Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 19:46
Dag allen,

vandaag kregen we ons fornuis (bosch hln39a050u) en heb ik met behulp van de electricien die de stroomgroep heeft aangelegd de stekker aan het fornuis bevestigd.
2x230v 16A

Net als iemand hierboven hebben wij ook het euvel dat het fornuis wel werkt en de oven niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9YJpM4WTQl6_H-F5XEOMZxxAb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67nNoUH44ugUf33fqGwOYJkF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDKaLzTGZKo0VELnlIQDXeQ4g_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm0qaDThWkQmW1o6cVasODct.jpg?f=fotoalbum_large

Het is mij nog niet helder wat er precies aangepast moet worden aan de fornuiskant qua bedrading en aan de stekker.

Wie kan mij uitleggen wat er nu precies aangepast moet worden?

Voor de overzichtelijkheid afgesplitst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 19-11-2023 13:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edtweaked
Ik beantwoord mijn eigen vraag even. wellicht hebben anderen er iets aan.
De boel nog eens goed doorgelezen en het kwartje viel.

Achterklep verwijderd en trof dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG98QAG4hcwsHiU0usA5sZFJe0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgMUSU2T5kczzblUtoPbVdxM.jpg?f=fotoalbum_large

aangepast naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ6Os87NxAw0ymRO7rBRWHjEj6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rn2pS2BwIDvvCTRERZP32opr.jpg?f=fotoalbum_large

- Koperen bruggetje verwijderd tussen 4 en 5
- Grijs verplaatst van 3 naar 5
- Zwart verplaatst van 2 naar 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Ik voel mij toch bekocht met dit fornuis (bosch hln39a050u)
Uitgaande van 7900 W aan max vermogen voor de kookplaat en dan blijkt dat het maar de helft is wat je tot je beschikking hebt.
3 pannen aan de kook brengen dat gaat al niet. Dan gaat ie klikken en het vermogen verdelen.
Het is hier nu aangesloten op een fornuisgroep 2x16A .

Zou het ook anders kunnen zodat er meer vermogen beschikbaar komt of is die 3680W gewoon de max van de kookplaat ?

we hebben 3x25A beschikbaar in de meterkast dus dat is het probleem niet.

Ik ga maandag kontakt opnemen met de verkoper en/of Bosch wat nu de optimale aansluiting is voor dit fornuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:43
edtweaked schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:59:
Uitgaande van 7900 W aan max vermogen voor de kookplaat en dan blijkt dat het maar de helft is wat je tot je beschikking hebt.
3 pannen aan de kook brengen dat gaat al niet. Dan gaat ie klikken en het vermogen verdelen.

Zou het ook anders kunnen zodat er meer vermogen beschikbaar komt of is die 3680W gewoon de max van de kookplaat ?

Ik ga maandag kontakt opnemen met de verkopen en/of Bosch wat nu de optimale aansluiting is voor dit fornuis.
Als je een 3x25A aansluiting hebt, moet je geen gebruik maken van een kookgroep, maar een 3fase aardlekautomaat of 3fase automaat achter een aparte aardlek. Op deze manier kan je dan optimaal gebruik maken van je machine.

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
edtweaked schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:59:

Ik ga maandag kontakt opnemen met de verkopen en/of Bosch wat nu de optimale aansluiting is voor dit fornuis.
Gekke dunne aansluitkabel heb je in je bezit, betwijfel of deze wel bestand is tegen 80/90 graden.
Correct snoer: (2,5mm2 dik, koop je niet overal 123 "overal word 1,5mm verkocht")
https://www.sandervunderi...5x2-5-lengte-2-meter.html

Heb je geen aansluitschema (meestal een sticker op het apparaat)
Zoals:
https://tweakers.net/i/9d...QcKgwRsi.gif?f=user_large
Maakt het een stuk makkelijker :)

Offtopic://
Trouwens gekke aansluiting van Bosch, niet gewend van hun.
Aansluitblok lekker klakkeloos dichtbij het metaal van de behuizing.
Had als ontwerper toch een plastic blok er om heen gemaakt zoals de andere fabrikanten.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
@PatRamon @Xerox
Dank voor jullie reactie
Ik baal er van dat het allemaal niet optimaal werkt.
Hoop dat Bosch mij kan voorzien van de benodigde informatie en op basis daarvan laat ik de boel dan maar ombouwen zodat ik het fornuis kan gebruiken zoals we voor ogen hadden.

De kabel zat er gewoon standaard aan vast dus verwacht dat ze daar over nagedacht hebben.

Zeker heb ik een aansluitschema
Maar die 3-fase optie kan volgens mij niet want aan connectie 2 zit niets aan de bovenkant ?!
Zie foto's hierboven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE6ouom4xjNCBuccZ3duNreOmm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIg8XvLiXemO4NDZXi1PZTHG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door edtweaked op 19-11-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@edtweaked Zoals aangegeven hoort een kookgroep (uit een enkele fase) dus niet. Dan kan je nooit 7kW normaal gebruiken omdat een enkele fase van de netbeheerder maar 25A (= 5,7kW) kan leveren. Nu gaar dat vaak wel (lang) goed maar het is en blijft fout.

Maar dit zou niet je issue moeten zijn. Volgens de specs is dit gewoon een 7kW plaat. Heb je de Perilex nagemeten (zowel muur als je kabel!!!) ? Want niets is zo niet standaard als een Perilex. Alleen als je hem nameet/naloopt kan je hem goed aansluiten.

Daarnaast, niet toevallig de vermogensbegrenzer aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Septillion schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:03:
@edtweaked Zoals aangegeven hoort een kookgroep (uit een enkele fase) dus niet. Dan kan je nooit 7kW normaal gebruiken omdat een enkele fase van de netbeheerder maar 25A (= 5,7kW) kan leveren. Nu gaar dat vaak wel (lang) goed maar het is en blijft fout.

Maar dit zou niet je issue moeten zijn. Volgens de specs is dit gewoon een 7kW plaat. Heb je de Perilex nagemeten (zowel muur als je kabel!!!) ? Want niets is zo niet standaard als een Perilex. Alleen als je hem nameet/naloopt kan je hem goed aansluiten.

Daarnaast, niet toevallig de vermogensbegrenzer aangezet?
Zou ik dan nu niet de brug tussen 4 en 5 moeten toevoegen zoals in het schema bij 2N~ omdat die 3e fase toch niet gebruikt lijkt te worden en de aansluiting laten verdelen over 2 echte fases met 2x20A ?
Of komt er dan ergens rook uit ?

De begrenzer staat uit. Ook naar gekeken. Optie 0 is gekozen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRRFbGIOaTY7oSmF-U1udLHYMOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5gcUqAL60m2kNo6AuNCmcty.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door edtweaked op 19-11-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
edtweaked schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:20:
[...]

Zou ik dan nu niet de brug tussen 4 en 5 moeten toevoegen zoals in het schema bij 2N~ omdat die 3e fase toch niet gebruikt lijkt te worden en de aansluiting laten verdelen over 2 echte fases met 2x20A ?
Of komt er dan ergens rook uit ?

De begrenzer staat uit. Ook naar gekeken. Optie 0 is gekozen
[Afbeelding]
Als je echt een kookgroep hebt, moet je hem niet aansluiten zoals 1 van de plaatjes. Een kookgroep is wat anders dan een 2fase aansluiting.

Nogmaals: laat een 3fase automaat in je meterkast aansluiten, hier kan je dezelfde kabels voor gebruiken als die nu aan de kookgroep aangesloten zitten. Laat dit allemaal echter wel door een electricien gebeuren en ga het niet zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:49
edtweaked schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:23:
Dag allen,

vandaag kregen we ons fornuis (bosch hln39a050u) en heb ik met behulp van de electricien die de stroomgroep heeft aangelegd de stekker aan het fornuis bevestigd.
Ik denk dat er een vermogensbegrenzing staat ingesteld op de kookplaat. Edit: Daar heb je al naar gekeken.

Ik lees dat er drie fasen beschikbaar zijn in je groepenkast. Laat die electricien maar terugkomen en de kookgroep vervangen door een drie fase groep. Nu zeker de brug tussen klem 4 en 5 niet terugzetten. Dat moet wel na aanpassing naar 3 fasen.

[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 19-11-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Xerox schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:30:
[...]

Als je echt een kookgroep hebt, moet je hem niet aansluiten zoals 1 van de plaatjes. Een kookgroep is wat anders dan een 2fase aansluiting.

Nogmaals: laat een 3fase automaat in je meterkast aansluiten, hier kan je dezelfde kabels voor gebruiken als die nu aan de kookgroep aangesloten zitten. Laat dit allemaal echter wel door een electricien gebeuren en ga het niet zelf doen.
ik heb een dubbele automaat, 2x16A op één fase aangesloten.
twee fasedraden (2P) en twee nuldraden (2N)

Het is nu aangesloten zoals in mijn eerdere posts weergegeven met een suboptimaal resultaat.

Ga sowieso niks zelf doen.
Als helder is hoe het aangesloten moet worden maak ik een afspraak met een electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
edtweaked schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:40:
[...]

ik heb een dubbele automaat, 2x16A op één fase aangesloten.
twee fasedraden (2P) en twee nuldraden (2N)

Het is nu aangesloten zoals in mijn eerdere posts weergegeven met een suboptimaal resultaat.

Als helder is hoe het aangesloten moet worden maak ik een afspraak met een electricien.
Zoals @devriesjande en ik beiden aangeven kan je de electricien langs laten komen en vragen een 3fase aardlekautomaat of 3fase automaat achter een aparte aardlek laten installeren.
Zodra dat is gebeurd kan de inductie op vol vermogen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@edtweaked Maar heb je de Perilex (stekker, kabel, wand, alles) echt nagemeten?

Want zelfs op een foute kookgroep moet deze plaat volgens de specs gewoon 7kW kunnen doen. Dat je daarmee je hoofdzekering overbelast ziet je kookplaat niet.

Voor het correct aansluiten is beste oplossing dus gewoon een 3-fase groep. Een okay oplossing is een kookgroep verdeelt over twee fases, hier hoort van wel een aardlek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Aanvullend. In Nederland is een 16 Ampère groep gebruikelijk. Dan moet je toch de vermogensbegrenzing inschakelen op 3.zoals in de gebruiksaanwijzing staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@devriesjande Beeeetje kort door de bocht. Want het is dan weer niet gebruikelijk om maar een enkele 1-fase groep bij je kookplaat te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Dankjewel allemaal voor de adviezen, ik neem ze ter harte!

Inmiddels wel duidelijk dat de aansluiting anders moet.
Wil nog even een reactie van Bosch afwachten en daarna zal ik de electricien vragen het aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Septillion schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:46:
@edtweakedVoor het correct aansluiten is beste oplossing dus gewoon een 3-fase groep.
Zelfs dan niet, aangezien je dit apparaat niet netjes over 3 fasen kunt verdelen. Kijk maar naar het aansluitschema voor 3 fases op de stikker in vergelijking met de werkelijke interne aansluitingen. In plaats van dat zoals gebruikelijk een kookplaat opgedeeld is in twee 3.7 kW gedeeltes en de derde fase voor de oven gebruikt kan worden lijkt dit apparaat een 1-fase 7.4 kW kookgedeelte te hebben (zie ook de aderdoorsnedes intern).

[ Voor 16% gewijzigd door Nielson op 19-11-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Xerox schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:42:
[...]

Zoals @devriesjande en ik beiden aangeven kan je de electricien langs laten komen en vragen een 3fase aardlekautomaat of 3fase automaat achter een aparte aardlek laten installeren.
Zodra dat is gebeurd kan de inductie op vol vermogen draaien.
@edtweaked Gaf eerder aan in zijn post maar te beschikken over een 1fase aansluiting (woning)
Geen 3 fase aansluiten.

Perilex heeft 2xN/2xL aansluiting.

Ps. (Offtopic)
Schroefgat NR2 is totaal niet eens aangesloten door het apparaat zelf.
Ofwel nutteloze verbinding.
Terwijl er volgens de sticker een 3fase aansluiting mogelijk is doormiddel van L2 op nr2. 8)7

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Septillion schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:53:
@devriesjande Beeeetje kort door de bocht. Want het is dan weer niet gebruikelijk om maar een enkele 1-fase groep bij je kookplaat te hebben...
Dat klopt. Ik snap ook niet waarom de derde fase niet is gebruikt om het kookgedeelte over 2 fasen te splitsen. Op het plaatje bij de aansluitingen staat aangegeven dat er met 20 Ampère moet worden afgezekerd. Dat doen we in Nederland niet. Deze plaat zou in Nl niet verkocht moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
PatRamon schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:58:
[...]

@edtweaked Gaf eerder aan in zijn post maar te beschikken over een 1fase aansluiting (woning)
Geen 3 fase aansluiten.

Perilex heeft 2xN/2xL aansluiting.

Ps. (Offtopic)
Schroefgat NR2 is totaal niet eens aangesloten door het apparaat zelf.
Ofwel nutteloze verbinding.
Terwijl er volgens de sticker een 3fase aansluiting mogelijk is doormiddel van L2 op nr2. 8)7
correctie heb ik niet gezegd hoor dat was iemand anders. ik heb 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@edtweaked
Indien mogelijk zou deze unit terug sturen en gaan voor een losse oven + losse inductie
Gek apparaat wat niet voor NL is wat @devriesjande ook aangeeft

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
edtweaked schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:00:
[...]

correctie heb ik niet gezegd hoor dat was iemand anders. ik heb 3x25A
Ah oke, Topic is best wel rommeltje.
Volgende keer beter even een nieuw starten met duidelijke info @ start van topic ;)

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@devriesjande Volgens mij heeft het niet aan dat hij 20A moet zijn, hij geeft aan dat hij 20A mag zijn :)

Ennuh, "derde fase om over twee fase te plitsen"?

Maaar plaatje is überhaupt al raar/fout want bij het 2N plaatje toont hij maar 1x een N... Wel sort of een tweede een ongelabelt N draadje maar vervolgens zit er een brug tussen 4 en 5. Bij een kookgroep mag deze brug er NOOIT zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Nielson schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:58:
[...]
Zelfs dan niet, aangezien je dit apparaat niet netjes over 3 fasen kunt verdelen. Kijk maar naar het aansluitschema voor 3 fases op de stikker in vergelijking met de werkelijke interne aansluitingen. In plaats van dat zoals gebruikelijk een kookplaat opgedeeld is in twee 3.7 kW gedeeltes en de derde fase voor de oven gebruikt kan worden lijkt dit apparaat een 1-fase 7.4 kW kookgedeelte te hebben (zie ook de aderdoorsnedes intern).
Is ook niet nodig... Het is prima om 2 van de 3 fases te gebruiken, ding heeft een max van 7,4kW. Ik zie gewoon één ongebruikte fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Enige wat ik nog kan bedenken voor het geschakel is dat de 7kW alleen som van kookplaat en oven is maar dat het eigenlijk gewoon een 3,6kW kookplaat + 3,6kW oven is. Bosch meldt helaas netgens of je ooit meer dan 3,6kW uit de plaat moet kunnen halen. Als je alleen een kookplaat hebt is dit impliciet aan de aansluitwaarde. Immers, waar gaat het vermogen anders in zitten? Maar zie het hier helaas niet uitgesplitst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Septillion schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:05:
@devriesjande Volgens mij heeft het niet aan dat hij 20A moet zijn, hij geeft aan dat hij 20A mag zijn :)

Ennuh, "derde fase om over twee fase te plitsen
Misschien wat ongelukkig opgeschreven.

In dit apparaat is 1 fase in gebruik voor het kookgedeelte en 1 fase voor de oven. De derde fase is niet in gebruik.

Gebruikelijk is dat het kookgedeelte over twee fasen is verdeeld. Ik vraag mij dus af waarom de derde fase niet is gebruikt voor de helft van het kookgedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

devriesjande schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:20:
In dit apparaat is 1 fase in gebruik voor het kookgedeelte en 1 fase voor de oven. De derde fase is niet in gebruik.
Dat is volledig een aanname. Maar wel een waarvan ik begin te denken dat deze waar is ja :/

Begin je ook af te vragen of die vermogensbeperking überhaupt de oven meeneemt of dat dit werkelijk gewoon twee 1-fase apparaten zijn die aan elkaar geschroefd zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Septillion schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:18:
Enige wat ik nog kan bedenken voor het geschakel is dat de 7kW alleen som van kookplaat en oven is maar dat het eigenlijk gewoon een 3,6kW kookplaat + 3,6kW oven is. Bosch meldt helaas netgens of je ooit meer dan 3,6kW uit de plaat moet kunnen halen. Als je alleen een kookplaat hebt is dit impliciet aan de aansluitwaarde. Immers, waar gaat het vermogen anders in zitten? Maar zie het hier helaas niet uitgesplitst staan.
Staat inderdaad niet echt heel duidelijk gespecificeerd in de handleiding. Maar als je kijkt naar de vermogensbegrenzing van het kookgedeelte lijkt het maximum wel een stukje hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lmPUZF2_vAMswaIlAg-QKJ8uYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSwLntOh7uDEiUyuD0fomdN8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Nielson Bedenk voor de quote, nu ik hem zo zie lijkt dit mijn vermoeden te bevestigen. Ze spreken ook niet van het toestel maar van "vermogen van de kookplaat". Lijkt mij dus echt gewoon domweg een 1-fase kookplaat bovenop een oven geschroefd.

Uit ervaring met een 1-fase / 3,6kW Siemens kookplaat (dus ook BSH) weet ik dat ook die gewoon dezelfde stappen kende en het dus echt gewoon een universeel stukje is ongeacht het werkelijke vermogen van de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-05 20:53
edtweaked schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:40:
[...]

My two cents; laat de elektricien langskomen en laat die er naar kijken. Ik ben best handig in klus en elektra werk, maar bij het plaatsen van onze inductie kwam ik er niet uit met de aansluiting en de perilex.
Hij kan beter uitvogelen hoe dit aangesloten moet worden dan een stel goedbedoelde meedenkers.

Dat half uurtje dat de elektricien er was heeft mij een hoop tijd en gevloek gescheeld en heb nu de zekerheid dat ik niet iets overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
@Septillion Ik kan het niet meer terug vinden maar er stond eerder ergens een antwoord van de Bosch klantenservice voor een alternatieve 2L2N kookgroep aansluiting die aangaven dat connectie 1-4 het kookgedeelte was en 3-5 de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Klopt @Nielson
En als je de eerste post van @edtweaked leest dan werkte de oven niet doordat de aansluiting verkeerd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ja, dan mag je je wel een beetje bekocht voelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Idd, dit is juist een ideaal apparaat om netjes over 3 fases te verdelen en dan doen ze het zo :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15
edtweaked schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:23:
heb ik met behulp van de electricien die de stroomgroep heeft aangelegd de stekker aan het fornuis bevestigd.
2x230v 16A

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UySheOX7iapsclGJt9F3xHuZBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tm0qaDThWkQmW1o6cVasODct.jpg?f=user_large
Buiten alle terechte inhoudelijke reacties hierboven...

Ik mag toch hopen dat een elektricien snapt hoe de trekontlasting in een stekker hoort. Die klem je op de mantel van het snoer, niet zoals hier op de aders.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Xander Dan waren de aders gegarandeerd weer te lang en meneer had vast geen adereindhulsjes in de voorraad :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15
SMSfreakie schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:10:
@Xander Dan waren de aders gegarandeerd weer te lang en meneer had vast geen adereindhulsjes in de voorraad :/
Je krijgt nog verassend veel aderlengte in zo'n Perilex stekker als je een beetje je best doet... Ik heb met de standaard bij BSH meegeleverde snoeren nog geen moeite gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-aiuLzC2RTUI0zqooYpV3bpI-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5VWln5bkxBjg4PMBOXEBtR3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar "met behulp van de electricien", die heeft toch zeker wel een assortimentsdoos adereindhulzen in de bus. :S

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Xander schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:58:
[...]

Buiten alle terechte inhoudelijke reacties hierboven...

Ik mag toch hopen dat een elektricien snapt hoe de trekontlasting in een stekker hoort. Die klem je op de mantel van het snoer, niet zoals hier op de aders.
Kun je meteen zien wat ik zelf heb gedaan -op aanwijzing van electricien- :-( ik kreeg het er niet goed onder.
Als ie langskomt vraag ik hem om het juist vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
Net nog even een klein experimentje gedaan.
3 pannen met water op de grootste zones op stand 9
capaciteit optie C7 op 9 gezet (max vermogen)
Ik meet dan ongeveer 4500watt aan vermogen.
Dit komt weer overeen met deze indicatie op de stikker achterop het fornuis en de aangegeven 20A op het aansluitschema.
Feit blijft dat Bosch hier in de specificaties met geen woord over rept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5aY5C-QgS-JJbmx_-vAI7hW59I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJIOtlBpXNSN9ah4ff4YfKuN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Dit bevestigd dan inderdaad dat het gewoon een enkelfase 16A / 3,6kW inductie is met een boost peak van 4,6kW welke aan een oven geschroefd is :/

In alle eerlijkheid heeft Bosch nooit meer beloofd in de specs maar misleidend is het zeker :/ Gezien hoe een losse inductieplaat gespect is zou je hier ook denken dat er meer uit de plaat te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

CuBras schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:33:
[...]

My two cents; laat de elektricien langskomen en laat die er naar kijken. Ik ben best handig in klus en elektra werk, maar bij het plaatsen van onze inductie kwam ik er niet uit met de aansluiting en de perilex.
Hij kan beter uitvogelen hoe dit aangesloten moet worden dan een stel goedbedoelde meedenkers.

Dat half uurtje dat de elektricien er was heeft mij een hoop tijd en gevloek gescheeld en heb nu de zekerheid dat ik niet iets overbelast.
Als ik één ding geleerd heb van de elektratopics hier is dat je helemaal niet zeker kan weten of iets correct is aangesloten als je het niet zelf controleert.

Heel cru maar wel de waarheid. Er zitten zoveel jokers tussen die maar wat doen :D

Ik vertrouw geen enkele vaklui in mijn eigen huis. Alles wordt gecontroleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 19-11-2023 21:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-05 20:53
Glashelder schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:04:
[...]

Als ik één ding geleerd heb van de elektratopics hier is dat je helemaal niet zeker kan weten of iets correct is aangesloten als je het niet zelf controleert.

Heel cru maar wel de waarheid. Er zitten zoveel jokers tussen die maar wat doen :D

Ik vertrouw geen enkele vaklui in mijn eigen huis. Alles wordt gecontroleerd.
Dat zal ik ook niet ontkennen. Als ik de aannemer verhalen vergelijk tussen die van mijn collega en mijzelf is dat een wereld van verschil. Zijn huis stond vol met niet Nederlandstalige mensen en hier alleen maar Nederlandstalige mensen.
Het oude gezegde blijft hier nog steeds van kracht: If you pay peanuts, you get monkeys.
Met gedegen onderzoek naar vaklui heb je zo een goede te pakken.
Pagina: 1