tekstverwerkingssoftware.

Ook heb ik dan permanent de Edge browser in gebruik, met zo'n vijftig geopende websites en voortdurende een streaming muziekvideo of andere video. Meer gebruik ik meestal niet. Geen gaming.

Het kan nog jaren duren voor ik mijn bovenstaande plannen met Dragon spraak-naar-tekst-software ga uitvoeren. Dus daar hoef ik niet beslist rekening mee te houden.

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Geraard schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor je inzichten. Ik denk dat mijn pc-belasting per gebruiksuur gemiddeld is.

Als mijn Windows-pc aanstaat, gebruik ik permanent email-client software en vaak tekstverwerkingssoftware.

Ook heb ik dan permanent de Edge browser in gebruik, met zo'n vijftig geopende websites en voortdurende een streaming muziekvideo of andere video. Meer gebruik ik meestal niet. Geen gaming.

Het kan nog jaren duren voor ik mijn bovenstaande plannen met Dragon spraak-naar-tekst-software ga uitvoeren. Dus daar hoef ik niet beslist rekening mee te houden.
Redelijk vergelijkbaar en heden op een i7-1260p laptop met 16GB ram en verbruik is live 26W (Tevens 1 monitor op HDMI aangesloten)

• Geraard
  • Niet online
SKIKK schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:39:
[...]

Redelijk vergelijkbaar en heden op een i7-1260p laptop met 16GB ram en verbruik is live 26W (Tevens 1 monitor op HDMI aangesloten)
Bedankt voor je antwoord. Je moet daar denk ik nog wel het stroomverbruik van je externe monitor bijtellen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geraard schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:34:
Wellicht valt er door ander gebruik al een flink te winnen in verbruik. :P

50 tabs vreet aardig aan in de resources. Zelfs als poweruser (developer) heb ik er zelden meer dan 10 tegelijk open staan. (gegroepeerd) Bookmarken zorgt voor overzicht en houd de boel snappy. :)

• Geraard
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:57:
[...]

50 tabs vreet aardig aan in de resources.
Bedankt voor de tip. Denk je dat dat veel extra stroomverbruik geeft?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Om daar achter te komen zal je aan de slag moeten gaan met een stroommeter, ik kan je absoluut niet zeggen of het bij wijze 1W of 100W scheelt - enkel dat het systeem meer zal verbruiken als je deze meer belast.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Omdat het over een desktop-pc gaat, verplaats ik het topic van LKA naar DKA.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:27

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Geraard schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:15:
Er moet Windows 11 Home of Windows 11 Pro op zitten, omdat Windows 10 eind 2015 niet meer wordt ondersteund door Microsoft.
2015 was het release jaar van Windows 10 ;)

Anyway die Cubi heeft een i3-1215U, dat is geen standaard desktop processor maar al een energie zuiniger exemplaar. Dus prima voor jou doel.
Alleen die 8GB is wat krapjes voor 50 browser tabs

weet het niet meer

• Geraard
  • Niet online
Bolletje schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:03:
Omdat het over een desktop-pc gaat, verplaats ik het topic van LKA naar DKA.
Het spijt me.

• Geraard
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:43:
[...]

2015 was het release jaar van Windows 10 ;)
Oei, ik bedoel 2025. :-)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46

Thomg

Aww yiss

Als je energiezuinig wilt hoef je enkel een een mobile chip te hebben. Vooral moederbord & friends verhogen idle verbruik flink, dat is bij mini-pc's wat meer snor.

Als je wat meer balans tussen prijs, performance, verbruik en connectiviteit wilt hebben kan je kijken naar een variant waar een moederbord met mobile CPU komt, zoals
https://store.minisforum.de/products/evertec-ad650i-mini-itx

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Intel NUC
uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANKi5 (EU-stroomkabel)
vanaf 15W.. 11x11x4cm. Veel zuiniger en kleiner ga je het niet vinden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08
Zou zoiets kopen. Kun je alles mee, zelfs eenvoudige games. Intel N100

https://nl.pepper.com/aan...slag-voor-eur10235-293601

Ik betaalde 130 euro voor 16GB, 512GB opslag en Windows 11 pro preinstalled.

[ Voor 6% gewijzigd door BigSurf op 20-11-2023 21:06 ]

• Geraard
  • Niet online
Thomg schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:56:Als je wat meer balans tussen prijs, performance, verbruik en connectiviteit wilt hebben kan je kijken naar een variant waar een moederbord met mobile CPU komt, zoals
https://store.minisforum.de/products/evertec-ad650i-mini-itx
Dank je wel. Hoe herken ik een mobile CPU in computerspecificaties?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46

Thomg

Aww yiss

Geraard schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:29:
[...]
Dank je wel. Hoe herken ik een mobile CPU in computerspecificaties?
Als er een CPU bij zit is meestal voldoende :+

• Geraard
  • Niet online
BigSurf schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:04:
Zou zoiets kopen. Kun je alles mee, zelfs eenvoudige games. Intel N100

https://nl.pepper.com/aan...slag-voor-eur10235-293601

Ik betaalde 130 euro voor 16GB, 512GB opslag en Windows 11 pro preinstalled.
Dat is heel goedkoop, maar ik denk dat je via AliExpress ook vervalste producten kunt kopen, die een grotere krans geven op brand.

• Geraard
  • Niet online
Microkid schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:00:
Intel NUC
uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANKi5 (EU-stroomkabel)
vanaf 15W.. 11x11x4cm. Veel zuiniger en kleiner ga je het niet vinden.
Bedankt voor de link. Hoe weet je dat deze pc heel zuinig is?

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Geraard schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:44:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Je moet daar denk ik nog wel het stroomverbruik van je externe monitor bijtellen.
Ging me meer om het idee dat er ook wat stroom NAAR de monitor gaat (dus de uitleg waarom het geen 20 is, maar 27 bijvoorbeeld).

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-11 11:36
Een van onderstaande? Eerstgenoemde is wat kleiner, maar ook iets duurder omdat er DDR5 in moet.
De tweede is wat groter maar met DDR4.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesZotac ZBOX edge MI351€ 209,95€ 209,95
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR56S46BS6K2-16€ 70,53€ 70,53
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 45,99€ 45,99
Totaal€ 326,47

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS Prime N100I-D D4€ 104,70€ 104,70
1BehuizingenChieftec IX-03B-OP€ 35,49€ 35,49
1Computer accessoiresChieftec CDP-085ITX€ 60,39€ 60,39
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 34,49€ 34,49
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 45,99€ 45,99
Totaal€ 281,06

Beide systemen zijn sowieso zuiniger dan wat Microkid voorstelt. In zijn voorstel zit een i5-1340P, die kan makkelijk tot 100W trekken onder full load. Als je met deze systemen 30W haalt zal het veel zijn, al zijn ze uiteraard wel een stuk trager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DER-kxeUWsS1P51t6gtDEGiLrQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PEjOSYA2T8kcbehrfsYvp4hI.png?f=user_large

• Geraard
  • Niet online
LievenD schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:04:
Een van onderstaande? Eerstgenoemde is wat kleiner, maar ook iets duurder omdat er DDR5 in moet. De tweede is wat groter maar met DDR4.
Hartelijk bedankt voor je adviezen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38
D4NG3R schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:57:
[...]

50 tabs vreet aardig aan in de resources. Zelfs als poweruser (developer) heb ik er zelden meer dan 10 tegelijk open staan. (gegroepeerd) Bookmarken zorgt voor overzicht en houd de boel snappy. :)
In edge niet. Die gaan in slaapstand. Ik heb nu 46 edge instances draaien met elk gemiddeld 10 tabs. Laten we zeggen 400-500 tabbladen. Dit geeft een cpu load van 1.5% en een gpu load van 3.1% met 2700MB geheugen (16GB / 32 GB in de praktijk).

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 21-11-2023 15:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38
LievenD schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:04:
Beide systemen zijn sowieso zuiniger dan wat Microkid voorstelt. In zijn voorstel zit een i5-1340P, die kan makkelijk tot 100W trekken onder full load. Als je met deze systemen 30W haalt zal het veel zijn, al zijn ze uiteraard wel een stuk trager.

[Afbeelding]
Een load test geeft een vertekend beeld voor deze context. Immers wordt bij een normale loadtest een rekenopdracht gebruikt die elke cpu maximaal zal belasten. Zo kan het prima zijn dat het systeem dat 100W meer verstookt effectief 300% meer werk aan het verzetten is.

Vaak zijn in de praktijk de Intel low power modellen (met een P in de naam) redelijk nutteloos. De benodigde rekenkracht blijft vaak gelijk, maar de cpu doet er simpelweg langer over. Zie ook Het grote zuinige server topic - deel 3 waar we idle verbruik van <5W zien voor normale processoren als de 12400.

Om dit goed te vergelijken heb je dus een vaste taak nodig en moet je daar het verbruik van meten. Bij gaming tests zie je dit tegenwoordig, bijvoorbeeld door een bepaalde benchmark op maximaal 60 fps te draaien. Voor office applicaties ben ik zo'n test nog niet tegen gekomen.

Gezien het verbruik van de TS zal vooral het idle verbruik de leidende factor zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door sdk1985 op 21-11-2023 15:25 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Geraard
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:15:
In edge niet. Die gaan in slaapstand.
Ja, die indruk heb ik ook. Want die geopende webpagina's zijn niet allemaal direct actief als ik ze aanklik in Edge.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:27

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik lees hier 2x een aanbeveling voor een N100 :N
Ik heb zelf een N100 systeempje met 16GB + 500GB SSD en het is heel leuk en zuinig voor 'erbij'. Voor wat youtubes bekijken, muziek luisteren en wat websites. Maar voor een 'daily driver' net even te traag.

weet het niet meer

• Geraard
  • Niet online
Keurmerken voor desktops, laptops en tablets-pc'd geven garanties dat er bij de productie van een apparaat rekening is gehouden met het milieu en stellen extra eisen aan het materiaal- en energieverbruik van computerapparatuur en aan de repareerbaarheid. Voorbeelden van keurmerken zijn Energy Star, TCO en EPEAT.

https://www.milieucentraa...desktop-laptop-en-tablet/
Pagina: 1