• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:45
Ik heb in mijn privé tijd ooit het volgende systeem gecreëerd. En ik zou het jammer vinden als ik het nooit op het internet heb gezet ook al vind ik het onrealistisch en ben ik cynisch geworden. Kortom, is de Koolstof Toegevoegde Waarde (KTW) echt een onhaalbaar plan?

De problemen die ik hiermee op wil lossen
- Het slaat nergens op dat we op AliExpress voor 1 euro dingetjes kunnen kopen, terwijl onze eigen winkelketens allemaal ten onder gaan. (bron Tweakers 'De zonsondergang van fysieke winkels')
- Dat we onze eigen industrie kapot belasten, terwijl de uitstoot verplaatst wordt
- Dat er geen extra omzet is voor bedrijven die gezondere producten aanbieden of minder uitstoot hebben

De oplossing is om de eindproducten te belasten, niet de Nederlandse bedrijven.

BTW wordt KTW
Dit doen we door de belasting te laten verschillen per product.
Op basis van maximaal 3 factoren: het bestaande gezondheidslabel, het bestaande NL/EU/Niet-EU en een nieuw vervuillabel. Met deze drie factoren krijg je dan een Koolstof Toegevoegde Waarde van 0% tot en met 35% die de BTW vervangt.

Wanhoop
Nogmaals, ik zie het niet gebeuren. Om het door te voeren is te complex voor de winkels. Ik zie alleen een toekomst waar de mensheid alle olie heeft verbrand en dus de wereld met 12 graden is opgewarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVLzV6kF08T55rn16yMrLpb-8qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TKBNmXtyFZGPbX3cbykEcpWZ.png?f=fotoalbum_large

Het illustrator bestand voor de liefhebber onder de Creative Commons-licenties, een standaardmethode waarmee creators iemand anders toestemming kunnen geven hun werk te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:12
Zo'n gek idee is het niet. Zo onuitvoerbaar ook niet. De EU is namelijk al bezig met het uitwerken en opzetten van een vergelijkbare koolstoftax. Het zogenaamde Carbon Border Adjustment Mechanism. Dit voorstel dekt eigenlijk al jouw punten af. Dus wie weet kun je nog voor we onszelf roosteren toch nog genieten van een C-tax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Harm_H schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:26:
Ik heb in mijn privé tijd ooit het volgende systeem gecreëerd. En ik zou het jammer vinden als ik het nooit op het internet heb gezet ook al vind ik het onrealistisch en ben ik cynisch geworden. Kortom, is de Koolstof Toegevoegde Waarde (KTW) echt een onhaalbaar plan?
Een beetje cynisch vrees ik dat het idee onhaalbaar is omdat het zou kunnen werken. Wat doe je als de belastinginkomsten hard dalen doordat alle fabrikanten hun best doen om de KTW te minimaliseren? Dan moet je het geld weer ergens anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
downtime schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:36:
[...]

Een beetje cynisch vrees ik dat het idee onhaalbaar is omdat het zou kunnen werken. Wat doe je als de belastinginkomsten hard dalen doordat alle fabrikanten hun best doen om de KTW te minimaliseren? Dan moet je het geld weer ergens anders zoeken.
Dat is inderdaad een probleem. Net als dat wij ons allemaal opeens strikt aan de verkeersregels gaan houden. Dan is er een gat in de begroting.

Subsidies zijn waarschijnlijk de enige haalbare optie. Uiteraard tijdelijk en met toenemende requirements qua uitstoot. Een construcite zoals de WBSO subsidie voor R&D werk zou je ook voor uitstoot kunnen doen. Als je zelf niet meer investeert krijg je ook geen kortingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nadeeltje: wie gaat de gezondheids- en vervuilingslabels invullen voor dat 1 euro-apparaat uit China. De fabrikant? Idem bij een kleine ondernemer in Nederland.

Het zal ook "per schroefje' moeten bestaan voor halffabricaat, anders gaat er in Nederland worden afgemonteerd om van 35% naar 0% te gaan. Dat geldt ook voor BTW, maar die is een stuk simpeler (maar nog steeds complex in internationale handel).

Da's het nadeel van complexere modellen: omwegen bedenken kan altijd en is zo lekker winstgevend.
downtime schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:36:
Wat doe je als de belastinginkomsten hard dalen doordat alle fabrikanten hun best doen om de KTW te minimaliseren? Dan moet je het geld weer ergens anders zoeken.
Dan wordt de lat hoger gelegd. Of wordt het basispercentage opgeschroefd van 0 naar N procent.

Edit: dus 5/10/20/30/40% en decennia later 20/25/35/45/55%

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 18-11-2023 10:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Koolstof tax zou gebaseerd moeten zijn op de totale koolstofvervuiling × de prijs per kilo om de koolstof weer uit ons milieu te halen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Frame164 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:30:
[...]Net als dat wij ons allemaal opeens strikt aan de verkeersregels gaan houden. Dan is er een gat in de begroting.
Dat waag ik te betwijfelen. De overheid 'verdient' zo'n 1 miljard per jaar aan verkeersboetes.
Aan de andere kant kosten verkeersongevallen de samenleving ten minste(!) 15 x zoveel.
Ik durf te beweren dat wanneer we ons allemaal strikt aan de verkeersregels gaan houden dat een dikke winst voor de samenleving oplevert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yaksa schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:08:
[...]

Dat waag ik te betwijfelen. De overheid 'verdient' zo'n 1 miljard per jaar aan verkeersboetes.
Aan de andere kant kosten verkeersongevallen de samenleving ten minste(!) 15 x zoveel.
Ik durf te beweren dat wanneer we ons allemaal strikt aan de verkeersregels gaan houden dat een dikke winst voor de samenleving oplevert.
Want elke overtreding veroorzaak een ongeval, en alle ongevallen zijn het gevolg van een overtreding?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

CodeCaster schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:11:
[...]

Want elke overtreding veroorzaak een ongeval, en alle ongevallen zijn het gevolg van een overtreding?
offtopic:
nee maar als iedereen zich zou gedragen zou het vast met meer dan 7% dalen….

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1