Bij de voordeur is mijn gok dat het onder de dorpel niet luchtdicht is. Dat roept wel de vraag op of daar ook geen nette hardstenen of kunststof dorpel is geplaatst...
Aan de zijkant kan ook, maar dan is er aan de binnenzijde niet goed afgedicht (stelkozijn of PUR). Aan de buitenzijde zal een rubber afdichting of anders zwelband zitten, maar de primaire functie daarvan is vuil en vocht buitenhouden, niet tochtdichtheid.
twain4me schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:19:
probleem is dat de meeste ramen boeren geen metselaars hebben en daar gewoon niet aan willen beginnen., ze stellen het dus nieteens voor. u wilt nieuwe kozijnen? prima hier heeft u een offerte voor de nieuwe kozijnen.
Metselaar?
Een kozijnenboer offreert hardstenen waterslag van ca een meter breed, en zet die vast met kit of misschien een kwak cement. Beetje jointfix aan de onderzijde om een eventuele spleet te dichten. In elk geval kwam daar bij mij geen vakmanschap bij kijken, maar puur pragmatisme.
Als ik topicstarter was zou ik vragen of deze alsnog geplaatst kunnen worden.
Sowieso was het potentieel beter geweest om het stuk waar nu het paneel zit dicht te metselen met een groot kozijn erboven.
[
Voor 5% gewijzigd door
Rukapul op 19-11-2023 15:22
]