• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Hi Allen,

In de verduurzaming van onze woning willen we graag de stap zetten richting full electric. Het gaat om een woning uit 2001, met 123m2 gebruikersoppervalkte, decentrale wtw in de woonkamer, overig ventilatie type C, isolatie R > 3, hr glas op de begane grond en eerste verdieping. Historisch gasverbruik: 800-900 m³/jaar (240 sww - 560 - 660 cv)
Afgiftesysteem:
A35R30flow (l/u)altijd openvolume
woonkamer voor (convector)1200205ja1-2
woonkamer achter1700290ja8,5
gang12221ja2,5
badkamer12021ja5
slaapkamer 133758nee6,3
slaapkamer 228649nee4,5
slaapkamer 321938nee3,7
werkkamer28549ja5,4
426973139,4

Vanaf de CV-ketel gaat er een 26mm pex leiding door een koof met op alle verdiepingen 22mm aftakkingen richting de radiatoren. Het plan is om vanaf de warmtepomp 32mm leidingen via de kruipruimte met een T-stuk aan te sluiten op de 26mm pex leiding (alleen aanvoer) in de koof.
SWW:
- plek voor boiler: ja
- X liter nodig: 200 liter --> 300 liter invemtum maxtank aangeschaft
- DWTW aanwezig? --> nee maar komt wel in de toekomst
Warmtepompvoorkeur:
L/W zet op volgorde: stil, zuinig, milieuvriendelijk, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk ,verkrijgbaarheid, goedkoop

Op basis van wat ik hier in de verschillende topics gelezen heb gaat de voorkeur uit naar een panasonic J serie 5kw. Edit: Inmiddels is er een vaillant arotherm 55/6 besteld ivm de geluidseisen en de goede ervaring in het vaillant topic.
Wie gaat het installeren?
Ik samen met een installateur
plaatsing
(rechts van de voordeur waar nu het boompje staat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R-znsrR0ZpgqKjLNfdr0Z0xQoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQyczLKaXjnMAUoTf9YCUqWD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Djvdb op 15-05-2024 21:44 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
Als ik tegeltjes schat en tel op basis van dat muurtje van 1m lijkt je woning best smal, 4,5M?

Als mijn invul actie in de WPAC Excel klopt dan denk ik dat je alleen de Vaillant 55/6 kan plaatsen die op geluidsvermogen 51dB zit. De J 5kW heeft NEN nogwattes 59dB wat geloof ik de te gebruiken normwaarde is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Djvdb
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:12:
Als ik tegeltjes schat en tel op basis van dat muurtje van 1m lijkt je woning best smal, 4,5M?
5,10 breed, vertekent denk ik een beetje door het hekje links naast de voordeur.

• Ronald
Ik zit op 4,8 en mijn invulling van de WPAC geeft met de bron in exact het midden een max van 54dB. Met die paar cm extra ben je er niet op 59 ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Djvdb
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:41:
Ik zit op 4,8 en mijn invulling van de WPAC geeft met de bron in exact het midden een max van 54dB. Met die paar cm extra ben je er niet op 59 ;-)
Dus obv geluidseisen ben ik gebonden aan een vaillant 55/6 of bijvoorbeeld een itho vincent?

• Ronald
Dat komt er in mijn situatie uit ja (Vermits ik alles goed ingevuld heb... is een technische draak)

Ik heb hem ingevuld na:
https://eisma-media-groep...binar/replay/Nq2GTaIAJ3Y/
en
https://www.techniekneder...in.aspx?documentid=124454

[edit] Itho Amber bedoel je neem ik aan? Vincent is inpandig.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 14-11-2023 22:04 ]

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-11 16:28
Djvdb schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:48:
[...]

Dus obv geluidseisen ben ik gebonden aan een vaillant 55/6 of bijvoorbeeld een itho vincent?
Mss een keus meer?:
https://id.nl/energie-en-...koudemiddel-propaan-en-is

• miro010
Let op de nieuwe subsidie regels voor 2024!

• miro010
Algemeen en breed advies voor iedereen die zijn/haar voordeel mee wil doen:
https://www.qrz.com/db/PA2BB

• Djvdb
  • Nu online
Inmiddels zijn er een aantal knopen doorgehakt en is de planning om deze zomer de warmtepomp te plaatsen.

Het gaat een vaillant arotherm plus 55/6 worden icm een vwz ai plus. de vaillant wordt vanuit de kruipruimte aangesloten op het bestaande cv circuit. Het idee is om dan het boilervat op zolder te plaatsen waar nu de cv-ketel staat. De aanvoer van het boilervat van zal via het cv-circuit gaan en voor de retour van het boilervat willen we de oude gasleiding gebruiken. De gasleiding wordt dan middels driewegklep aangesloten op de retour van het cv circuit.

Ik ben nog op zoek naar een goed boilervat van 200 liter. Tips zijn welkom :)

• Djvdb
  • Nu online
De warmtepomp is besteld samen met een 300 liter boilervat (Iventum Maxtank). De installatie zal verlopen volgens het onderstaande schema. Ik zit nog met een paar vragen waar jullie mij mogelijk bij kunnen helpen.

Momenteel hangt de cv-ketel op zolder. De warmtepomp komt op de begane grond te staan, dus het systeem draait in zijn geheel om. Nu hebben we beneden weinig ruimte voor het plaatsen van de seriebuffer en het expansievat. Het zou in de kruipruimte kunnen, maar ik heb begrepen dat dit niet ideaal is. Daarom zijn we van plan om de buffer op zolder te plaatsen, waar voldoende ruimte is, en de oude gasleiding van de ketel als retour te gebruiken en via een driewegklep met de boiler te laten schakelen. Nadelen hiervan zijn dat de retour van de radiatoren op de begane grond en eerste verdieping eerst naar de twee verdiepingen moeten voordat ze weer terug naar de begane grond richting de warmtepomp gaan. Een ander nadeel is dat de bypass voor de buffer in de aanvoerleiding tussen de radiatoren komt te zitten, wel op de 26mm PEX-leiding maar pas na de radiatoren van de eerste en tweede verdieping. Ik ben bang dat dit mogelijk problemen zal opleveren met het instellen.

Een andere uitdaging is het expansievat. Hiervoor is zeer weinig ruimte op de begane grond en eerste verdieping. In de kruipruimte is wel plek. Is het erg als deze ook op zolder wordt gehangen, of is dat echt een no-go?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXZKdwGT9aeiOKAWUIA4GFjhiEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kktUGivKsMiz9KoDssiMRSKJ.png?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waarschijnlijk gaat een expansievat op zolder net als bij mij wel werken.
Probeer ook een vulkraan + manometer voor te bereiden, voor als je ooit moet bijvullen, of zorg dat de VWZ AI in het zicht hangt :)

Je hebt geen hulpverwarming, als je dat wel kwijt kan is geen buffer nodig (minimale systeeminhoud is dan 15 liter).
Zonder hulpverwarming kom je 600 milliliter tekort om aan de minimale 40 liter te komen, mits je alles open laat staan (= knoppen eraf, kapje erover, inregelen met voetventiel). Je woonkamerradiator upgraden naar een maatje groter T33 is dan dus al voldoende en levert je ook COP winst op. (als je de inhoud van je 32mm pex meerekent ben je er ook maar wat meer marge is wel fijn denk ik).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Djvdb
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:04:
Probeer ook een vulkraan + manometer voor te bereiden, voor als je ooit moet bijvullen, of zorg dat de VWZ AI in het zicht hangt :)
Yes die komen er zeker ook in. Bedankt!

• Djvdb
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:04:

Je hebt geen hulpverwarming, als je dat wel kwijt kan is geen buffer nodig (minimale systeeminhoud is dan 15 liter).
Zonder hulpverwarming kom je 600 milliliter tekort om aan de minimale 40 liter te komen, mits je alles open laat staan (= knoppen eraf, kapje erover, inregelen met voetventiel). Je woonkamerradiator upgraden naar een maatje groter T33 is dan dus al voldoende en levert je ook COP winst op. (als je de inhoud van je 32mm pex meerekent ben je er ook maar wat meer marge is wel fijn denk ik).
Nee klopt geen hulpverwarming is eigenlijk een bewuste keuze. Kan het niet makkelijk kwijt aan het begin van de aanvoer en ik heb de aanname gemaakt dat meer systeem volume minder invloed heeft op cop dan hulpverwarming. Maar misschien klopt dat laatste niet?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:16
Djvdb schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:00:
Hi Allen,

In de verduurzaming van onze woning willen we graag de stap zetten richting full electric. Het gaat om een woning uit 2001, met 123m2 gebruikersoppervalkte, decentrale wtw in de woonkamer, overig ventilatie type C, isolatie R > 3, hr glas op de begane grond en eerste verdieping. Historisch gasverbruik: 800-900 m³/jaar (240 sww - 560 - 660 cv)
Afgiftesysteem:
A35R30flow (l/u)altijd openvolume
woonkamer voor (convector)1200205ja1-2
woonkamer achter1700290ja8,5
gang12221ja2,5
badkamer12021ja5
slaapkamer 133758nee6,3
slaapkamer 228649nee4,5
slaapkamer 321938nee3,7
werkkamer28549ja5,4
426973139,4

Vanaf de CV-ketel gaat er een 26mm pex leiding door een koof met op alle verdiepingen 22mm aftakkingen richting de radiatoren. Het plan is om vanaf de warmtepomp 32mm leidingen via de kruipruimte met een T-stuk aan te sluiten op de 26mm pex leiding (alleen aanvoer) in de koof.
SWW:
- plek voor boiler: ja
- X liter nodig: 200 liter --> 300 liter invemtum maxtank aangeschaft
- DWTW aanwezig? --> nee maar komt wel in de toekomst
Warmtepompvoorkeur:
L/W zet op volgorde: stil, zuinig, milieuvriendelijk, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk ,verkrijgbaarheid, goedkoop

Op basis van wat ik hier in de verschillende topics gelezen heb gaat de voorkeur uit naar een panasonic J serie 5kw. Edit: Inmiddels is er een vaillant arotherm 55/6 besteld ivm de geluidseisen en de goede ervaring in het vaillant topic.
Wie gaat het installeren?
Ik samen met een installateur
plaatsing
[Afbeelding]
Ik zie rechts van het muurtje maar een meter ruimte. De WP komt dan deels voor het raam te staan.
Hoe wil je dat oplossen? De plek is sowieso wel ongunstig zo op je terras.

Kan die niet helemaal achter in de tuin?

Verder heb je alleen radiatoren. En een convector zelfs.
Gezien dit type huis sowieso heel moeilijk is voor de buren met een WP, en je eigen plek in de tuin.
Zeg het niet snel maar zou het geld steken in een nieuwe vloeropbouw met meer isolatie, de convector en radiatoren eruit op de BGG en vloerverwarming laten leggen.
Op zolder een warmtepomp boiler.
Maar gewoon een (nieuwe) cv nemen die ver terug moduleert (of de huidige behouden.

Je gasverbruik was al laag en wordt dan nog lager en je comfort hoger.

Dit ga je nooit terugverdienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 15-05-2024 22:30 ]

• Djvdb
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Ik zie rechts van het muurtje maar een meter ruimte. De WP komt dan deels voor het raam te staan.
Hoe wil je dat oplossen? De plek is sowieso wel ongunstig zo op je terras.

Kan die niet helemaal achter in de tuin?
Muurtje is idd 1 meter. Het idee is om de wp 5cm aan beide kanten uit te laten steken dan is het nog voor het kozijn. Terras zitten we eigenlijk nooit en is ook al voor een groot deel beplant en in de planning om dit nog meer te doen. We zitten altijd in de achtertuin.

• Technician-
Djvdb schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Muurtje is idd 1 meter. Het idee is om de wp 5cm aan beide kanten uit te laten steken dan is het nog voor het kozijn. Terras zitten we eigenlijk nooit en is ook al voor een groot deel beplant en in de planning om dit nog meer te doen. We zitten altijd in de achtertuin.
Ooh is het de voortuin?
Kan die niet beter ergens in de achtertuin?

Vind het er echt niet uitzien, zoals bovenstaand aangegeven.

En ik denk dat je er buren gezeur mee krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 15-05-2024 22:36 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Djvdb schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Nee klopt geen hulpverwarming is eigenlijk een bewuste keuze. Kan het niet makkelijk kwijt aan het begin van de aanvoer en ik heb de aanname gemaakt dat meer systeem volume minder invloed heeft op cop dan hulpverwarming. Maar misschien klopt dat laatste niet?
Klopt, als de hulpverwarming moet helpen defrosten daalt de COP.

Kan je wat radiatoren opdikken? Dat lijkt me het meest eenvoudig om de buffer overbodig te maken.
Met een enkele T33 van 2m x 75cm ben je al op 27 liter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5ao_wcNW90pa1ATd5hF3gY5RFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/plEgJu1SjGUf5hDd5p9kO29L.png?f=user_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Djvdb
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Ooh is het de voortuin?
Kan die niet beter ergens in de achtertuin?

Vind het er echt niet uitzien, zoals bovenstaand aangegeven.
Ja dit is de voortuin. Achtertuin wil ik liever vermijden. Daar zitten de slaapkamers. Voortuin hebben zowel de buren links als rechts direct aangrenzend de badkamers.

We kunnen overigens met radiatoren goed af met een aanvoer temperatuur van 35 graden en verwachten op een totaal van rond de 5500 euro uit te komen. Obv cv-ketel die aan vervanging toe is en de besparing op vastrecht verwacht ik het eigenlijk best snel terug te verdienen.

• Djvdb
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Klopt, als de hulpverwarming moet helpen defrosten daalt de COP.

Kan je wat radiatoren opdikken? Dat lijkt me het meest eenvoudig om de buffer overbodig te maken.
Met een enkele T33 van 2m x 75cm ben je al op 27 liter.
[Afbeelding]
Ja dat kan zeker. boven ben ik sowieso van plan om grotere radiatoren op te hangen.

• Technician-
Djvdb schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Ja dit is de voortuin. Achtertuin wil ik liever vermijden. Daar zitten de slaapkamers. Voortuin hebben zowel de buren links als rechts direct aangrenzend de badkamers.

We kunnen overigens met radiatoren goed af met een aanvoer temperatuur van 35 graden en verwachten op een totaal van rond de 5500 euro uit te komen. Obv cv-ketel die aan vervanging toe is en de besparing op vastrecht verwacht ik het eigenlijk best snel terug te verdienen.
Als ik kijk naar een CV verbruik van gem 600m3 per jaar ga je maar €200 besparen per jaar.

Al is FE voor andere redenen natuurlijk nobel.

Engie zit momenteel met nieuwe contracten op €1,23 / m3

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 15-05-2024 23:02 ]

• Djvdb
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Als ik kijk naar een CV verbruik van gem 600m3 per jaar ga je maar €200 besparen per jaar.

Al is FE voor andere redenen natuurlijk nobel.
Daar komt dan het vastrecht ook nog bij en de kosten die ik anders kwijt ben aan een nieuwe ketel. Overweging is idd niet alleen maar om geld te besparen, duurzaamheid speelt voor ons ook een belangrijke rol.

• Technician-
Djvdb schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Daar komt dan het vastrecht ook nog bij en de kosten die ik anders kwijt ben aan een nieuwe ketel. Overweging is idd niet alleen maar om geld te besparen, duurzaamheid speelt voor ons ook een belangrijke rol.
Vastrecht heb ik meegeteld.

Maar goed nobel doel inderdaad d:)b

• Djvdb
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:03:
[...]

Vastrecht heb ik meegeteld.

Maar goed nobel doel inderdaad d:)b
Liggen ook nog panelen op het dak. Maar misschien dat mijn rekenkunsten me in de steek laten. Hierbij mijn berekening:

600x2 = 1200kwh verbruik voor cv

gemiddelde prijs elektra: afgelopen jaar 23,87 cent. 1200 x 23,87 = 286,44
gemmidelde prijs gas afgelopen jaar 1,11 euro. 600 x 1,11 = 666

666 - 286 = 380

Daar gaan dan de aansluit kosten voor gas ook nog vanaf van 247 per jaar. Dus alleen met die twee samen kom ik al op 627 besparing per jaar. Dan heb ik saldering en vastrecht nog niet meegerekend. Of zie ik hier iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 15-05-2024 23:18 ]

• Technician-
Djvdb schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:14:
[...]

Liggen ook nog panelen op het dak. Maar misschien dat mijn rekenkunsten me in de steek laten. Hierbij mijn berekening:

600x2 = 1200kwh verbruik voor cv

gemiddelde prijs elektra: afgelopen jaar 23,87 cent. 1200 x 23,87 = 286,44
gemmidelde prijs gas afgelopen jaar 1,11 euro. 600 x 1,11 = 666

666 - 286 = 380

Daar gaan dan de aansluit kosten voor gas ook nog vanaf van 247 per jaar. Dus alleen met die twee samen kom ik al op 627 besparing per jaar. Dan heb ik saldering en vastrecht nog niet meegerekend. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Jawel ongeveer.
Rekende met hogere E prijzen en lagere COP gezien de radiatoren.
Maar goed is nog 8,7 jr maar je kunt niet voorspellen wat de E prijzen tov gas gaan doen.
Soms lijkt mij dat gas goedkoper gaat worden en E duurder gem.
Dit door de nodige hoge investeringen in het E-net.

• Djvdb
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:22:
[...]

Soms lijkt mij dat gas goedkoper gaat worden en E duurder gem.
Dit door de nodige hoge investeringen in het E-net.
Ja, dat zou idd goed mogelijk kunnen zijn. Als we toch eens een glazenbol hadden ;)

• Djvdb
  • Nu online
Djvdb schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:00:
plaatsing
[Afbeelding]
Ik heb begrepen dat er bij een R290-warmtepomp een veiligheidszone gehanteerd dient te worden. Zoals ik het interpreteer, kan de pomp dan niet rechts van de voordeur komen te staan, omdat dit binnen 1 meter van de voordeur is. Heeft iemand een idee of deze interpretatie klopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5novne8CgPKKPcuSV9jLlH_GxgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxcKDaojg3CpZbGEb6RN20tW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 26-05-2024 09:06 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:46

ErikVers

e-Duurzaam

Djvdb schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Ik heb begrepen dat er bij een R290-warmtepomp een veiligheidszone gehanteerd dient te worden. Zoals ik het interpreteer, kan de pomp dan niet rechts van de voordeur komen te staan, omdat dit binnen 1 meter van de voordeur is. Heeft iemand een idee of deze interpretatie klopt?

[Afbeelding]
Dat is afhankelijk van hoe ver je hem dan weer uit de gevel (en voordeur) zet. Je moet hem ook daar dan 1M vanaf houden volgens de risico zone

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Djvdb
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:34:
[...]

Dat is afhankelijk van hoe ver je hem dan weer uit de gevel (en voordeur) zet. Je moet hem ook daar dan 1M vanaf houden volgens de risico zone
Ja klopt idd. Ik heb dit ook in l/w warmtepomp topic gevraagd. Helaas is de conclusie dat het bij ons dan niet gaat lukken. Als de warmtepomp 1 meter van de muur af staat dan komt hij we heel erg in het zicht (bijna halverwege de voortuin). We zijn ons nu aan het oriënteren op r32 warmtepompen die aan de geluidseisen voldoen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Djvdb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:41:
[...]

Ja klopt idd. Ik heb dit ook in l/w warmtepomp topic gevraagd. Helaas is de conclusie dat het bij ons dan niet gaat lukken. Als de warmtepomp 1 meter van de muur af staat dan komt hij we heel erg in het zicht (bijna halverwege de voortuin). We zijn ons nu aan het oriënteren op r32 warmtepompen die aan de geluidseisen voldoen.
Helder, ben benieuwd naar de uitkomst van je zoektocht. Tag mij gerust als je wat gevonden hebt.

Mijn ervaring is dat een warmtepomp binnen de geluids normen in een voortuin uitdagend is. Stel je hebt een 58db geluidsvermogen bij de bron wat al stil is (oudere monoblocks hebben wel 65db of meer) dan heb je al zo >4meter nodig tot een eerste erfgrens grofweg. Uitgaande van plaatsing gelijk aan een gevel.

Een elga ace zie ik 54db max vermogen die zou op een meter of drie wellicht kunnen alleen zie ik zo geen geluidsreductie waarde dus daar zou je even aan moeten rekenen.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 29-05-2024 08:18 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Djvdb
  • Nu online
@ErikVers Hieronder de bereking die @MacD007 voor me heeft gemaakt, nogmaals dank daarvoor! Op basis hiervan zijn we nu het meest concreet bezig met een quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IixSvPI_-9qHiXVJTWMiw_1Kqsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nUT9AumOS5Q98q012KsPPHRf.png?f=user_large

Ik zie ons dan icm een backup element/e-cv en een wpb op termijn wel full electric gaan. De optie van quatt zelf kan ook nog al vind ik die wel erg prijzig. Probleem met de elga is dat de 4kw minder vermogen heeft tov een quat en de 6kw voldoet snachts niet aan de geluidseis.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Djvdb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:32:
@ErikVers Hieronder de bereking die @MacD007 voor me heeft gemaakt, nogmaals dank daarvoor! Op basis hiervan zijn we nu het meest concreet bezig met een quatt.

[Afbeelding]

Ik zie ons dan icm een backup element/e-cv en een wpb op termijn wel full electric gaan. De optie van quatt zelf kan ook nog al vind ik die wel erg prijzig. Probleem met de elga is dat de 4kw minder vermogen heeft tov een quat en de 6kw voldoet snachts niet aan de geluidseis.
Ahh ja ik zie het. Die voldoet dus precies als hem op 2.5m plaats als ik snel je prtscr lees.

Normen zijn goed alleen opvallend weinig die je in de praktijk ziet staan die hier aan gaan voldoen. Daar heb ik geen calculatie meer voor nodig om in te schatten.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ErikVers schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Ahh ja ik zie het. Die voldoet dus precies als hem op 2.5m plaats als ik snel je prtscr lees.

Normen zijn goed alleen opvallend weinig die je in de praktijk ziet staan die hier aan gaan voldoen. Daar heb ik geen calculatie meer voor nodig om in te schatten.
De 5L van Panasonic met 3kw backupelement voldoet aan zelfde geluid specs als de quatt hybride; 57/52 en kan je all electric. Je zal hem dan ivm je deur en r290 wel minimaal 1 meter uit de gevel moeten zetten. Dat is geen optie?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 29-05-2024 12:39 ]

• Djvdb
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:38:
[...]

De 5L van Panasonic met 3kw backupelement voldoet aan zelfde geluid specs als de quatt hybride; 57/52 en kan je all electric. Je zal hem dan ivm je deur en r290 wel minimaal 1 meter uit de gevel moeten zetten. Dat is geen optie?
Ja dat is eigenlijk ook hetzelfde met de vaillant arotherm. Midden in de voortuin komt hier thuis niet door de keuringscommissie ;).

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Djvdb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:41:
[...]

Ja dat is eigenlijk ook hetzelfde met de vaillant arotherm. Midden in de voortuin komt hier thuis niet door de keuringscommissie ;).
Snap het.

Je kan nog poging wagen met de L die is stuk compacter buiten dan de vaillant vooral in de diepte. En heeft een redhot prijs gewonnen, kan niet mis gaan toch? 😂😜

• Djvdb
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:20:
[...]

Snap het.

Je kan nog poging wagen met de L die is stuk compacter buiten dan de vaillant vooral in de diepte. En heeft een redhot prijs gewonnen, kan niet mis gaan toch? 😂😜
reeds geprobeerd.. Helaas :P.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Djvdb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:32:

[Afbeelding]

even een opmerking m.b.t. deze berekening, deze was bedoeld om de limiet van de geluidsvermogenswaarden van een warmtepomp (merk onafhankelijk) weer te geven in de desbetreffende situatie.
Een Quatt valt bv in deze genoemde maximale waardes met zijn 55 db / 52 dB.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• daklek
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-11 07:06
Ik zit zelf ook met een vergelijkbare situatie en de laatste weken ben ik ook een beetje aan het rondkijken. De meeste modellen voldoen eigenlijk niet aan de geluidseisen. De Elga doet bij de bron ook rond de 60db (check het topic maar hier op tweakers), en valt ook af.

Je kan ook nog kijken naar de arotherm split of naar de ATAG M HYBRID-ALL 5 of deze aan je wensen voldoen.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
daklek schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:46:
Ik zit zelf ook met een vergelijkbare situatie en de laatste weken ben ik ook een beetje aan het rondkijken. De meeste modellen voldoen eigenlijk niet aan de geluidseisen. De Elga doet bij de bron ook rond de 60db (check het topic maar hier op tweakers), en valt ook af.

Je kan ook nog kijken naar de arotherm split of naar de ATAG M HYBRID-ALL 5 of deze aan je wensen voldoen.
Stuur maar een pm als je wilt dat we daar zamen naar kijken wat in jou situatie mogelijk is, welk merk je uiteindelijk wilt is helemaal jou keuze, ik verkoop nog plaats deze dingen zelf, ik geef uitsluitend advies mbt het geluidsaspect.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Probleem met Pana 5L is dat die van zichzelf zo goed als 1m hoog is. Met bigfoots eronder mag dat weer niet vergunningsvrij in de voortuin.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SalexSun schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Probleem met Pana 5L is dat die van zichzelf zo goed als 1m hoog is. Met bigfoots eronder mag dat weer niet vergunningsvrij in de voortuin.
Je kan desnoods die grindbak ook iets onder maaiveld laten als je echt onder de 100cm moet blijven. De buiten unit is namelijk in dit vermogen één van de kleinste r290 toestellen (smal en ondiep) en soms binnen de geluidsnormen te krijgen. Voortuin is wel een dingetje ook wat betreft aanzicht. Geen mogelijkheden achter?

Top van deze is dat hij een geluidsvermogen van 57(max)/52(max icm quiet mode) heeft. Dat zijn er maar een paar met 52db in die klasse.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 30-05-2024 21:52 ]

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:19
ErikVers schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Je kan desnoods die grindbak ook iets onder maaiveld laten als je echt onder de 100cm moet blijven. De buiten unit is namelijk in dit vermogen één van de kleinste r290 toestellen (smal en ondiep) en soms binnen de geluidsnormen te krijgen. Voortuin is wel een dingetje ook wat betreft aanzicht. Geen mogelijkheden achter?

Top van deze is dat hij een geluidsvermogen van 57(max)/52(max icm quiet mode) heeft. Dat zijn er maar een paar met 52db in die klasse.
Dat kan niet lager dan het maaiveld, dan sneeuwt ie in.

Overigens jullie weten toch dat de 45 dB en 40 dB grenzen gelden bij 10 graden buitentemperatuur, een temperatuur waarbij de WP niet hard hoeft te werken?
Volgens mij heeft het nauwelijks zin om in de specs te kijken.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Pagina: 1