Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Warmte vraag verslimmen

Pagina: 1
Acties:

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 13:55
Vorige maand verhuisd en ik zoek wat advies rondom hoe we wat slimmigheid in huis kunnen krijgen qua temperatuur regeling.

Mijn vrouw en ik werken veel thuis. Warmtebehoefte is overdag in onze werkkamers maar niet in de woonkamer en s ’avonds andersom.

Situatieschets:
- Woning uit 1987
- Vloerverwarming huiskamer op 5 groeps verdeler. Pompschakelaar op temperatuur
- Home Assistent (HA) op Rpi, Zigbee/RFLink capable
- Remeha eTwist thermostaat in woonkamer, wifi, verbonden met HA
- 2 thuiswerkkamers
- 5 radiatoren (waaronder de 2 thuiswerkplekken) in huis waarbij de knop (ouderwets, geen thermostaat) vervangen dienen te worden. Ze suizen indien ze niet volledig openstaan en daarmee is goed inregelen geen optie.

Wat ik zou willen:
- Werkkamers op werktijden naar 19 graden willen stoken, los van de huiskamer waar de thermostaat hangt
- Badkamer in de ochtend en avond naar 18 graden willen stoken, los van alle andere vertrekken
- Huiskamer op 19 graden willen stoken buiten werktijden (het gewone eTwist programma).

Ik heb zelf al gekeken naar Evo Home en Plugwise en vindt beide nogal aan de prijs voor een complete setup.

Waar ik zelf aan zit te denken:
- Radiator thermostaatknoppen vervangen door Zigbee radiator thermostaten en in vertrekken een Zigbee thermometer plaatsen zodat we dit kunnen automatiseren/bedienen via HA
- Vloerverwarmingspomp gewoon met een Zigbee aan/uit schakelaar gaan bedienen. Pomp uit als er beneden geen warmtevraag is.

Mijn vragen:
- Kan mijn voorstel hierboven werken? Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn goede zigbee thermostaatknoppen?
- Kan de cv-pomp er tegen als de vloerverwarmingspomp uit staat? Moet deze dan niet te veel pompen?
- Als de warmte vraag alleen in bijv. de badkamer is, gaat de cv ketel dan niet pendelen?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Joost1981_2 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:07:
Waar ik zelf aan zit te denken:
- Radiator thermostaatknoppen vervangen door Zigbee radiator thermostaten en in vertrekken een Zigbee thermometer plaatsen zodat we dit kunnen automatiseren/bedienen via HA
De knoppen zelf hebben ook al een ingebouwde thermometer, dus een losse thermometer is niet strikt noodzakelijk (wel iets accurater).
- Kan mijn voorstel hierboven werken? Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn goede zigbee thermostaatknoppen?
TRV in 2023, heeft iemand tips?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 15:11
Kijk eens naar HomeMatic IP:
https://www.verwarmenperkamer.nl/
Is redelijk betaalbaar en werkt stabiel.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 17:16
nihilissimis schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:46:
Kijk eens naar HomeMatic IP:
https://www.verwarmenperkamer.nl/
Is redelijk betaalbaar en werkt stabiel.
De prijzen die ik daar zie zijn niet echt anders dan Evo Home of Tado. Het probleem is dat je er niet echt aan ontkomt om radiatorknoppen te plaatsen op alle radiatoren.

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 15:11
Voor wat betreft je laatste twee vragen:
Ik schakel ook de pomp van de vloerverwarming van de woonkamer. Dit werkt prima.
Als je weinig warmtevraag hebt zal de ketel altijd wat gaan pendelen dat is ook geen enorm probleem. Je kan dit zoveel mogelijk tegengaan door CV-tuning. Zie dit (en eerdere) topic(s): https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180912