Een vergelijkbare vraag is in diverse draadjes hier al voorbijgekomen, maar helaas met soms tegenstrijdige antwoorden of een net andere use case. Omdat ik pas met elektra ga klooien als ik zeker weet dat het gaat werken toch nog maar een keer een apart draadje.
Ik heb een Orcon HRC-MaxComfort balansventilatiesysteem. Die werkt met een driestandenschakelaar in de keuken (laag, midden, hoog) en met een RF afstandsbediening. De driestandenschakelaar schakelt via een perilex stekker.
Omdat ik deze wat slimmer wil gebruiken wil ik deze via home assistant gaan aansturen. Use cases zijn o.a. volop gaan ventileren als de luchtvochtigheid in de badkamer te hoog wordt, extra ventileren als er veel bezoek is (obv nog niet aanwezige CO2 meter). Eventueel uitzetten als de buurman z'n open haard aan heeft.
Mijn voorkeursoplossing is de FanX RF USB Dongle, maar helaas is die niet meer leverbaar. Die oplossing zou volledig zonder aanpassingen aan het bestaande systeem of elektra werken, maar helaas.
Het alternatief dat ik voor ogen heb is een slimme schakelaar achter de perilex aansluiting te bouwen, vergelijkbaar met de oplossing in een project van RobbShop. Omdat die oplossing bedoeld is als energiebesparing en dus de ventilatie helemaal uitschakelt is dat niet wat ik zoek.
Waar ik naar op zoek ben is
De schakelaar die ik op het oog heb is deze dubbele Zigbee schakelaar van RobbShop (of deze van Aqara?).
Het idee is de fasedraad en de nuldraad vanuit deze schakelaar direct naar de L3 en de nul van de perilex door te lussen. Op die manier is L3 altijd van stroom voorzien en dus is stand 1 beschikbaar.
Vervolgens dacht ik de twee schakeldraden van de driestandenschakelaar naar de S1 en S2 van de slimme schakelaar en de L1 en L2 naar resp. de L1 en L2 van de perilex.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XJd49z3CBdJjmslY3kMhHU1C.png?f=user_large)
/f/image/ca3TGRLy6B4FDqlLECDkvBuE.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen voordat ik de schroevendraaier pak de mezelf rokende krulletjes bezorg
Ik heb een Orcon HRC-MaxComfort balansventilatiesysteem. Die werkt met een driestandenschakelaar in de keuken (laag, midden, hoog) en met een RF afstandsbediening. De driestandenschakelaar schakelt via een perilex stekker.
Omdat ik deze wat slimmer wil gebruiken wil ik deze via home assistant gaan aansturen. Use cases zijn o.a. volop gaan ventileren als de luchtvochtigheid in de badkamer te hoog wordt, extra ventileren als er veel bezoek is (obv nog niet aanwezige CO2 meter). Eventueel uitzetten als de buurman z'n open haard aan heeft.
Mijn voorkeursoplossing is de FanX RF USB Dongle, maar helaas is die niet meer leverbaar. Die oplossing zou volledig zonder aanpassingen aan het bestaande systeem of elektra werken, maar helaas.
Het alternatief dat ik voor ogen heb is een slimme schakelaar achter de perilex aansluiting te bouwen, vergelijkbaar met de oplossing in een project van RobbShop. Omdat die oplossing bedoeld is als energiebesparing en dus de ventilatie helemaal uitschakelt is dat niet wat ik zoek.
Waar ik naar op zoek ben is
- Bij voorkeur alle drie de standen kunnen schakelen
- Uitzetten is geen eis (maar mag wel, eventueel kan ik dan in vakanties wat energie besparen)
- Kunnen bepalen in welke stand de afzuiging staat
- De bestaande handmatige bediening moet blijven werken (WAF). Dus zowel de driestandenschakelaar als de RF afstandsbediening
De schakelaar die ik op het oog heb is deze dubbele Zigbee schakelaar van RobbShop (of deze van Aqara?).
Het idee is de fasedraad en de nuldraad vanuit deze schakelaar direct naar de L3 en de nul van de perilex door te lussen. Op die manier is L3 altijd van stroom voorzien en dus is stand 1 beschikbaar.
Vervolgens dacht ik de twee schakeldraden van de driestandenschakelaar naar de S1 en S2 van de slimme schakelaar en de L1 en L2 naar resp. de L1 en L2 van de perilex.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XJd49z3CBdJjmslY3kMhHU1C.png?f=user_large)
/f/image/ca3TGRLy6B4FDqlLECDkvBuE.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen voordat ik de schroevendraaier pak de mezelf rokende krulletjes bezorg
- Gaat mijn idee van het doorlussen van de fase- en nuldraad het gewenste effect geven? M.a.w. is dit elektrotechnisch handig en zorg ik op die manier voor een constante werking van de 1e stand
- Werkt de energiemeting van de slimme schakelaar dan nog? Daaraan zou ik willen aflezen of de ventilatie in stand 1, 2 of 3 staat (dat is door het gebruik van de RF afstandsbediening soms afwijkend van wat de driestandenschakelaar aangeeft)
- Op mijn vraag of deze schakelaar geschik was voor mijn doel gaf RobbShop aan dat ik een potentiaalvrije schakelaar moet hebben. Nu houdt mijn elektro-kennis hier op, dus even de toetsvraag. Volgens de Orcon installatiehandleiding wordt de perilex op alle standen op 230V geschakeld. Met mijn beperkte kennis is dan toch geen potentiaalvrije schakelaar nodig? Of heb ik dat helemaal mis?
- Als deze schakelaar niet geschik is ivm het punt hierboven, welke raden jullie dan aan?