Tjahneee schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:26:
Ik vind anders Hogwarts Legacy ook wel een gemis. Dat was eindelijk weer is iets anders dan die standaard RPG zwaard en boog geneuzel. De graphics en muziek sprong er voor mij zeker uit. Een game is dan ook niet per definitie slecht omdat het op een film(-reeks) is gebaseerd.
Ik snap wel dat Hogwarts: Legacy niet voor komt bij de Game Awards en wel om het volgende:
- De RPG elementen in de game waren matig (combat was dan wel weer verrassend snappy)
- Weinige 'school gerelateerde content' (op die paar lessen na dan);
- Het verhaal was ook een mediocre 'chosen one' arc waar ik weinig binding mee had en ook behoorlijk disconnected was van de Harry Potter lore. Ze hadden veel meer kunnen doen met de Sebastian side quests. Deze quests waren echt vele malen beter dan de main quests;
- The bad guys waren slecht uitgewerkt (Ranrok in particular);
- Hogwarts begint heel sterk, maar zodra je uit Hogwarts gaat wordt de game een 100-in-een-dozijn collectathon, zoals vele open world games vandaag de dag. Heeft weinig meer met de source material te maken, dus daar haakte de meeste spelers af;
- Hogwarts was qua locatie fantastisch, maar de game doet er 'te weinig' mee. Je had zo veel extra content en story kunnen toevoegen aan Hogwarts, met de Harry Potter boeken als input. Veel locaties in de school die verder uitgewerkt hadden kunnen worden... maar nee de meeste locaties waren er enkel om wat collectables te hosten. Zoveel ongebruikte potentie... een gemiste kans;
- Omdat je keuzes in de game geen impact hebben, heeft het weinig replay waarde.
Dat gezegd hebbende heb ik me zeker vermaakt met de game, maar na de 10e Merlin trial was ik er in de outdoor areas wel klaar mee.
Wat betreft de Game of the Year winnaars:
- Terecht dat BG3 heeft gewonnen. Er zit zoveel passie en effort in de Larian Studio's games... het is mooi dat dit nu gezien en gewaardeerd wordt;
- Mooi dat Alan Wake 2 zo veel awards heeft gekregen. Die game zit zo goed in elkaar en ademt enorme sfeer... dat het het concept van game overstijgt en kunst wordt;
- Ik had persoonlijk meer awards voor Zelda: Tears of the Kingdom verwacht. De game concepten die in Totk worden geintroduceerd zijn vrij uniek en de game is enorm polished. Ik ben nagenoeg geen bugs tegengekomen in mijn 130uur speeltijd. Ook lijkt mij de doelgroep voor Zelda enorm veel groter dan 'niche games' zoals BG3 en AW2, dus had alleen hierom wel meer votes op Zelda verwacht.
- Mooi om te zien dat Cyberpunk 2077's revival met 2.0 en Phantom Liberty ook wordt beloond met een award... ik hoop dat CDPR hiervan geleerd heeft en dit kunstje niet nog een keer flikt.
Afsluitend: 2023 was een topjaar qua games en zal in de komende jaren lastig te overtreffen zijn, schat ik zo 😁
[
Voor 10% gewijzigd door
Psyx88 op 08-12-2023 10:03
]