Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07 11:24
Ik zou graag willen weten of eenige tweaker hier ervaring heeft met een Fintech online bank?
En met name dan een bedrijfs bankrekeningnummer.

Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2 heb dit al doorgelezen, meeste zijn toch prive.

Zelf wat research gedaan, en mijn oog is gevallen op twee banken FINOM en N26 waarbij N26 toch wel een bekendere is. Dit zijn natuurlijk digitale banken.

iemand die een bedrijf heeft, en een van die fintech banken heeft gekozen en waarom?
Ik woon zelf nu sinds enkele jaren in Duitsland, dus ik zou sowieso voor de duitse IBAN gaan.
Maar de bank in zijn algmeen is wel identiek natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bij N26 kun je geen bedrijfsrekening nemen als je ook een persoonlijke rekening hebt, mocht dat het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201953

Ik heb een zakelijke rekening bij Knab. Ik ga er weg. Alles draait om de app. Wanneer die om wat voor reden niet werkt, geven ze niet thuis. De klant moet het zelf maar oplossen. Zo ongelofelijk onbeschoft. Ik ben niet de enige.

Ik heb een privérekening bij N26. Daar heb ik geen problemen mee gehad. Toch ga ik daar geen zakelijke rekening openen. Het rommelt teveel bij die club, waardoor ik bang ben voor knab-achtige problemen.

Finom valt volgens mij niet onder het depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:12

mwa

Bunq?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

En waarom deze vraag? Bedrijfsmatig wil je toch helemaal gewoon een degelijk werkende bankrekening.

Ik zie zeker zakelijk nul toegevoegde waarde t.o.v de reguliere banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:06:
En waarom deze vraag? Bedrijfsmatig wil je toch helemaal gewoon een degelijk werkende bankrekening.

Ik zie zeker zakelijk nul toegevoegde waarde t.o.v de reguliere banken.
Normale banken kunnen ook Problemem hebben. Je hoort meer over een ING of Rabobank die problemen hebben dan een van die fintech banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Anoniem: 201953 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:57:
Ik heb een zakelijke rekening bij Knab. Ik ga er weg. Alles draait om de app. Wanneer die om wat voor reden niet werkt, geven ze niet thuis. De klant moet het zelf maar oplossen. Zo ongelofelijk onbeschoft. Ik ben niet de enige.

Ik heb een privérekening bij N26. Daar heb ik geen problemen mee gehad. Toch ga ik daar geen zakelijke rekening openen. Het rommelt teveel bij die club, waardoor ik bang ben voor knab-achtige problemen.

Finom valt volgens mij niet onder het depositogarantiestelsel.
Dat is ook inderdaad erg jammer. Fintech banken zijn juist alle via app aangestuurd. Moet er echt nog over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 18:56
theduke1989 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:41:
[...]
Normale banken kunnen ook Problemem hebben. Je hoort meer over een ING of Rabobank die problemen hebben dan een van die fintech banken.
De grootbanken hebben dan ook wel heel veel meer klanten, dus nogal logisch dat daar getalmatig vaker problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

theduke1989 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:41:
[...]

Dat is ook inderdaad erg jammer. Fintech banken zijn juist alle via app aangestuurd. Moet er echt nog over nadenken.
De apps zijn geen probleem als er maar een alternatief is. Een zakelijke rekening moet altijd bereikbaar zijn. Ik heb ook Wise, die heeft volgens mij vier methodes om in te loggen op de website, knab maar één. Wanneer je contact opneemt met knab is er maar één antwoord: de app. Dat ik een rekening moest betalen kan hen niets schelen, is niet hun probleem. In het verleden kreeg je een link waar je met de cardreader kon inloggen. Daarna ging het bergafwaarts met knab wat service betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik zit met mijn BV's bij Wise, eigenlijk gewoon een opluchting ten opzichte van de ouderwetse Nederlandse banken. Prima app en alle functies die je nodig hebt én rente op de betaalrekeningen. Enige nadeel wat ik tot nu toe ondervonden heb is dat Mollie de Wise rekening niet accepteert voor uitbetalingen. Een of ander wazig verhaal, maar om die reden nog een Bunq account die elke vrijdag 1 inkomende en 1 uitgaande transactie heeft.

Trouwens wel een ontzettende hekel aan de Bunq app met hun rad van fortuin en bomen-plant schema's, maar goed, de app heeft technisch nooit gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"We don’t support EUR account Direct Debits made via the SEPA B2B direct debit scheme. "
Jammer. Ik betaal de meeste rekeningen op die manier, krijg daar 1% korting voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Anoniem: 201953 schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:42:
"We don’t support EUR account Direct Debits made via the SEPA B2B direct debit scheme. "
Jammer. Ik betaal de meeste rekeningen op die manier, krijg daar 1% korting voor.
Bij Wise? Ik heb op de zakelijke én prive rekening diverse automatische incasso's lopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JseDhNk8bV5fmcxTjijqEMyFdLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvHKGxM15z3K4qmQfzJMth9O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit al 35 jaar privé en 8 jaar zakelijk bij de ING en heb nooit problemen gehad. Heel heel soms doet de app het niet, maar inhoudelijk nooit een probleem met bankieren gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ernemmer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:25:
Ik zit al 35 jaar privé en 8 jaar zakelijk bij de ING en heb nooit problemen gehad. Heel heel soms doet de app het niet, maar inhoudelijk nooit een probleem met bankieren gehad.
Ik woon zelf in Duitsland, en ING duitsland biedt geen zakelijke rekeningen.
Plus bij ING duitsland heb je zeer minimaal bankautomaten. Hier in mijn omgeving is er geen 1.
Maar heb wel een duitse ING prive bankrekening, en qua app zijn ze toch de sterkste vindt ik.

De reden dat ik dit hier op tweakers vraag is, omdat Nederland zeer snel digitaal gaat.
En Duitsland nog op (bargeld) niveau leeft, en fintech niet echt altijd even goed geprezen wordt.

Heb van de week FINOM genomen omdat ik zeer minimaal nog alles doe. Ik ben niet groot, heb pas net een verkoop kunnen uitvoeren, mocht het echt groter worden kan ik dn eventueel een lokale bank nemen.

Finom voordelen voor mij persoonlijk.
- gratis account, ben nog klein dus alle poespas gebruik ik niet.
- 1 fysieke VISA kaart (geen mastercard, toch prima voor mij)
- overal te bereiken (alleen de app werkt niet meer op mijn telefoon, omdat het geroot is. Dus moet een nieuw toestel halen. Wordt dus via bedrijf halen en dan kosten makrn om zo minder belasting te hoeven betalen)

ik ga sowieso erbij kijken voor een extra lokale bank om te hebben, deze moet ik dan wel betalen.
In duitsland is dat 12€ per maand, veel geld maar goed moet dan maar. Kan dit ook afzetten op de belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ouweklimgeit schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:14:
[...]

Bij Wise? Ik heb op de zakelijke én prive rekening diverse automatische incasso's lopen
[Afbeelding]
Dat zijn geen b2b maar 'gewone' machtigingen. Doorlopende B2B machtigingen zijn onherroepelijk. Die moet je eerst bij jouw bank registreren voordat de incassant zijn gang kan gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 201953 op 21-11-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
theduke1989 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:23:
Heb van de week FINOM genomen omdat ik zeer minimaal nog alles doe. Ik ben niet groot, heb pas net een verkoop kunnen uitvoeren, mocht het echt groter worden kan ik dn eventueel een lokale bank nemen.
Toch even een follow-up, Finom ziet er inderdaad fantastisch uit, enige nadeel wat ik heb kunnen ontdekken is dat er geen fatsoenlijke API beschikbaar is om de transacties in te kunnen zien. Die gebruik ik nu bij Wise om automatisch klantfacturen te verwerken (gewoon een regex die de facturen in een ander pakket markeert als voldaan). Maar Finom wordt mijn primaire zakelijk bank, Wise ernaast voor de handmatige overboekingen die niet via Mollie gaan.

Privé alles ook onder de loep genomen, daar zaten we bij Wise, Bunq en ABN. Gisteren de beslissing genomen om alles te verhuizen naar N26. Degelijke app, veel te automatiseren en een stuk goedkoper dan Bunq. En aangezien 99% van de betaalterminals inmiddels Mastercard/Visa accepteren is een Maestro kaart ook niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnBoy32
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:27
ouweklimgeit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:33:
[...]

Toch even een follow-up, Finom ziet er inderdaad fantastisch uit, enige nadeel wat ik heb kunnen ontdekken is dat er geen fatsoenlijke API beschikbaar is om de transacties in te kunnen zien. Die gebruik ik nu bij Wise om automatisch klantfacturen te verwerken (gewoon een regex die de facturen in een ander pakket markeert als voldaan). Maar Finom wordt mijn primaire zakelijk bank, Wise ernaast voor de handmatige overboekingen die niet via Mollie gaan.

Privé alles ook onder de loep genomen, daar zaten we bij Wise, Bunq en ABN. Gisteren de beslissing genomen om alles te verhuizen naar N26. Degelijke app, veel te automatiseren en een stuk goedkoper dan Bunq. En aangezien 99% van de betaalterminals inmiddels Mastercard/Visa accepteren is een Maestro kaart ook niet meer nodig.
Ik bankier zakelijk al ongeveer een half jaar bij FINOM. Gaat prima! Vloeiende app op de smartphone en ook de website werkt goed.
Paar zaken die (nog) niet werken (met een gratis account):
- herhaalde betalingen (iedere maand hetzelfde bedrag overmaken betekent dat je ieder maand een handeling moet verrichten)
- IDEAL: niet beschikbaar
- automatische incasso (laten incasseren van bv abonnementen door een 3e partij): dit is nog niet beschikbaar (men hoopt voor het einde van dit jaar)

En voor wat het waard is, van de FINOM-site (https://finom.co/nl-nl/faq/), omdat ze niet onder het depositiegarantiestelsel vallen:
Finom Payments BV (Finom) is een gelicentieerde instantie voor elektronisch geld die is geautoriseerd door de centrale bank van Nederland, De Nederlandsche Bank (DNB), om actief te zijn in de Europese Unie (EU) en de Europese Economische Ruimte (EER).
Wanneer u geld stort op uw Finom-account of wanneer wij een betaling erop ontvangen, plaatsen wij de overeenkomstige waarde in elektronisch geld op uw Finom-account. Aangezien uw Finom-account bestaat uit een rekening voor elektronisch geld en een betaalrekening, en geen deposito vormt, mogen wij u volgens de wet geen rente betalen.
Hoewel Finom geen deposito's aanneemt in de zin van traditionele depositogaranties, bewaren wij uw geld veilig en lenen wij het nooit uit aan iemand anders. Uw geld op een Finom-rekening wordt beheerd als beveiligde klantgelden. Om de beveiligde middelen van klanten te scheiden van de eigen middelen van Finom, heeft Finom een afzonderlijke beveiligende stichting opgericht, die eveneens onder toezicht staat van de DNB. Om ervoor te zorgen dat uw gelden afgeschermd zijn, werkt Finom samen met de meest betrouwbare en stabiele Europese banken, zoals BNP Paribas. Als een van de grootste bankgroepen van Europa is het onwaarschijnlijk dat BNP Paribas insolvent verklaard wordt.
Als Finom failliet zou gaan, zijn de beveiligde klantgelden niet toegankelijk voor de schuldeisers van Finom en worden ze onder toezicht van DNB volledig aan u teruggegeven. De beveiligde klantgelden blijven voor u als klant van Finom te allen tijde beschermd en beschikbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door JohnBoy32 op 29-11-2023 16:52 ]

Pagina: 1