ODIDO met eigen router?

Pagina: 1
Acties:
  • 21.822 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-02 17:14
Ik ben zojuist overgestapt op Odido en wil gewoon mijn eigen router gebruiken. Nu vertellen ze me ineens dat dit helemaal niet kan! Het kan toch niet zo zijn dat je je eigen (betere) spullen kan weggooien en je hele domotica opnieuw kan gaan inregelen omdat zij hun router niet in bridge modus (of nog beter, zorgen dat de mijne rechtstreeks aan de glasvezelmodem kan, wat eerst werd toegezegd) kunnen zetten?

Wie heeft hier ervaring mee?

Beste antwoord (via rens-br op 14-11-2023 21:26)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:33
Kan wel, heb ik ook. De monteur wilde er alleen niet bij helpen, wat ik snap. Die moet natuurlijk 8 aansluitingen per dag doen, dus als de wifi werkt met het bijgeleverde modem/router dan is het voor hem klaar.

Hier staat gewoon keurig in hoe:

[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie onder het kopje 'eigen hardware gebruiken'. Niet alle routers kunnen dit en soms heet het anders.

[ Voor 7% gewijzigd door TheIbex op 14-11-2023 10:29 ]

Interpolis, glashelder!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zou gewoon moeten kunnen, zover ik weet. Je zou je eigen router gewoon op de ONT moeten kunnen aansluiten. Die ONT kun je niet zomaar door je eigen apparatuur vervangen, misschien doelen ze daarop.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Tuurlijk moet dat kunnen. En dat werd eerst ook gezegd, 'geef het serienummer van uw router door en we maken het in orde'. En twee weken later wordt gezegd dat dit helemaal niet kan en dat 'mijn collega u dat niet had mogen beloven'.

Je zal een gamer zijn (wat ik niet ben, maar goed) en je hebt geïnvesteerd in snelle spullen... kan je weggooien bij Odidio.

Kan niet zo zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TheIbex
Kan wel, heb ik ook. De monteur wilde er alleen niet bij helpen, wat ik snap. Die moet natuurlijk 8 aansluitingen per dag doen, dus als de wifi werkt met het bijgeleverde modem/router dan is het voor hem klaar.

[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie onder het kopje 'eigen hardware gebruiken'. Niet alle routers kunnen dit en soms heet het anders.

[ Voor 7% gewijzigd door TheIbex op 14-11-2023 10:29 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjuni
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 13:25
Ik zit zelf ook bij Odido en gebruik eigen apparatuur.

De UTP uit de glasconverter druk ik in mijn OPNsense box. Daarna VLAN300 ingesteld op de WAN verbinding. Meer configuratie werk had ik er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:19

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
TheIbex schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:27:

Ligt heel erg aan de monteur, degene die ik hier had kon de boel binnen een paar minuten omzetten. Hij zorgde er ook gelijk voor dat alle APs weer normaal gekoppeld waren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Het is niet de monteur die het zegt, het is de helpdesk van Odido. De monteur gaf netjes aan dat hij de Odido router werkend kon afleveren en dat ik voor mijn eigen spullen moest bellen met Odido.

Tjonge, kan ik ze weer gaan bellen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheIbex
hvorselman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:36:
Het is niet de monteur die het zegt, het is de helpdesk van Odido. De monteur gaf netjes aan dat hij de Odido router werkend kon afleveren en dat ik voor mijn eigen spullen moest bellen met Odido.

Je hoeft ze niet te bellen. Je hebt ze niet nodig om dit te doen. (Ben je ex-ziggo klant? en denk je misschien aan bridge modus?)

Je moet die zyxel ertussen uit halen, je eigen router direct aansluiten en dan inloggen op je bestaande router om te wan instellingen aan te passen.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je hoeft niet te bellen en het is nergens voor nodig om een serienummer door te geven.

Gewoon je eigen router aansluiten op de ONT en zelf configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
hvorselman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:36:

Dat is nergens voor nodig en zal geen verschil maken. Uitleg wat je moet doen is hierboven al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:30

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@hvorselman wil je ook geholpen worden bij je probleem? Zoals meerdere mensen aangegeven kan je prima je eigen apparatuur gebruiken op een Odido verbinding. Je topic lijkt nu alleen een rant te zijn richting Odido.

Geef om te beginnen even aan welke hardware je wilt gebruiken, dan kunnen we met je meekijken. Bekijk daarna de informatie in [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie, daar staat in wat er mogelijk is en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
rens-br schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:00:
@hvorselman wil je ook geholpen worden bij je probleem? Zoals meerdere mensen aangegeven kan je prima je eigen apparatuur gebruiken op een Odido verbinding. Je topic lijkt nu alleen een rant te zijn richting Odido.

Geef om te beginnen even aan welke hardware je wilt gebruiken, dan kunnen we met je meekijken. Bekijk daarna de informatie in [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie, daar staat in wat er mogelijk is en hoe.
De enige die kan helpen is Odido, zij moeten mijn router toevoegen. De stekker er zelf in doen hebben de monteur en ik al geprobeerd twee weken geleden, maar dat werkt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Welke router wil je aansluiten?

Als je de Zyxel afkoppelt, je eigen router aan de ONT/mediaconverter (waar de glasvezel ingaat en een RJ45 aansluiting opzit) hangt en VLAN 300 op de WAN poort van je router instelt krijg je gewoon direct een IP van Odido en werkt het. Maar hoe dat moet op je router kunnen we niet gokken zonder dat je ons vertelt welke router je aan wilt koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
TheIbex schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:38:
[...]

Je hoeft ze niet te bellen. Je hebt ze niet nodig om dit te doen. (Ben je ex-ziggo klant? en denk je misschien aan bridge modus?)

Je moet die zyxel ertussen uit halen, je eigen router direct aansluiten en dan inloggen op je bestaande router om te wan instellingen aan te passen.
Zou mooi zijn, dus dat ga ik vanavond eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Plofkotje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:57:
[...]

Welke router wil je aansluiten?

Als je de Zyxel afkoppelt, je eigen router aan de ONT/mediaconverter (waar de glasvezel ingaat en een RJ45 aansluiting opzit) hangt en VLAN 300 op de WAN poort van je router instelt krijg je gewoon direct een IP van Odido en werkt het. Maar hoe dat moet op je router kunnen we niet gokken zonder dat je ons vertelt welke router je aan wilt koppelen.
Het is een Asus AiMesh AC1750. Vanavond eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

hvorselman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:57:
[...]
De enige die kan helpen is Odido, zij moeten mijn router toevoegen. De stekker er zelf in doen hebben de monteur en ik al geprobeerd twee weken geleden, maar dat werkt niet.
Ze hoeven niks toe te voegen. Zoals je al meerdere keren is gezegd in dit topic, heb je Odido's medewerking hierbij niet nodig (en die zul je ook niet krijgen).

Sluit je router gewoon aan en configureer hem zelf. Waarschijnlijk werkte het niet omdat je niet het juiste VLAN hebt ingesteld op de WAN-interface van je router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
hvorselman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:57:
[...]

Nee hoor, nergens voor nodig. Zoals ook in het gelinkte topic staat. Zyxel weghalen, Asus router aansluiten, instellen op DHCP en VLAN 300 op de WAN kant en klaar is kees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
hvorselman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:01:
[...]

Het is een Asus AiMesh AC1750. Vanavond eens proberen!
Inloggen op de router, Advanced Settings -> LAN -> IPTV (rare naam, maar daar zit de WAN VLAN instelling). en dan zet je bij Internet VID op 300. Op apply klikken en dan krijg je gewoon over DHCP een lease van Odido.

De procedure waar je monteur het over had is de hele glasvezelconverter vervangen. Een eigen router aansluiten kan gewoon zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Compizfox schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:03:
[...]

Ze hoeven niks toe te voegen. Zoals je al meerdere keren is gezegd in dit topic, heb je Odido's medewerking hierbij niet nodig (en die zul je ook niet krijgen).

Sluit je router gewoon aan en configureer hem zelf. Waarschijnlijk werkte het niet omdat je niet het juiste VLAN hebt ingesteld op de WAN-interface van je router.
Dat zeg ik. Maar je hebt blijkbaar hetzelfde 'probleem' als ik, dat de feed hier niet ververst waardoor ik pas nieuwe reacties zie als ik zelf op een ander heb gereageerd. Dus dank allemaal, ik ga het vanavond eens uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:03
Kan zeker, ik heb dit gisteren nog gedaan. Eigen router aansluiten op de ONT, WAN instellen op DHCP met vlan 300 en gaan, meer is het niet. Let wel, instellingen met telefonie en tv kunnen anders zijn, ik had een lijn met enkel internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
Andros schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:14:
Kan zeker, ik heb dit gisteren nog gedaan. Eigen router aansluiten op de ONT, WAN instellen op DHCP met vlan 300 en gaan, meer is het niet. Let wel, instellingen met telefonie en tv kunnen anders zijn, ik had een lijn met enkel internet.
TV gaat gewoon over VLAN 300 bij Odido zonder extra instellingen, telefonie weet ik niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@hvorselman Het is niet bepaald verstandig om een eigen router aan te sluiten, configureren en onderhouden als je zelf de kennis niet bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:39:
@hvorselman Het is niet bepaald verstandig om een eigen router aan te sluiten, configureren en onderhouden als je zelf de kennis niet bezit.
goh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:39:
Ik onderhoud mijn eigen spullen en die van mijn bedrijf al mee dan 20 jaar zelf, zonder problemen. Inmiddels weer online met dank aan de mensen die wel goede suggesties deden. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Geen dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br