Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game PC upgrade of nieuwe pre-made desktop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• premmen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijne huidige desktop begint tegen zijn limieten aan te lopen, vooral bij het spelen van Diablo IV. Daarnaast zou ik graag overstappen naar een ultrawide 1400p scherm. De desktop wordt vooral gebruikt voor het spelen van Diablo, Fallout 76 en Starfield. Heel soms doe ik ook aan video editing maar dit is minder cruciaal.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is zeer flexibel maar bij een upgrade dacht ik aan een budget van 1000€, bij een nieuwe pc 2500€. Het is geen probleem als dit toch wat meer is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B350 PC Mate€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus DUAL-GTX1070-O8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 89,49€ 89,49
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R€ 45,20€ 45,20
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 123,99€ 123,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,68

Ik heb dit topic nagelezen en ik twijfel of het in mijn situatie zin heeft om GPU, processor en voeding te upgraden of dat ik toch beter voor een nieuw systeem ga.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Via het werk heb ik de mogelijkheid om mijn bonus te gebruiken om een nieuw desktop aan te kopen en zou ik uit volgende systemen kunnen kiezen: https://www.mediamarkt.be/nl/category/gaming-pc-s-0061.html

Hierbij is er een fiscaal voordeel van ongeveer 45% wat dit natuurlijk zeer interessant maakt. Zijn dergelijke systemen te vertrouwen qua koeling, geluidsproductie e.d.?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor NVIDIA qua GPU omdat ik Geforce Experience al ken, maar dit is geen verplichting.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een systeem dat niet te veel lawaai maakt.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou voornamelijk willen weten of het zin heeft om mijn huidige pc te upgraden of dat ik toch beter ga voor een volledig nieuwe desktop. Dit is uiteraard een persoonlijke keuze maar jullie advies zou me alvast enorm helpen!

Gezien het fiscale voordeel bij het aanschaffen van een nieuwe PC, denk ik zelf dat het meer zin heeft om voor een nieuw systeem te gaan. Graag had ik geweten of die pre-built systemen te vertrouwen zijn of dat je toch beter gaat voor een custom built systeem.

Beste antwoord (via premmen op 14-11-2023 15:50)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Ik heb dit topic nagelezen en ik twijfel of het in mijn situatie zin heeft om GPU, processor en voeding te upgraden of dat ik toch beter voor een nieuw systeem ga.
Wat mij betreft wel. Voeding hoeft niet eens per se direct. Bios updaten en dan een uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed met een uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 en je kunt weer vooruit.
Misschien wel een aftermarket koeler uitvoering: DeepCool AK400

De rest hoef je niet per se te upgraden, al zou je naar een beetje RAM kunnen kijken als je merkt dat je daar in games tegenaan loopt.
Graag had ik geweten of die pre-built systemen te vertrouwen zijn
Ik kom er bij het researchen van een betaalbare prebuilt altijd achter dat de voeding, kast en koeling ruk zijn en zodra ik een degelijke prebuilt heb gevonden is custom goedkoper.

Hoe groot is dat fiscale voordeel? Want die mediamarkt PC's kosten al gauw 2K en die zijn trager dan een 4070 met 5800X3D. Als het fiscale voordeel meer dan 1000 euro is in het geval van de prebuilt tov custom, dan is het mogelijk interessant.

[ Voor 31% gewijzigd door youridv1 op 14-11-2023 10:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
Wat mij betreft wel. Voeding hoeft niet eens per se direct. Bios updaten en dan een uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed met een uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 en je kunt weer vooruit.
Misschien wel een aftermarket koeler uitvoering: DeepCool AK400

De rest hoef je niet per se te upgraden, al zou je naar een beetje RAM kunnen kijken als je merkt dat je daar in games tegenaan loopt.
Graag had ik geweten of die pre-built systemen te vertrouwen zijn
Ik kom er bij het researchen van een betaalbare prebuilt altijd achter dat de voeding, kast en koeling ruk zijn en zodra ik een degelijke prebuilt heb gevonden is custom goedkoper.

Hoe groot is dat fiscale voordeel? Want die mediamarkt PC's kosten al gauw 2K en die zijn trager dan een 4070 met 5800X3D. Als het fiscale voordeel meer dan 1000 euro is in het geval van de prebuilt tov custom, dan is het mogelijk interessant.

[ Voor 31% gewijzigd door youridv1 op 14-11-2023 10:34 ]

• premmen
Bedankt voor het snelle antwoord!

Is 550 watt nog voldoende als ik CPU en GPU upgrade? Ik heb hier zelf geen verstand van.

Ik was vergeten aanduiden dat ik 2 latjes van 16GB heb dus qua geheugen zit het al ok.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13
Ik zou ook een midlife upgrade adviseren.
Leuke 5000-series CPU (ff opletten dat je mobo het ondersteunt en de BIOS updaten).
Gecombineert met bijvoorbeeld een RTX4070.

550Watt is wel niet super ruim, maar moet genoeg zijn voor een RTX4070 (rond de 300 Watt)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:58

Esumontere

Floep, banaan.

Dit al eens gelezen?

review: Drie prebuilt game-pc's versus zelfbouw - Een fatsoenlijk alternatief?

[ Voor 88% gewijzigd door Esumontere op 14-11-2023 11:08 ]

• premmen
Als ik mijn bonus laat uitbetalen verlies ik ongeveer 45%, dus reken een korting van 45%. Zoals je zelf zei, heb ik wat schrik over de betrouwbaarheid van een pre-built systeem.

Dit systeem zou mij bijvoorbeeld 1650€ kosten wat uiteraard een zotte prijs is.

• premmen
Die heb ik inderdaad gelezen waardoor ik nu maar weinig vertrouwen heb in een pre-built systeem :-)
Maar de korting is zo groot dat het wel te overwegen valt.

• youridv1
GarBaGe schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:00:
550Watt is wel niet super ruim, maar moet genoeg zijn voor een RTX4070 (rond de 300 Watt)
Een 4070 systeem verbruikt 300 watt all in uit de muur. Een 4070 heeft in principe maar 1 pcie 8 pin nodig en zal dus hooguit 75 watt meer verbruiken dan de huidige 1070. Daarbij komt dat de RM550x niet de eerste de beste gold voeding is. Die kan prima 24/7 550 watt load aan. Ik denk dat het prima in orde komt.
Dus 5800X3D + 4070 + goedkope cpu koeler en je bent klaar. Je kunt ook nog kijken naar een goedkopere CPU als de R5 5600, maar persoonlijk voel ik er meer voor om dit moederbord/platform zo lang mogelijk te rekken en de 5800X3D is de beste AM4 gaming cpu die er is en ooit zal zijn. Die blijft vanaf nu nog wel weer een jaar of 4-5 goed genoeg voor redelijk high end gaming.
Die cpu zit nu maar 10-14% van de absolute top qua fps review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games

@premmen Als je onder de 1000 uit kunt komen inclusief voordeel voor een 4070 prebuilt, of je huidige systeem verkoopt en die waarde er nog vanaf trekt, dan zit je break even met nu 2-3 componenten upgraden. Ik vind een nieuwe pc het dan niet waard.

Ik denk dat je voor je huidige systeem alleen bijna niets meer vangt. (in de context van deze aankoop) De 1070 is significant trager dan bijvoorbeeld een RX6600 en daar kun je al voor 200~ euro aan komen. Dus je pc heeft de performance van een moderne build van 500-550 euro met nieuwe low budget componenten. Maar je onderdelen zijn 4-6 jaar oud, dus ik zou persoonlijk niet meer dan 300 geven.

[ Voor 63% gewijzigd door youridv1 op 14-11-2023 11:31 ]

• premmen
youridv1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:20:
[...]

Een 4070 systeem verbruikt 300 watt all in uit de muur. Een 4070 heeft in principe maar 1 pcie 8 pin nodig en zal dus hooguit 75 watt meer verbruiken dan de huidige 1070. Daarbij komt dat de RM550x niet de eerste de beste gold voeding is. Die kan prima 24/7 550 watt load aan. Ik denk dat het prima in orde komt.
Dus 5800X3D + 4070 + goedkope cpu koeler en je bent klaar. Je kunt ook nog kijken naar een goedkopere CPU als de R5 5600, maar persoonlijk voel ik er meer voor om dit moederbord/platform zo lang mogelijk te rekken en de 5800X3D is de beste AM4 gaming cpu die er is en ooit zal zijn. Die blijft vanaf nu nog wel weer een jaar of 4-5 goed genoeg voor redelijk high end gaming.
Die cpu zit nu maar 10-14% van de absolute top qua fps review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games

@premmen Als je onder de 1000 uit kunt komen inclusief voordeel voor een 4070 prebuilt, of je huidige systeem verkoopt en die waarde er nog vanaf trekt, dan zit je break even met nu 2-3 componenten upgraden. Ik vind een nieuwe pc het dan niet waard.

Ik denk dat je voor je huidige systeem alleen bijna niets meer vangt. (in de context van deze aankoop) De 1070 is significant trager dan bijvoorbeeld een RX6600 en daar kun je al voor 200~ euro aan komen. Dus je pc heeft de performance van een moderne build van 500-550 euro met nieuwe low budget componenten. Maar je onderdelen zijn 4-6 jaar oud, dus ik zou persoonlijk niet meer dan 300 geven.
Dat zijn zeer goed argumenten. Een upgrade kan ik ook sneller in orde krijgen ( _/-\o_ ) en is ook ecologischer. Ik denk dat mijn keuze is gemaakt :-)

Kan ik de koeler van mijn huidige CPU gewoon behouden of kan ik die beter vervangen? Dit is nog de standaard koeler die bij de 1600 zat.

Maakt het uit welk type/merk RTX 4070 ik neem? Of maakt dit niet zo veel verschil uit?

• youridv1
Kan ik de koeler van mijn huidige CPU gewoon behouden of kan ik die beter vervangen? Dit is nog de standaard koeler die bij de 1600 zat.
Voor mijn eigen build zou ik hem vervangen met een degelijke luchtkoeler als de uitvoering: Scythe Fuma 3 en voor de value optie lijkt de uitvoering: DeepCool AK400 me een goed idee.

Je kunt het ook aankijken met je stockkoeler. Hij is compatible, maar ik zou even tijdens het gamen kijken of het ook voldoende is.
Maakt het uit welk type/merk RTX 4070 ik neem? Of maakt dit niet zo veel verschil uit?
Ik heb de goedkoopste gepakt met een aantal goede reviews. Ik ben niet direct thuis in welke 4070 nu de beste koeler heeft.
Dat is deze: uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2
Asus Dual is vaak ook wel safe: uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC Edition 12GB GDDR6X
Gaat alleen om geluidsproductie. Performance is identiek

[ Voor 34% gewijzigd door youridv1 op 14-11-2023 16:02 ]

• premmen
youridv1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:59:
[...]

Voor mijn eigen build zou ik hem vervangen met een degelijke luchtkoeler als de uitvoering: Scythe Fuma 3 en voor de value optie lijkt de uitvoering: DeepCool AK400 me een goed idee.

Je kunt het ook aankijken met je stockkoeler. Hij is compatible, maar ik zou even tijdens het gamen kijken of het ook voldoende is.

[...]

Ik heb de goedkoopste gepakt met een aantal goede reviews. Ik ben niet direct thuis in welke 4070 nu de beste koeler heeft.
Dat is deze: uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2
Asus Dual is vaak ook wel safe: uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4070 OC Edition 12GB GDDR6X
Gaat alleen om geluidsproductie. Performance is identiek
Duidelijk! Bedankt voor alle feedback @youridv1 ! Je hebt mij enorm geholpen. Nog even wachten op black friday en ik kan aan de slag :)
Pagina: 1