Wij willen een airco op onze zolder laten plaatsen en de buitenunit komt dan op de dakkapel. Nu is het dak van de dakkapel ongeveer zo hoog als de nok van het huis en zal de buitenunit wel boven het huis uitsteken. Niet erg mooi maar een alternatieve plaats voor de buitenunit is er niet echt. Nu worden overal alleen staande modellen buitenunits aangeboden maar bestaan er ook liggende varianten? Via Google kom ik niet echt verder. Of een merk met een zeer compacte variant buitenunit? Het hoeft geen mega krachtige airco te zijn want het is een relatief kleine zolder. Alle tips zijn welkom!
Is een 'minirooftop' misschien een goed alternatief?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Een Blackbird warmtepomp van Weheat is dan een mogelijke oplossing.
Kijk op het Tweakersforum:
WeHeat blackbird warmtepomp
Kijk op het Tweakersforum:
WeHeat blackbird warmtepomp
[ Voor 6% gewijzigd door Peeters1 op 15-11-2023 21:02 ]
Thanks voor de reacties! Mini rooftop ben ik ook een aantal keer tegen gekomen en zou ook een optie kunnen zijn. Nu vraag ik mij wel af of het qua formaat echt veel uitmaakt ten opzichte van een standaard buitenunit.
Blackbird ga in mij even in verdiepen!
Blackbird ga in mij even in verdiepen!
Blackbird is geen airco in de traditionele zin. Nog sterker: ik zie niet op de website of het topic op dit forum of hij überhaupt kan koelen.
Het is een hybride (er staat ook niet of hij geheel full electric kan) L/W warmtepomp, die water door de leidingen stuurt. Als hij kan koelen dan gaat dat niet meer traditionele binnen units… maar zou met fancoils moeten. Volledig lucht dichte CV leidingen en condens afvoer.
Weinig Nederlandse installateurs gaan hier bekend mee zijn.
Op zijn best geen makkelijke oplossing.
Het is een hybride (er staat ook niet of hij geheel full electric kan) L/W warmtepomp, die water door de leidingen stuurt. Als hij kan koelen dan gaat dat niet meer traditionele binnen units… maar zou met fancoils moeten. Volledig lucht dichte CV leidingen en condens afvoer.
Weinig Nederlandse installateurs gaan hier bekend mee zijn.
Op zijn best geen makkelijke oplossing.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
En de mini rooftop kan niet verwarmen.
Vraag: wat wil je er eigenlijk mee kunnen, koelen, verwarmen of beide?
Vraag: wat wil je er eigenlijk mee kunnen, koelen, verwarmen of beide?
Koelen en verwarmen heeft wel de voorkeur. Denk dat er anders niets anders opzit dan naar een merk te zoeken met een zo kleine mogelijke buitenunit.
De Blackbird kan nu nog niet koelen; afgelopen zomer heb ik ze gebeld en zeiden ze dat de koelfunctie nog getest werd. Tegen de tijd dat het kan, zou er in de webportal een piefje komen om het aan of uit te zetten.
Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...
Pagina: 1