Risico op schade door glasvezelaanleg door Open Dutch Fiber?

Pagina: 1
Acties:
  • 17.006 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik heb een brief gekregen van het bedrijf Open Dutch Fiber, dat ze in mijn woning gratis een glasvezelaansluitpunt willen aanleggen. Met die aansluiting zal ik gebruik kunnen maken van internetprovider Odido.

Maar ik heb een andere internetprovider en ik ben niet van plan om binnen afzienbare tijd naar Odido over te stappen. Bovendien lees ik op internet verschillende klachten van consumenten over schade in hun huis door de aanleg van zo'n glasvezelaansluiting door Open Dutch Fiber.

Zal ik die aansluiting nu laten aanleggen? Een argument daarvoor is dat die aansluiting mij later misschien honderden euro's kost, als ik eventueel toch zou willen overstappen naar Odido als internetprovider.

Een tegenargument is dat ik bang ben voor schade aan mijn woning bij de aanleg van die aansluiting. Bijvoorbeeld schade aan een gasleiding, elektriciteitsleiding of meterkast, en misschien zelfs brand daardoor? En wie gaat die eventuele schade betalen?

Beste antwoord (via Geraard op 15-11-2023 21:34)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het is de moeite waard om de voorwaarden van de installatie door te lezen (m.b.t aansprakelijkheid beschadigingen) en wellicht inderdaad vantevoren fotos te maken van de oprit (met de krant van vandaag d'r op?).

Maar als ze dingen serieus beschadigen, nergens voor tekenen als niet op hetzelfde formulier vastgesteld is dat het door hun gedaan is en verder laten afhandelen door rechtsbijstand.

----

Los daarvan, ik zou wel echt glasvezel nemen, door meer keuzevrijheid kun je veel betere contracten vinden van verschillende leveranciers; het is vaak stabieler en goedkoper.

Na-aansluiting kostte hier ~1.600,- omdat de vorige bewoner zo dom was om het niet te laten installeren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:36

Sharky

Skamn Dippy!

Ik neem toch aan dat ODF verantwoordelijk is voor eventuele schade. Hoe makkelijk je dat verhaald krijgt weet ik niet, dat zal wel weer gedoe zijn. Maak je echter geen illusies, glasvezelaanleg gaat gepaard met schade. Vraag een willekeurige brandweerman en ze moeten structureel uitrukken voor gaslekken zodra er in een regio glasvezel wordt aangelegd. Vorig jaar nog bij onze achterburen, dat is niet voorbehouden aan ODF.

This too shall pass

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Sharky schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:54:
Ik neem toch aan dat ODF verantwoordelijk is voor eventuele schade. Hoe makkelijk je dat verhaald krijgt weet ik niet, dat zal wel weer gedoe zijn. Maak je echter geen illusies, glasvezelaanleg gaat gepaard met schade. Vraag een willekeurige brandweerman en ze moeten structureel uitrukken voor gaslekken zodra er in een regio glasvezel wordt aangelegd. Vorig jaar nog bij onze achterburen, dat is niet voorbehouden aan ODF.
Idd die glasvezel mannen hadden hier ook patent op het vinden van de gasleidingen, hoevaak ze die wel niet geraakt hebben in de omgeving.
Daar kan echt geen leidingzoeker tegen op, ze vinden hem altijd _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19

koboy

Heb een idee voor een icon

Probleem is tweeledig, en treedt op doordat de straat voor wat voor reden dan ook open moet.
1. Onderbetaalde onder-onder-onderaannemers die het geen €$$$¢€^π√ kan schelen zo lang door kabel maar de grond in komt
2. Er is een kaart wat alle leidingen en kabels op staan, helaas is die niet altijd even accuraat, vooral als het in diepte gaat. Gasleidingen bijvoorbeeld die maar op 50cm diep liggen terwijl de kaart zegt 100cm. Veroorzaakt door niet correct aanleggen/administreren van onderbetaalde onder-onder........

Wat helpt om te zorgen dat zaken netjes gebeuren is duidelijk zichtbaar voordat ze aan de gang gaan een foto van de huidige situatie maken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Kun je jezelf niet beter druk maken over huidige problemen dan over eventuele toekomstige, hypothetische problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:36

Sharky

Skamn Dippy!

koboy schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:11:
[...]

Probleem is tweeledig, en treedt op doordat de straat voor wat voor reden dan ook open moet.
1. Onderbetaalde onder-onder-onderaannemers die het geen €$$$¢€^π√ kan schelen zo lang door kabel maar de grond in komt
2. Er is een kaart wat alle leidingen en kabels op staan, helaas is die niet altijd even accuraat, vooral als het in diepte gaat. Gasleidingen bijvoorbeeld die maar op 50cm diep liggen terwijl de kaart zegt 100cm. Veroorzaakt door niet correct aanleggen/administreren van onderbetaalde onder-onder........

Wat helpt om te zorgen dat zaken netjes gebeuren is duidelijk zichtbaar voordat ze aan de gang gaan een foto van de huidige situatie maken.
Klopt, maar met nog een toevoeging. Het gaslek bij onze achterburen (en ook verderop in de straat) ontstond bij het aanleggen van het AOP. Dus toen ze vanuit de kruipruimte naar de meterkast gingen, toen boorden ze dwars door de gasleiding. Waarschijnlijk ook het gevolg van jouw eerste punt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:11:

Bedankt voor je adviezen. Het gaat om een flatwoning. De glasvezel wordt aangelegd in de meterkast, waarin ook een gasleiding loopt met een gasmeter en een elektrische zekeringenkast. Ik denk dat ze door beton moeten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
alex3305 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:17:
Kun je jezelf niet beter druk maken over huidige problemen dan over eventuele toekomstige, hypothetische problemen?
Bedoel je dat ik de glasvezelaansluiting wel moet laten aanleggen, ondanks de negatieve ervaringen die ik daarover lees op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Sharky schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:27:
[...]

Het gaslek bij onze achterburen (en ook verderop in de straat) ontstond bij het aanleggen van het AOP. Dus toen ze vanuit de kruipruimte naar de meterkast gingen, toen boorden ze dwars door de gasleiding.
Gebeurde diezelfde fout bij meerdere huizen? Dan leren ze ook niet van hun fouten. Zo kan er een gasexplosie ontstaan. Als het zo erg is, kan ik er beter van afzien toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Geraard schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:30:
[...]

Bedoel je dat ik de glasvezelaansluiting wel moet laten aanleggen, ondanks de negatieve ervaringen die ik daarover lees op internet?
Dat is en blijft aan jou. Besef je wel dat je vooral negatieve ervaringen op internet leest. ODF heeft 1 miljoen huishoudens aangesloten. Er zal altijd een risico aanzitten, maar dat is ook zo met autorijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasKlaas
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:00
Voor ODF geld volgens mij dat je na het eerste jaar voor een behoorlijk aantal andere providers kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Ik neem toch aan dat ODF verantwoordelijk is voor eventuele schade.
Ja maar ik heb liever geen gasexplosie en ook liever geen kapot geboorde elektriciteitsleiding, of wat voor schade dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
alex3305 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:35:
[...]

Dat is en blijft aan jou. Besef je wel dat je vooral negatieve ervaringen op internet leest.
Ja dat realiseerde ik me. Daarom neem ik de moeite om mijn beslissing eerst hier op Tweakers te overleggen, om de risico's beter in te kunnen schatten. Maar ik lees in deze discussie al meteen een heftig verhaal over een door ODF aangeboorde gasleiding in een woning. Dat is levensgevaarlijk. Dat maakt me extra bezorgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
Geraard schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:39:
[...]
Ja maar ik heb liever geen gasexplosie en ook liever geen kapot geboorde elektriciteitsleiding, of wat voor schade dan ook.
Over hoeveel gasexplosies bij de aanleg van glasvezel heb je gelezen?

En zitten er in je flat niet gewoon doorvoeren voor leidingen? Er komen toch al allemaal kabels binnen. Glasvezel kan in principe gewoon overal bij gepropt worden, daar zou ik niet voor boren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Ze gaan waarschijnlijk de hele flat in 1 keer aansluiten. Dan kun jij wel nee zeggen maar die kabels komen gewoon naar binnen, iig voor je buren.

Verder maak je je blijkbaar enorme zorgen over een minimale kans. Die aannemer wil echt geen schade aan nuts voorzieningen maken, dat kost hem echt serieus geld.
Daarbij lopen de leidingen in een flat vaak in het zicht of door koven heen dus ik zou me niet druk maken.

Bij mij is het ook gewoon netjes aangesloten op de door mij aangegeven plek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
[...]

Als jij me 1 bedrijf met zoveel klanten kunt noemen zonder negatieve ervaringen, breng ik morgen taart bij je langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:50:
Ze gaan waarschijnlijk de hele flat in 1 keer aansluiten. Dan kun jij wel nee zeggen maar die kabels komen gewoon naar binnen, iig voor je buren.
Ik mag het weigeren hebben ze gezegd. Als mijn buren willen dat ik meedoe, kunnen die dat aan me vragen. Dan ga ik het opnieuw overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:44:
[...]
En zitten er in je flat niet gewoon doorvoeren voor leidingen? Er komen toch al allemaal kabels binnen. Glasvezel kan in principe gewoon overal bij gepropt worden, daar zou ik niet voor boren.
Voor zover ik het kan zien in de meterkast moet er wel geboord worden, ook als is dat misschien maar een paar centimeter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:51:
[...]

Als jij me 1 bedrijf met zoveel klanten kunt noemen zonder negatieve ervaringen, breng ik morgen taart bij je langs.
Die bedrijven zijn er inderdaad niet. Hier zie je reviews over ODF.
https://nl.trustpilot.com/review/www.opendutchfiber.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Formeel mag je het weigeren, maar door dit soort weigergedrag (en imo angsthazerij) ontstaan dus wel scenario's als in Glasvezel bij alle bovenburen maar 'geen capiciteit' bij mij.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Normaliter kan het fout gaan bij het aanleggen van de kabels in de grond, daar is hier geen sprake van. Het gaat enkel om de doorvoer door het flatgebouw, daar is het risico verwaarloosbaar en zit je enkel jezelf in de weg door nu te weigeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Geraard schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:13:
[...]

De bedrijven zijn er inderdaad niet. Hier zie je reviews over ODF.
Tja, dit is KPN:
https://nl.trustpilot.com/review/www.kpn.com
En Ziggo:
https://nl.trustpilot.com/review/www.ziggo.nl

Zulke sites zijn om te klagen, wie gaat er nu tijd nemen om iets positiefs te schrijven.

Ben je echt bang voor een klein gaatje in je meterkast en een glasvezel kabeltje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zelf een kabeldoorvoer maken.

Of:

Ja, ze huren wat oostblokkers in die tegels los gaan halen en gaten graven en in de fundering boren.

Over het algemeen gaat dat goed, maar vaak liggen de tegels daarna bijvoorbeeld niet meer 100% vlak of zit d'r een scheur/kras op een van de tegels.

Je kan dan proberen bij het hoofdkantoor te gaan verhalen, maar dan heb je wel duidelijke/recente fotos nodig.

Ik zou het wel meteen laten leggen, keuze is beter en na-aansluiten kost al snel meer dan €1.000,-

[ Voor 58% gewijzigd door Accretion op 15-11-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geraard schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:28:
Bedankt voor je adviezen. Het gaat om een flatwoning. De glasvezel wordt aangelegd in de meterkast, waarin ook een gasleiding loopt met een gasmeter en een elektrische zekeringenkast. Ik denk dat ze door beton moeten boren.
Als ze daar moeten boren in een flatwoning / appartement, dan weet je toch dat er niets zit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:30:
[...]
Als ze daar moeten boren in een flatwoning / appartement, dan weet je toch dat er niets zit? :)
Ja maar misschien gaan ze onverantwoord hakken, of boren ze scheef in een leiding ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Zelf de kabeldoorvoer leggen scheelt gedoe. Ben zelf onder de vloer geweest, gat door de gevel geboord en vanuit de meterkast een gat naar de kruipruimte geboord. Grijze PVC buis getrokken met bocht erin, kon de kabel direct bij het aanleggen doorgevoerd worden.

Scheelt dat de bodem van mijn meterkast van PIR platen is gemaakt, gewoon stukje eruit snijden, naderhand weer opvullen en afpurren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:42
Geraard schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:13:
[...]

Die bedrijven zijn er inderdaad niet. Hier zie je reviews over ODF.
Je zit op een website waar mensen alleen naartoe komen als je willen zeiken.
Of ga jij naar Trustpilot om te vertellen dat de aanleg van je glasvezel zonder problemen verliep?

Buiten dat: ODF moet je sowieso laten aanleggen. Odido (voorheen T-mobile) heeft een mega goedkope lijn die superstabiel is. Je bent (in mijn ogen) gek als je niet daar een abbo neemt. Ziggo/KPN zijn allebei veel en veel duurder.

Ik heb in 3 jaar tijd nog nooit downtime gehad. En we kijken veel TV via glasvezel (NL Ziet) dus downtime merkt je dus direct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:54

Metalfreak

Hoije woh!

Accretion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:28:
Zelf een kabeldoorvoer maken.

Of:

Ja, ze huren wat oostblokkers in die tegels los gaan halen en gaten graven en in de fundering boren.

Over het algemeen gaat dat goed, maar vaak liggen de tegels daarna bijvoorbeeld niet meer 100% vlak of zit d'r een scheur/kras op een van de tegels.

Je kan dan proberen bij het hoofdkantoor te gaan verhalen, maar dan heb je wel duidelijke/recente fotos nodig.

Ik zou het wel meteen laten leggen, keuze is beter en na-aansluiten kost al snel meer dan €1.000,-
Nee, ze komen dan nog een keer, leggen ze op een andere manier scheef waarna je het maar zelf oplost. Na drie maanden, als je het al lang en breed weer vergeten bent, komt dan een account manager eens een keer vragen of je nog klachten hebt en dan zeg je dat je niet tevreden bent over de aflevering, maar dat je het uiteindelijk maar zelf opgelost hebt en vervolgens haalt hij zijn schouders op en vertrekt weer :+
Been there done that....

Maar goed, ik zou het evengoed wel laten aansluiten. Dadelijk wil je ook verkopen en gaat de eventuele koper het nog als een gebrek zien als er geen glasvezel ligt. Nu kan het gratis en met de minste overlast, daarna meestal niet meer.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19

koboy

Heb een idee voor een icon

Geraard schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:28:
[...]

Er komen nu toch ook al wat koperdraadjes van KPN naar binnen? Dit wordt (meestal) in de meterkast afgemonteerd op een zogenaamd ISRA punt. Datzelfde gaatje kan vaak ook de glasvezel door.
Leidingen raken kan altijd gebeuren bij boren. Je hoort het echter alleen maar als het de schuld is van een ander. Niemand gaat op internet zetten dat hij bij het ophangen van een lamp een electra/waterleiding heeft geraakt.
Maak een foto waar de monteur/graver/werkman bij is van de situatie voor hij begint. Als ze vragen waarom is het om gezeur te voorkomen en ook voor hun bescherming (dat jij niet kan zeggen dat ze iets gesloopt hebben wat al kapot is). Juist omdat de bestaande situatie vastligt zullen ze rustiger en voorzichtiger gaan werken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:12
[...]

Kleine tip als het gaat om internet "ervaringen". Je hoort nooit de verhalen van mensen bij wie alles goed gaat, alleen als het fout loopt gaan mensen klagen. Er worden dagelijks honderden adressen voorzien van glasvezel en dat gaat in de meeste gevallen gewoon goed, "internet-ervaringen" geven een vertekend beeld en zijn soms ook gewoon gelogen he. Ik zou het sowieso laten aanleggen, al is het maar om later niet voor onverwachte kosten te staan of bij verhuis met een moeilijker verkoopbaar huis te blijven zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

ODF is één van de grootsten. Die hebben een behoorlijke stapel standaard processen voor dit soort schade en dat wordt over het algemeen gewoon goed en snel opgelost.

Hier is Delta het aan het aanleggen. Die schoten de vezel door de rioolbuis. Verstopping tot gevolg. Wij de loodgieter laten komen (aangezien wij de oorzaak van de verstopping nog niet kenden). Die zag dat, heeft het gerepareerd met als melding "Och, zien we vaker, regelen we wel met Delta", zelfs zonder ruggespraak.

Ja, er gaat redelijk wat mis met dit soort dingen. Genoeg om te zorgen dat de oplossingen al nagenoeg volledig gestandardiseerd zijn. Let wel dat we het bij alleen ODF al hebben over duizenden aansluitingen per week. Zelfs als er maar 1% fout gaat zijn dat er al tientallen per week. Ik zou me daar niet druk over maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Croga op 15-11-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zoals @Andros stelt, de mensen waar het goed gaat hoor je niet. De kans dat het fout gaat is echt heel klein.

Ik zou het gewoon aan laten leggen. Kans is zeer groot dat je op enig moment overstapt. Het is nu eenmaal de beste techniek. En anders is het een pluspuntje wanneer je je woning ooit verkoopt.

Last but not least: je kunt ook schade ondervinden als je niet aan laat leggen. Bij mijn ouders in de wijk kreeg iedereen een glasvezel naar de voordeur geschoten. Het verschil tussen wel/niet meedoen betrof slechts de aanleg in de meterkast. En juist dat laatste stukje handwerk gaat volgens mij het minst fout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geraard schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:32:
Ja maar misschien gaan ze onverantwoord hakken, of boren ze scheef in een leiding ofzo.
Dan slopen ze hun apparatuur en spullen. Je bent nu in elk geval op zoek naar excuses om bang te zijn, wat zonde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maritweak
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-11-2023
Keuze zal niet beperkt blijven tot alleen Odido. Open Dutch Fiber biedt meer providers. En als je naderhand toch wilt overstappen kost het een flink pak met geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geraard schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:07:
Ik mag het weigeren hebben ze gezegd. Als mijn buren willen dat ik meedoe, kunnen die dat aan me vragen. Dan ga ik het opnieuw overwegen.
Gewoon even nieuwsgierig: waarom zouden de buren moeten vragen of je meedoet? Het is toch geheel aan jou of je meedoet of niet, dat hoef je niet af te laten hangen van wat de buren doen. Mocht je uiteindelijk later alsnog glasvezel willen, kost dat een flinke meerprijs. Ook zadel je dan eventueel volgende bewoners ermee op (en drukt dat de vekroopprijs).

Daarnaast suggereert deze post dat je ook een besluit hebt genomen voordat je het topic opende, dan mis ik aan de andere kant ook even de meerwaarde van het topic, als ik eerlijk ben. :$

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 15-11-2023 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:05
@Geraard
Ik lees dat je in een flat woont. Dat betekend dat je met een VVE of corporatie te maken hebt. Die zullen in eerste instantie toestemming moeten geven. Als individuele bewoner zal je in de basis moeten meewerken aan dit soort werkzaamheden. Dat is binnen onze VVE wel. Dus ik zou dat eerst uitzoeken.
Verder loop je met gaslekkages ook risico als ze bij de buren bezig zijn.

Bij mij heeft KPN glasvezel aangelegd en dat is netjes gebeurd. Maar je moet bedenken dat alle glasvezelboeren onderaannemers inhuren. Dus grote kans de ODF, Odido, KPN en Ziggo van dezelfde partijen gebruik maken om zaken aan te leggen.

Maar draai het eens om. Je krijgt gratis een glasvezel aansluiting en de optie om straks tussen meerdere providers te kiezen. Wil je later een aansluiting mag je vrolijk 600 tot 1000 betalen.

Daarnaast snap ik de angst niet, ja op internet lees je vervelende verhalen. Maar vorig jaar hebben ze circa 2 miljoen huishoudens aangesloten op glasvezel, logisch dat het soms fout gaat.
Bij bijna elk onderwerp kan je zulke verhalen wel vinden, helemaal bij zulke grote aantallen.

Dus lekker eraan meewerken, zorgen dat je ze goed toegang geeft (lege meterkast). Geef ze koffie, maar foto's en zorg dat je er bovenop zit. Risico op schade is dan gewoon erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

maritweak schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:08:
Keuze zal niet beperkt blijven tot alleen Odido. Open Dutch Fiber biedt meer providers. En als je naderhand toch wilt overstappen kost het een flink pak met geld.
dat ligt sterk aan het project/gebied..... ODF is opgericht door T-Mobile om hun glasvezel aan te leggen, pas later zijn ze ook voor andere providers aan het werk gegaan. Ik weet niet over welk project dit gaat maar er zijn zeker nog odido-only (of odido-first) projecten onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

chrisborst schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:15:
Bij mij heeft KPN glasvezel aangelegd en dat is netjes gebeurd. Maar je moet bedenken dat alle glasvezelboeren onderaannemers inhuren. Dus grote kans de ODF, Odido, KPN en Ziggo van dezelfde partijen gebruik maken om zaken aan te leggen.
offtopic:
Odido maakt zelfs alleen van ODF gebruik die dan weer aannemers inhuurt die wel weer overeen komen met KPN, Delta en Ziggo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Jezus als ik de reacties hier zo lees dan zijn er al honderden huizen geëxplodeerd en toch heb ik er nog niet een keer wat van op het nieuws gehoord

Weer een vvdcomplot wellicht?

Maar nu serieus elke aannemer die schade berokkent anders dan door directe opdracht (aannemer: ja maar meneer dan loopt u het risico op schade. Klant: doe het toch maar) van de opdrachtgever is verantwoordelijk voor die schade en voor alle gevolgschade voor zover die normaal gezien door deze activiteiten kon ontstaan (normschendingsbegrip)

offtopic:
dus in een gasleiding boren en een ontploft huis komt voor 100% voor rekening van de aannemer tenzij jij specifiek hebt aangewezen waar te boren

Ik snap dus niet zo goed waar al die indianenverhalen vandaan komen

Ja er zal vast wel eens ooit één of anderhalve gasleiding zijn geraakt en ook wel eens een electra of waterleiding er zijn immers al een miljoen huizen aangesloten dus de kans op falwn van 0.01% lijdt dan al snel tot 100 incidenten totaal

[ Voor 31% gewijzigd door i-chat op 15-11-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:06:
[...]

Daarnaast suggereert deze post dat je ook een besluit hebt genomen voordat je het topic opende, dan mis ik aan de andere kant ook even de meerwaarde van het topic, als ik eerlijk ben. :$
Ik heb nog niet besloten. Ik denk goed na over jullie interessante opmerkingen en ik ben er heel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:40:
[...]

Maak een foto waar de monteur/graver/werkman bij is van de situatie voor hij begint. Als ze vragen waarom is het om gezeur te voorkomen en ook voor hun bescherming (dat jij niet kan zeggen dat ze iets gesloopt hebben wat al kapot is). Juist omdat de bestaande situatie vastligt zullen ze rustiger en voorzichtiger gaan werken.
Bedankt voor de tip. Dat zal ik overwegen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het is de moeite waard om de voorwaarden van de installatie door te lezen (m.b.t aansprakelijkheid beschadigingen) en wellicht inderdaad vantevoren fotos te maken van de oprit (met de krant van vandaag d'r op?).

Maar als ze dingen serieus beschadigen, nergens voor tekenen als niet op hetzelfde formulier vastgesteld is dat het door hun gedaan is en verder laten afhandelen door rechtsbijstand.

----

Los daarvan, ik zou wel echt glasvezel nemen, door meer keuzevrijheid kun je veel betere contracten vinden van verschillende leveranciers; het is vaak stabieler en goedkoper.

Na-aansluiting kostte hier ~1.600,- omdat de vorige bewoner zo dom was om het niet te laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:50
De VVE krijgt doorgaans een plan hoe het aangelegd zal gaan worden als ze toestemming geven. Daar zou de VVE dus stukken van hebben. Heb je die niet gehad/opgevraagd? Dan weet je in ieder geval wat ze gaan doen. In mijn geval: langs de gevel en via de woonkamer naar binnen bij het ziggo aop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
@FuaZe meestal willen ze het alsnog gratis aansluiten als je een abonnement voor minmaal een jaar neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
@Geraard
Heb je een VVE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Accretion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:11:

----

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
@Geraard
Waarom ga je niet in op de vragen die hier gesteld worden?
Best essentiële vraag of je een VVE hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38

Nullifiel

╞═══════╡

chrisborst schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:34:
@Geraard
Waarom ga je niet in op de vragen die hier gesteld worden?
Best essentiële vraag of je een VVE hebt.
ELK appartementsgebouw heeft een VVE. Slapend of actief.
TS moet zich als bewoner geen zorgen maken over aansprakelijkheid.

Maarrrrr dan moet het wel vanuit de VVE geinitieerd zijn.
Als dat niet is gebeurd, maar door TS zelf is gedaan, dan kan het best dat TS gezien wordt als VVE-lid diie het besloten heeft?
Wordt dan misschien wel een juridisch spelletje bij problemen? Geen idee...

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drift-Guy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09-2024
Bij mij hebben ze deze week de aansluiting geplaatst. Dit was heel snel gegaan en zeer netjes afgeleverd.
Kort voordat ze kwamen, kreeg ik ook even twijfels over mogelijke schade. Dus voor de zekerheid foto's gemaakt, maar gelukkig is het goed gegaan en waren de zorgen nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

FreakNL

Well do ya punk?

Accretion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:11:

----

1600 euro haha. Daar kan ik twee jaar Ziggo van betalen. Voor dat bedrag zouden ze van mij de rambam mogen krijgen.

Er steekt hier trouwens al meer dan een jaar zo’n irritante spriet uit de stoep bij de voordeur. Denk dat ik hem binnenkort maar ff onder de klinkers duw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:09

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Het is niet de bedoeling om topics te kicken. Ik sluit deze gezien de meerwaarde ook erg ver te zoeken is en OP inmiddels wel andere dingen aan zijn hoofd heeft dan de aansluiting uit 2023.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.