Loodslab over 'vensterbank' buiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidGeld
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 22:31
Wij hebben een woning gekocht waarbij onlangs de kozijnen zijn vervangen. Het is als volgt erin gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxar4--NEhUfPvcQvG9Q2kOU3Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrA2k3zSvfh6rRbNTglFWL3X.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb helaas atm geen betere afbeelding. Er ligt een loodslab oid over de oude vensterbank buiten. Twee vragen.

A. Is dit een normale manier van kozijnen vervangen? Ik vind het resultaat niet zo mooi. Een soort lood voor de helft over een Vensterbank.

B. Zijn er manieren dit netter weg te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een loodslabe onder het kozijn is best een veel voorkomend detail meestal is het wel een stukje smaller en meestal in combinatie met een raamdorpel van bakstenen die missen het op staande randje wat raamdorpelstenen (die jij lijkt te hebben) wel hebben. Waardoor stuifsneeuw e.d. minder makkelijk onder het kozijn kunnen komen. waarom er dus in sommige gevallen een loodslabe is.
Ik kan niet beoordelen of het in deze situatie nodig is, maar je kan er bijna van uitgaan dat mensen het niet voor niets zullen plaatsen, wel zou ik minimaal eisen dat het vlak wordt geklopt en een stukje word afgesneden (niet in die volgorde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:33:
Een loodslabe onder het kozijn is best een veel voorkomend detail meestal.
Grappig, ik heb het met 25 jaar ervaring in de bouw nog nooit gezien :D

Bovenop wel soms, maar onderlangs echt nog nooit.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 14-10-2023 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ernemmer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:38:
[...]

ik met mijn 25 jaar ervaring heel erg vaak, en nu? ;)

doe je nieuwbouw of renovatie? want dit is wel een renovatie detail (maar zoals ik al zei meestal niet in combinatie met raamdorpelstenen)
Mischien is het kozijn eigenlijk te klein, waren de raamdorpelstenen stuk, of is er een andere goede of minder goede reden waardoor dit nodig was, ik heb geen idee en kan ik ook niet beordelen vanaf hier. maarja ik zie het met regelmaat een strookje lood terug bij oudbouw. (sterker nog het is (was) vaak een eis voor gunning van een opdracht)

meestal is het zoiets (plaatje komt van internet)
Afbeeldingslocatie: https://www.joop-goedkoop.nl/welkom/bouwmaterialen/P2160097.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-10-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:44
[...]

Dit zijn dezelfde die altijd roepen; maar zo doe ik het altijd al

Dit komt best wel veel voor, wel bij houten kozijnen. Alleen zie je normaal maar een smal strookje die verticaal zit. Recht onder de onderdorpel. Meestal ook bij kozijnen die tot aan maaiveld komen.

[ Voor 8% gewijzigd door daniel14 op 14-10-2023 23:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

Ik heb geen ervaring in de bouw, maar mijn huis heeft het wel onder de (houten) kozijnen zitten :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidGeld
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 22:31
twain4me schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:51:
[...]

doe je nieuwbouw of renovatie? want dit is wel een renovatie detail (maar zoals ik al zei meestal niet in combinatie met raamdorpelstenen)
Mischien is het kozijn eigenlijk te klein, waren de raamdorpelstenen stuk, of is er een andere goede of minder goede reden waardoor dit nodig was, ik heb geen idee en kan ik ook niet beordelen vanaf hier. maarja ik zie het met regelmaat een strookje lood terug bij oudbouw. (sterker nog het is (was) vaak een eis voor gunning van een opdracht)

[Afbeelding]
Ahja dit ziet er al een stuk netter uit dan hoe het bij ons zit. Is zo'n strook lood nu nog netjes recht korter te maken? Dan zou dit wsl de beste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:51:
[...]

[Afbeelding]
Heb je misschien ook een bouwkundig detail? Ik ben echt benieuwd wat dat lood daar voor functie heeft.

Ik heb het al gevonden.
https://berkela.home.xs4a...etselwerk%20kozijnen.html

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 15-10-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DavidGeld schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:58:
[...]

Ahja dit ziet er al een stuk netter uit dan hoe het bij ons zit. Is zo'n strook lood nu nog netjes recht korter te maken? Dan zou dit wsl de beste optie zijn.
jahoor, afsnijden kunnen ze gewoon met een scherp stanleymes. netjes vlak kloppen en het ziet er gewoon strak uit.. jij hebt nu ook een soort golfslagbad waardoor het er nog minder strak uitziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ernemmer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:59:
[...]

Heb je misschien ook een bouwkundig detail? Ik ben echt benieuwd wat dat lood daar voor functie heeft.
plaatje is een voorbeeld van internet dus daar ga ik niet over praten
maar wij doen/deden het tegen inwaaien van stuifsneeuw e.d. en iafwerking. probleem van een kozijn plaatsen als het gebouw er al staat is dat er er vanalles in de weg zit (zoals raamdorpelstenen) dus het kozijn wordt (marginaal) teklein besteld die stelruimte komt aan de onderkant dat lood dekt het af (net als kleine beschadigingen aan de raamdorpel stenen) combriband/flex pur sluiten het af.

zoals je ziet waren er vroeger genoeg details met lood. ik kom 1 of iets wat erop lijkt overegens erg vaak tegen. :+ (rotterdam/denhaag) kennelijk konden we hier niet bouwen ;)

Afbeeldingslocatie: https://berkela.home.xs4all.nl/gevels/afbeeldingen/tn_2013extra011%20onderdorpeldetails.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 15-10-2023 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Ik heb dit thuis ook. Is ontstaan omdat ik mijn kozijnen liet plaatsen voordat mijn buitengevelisolatie en raamdorpelstenen erin zat. Ik had toch iets van afwatering nodig. Dat heb ik toen met lood gedaan en dat is blijven zitten op de plek waar jij het nu ook hebt. Zet een scherp stanleymes tegen je kozijn en snij daarlangs dat lood af. Klaar :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:28
Niet alles gelezen, maar het ziet eruit als een goedkope oplossing om de raamdorpelstenen te behouden. Netter was geweest om de raamdorpelstenen te vervangen (er zijn uitvoeringen met een hogere opstand meen ik). M.i. het stukje lood wat fatsoeneren en desnoods rechter afsnijden. Lood mag je overigens niet langer dan een aaneengesloten stuk van 1,5m1 verwerken i.v.m. scheuren. TL;DR gemiste kans bij de uitvoering. PS als je nog aan slopen/verbouwen bent, kan je het kozijn er natuurlijk nog even uithalen en het alsnog aan de buitenzijde fatsoeneren. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27
Toen ik vorige woning de kozijnen liet vervangen door kunststof incl nieuwe waterslag kreeg ik niet zo'n slabbe.

Een buur die de kozijnen liet vervangen (kunststof of aluminium), met behoud van de oude metalen waterslag, kreeg ook van die slabben. Super lelijke afwerking was dat.
Pagina: 1