2 omvormers op aparte fases uitlezen met Shelly Pro EM-50

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Beste Mede Tweakers,

Ik heb 2 enkel fase omvormers op verschillende fases zitten. Ik zou beide omvormers graag met 1 KWH meter willen uitlezen zodat ik realtime data kan zien in Toon. Ik kan de Solar app gaan gebruiken, maar Solaredge geeft via de cloud omgeving maar om de 5 minuten data, dus dat is niet realtime. Nu zit ik aan de volgende oplossing te denken met een Shelly pro EM-50. Is deze oplossing toegestaan en voldoet hij aan de Nen1010.
Op fase 1 zit een kookgroep en 2 16A groepen. (ik weet het een kookgroep mag eigenlijk niet van de nen1010, maar zo is het huis opgeleverd en het werkt). Een kookgroep wordt dacht ik gezien als 1 groep, dus volgens mij mag er achter deze aardlek nog een groep bij. (max 4 groepen achter 1 aardlek). Voor de Shelly pro EM-50 moet een automaat 2A B zitten. Ik wil een 2 polige automaat plaatsen.

Quote: LET OP: de Shelly PRO EM-50 vereist een overspanningsbeveiliging van 2A, met uitschakel karakteristiek B of C en nom. afschakel vermogen van 6kA (EN60898-1.)

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1y5zn6IDRHtpf6g4vmo8MlQOcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6G1xp6DGgh9DoHHfVaT3Y0fk.png?f=fotoalbum_large

Schema Shelly pro EM-50

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJLtp5SFgZJnSlbpJ4STiHPVmg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wd1QvvI0aVzqCFHinaRZR3el.png?f=user_large

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2gaZ0hiTqiD-wswHmDorSqMJt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5ktyV4uFXoNHmIshntHqVSq.png?f=fotoalbum_large

Is dit een nette veilige oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door jhead22 op 17-11-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Illusion

(the art of)

Dat gaat waarschijnlijk niet werken.
Als je vermogen wilt bepalen, dan moet je stroom én spanning meten. De rechter omvormer zit echter op een andere fase, waarvan je de spanning niet meet.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:09

Jan2023

KISS

Het lijkt mij dat je gewoon 230 volt aan kan houden voor de spanning.
Als je dan de stroom kan meten wordt het : P=U x I

Maar hoe je dit met TOON wil linken ontgaat mij volkomen.

Hoe wordt zo,n shelly ondersteund door TOON ?

De enige optie die ik ken is via een Z-wave quibino smart meter module.
En dan zal je ook zon op Toon geinstalleerd moet hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door Jan2023 op 17-11-2023 17:25 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Nee dat werkt niet door 120 graden faseverschuiving van 3 fase.
Je moet een 3 fase meter of twee 1 fase meters gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
De sensor van toon komt op de led pulse te zitten. Toon kan maar overweg met 1 kwh meter.

Probleem bij een 3 fase kwh meter is dat je een gezamenlijke nul moet gebruiken. Dat gaat niet met 2 verschillende aardlek schakelaars lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Dus eigenlijk is dit de enige juiste configuratie? (Zie afbeelding)
Je zou denken dat de nul nu te zwaar belast worden. Maar ik lees dat dat niet het geval is aangezien de fase 1/3 van elkaar gedraaid zijn.

Uitleg gevonden op internet:
De 3 fasen lopen niet gelijk.
Het zijn wisselspanningen met een sinus vorm.
In tijd lopen ze precies 1/3 tijdsdeel verschoven.

Door dat ze niet gelijk lopen onstaat er een vreem verschijnsel.
De stroom in de Nul is NOOIT meer dan een stroom in de zwaarst belaste fase.
Als alle fasen precies even zwaar belast worden dan is de stroom in de Nul 0
In een verdeelkast is de Nuldraad dan ook even dik als een fasedraad.

Nu eens kijken of dat nog gaat passen in de meterkast.
Enig nadeel: Als de aardlek automaat tript door een van de omvormers, liggen ze er beide uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6iQ7-oNFdHP9uX_BNeaukQBOk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsz5in0j6dNtv64xlvESIjDS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door jhead22 op 18-11-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Illusion

(the art of)

Je kan ook de shelly pro3-em gebruiken. Die heeft stroomspoelen net als in je eerste idee, maar hij heef took extra ingangen om de spanning op alledrie de fasen te meten
https://www.shelly.com/en...rview/shelly-pro-3em-120a

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Illusion schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:43:
Je kan ook de shelly pro3-em gebruiken. Die heeft stroomspoelen net als in je eerste idee, maar hij heef took extra ingangen om de spanning op alledrie de fasen te meten
https://www.shelly.com/en...rview/shelly-pro-3em-120a
Grappig, ik zat ook net te kijken naar de Shelly pro 3em.
Heb je daarbij niet het zelfde probleem dat hij de nul van de verschillende fases aan elkaar koppelt waardoor de aardlek schakelaars gaan trippen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5EDMB-3uAgyt_rjO80r7-9l4IU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YJbIpTqz2tt814vM5cQznKOw.jpg?f=user_large

Bijkomend voordeel, deze shelly heeft geen 2A automaat nodig.

Quote: The device can be configured to measure three separate circuits of a mono-phase electrical system.

[ Voor 9% gewijzigd door jhead22 op 18-11-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26
Je kunt de CT klemmen gewoon voor de aardlekschakelaars monteren, waar ze nog een gezamelijke nul hebben. Dus direct na de hoofdschakelaar.
De voeding tak je dan af ná de aardlek/groep of eventueel via een eigen automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je moet de Shelly pro 3em dan ook maar aansluiten op 1 nul.

Je huidige installatie is ook niet helemaal juist, je wil de aardlekschakelaar van je eindgroepen niet delen met de PV omvormers. Dus dat verdient sowieso aandacht. Je tekening hier is de beste optie.

De andere optie is een losse 3p+n automaat op de hoofdschakelaar, daar de meting van de shelly 3em op en de stroomtrafo's op de leidingen die naar de omvormer lopen. één stroomtrafo open laten, je moet wel alle spanningsfases aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
jeroen3 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:52:
Je moet de Shelly pro 3em dan ook maar aansluiten op 1 nul.

Je huidige installatie is ook niet helemaal juist, je wil de aardlekschakelaar van je eindgroepen niet delen met de PV omvormers. Dus dat verdient sowieso aandacht. Je tekening hier is de beste optie.

De andere optie is een losse 3p+n automaat op de hoofdschakelaar, daar de meting van de shelly 3em op en de stroomtrafo's op de leidingen die naar de omvormer lopen. één stroomtrafo open laten, je moet wel alle spanningsfases aansluiten.
Ik zat toevalligerwijze ook te kijken of / hoe ik een Pro 3 EM kan gebruiken om 3 bestaande groepen van 3 verschillende fases te meten ( 1 fase PV, 1 fase WP, 1 fase boiler). Wat mij nog altijd niet duidelijk is:
Kan/ mag het volgende in geval van een 3 fase kast met 3 losse aardlekschakelaars

- De CT klemmen op bestaande afgaande groepen plaatsen (3 verschillende fases)
- De spanning aftakken van diezelfde groepen (zit dan 3 keer achter een automaat en 3 keer achter een aardlek) OF rechtstreeks van de aardleks en dan een 4p automaat voor de Shelly (overkill wat mij betreft?)
- De N van alleen de eerste groep afhalen
- Optioneel een 4polige schakelaar voor de Shelly

Ik lees her en der:
a) de aardlek zou kunnen trippen omdat de nul roet in het eten gooit (maar ik snap niet goed waarom)
b) de 3 fase meter mag niet achter losse fases, omdat deze separaat in 1 keer uit te zetten moet zijn
Als b) inderdaad klopt, is het dan niet afdoende om gewoon een 4p schakelaar te monteren voor de Shelly? Alle ingangen zijn dan toch al beveiligd met een automaat (groep) en aardlek?

Het zou jammer zijn als het echt volgens NEN echt niet mag, want anders moet ik of 3 keer een gewone EM50 aanschaffen, of de hele meterkast omgooien. Ik wil wel dat mijn meterkast veilig is en dat de Shelly correct werkt, welke (on)mogelijkheden zijn er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
a) de aardlek lust dat niet, je preload je aardlek met ~3W (14mA). Dat is 1mA onder de "mag trippen" grens.
Je zou kunnen zeggen dat als je LC en N van dezelfde aardlek haalt dat het wel kan, daar staat immers "power supply" bij, maar dan gok ik dat hij voeding neemt tussen LC en N. Niet LC-LA bijvoorbeeld. Wat ook kan.
Ik zou dit niet aanbevelen. Je moet apparaten ook met één handeling veilig kunnen zetten, dat lukt dan ook niet.

b) ja de shelly moet een eigen rijtje zekeringen of een automaat hebben, je kunt immers geen 6mm2 aansluiten dus de hoofdzekering is niet afdoende.
Omdat de nul de meterkast niet verlaat zou je kunnen stellen dat je deze niet hoeft te schakelen, dus is een 3p voldoende, dit hoeft geen aardlek te zijn. Dat scheelt 1 positie en dus kun je met 4 modules dit maken. (Of zelfs 2 modules)

Maar als je goed gelezen hebt is het gebruik van PV op een aardlek met ook andere vebruikers niet ideaal. Dus dat wil je wellicht ook aanpakken. Als je dat doet is je probleem ook verholpen, want dan kun je de shelly achter de 4p aardlekautomaat van de pv groepen zetten. Zoals je hier tekent. Alleen dan wel alle spanningsfases naar de meter brengen, anders werkt hij niet goed.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 27-11-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
jeroen3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:32:
a) de aardlek lust dat niet, je preload je aardlek met ~3W (14mA). Dat is 1mA onder de "mag trippen" grens.
Je zou kunnen zeggen dat als je LC en N van dezelfde aardlek haalt dat het wel kan, daar staat immers "power supply" bij, maar dan gok ik dat hij voeding neemt tussen LC en N. Niet LC-LA bijvoorbeeld. Wat ook kan.
Ik zou dit niet aanbevelen. Je moet apparaten ook met één handeling veilig kunnen zetten, dat lukt dan ook niet.

b) ja de shelly moet een eigen rijtje zekeringen of een automaat hebben, je kunt immers geen 6mm2 aansluiten dus de hoofdzekering is niet afdoende.
Omdat de nul de meterkast niet verlaat zou je kunnen stellen dat je deze niet hoeft te schakelen, dus is een 3p voldoende, dit hoeft geen aardlek te zijn. Dat scheelt 1 positie en dus kun je met 4 modules dit maken. (Of zelfs 2 modules)

Maar als je goed gelezen hebt is het gebruik van PV op een aardlek met ook andere vebruikers niet ideaal. Dus dat wil je wellicht ook aanpakken. Als je dat doet is je probleem ook verholpen, want dan kun je de shelly achter de 4p aardlekautomaat van de pv groepen zetten. Zoals je hier tekent. Alleen dan wel alle spanningsfases naar de meter brengen, anders werkt hij niet goed.
Dankjewel voor je uitleg. Heb ik je goed begrepen dat onderstaand zou mogen en kunnen, hoewel je adviseert om de groepenkast wat grondiger aan te pakken? Ik wil eigenlijk wachten met groepenkast grondiger aanpakken tot na ik wellicht meer PV / Accu etc ga plaatsen, dat staat nu nog even niet op de planning. Hoofdvraag (naast of het kan/mag) bij onderstaande is of de stroommetingen goed gaan als er automaten en aardleks voor de stroomklemmen zitten, terwijl de spanning "rechtstreekser" naar de Shelly gaat. In mijn optiek worden de L1/2/3 in de Shelly alleen gebruikt voor spanningmeting (en voeding) en zou dit dus horen te werken (?)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdusnBeRrYIE4Ro__Z26_5pVrCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zwjBItaJ3gUMioogSfnk0ZOg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Ja zo bijvoorbeeld. Met een smalle 4p is het makkelijkst denk ik.
https://www.vekto.nl/inst...rakteristiek-b-6ka-ins-36
Stroommeting met CT's zal prima werken, mits deze op de juiste fases zitten.
Pagina: 1