Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eknem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-09-2024
Hoi allen, Sorry even een lang verhaal om mijn probleem uit te kunnen leggen.

Ik had me al jaren niet meer verdiept in Mijn netwerk / wifi kennis. Maar onlangs werd het bij mij tijd om alles eens een flinke upgrade te geven.
Ik zou mijn KPN box 12 vervangen voor een eigen router en losse netwerk switch en een paar goeie WiFi acces points.

Mijn collega vertelde me dat hij zeer goeie ervaringen had met de Ubiquity edge routers op een KPN glazvezel verbinding en het leek mij dan ook de juiste keus voor mij, Ik kon zelfs zijn erlite-3 overnemen dus dat heb ik ook gedaan. Het was even puzzelen om het werkend te krijgen maar idd het werkt als een zonnetje.

Voor het WiFi gedeelte had ik ook goeie dingen gehoord over de Ubiquity hardware dus ik ben gegaan voor 2 Unify 6 Pro's. Een managed netwerk switch van TP-Link met POE (TL-SG108PE) om de AP's te kunnen voeden. En klaar was mijn netwerk....... Dat dacht ik althans.

Van de week waren alle spullen binnen, de kinderen waren bij hun moeder, dus dit was het uitgelezen moment om alles te gaan vervangen. Maar dit bleek een nachtmerrie te worden.

Toen ik thuis kwam uit mijn werk heb ik al mijn oude apparatuur er uit getrokken. en ben ik begonnen te installeren. De router had ik al geconfigureerd. dus die kon ik aansluiten en werkte onmiddellijk. De managed switch er achter gehangen. Fluitje van een cent zo gebeurd.

Maar toen begon de ellende. Ik sloot de eerst Unify 6 Pro aan. En zocht naar het IP adres op de DHCP server van mijn net ingestelde nieuwe router........ Niets. Ik dacht ok vreemd dan zal ik dat wel in moeten stellen via wifi. Geen wifi SSID.

Na wat googlen bleek ik een app op mijn telefoon nodig te hebben om deze ap's in te stellen. Hoewel ik dat een vreemde manier vindt en dit niet verwacht van een professionele AP, heb ik deze app dan toch maar op mijn telefoon gezet en jawel hoor de app vond mijn Unify 6 Pro.

Alleen kon hij hem niet instellen. Elke keer een onbekende fout. Probeer het opnieuw of reset anders de AP was het devies van de App op mijn telefoon. Na uren tobben kwam ik er achter dat de App van de telefoon verwacht dat je wel een wifi verbinding hebt met je netwerk. Maar het oude wifi netwerk had ik die middag vol enthousiasme er uit getrokken. Dus mijn telefoon had geen netwerk!
Uiteindelijk heb ik oude ap van KPN maar weer aangesloten en jawel nu lukte het wel. Maar nu kwam ik er achter dat je eigenlijk een controller van Ubiquity nodig hebt a 340,- euro om gebruik te kunnen maken van alle mooie mogelijkheden die in de specificaties van de Unify 6 pro stonden.

Jullie zullen misschien wel begrijpen dat het rook uit mijn oren kwam op dit moment. Boos besloot ik dat ik morgen de ap's zou terug sturen en een paar goeie ap's zou kopen. (het was inmiddels 01:30 in de nacht)

De volgende dag ging ik googlen en kwam ik er langzaam achter dat het gebruik van een wifi controller helemaal niet vreemd is en dat TP-Link dit bijvoorbeeld ook doet.

Nu is mijn vraag aan jullie die meer weten over dit onderwerp. Wat is jullie advies! Ik heb inmiddels ook begrepen dat ik de unify controller ook op een RPI kan installeren. Maar zijn er niet gewoon goeie ap's die zonder een controller werken en die dan wel met VLAN en meerder SSID's kunnen werken. Of ga ik dit ook voor elkaar krijgen met mijn huidige setup? Ik heb al overal kabels getrokken en gaten in mijn muur geboord voor deze setup. Ik wil dit niet graag allemaal weer terug draaien.

Verder ben ik ook wel nieuwschierig naar jullie kijk op deze zeer onprettige gebruikers ervaring van Ubiquity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Er zijn vast accesspoints die zonder controller werken en VLAN's supporten, maar niet die van Unifi in ieder geval. Ik zou gewoon eens kijken bij de wat uitgebreidere (lees duurdere) consumenten AP's. Het klinkt alsof dat een beter optie voor je is.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Wat zijn je functionele eisen? Waarom heb je ubiquiti gekocht en voor welke functionele eis wil je bv vlans?

Klinkt idd alsof je het verkeerde product heb gekocht. Word ook vrij moe van die collegas/vrienden die ubiquiti adviseren voor ongeveer iedere use case…. Voor sommige prima maar why…

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Controller is inderdaad wel erg handig om te hebben, bij configureren maar ook later bij troubleshooten en finetunen. Er is gewoon prima software voor die je op een windows PC kan draaien als je het bv niet nodig vind om continue te monitoren. Anders kan een rpi ook wel, maar wel op een goeie disk (SD gaat kapot op de vele schrijf acties in de db)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
In de specsomschrijving die je noemt staat ook gewoon dat je een unifinetwerk nodig hebt om de ap's te gebruiken.
De controller hoefde nooit 24/7 in de lucht te zijn en kan je ook op je laptop of pc draaien, tenzij dat verandert is. Enige dat je dan niet hebt is continue logging en statistiek.
De goedkoopste controller van Ubiquity zelf kost volgens mij 188 euro (cloud key 2), en niet het dubbele. En anders is een goedkope pc of rpi ook zeker een mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De app van Ubiquiti is een beperkte controller en eigenlijk niet voor een installatie van scratch geschikt :)
Makkelijkste manier om de boel te configureren is de management software (is ook controller) van Ubiquiti voor je pc of Mac downloaden en daar de boel mee configureren, gewoon via het draadje dat er al ligt. Laptop even bedraad aansluiten dan uiteraard ;)
Alternatief: controller op een Raspberry Pi. Dan kan ie continue draaien en heb je ook leuke grafiekjes en inzicht in je gebruik etc :)

Overigens kun je prima op je laptop beginnen, en dan later de configuratie exporteren en weer op een pi based of andere controller importeren.

Noot: die erlite router van je maakt geen deel uit van het ecosysteem van je switch en AP's, die blijf je los beheren via zijn eigen interface. Maar heb je in principe geen omkijken naar :)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 15-11-2023 08:52 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eknem
Wou snelle reacties! Dank jullie wel!

Ik draai een vrij uitgebreid IOT netwerk in mijn huis. Ik gebruik Home assistant en heb door mijn hele huis diverse WiFi en Zigbee lampen, schakelaars, en sensors. Mijn oude setup kon hier door de grote hoeveelheid niet meer mee omgaan.

Ik wilde graag apparte VLAN's voor mijn IOT netwerk, Mijn Media systeem en normaal gebruik van de tablets telefoons en laptops. En een gast netwerk. Dus ook gescheiden SSID's voor deze verschillende toepassingen.

Ik woon in een betonnen huis dus ik heb op elke verdieping een AP nodig.

edit: Ik gebruik geen Windows of Mac software in mijn huis. Het moet allemaal te regelen zijn met Linux

[ Voor 8% gewijzigd door eknem op 15-11-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:27
eknem schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:39:
[...]
Maar toen begon de ellende. Ik sloot de eerst Unify 6 Pro aan. En zocht naar het IP adres op de DHCP server van mijn net ingestelde nieuwe router........ Niets. Ik dacht ok vreemd dan zal ik dat wel in moeten stellen via wifi. Geen wifi SSID.

Na wat googlen bleek ik een app op mijn telefoon nodig te hebben om deze ap's in te stellen. Hoewel ik dat een vreemde manier vindt en dit niet verwacht van een professionele AP, heb ik deze app dan toch maar op mijn telefoon gezet en jawel hoor de app vond mijn Unify 6 Pro.

[...]
Dat verwacht je juist wél van prosumer apparatuur als Unifi. In professionele omgevingen wil je niet alles afzonderlijke https GUI's moeten configgen daarom gaat zulke dingen altijd via een centrale controler :z
Voortaal jezelf dus inlezen voordat je de spullen gaat bestellen dan was deze ervaring je bespaard gebleven. :>

Een controller kan je trouwens op iedere windows unix pc laten draaien en hoeft niet 24/7 aan te staan als je alleen een beetje wifi wil serveren en die 2 AP's wil configgen.

Mijn advies: stuur die TP link switch terug en vervang die door een Unifi switch. Dan gebruik je al iets meer van het Unifi ecosysteem.
Als je het echt goed wil doen gebruik je ook een USG of vervang je je huidige setup door een UDR (die laatste heeft alles in één).
Want zonder USG of UDR gaan VLAN's ook niet werken

[ Voor 12% gewijzigd door SniperGuy op 15-11-2023 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Protip: als jij al een pi hebt liggen, gebruik het script uit [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole

Ben je met een half uurtje up en running en heb je pihole als bonus, scheelt je ca 30% aan netwerkverkeer aan ads en andere ellende wat geblokkeerd wordt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 16:17
eknem schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:52:

Ik draai een vrij uitgebreid IOT netwerk in mijn huis. Ik gebruik Home assistant en heb door mijn hele huis diverse WiFi en Zigbee lampen, schakelaars, en sensors. Mijn oude setup kon hier door de grote hoeveelheid niet meer mee omgaan.

Ik wilde graag apparte VLAN's voor mijn IOT netwerk, Mijn Media systeem en normaal gebruik van de tablets telefoons en laptops. En een gast netwerk. Dus ook gescheiden SSID's voor deze verschillende toepassingen.

edit: Ik gebruik geen Windows of Mac software in mijn huis. Het moet allemaal te regelen zijn met Linux
Je kunt de controller ook installeren op een Linux machine.
De laatste versie is 7.5.187: https://dl.ui.com/unifi/7...ab/unifi_sysvinit_all.deb
https://community.ui.com/...85-4a37-843c-31e87140be64

Als die geïnstalleerd is kan je deze bereiken op je eigen pc via http://localhost:8443

Vervolgens kun je je AP's "adopten" in je controller en daar kan je dan SSID's en VLAN's instellen.
De software hoeft niet 24/7 te draaien (tenzij je dingen als guest portals gaat instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik had me al jaren niet meer verdiept in Mijn netwerk / wifi kennis.
Dan is het extra dapper om met Ubiquiti, gemixt met andere merken te beginnen. Maar goed, een goede uitdaging moet je nooit uit de weg gaan.
Voor het WiFi gedeelte had ik ook goeie dingen gehoord over de Ubiquity hardware dus ik ben gegaan voor 2 Unify 6 Pro's. Een managed netwerk switch van TP-Link met POE (TL-SG108PE) om de AP's te kunnen voeden.
Die Pro dingen zijn voor een "gewone" woonomgeving aardig overkill, de Lite's kunnen het doorgaans prima afhandelen. Waarom je dan een switch van een ander merk pakt is niet duidelijk, gezien het management gedeelte is het handiger om die ook van Ubiquiti te nemen.
Toen ik thuis kwam uit mijn werk heb ik al mijn oude apparatuur er uit getrokken.
Les voor een volgende keer: zorg eerst dat je nieuwe netwerk het doet, dus alles op je bureau, aansluiten, instellen en testen. Pas daarna de apparatuur in je woning installeren.
...een controller van Ubiquity nodig hebt a 340,- euro
Een Cloud Key kost je de wereld niet. Met een Cloud Key, versie 1, kun je de boel al instellen en ben je zo op pad. Die dingen staan bij bosjes op V&A.
Jullie zullen misschien wel begrijpen dat het rook uit mijn oren kwam op dit moment. Boos besloot ik dat ik morgen de ap's zou terug sturen en een paar goeie ap's zou kopen. (het was inmiddels 01:30 in de nacht)
Grappig, want je hebt in principe goede AP's. Wat je tegen zit/zat is wat je in je eerste zin al schreef: "Ik had me al jaren niet meer verdiept in Mijn netwerk / wifi kennis."
Nu is mijn vraag aan jullie die meer weten over dit onderwerp. Wat is jullie advies! Ik heb inmiddels ook begrepen dat ik de unify controller ook op een RPI kan installeren. Maar zijn er niet gewoon goeie ap's die zonder een controller werken en die dan wel met VLAN en meerder SSID's kunnen werken.
Je wilt allerlei dingen centraal instellen maar je wilt de centrale niet? Hoe zie je dat voor je? Met Ubiquiti regel je alles via de controller. Die kan in de vorm van hardware zijn, zoals de Cloud Key, Cloud Key 2 of Cloud Key 2+. Ook zou je de router met ingebouwde controller kunnen gebruiken, zoals de Unifi Dream Machine. Het is maar net hoe gek je het wilt maken.
Verder ben ik ook wel nieuwschierig naar jullie kijk op deze zeer onprettige gebruikers ervaring van Ubiquity.
Nieuwsgierig is net wat anders, net als Ubiquiti.

Je hebt je eigenlijk onvoldoende verdiept in de materie, loopt daardoor nu tegen een probleem aan. Ubiquiti is prima spul, heeft de nodige kennis en verdieping nodig om het lekker aan de praat te krijgen. Daarna heb je er weinig werk meer aan. (mijn netwerk draait in ieder geval al 90+ dagen aaneen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eknem
Wou nogmaals bedankt voor al jullie reactie. Vooral @The Eagle en @markisoke Bedankt voor de tips!

Mijn budget voor dit project is helaas wel op. vandaar @sypie de wat goedkopere TPLink Switch en omdat ik deze lekker weg kon hangen in mijn meterkast. In tegenstelling tot de ubiquity UDM die je eerder in je woonkamer neerzet en waardoor ik mijn complete bekabeling in huis moet gaan veranderen.

Ik hou niet van "eco systemen" die mij verplichten om extra dure spullen te kopen en gebonden te zitten aan 1 merk.

Maar ik ga de tips die jullie gaven eens uitproberen. Ik heb nu toch wel de indruk dat ik kan bereiken wat ik wil met de huidige setup. Wellicht dat ik dan nog een extra pi in de meterkast ga hangen PI-Hole was idd al een dingetje op mijn wensenlijst.

Wat is jullie ervaring om dit alles op mijn HASSIO te draaien? Ik lees van @superduper dat de sd's snel kapot gaan door veel schijf acties van de controller software. Helaas draai ik HASSIO nog op een RPI4b zonder ssd. maar ook dit was toch ook al iets op mijn wensenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 16:17
eknem schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:42:
Wou nogmaals bedankt voor al jullie reactie. Vooral @The Eagle en @markisoke Bedankt voor de tips!

Mijn budget voor dit project is helaas wel op. vandaar @sypie de wat goedkopere TPLink Switch en omdat ik deze lekker weg kon hangen in mijn meterkast. In tegenstelling tot de ubiquity UDM die je eerder in je woonkamer neerzet en waardoor ik mijn complete bekabeling in huis moet gaan veranderen.

Ik hou niet van "eco systemen" die mij verplichten om extra dure spullen te kopen en gebonden te zitten aan 1 merk.

Maar ik ga de tips die jullie gaven eens uitproberen. Ik heb nu toch wel de indruk dat ik kan bereiken wat ik wil met de huidige setup. Wellicht dat ik dan nog een extra pi in de meterkast ga hangen PI-Hole was idd al een dingetje op mijn wensenlijst.

Wat is jullie ervaring om dit alles op mijn HASSIO te draaien? Ik lees van @superduper dat de sd's snel kapot gaan door veel schijf acties van de controller software. Helaas draai ik HASSIO nog op een RPI4b zonder ssd. maar ook dit was toch ook al iets op mijn wensenlijst.
Ik zou daarvoor een klein 2e hands pc'tje met SSD in kopen. Zelf ook Home Assistant gedraaid op een Pi, maar wat je zegt, de SD kaart gaat door de vele writes uiteindelijk defect. Er is genoeg hier in V&A te vinden: categorie: Pc's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je een NAS hebben die bijvoorbeeld VM's kan draaien dan zou dat ook nog een optie zijn. Een NAS staat immers ook 24/7 aan (in de meeste gevallen althans). Hier draait HA op mijn Synology als VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarop draai je HomeAssistant? Op die hardware kan je (je setup is niet zwaar) vast ook een Unifi controller draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
eknem schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:52:

Als je veel Wifi iot apparaten hebt (bv Wifi lampen) dan kunnen consumenten wifi accesspoints wel op hun knieen gaan. Over hoeveel wifi clients heb je het over?
IoT verlichting/schakelaars via Zigbee is iig de way to go, dat is ervoor ontworpen :)

Waarom wil je precies aparte SSIDS voor de verschillende toepassingen? Realiseer je wel dat als je VLANS met aparte SSIDS gaat scheiden het ook lastiger gaat worden om deze apparaten te bereiken en je allerlei excepties moet gaan aanbrengen.
Vrij veel gedoe en als je het om security te doen is zijn de mening daarover verdeeld hoeveel dat nu echt gaat oplossen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
eknem schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:42:

Tja, dan zit je bij Ubiquiti wellicht een beetje verkeerd. Je betaald vaak iets meer voor een systeem met een centrale controller; zodat je juist vanuit 1 eco systeem / beheeromgeving all je netwerk apparatuur kunt inregelen, ipv. stuk voor stuk. Dit is een beetje afgekeken van zakelijk / enterprise apparatuur (waarvoor je vaak nog een licentie moet betalen voor het gebruik er van).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Re HASSIO: Zou ik niet op de zelfde Pi draaien als je Pihole en Ubiquiti controller.
Ik had ooit Domoticz, Pihole en de controller op de zelfde Pi draaien, op een SD kaartje. Maar die Domoticz doet relatief veel IO en dat vond het SD kaartje niet zo tof. Gevolg was dat domoticz er voor zorgde dat Pihole en de controller hingen. Maar dan kun je dus niks meer, want je hele netwerk is niet meer te beheren plus je DNS ligt er uit. En reboot van de Pi wil je eigenlijk niet dan, want dan ligt je domotica op zijn reet met alle gevolgen van dien. Kortom: je kunt niet heel veel meer en het hele huis zeurt dat het internet er uit ligt.
Niet handig als je kinderen hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eknem
The Eagle schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:54:
Protip: als jij al een pi hebt liggen, gebruik het script uit [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole

Ben je met een half uurtje up en running en heb je pihole als bonus, scheelt je ca 30% aan netwerkverkeer aan ads en andere ellende wat geblokkeerd wordt :)
Helaas werkt deze handleiding van SmokingCrop niet meer. Dit komt met name doordat unifi een oude versie van MongoDB gebruikt die in linux niet meer wordt ondersteund.

Maar Glenn Rietveld heeft een fantastische script geschreven om unifi te installeren op linux die wel werkte voor mij.
https://community.ui.com/...61-40a7-82ec-22b17f027776
Ik heb dit getest op Ubuntu 22.04 en op Raspian OS Bookworm 64 bit op een RPI4
Het werkte niet op Raspian OS Bookworm 32 bit (probeerde 32 bit omdat de handleiding van SmokingCrop hier van uit ging 8)7 )

Ik ben nog steeds geen Ubiquity Fan boy. maar mijn haat is ondertussen al flink verminderd door de beschibaarheid van een software matige controller :D. Ik moet zeggen dat de Wifi ontvangst in mijn huis nog nooit zo goed is geweeest en de Unifi Pro ziet er wel erg gaaf uit op de muur. Nu eens kijken wat ik allemaal kan met de controller.

Thanks Boys and Girls! Love to be a Tweaker. _/-\o_
Pagina: 1