Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dynamische ventilatie ventielen (Type C mechanisch) upgrade

Pagina: 1
Acties:

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
Ik ben geen tweaker maar ik denk.

Wij hebben een huis uit 1999 waar en type C mechanische ventilatie in zit.
In de natte ruimtes, keuken, badkamer en toilet, zitten ventielen die allemaal een eigen doorlaat hebben. Verse lucht gaat via roosters in de raam van buiten door droge ruimtes zoals woonkamer een slaapkamer.

Als er weer eens gedouschd of gekookt wordt, of er wordt een boodschao gedaan, kan de mech op turbo en zuigt ook direct de warme lucht uit de b.g.g. via de woonkamer of de badkamer. Ik zeg kan, want sons neemt men niet de moeite.

Wat als de ventielen in de keuken en toilet automatisch dicht kunnen gaan op het moment dat er verhoogde %RH is in de badkamer. Wat als det ventielen in de badkamer en toilet dicht kan gaan als er gekookt wordt en de %RH in de keuken omhoog gaat.

Het lijkt me dat het met vereende kennis en kunde mogelijk moet zijn om een bepaald type, standaard ventiel te voorzien van een adapter met Zigbee een batterij en motortje en wat overbrengingen waarmee het ventiel middels een draaibeweging open en dicht kan gaan.

Intelligente domotica doet de rest.
Als je het kunt bedenken, kunnen anderen het maken. (sorry)

Voel je je geinspireerd?
Er zijn op dit forum brilliante doeners, makers & creatievelingen.
Ik zou willen dat ik het kon zijn.

Tweakers op aarde vereenigd u!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5fNy0PJLeYu8kmkd4cOKOfcKIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z6XiUBgfkP2axeteGMiDZk1X.jpg?f=user_large

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Als ik dit idee lees zie ik twee kanten aan het verhaal. Laat ik even positief beginnen: Misschien zijn er een x aantal %'en energiebesparing te halen, het kan het geluidsniveau verminderen in ruimtes waar geen ventilatievraag is. En niet geheel onbelangrijk; het is een leuke uitdaging om zoiets te ontwerpen en te maken. Als er overbrengingen, motortjes en regeltechniek in zitten dan is de ontwerper in mij gelijk enthousiast :P

Dan de kritische kant: Op het punt van energiebesparing lijkt mij dit idee niet rendabel. Om dit toe te lichten is het even belangrijk om alles binnen de geïsoleerde schil te zien als een control volume. In de huidige situatie werkt dat als volgt: Stel je voert 100 m^3/h lucht af door te ventileren, dan moet je 100 m^3/h aanzuigen via ventilatieroosters / kieren in het huis. Deze 100 m^3 /h moet je ook weer verwarmen van buitentemperatuur naar binnentemperatuur. Hierbij maakt het niet uit waar de lucht het huis binnen komt en waar het naar buiten gaat. Tot zover waarschijnlijk allemaal bekende informatie.

Met dynamische ventielen deel je het huis op in meerdere control volumes. Sommige controle volumes zullen onderling ook een uitwisseling hebben van lucht maar in mindere mate dan de huidige situatie. Voorbeeld: Er is een verhoogde ventilatievraag in de badkamer, de rest van de ventielen zet je dicht. De lucht wordt aangezogen door een ventilatierooster in een slaapkamer, mixt met de lucht in de slaapkamer en gaat vervolgens door naar de badkamer. De lucht gaat dus door twee controle volumes: CVslaapkamer en CVbadkamer in elk van deze volumes zal de lucht nagenoeg van constante temperatuur zijn. In mijn optiek is er alleen energiebesparing mogelijk wanneer de CV's waar de lucht doorheen moet standaard een lagere temperatuur hebben dan de rest van het huis. In dat geval is de dT lager en kost het minder energie om de lucht te verwarmen. Een andere mogelijkheid is dat de weg van rooster tot ventiel dermate kort of constrained is dat de aangevoerde lucht niet de mogelijkheid heeft om tot de kamertemperatuur op te warmen.

Los van het rendabel verhaal snap ik dat het handig kan zijn om de ventilatievraag te sturen. Om die reden hebben wij hier twee Itho-boxen hangen, een voor de badkamer en een voor de rest van het huis. Dat scheelt geluid want beide boxen kunnen op een lager toerental draaien. Als alles uitkomt op een enkele buis heb je die optie niet en dan zou dit ventielensysteem nut kunnen hebben.

Bedenk wel dat als je dit systeem voor meerdere tweakers wil ontwikkelen (of laten ontwikkelen) je met meer aspecten te maken krijgt. Zo zijn niet alle ventielen hetzelfde en je hebt het al snel over een stuk of 4 ventielen per huis. Verder vraagt een betrouwbare oplossing voor grotere aantallen een behoorlijke tijdsinvestering. Als je hierin mensen wil overtuigen zul je met iets van een energiebesparingsberekening moeten komen en vaststellen wat zo'n systeem zou moeten gaan kosten.

Wat je imho het beste kan doen is zelf eerst eens een prototype maken, dat helpt doorgaans ook om mensen te overtuigen ;) . Je geeft aan dat je zelf (nog) niet zo van het tweaken bent dus een mooi moment om het eens te proberen. Vrijwel alles waar je tegenaan loopt kun je op internet wel een oplossing voor vinden, zo niet kun je het altijd hier nog vragen.

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
@TorxWorx ,

Dank voor je reactie.

Het idee was om ook de regeling van de MV hierin te betrekken. Wij hebben nog een 3-standen, maar traploos is denk ik ook mogelijk. Maakt het natuurlijk ook complexer.

Ik kan natuurlijk, zelf, eerst beginnen met het meten van %RH en het schakelen van de MV middels domotica of iets dergelijk.

Meerdere units is wellicht de betere oplossing.

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
DuckTape68 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:57:

Het idee was om ook de regeling van de MV hierin te betrekken. Wij hebben nog een 3-standen, maar traploos is denk ik ook mogelijk. Maakt het natuurlijk ook complexer.

Ik kan natuurlijk, zelf, eerst beginnen met het meten van %RH en het schakelen van de MV middels domotica of iets dergelijk.
Het automatisch schakelen van de MV is iets waar je sowieso profijt van gaat hebben. Hier loopt al een vergelijkbaar topic over, wellicht heb je er iets aan.
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 07:29
Proficiat, je hebt ventilatie type C+ uitgevonden. Je moet wel overal sensoren toevoegen, naast de genoemde kleppen, om voldoende luchtkwaliteit te behouden. En het wordt een duur systeem, waarbij je warmteverlies blijft hebben, en minder comfort door koude aanvoerlucht
Als je wil besparen op ventilatieverliezen voor dezelfde prijs als C+, kan je beter type D installeren, dan wordt de toevoerlucht voorverwarmd met de warmte uit de afvoerlucht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:13
DuckTape68 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:14:
Wat als de ventielen in de keuken en toilet automatisch dicht kunnen gaan op het moment dat er verhoogde %RH is in de badkamer. Wat als det ventielen in de badkamer en toilet dicht kan gaan als er gekookt wordt en de %RH in de keuken omhoog gaat.

Het lijkt me dat het met vereende kennis en kunde mogelijk moet zijn om een bepaald type, standaard ventiel te voorzien van een adapter met Zigbee een batterij en motortje en wat overbrengingen waarmee het ventiel middels een draaibeweging open en dicht kan gaan.

Intelligente domotica doet de rest.
Als je het kunt bedenken, kunnen anderen het maken. (sorry)
dat is al gedaan, zie Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)
Het is begonen met een aansturing via domotica van de duco ventilatie, daarna kleppen voor duco, maar nu ook losse kleppen die afaik overal tussen kunnen worden gezet.
Ik ben geen tweaker
Dat kan wel een probleem zijn, het is niet iets wat uit de box werkt. Standaard werkt het via homeassitant (domotica) en je zult je er wel in moeten verdiepen. Er zijn ook meer kant en klare oplossingen, bv ducco heeft standaard iets dat de ventilator harder gaat bij hoge luchtvogtigheid (douchen) of co2 (veel mensen in de ruimte). En ook een versie met de mogelijkhijd om er dan nog regelbare kleppen tussen te doen. Die zijn alleen niet gekoppelt aan domotica. Keuzes zijn er, maar er is niet iets simpels.

[ Voor 0% gewijzigd door canonball op 16-11-2023 15:30 . Reden: typo ]

Pagina: 1