[WP] Hoe zorg ik dat de Elga harder werkt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul.degrijp
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-07 21:34
Hallo allemaal 👋

Ik heb een vraag over hoe ik een Techneco ELGA kan optimaliseren. Hopelijk is dit de juiste plek op het forum en hebben jullie ervaring met deze puzzel! 🤞

In 2017 is naast onze Vaillant ecoTEC plus CV ketel een Techneco ELGA (type 3) geinstalleerd met een 25 liter buffervat (zie bijgevoegde foto: ELGA.jpeg). We wonen in een huis uit 1906 en na flink wat isolatie en de installatie van Uponor vloerverwarming op alle verdiepingen zijn we aan de hybride warmtepomp gegaan. De warmtepomp staat weersafhankelijk ingeregeld en het Uponor systeem doet de naregeling per ruimte op basis van een Uponor thermostaat in elke ruimte.

Onze installateur die het systeem heeft aangelegd is met zijn bedrijf gestopt en Remeha (die Techneco heeft overgenomen) kon mij niet helpen aan een nieuwe installateur. Lekkere service :(

Daarom hoop ik dat iemand mij op dit forum kan helpen!

Op dit moment doe ik een proef om zo lang mogelijk zonder gas ons huis te verwarmen. Ik zie dat de ELGA een warmtevraag heeft en zichzelf heeft aangezet en de CV om hulp vraagt (zie bijgevoegde foto: warmtevraag ELGA.png). Onze CV heb ik op zomerstand gezet, dus deze helpt de ELGA nu niet, omdat deze uit staat voor CV en nu alleen warm tapwater levert om te douchen.

In de Honeywell zie ik de volgende gegevens:

#17 Aanvoer water temp: 24 graden
#19 Retour water temp: 22 graden
#20 Aanv gevraagd: 38 graden
#21 Actueel vermogen: 47%
#29 Ruimte-weersaf: 1
#30 Stooklijninst: 12

De buitentemperatuur is bij bovenstaande gegevens 8.6 graden en de instelling op de Honeywell qua temperatuur is 22 graden (al is het systeem weersafhankelijk ingesteld - zie: Honeywell.jpeg). Ook als ik de stooklijn verhoog naar bijvoorbeeld 15 en de aanvoer gevraagd wordt verhoogd naar 48 graden, neemt het actueel vermogen van de ELGA niet toe.

Mijn vraag is als volgt: De ELGA krijgt het huis niet voldoende warmgestookt, dus een van de opties is om mijn CV weer aan te zetten op bv max 30 graden bijverwarmen. Ik zou alleen graag de ELGA meer willen laten doen (ik heb namelijk ook 18 zonnepanelen en veel elektra). Ik zie dat het actuele vermogen vaak tussen de 35-57% ligt en dus niet de volledige capaciteit van de ELGA gebruikt. Mijn huidig dagelijks stroomverbruik van de ELGA is 12 kWh per dag / 0.5 kWh per uur (zie bijgevoegde foto) bij een actueel vermogen van rond de 50%.

Is er een mogelijkheid om de ELGA "harder" te laten werken in deze setup? Dus een hoger actueel vermogen en meer stroomverbruik?

Alvast bedankt voor jullie hulp! 🙏Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njZCGCk0KBYKOjg-5LssdNYXMys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vfFD4gqD9U4K8IvdLQOp1EBt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9GbMm0VkBmVWN_XNUWLDGrH12I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2w2uYL4CXMBVQULajYLwXoC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61ws_Csb-h_A8wVLBix6v7n8Abw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YHViSD2PzKOcNJlUkGpVYVvl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARg2xrLT9Qrfyo4QiiW7pJthGBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTjGbm6hK7nzmvlmL8BR6SyU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzkoM-xfRTUOLdmoG3Fi0Z0dG6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yt9b7GpTmLDb96npofScDoNc.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via paul.degrijp op 14-11-2023 08:16)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
@paul.degrijp

Wat eerste (tweede) vragen:

Heb je de installingen die voor WAR in de handleiding staan gecontroleerd?

Als je de elga stroomloos maakt (netjes uitzetten en dan stroomloos maakt, 5min wachten,en weer aanzetten), verandert er dan iets? (zie ook https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-toshiba/)

En is het nu idd zo dat het in huis niet voldoende warm blijft? En je naregeling dus meerdere groepen openzet, waardoor de door de opgewekte warmte het huis in gaat EN de Tr dus langzaam zakt?

En op deze pagina staan ook goede adviezen:
https://energiepionier.nl...haal-je-meer-uit-de-elga/

Als laatste:
- WAR stoken is niet echt zuinig. Aan/uit werkt beter
- het allerbelangrijkste is veel warmteafgifte: dit bereik je door de meeste groepen standaard open te zetten en de temperatuur in huis constant te houden. Wellicht alleen de slaap/studeerkamers actief aan/uit zetten met een thermostaat.
- maximale flow in zowel je VVW circuit (als die een eigen pomp heeft) als je ELGA geeft het beste rendement. Bij instellen van de pomp in de ELGA wel checken of de gasketel nog goed kan bijspringen

En als aanmoediging:
ik stook 2700-3500kWh in de ELGA en 100m3 gas (ook door zonneboiler) ipv vroeger ca. 1300-1500m3 gas.
Dus je kan er inderdaad veel gasverbruik mee vervangen.

-

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
paul.degrijp schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:20:
Hallo allemaal 👋

Ik heb een vraag over hoe ik een Techneco ELGA kan optimaliseren. Hopelijk is dit de juiste plek op het forum en hebben jullie ervaring met deze puzzel! 🤞

In 2017 is naast onze Vaillant ecoTEC plus CV ketel een Techneco ELGA (type 3) geinstalleerd met een 25 liter buffervat (zie bijgevoegde foto: ELGA.jpeg). We wonen in een huis uit 1906 en na flink wat isolatie en de installatie van Uponor vloerverwarming op alle verdiepingen zijn we aan de hybride warmtepomp gegaan. De warmtepomp staat weersafhankelijk ingeregeld en het Uponor systeem doet de naregeling per ruimte op basis van een Uponor thermostaat in elke ruimte.

Onze installateur die het systeem heeft aangelegd is met zijn bedrijf gestopt en Remeha (die Techneco heeft overgenomen) kon mij niet helpen aan een nieuwe installateur. Lekkere service :(

Daarom hoop ik dat iemand mij op dit forum kan helpen!

Op dit moment doe ik een proef om zo lang mogelijk zonder gas ons huis te verwarmen. Ik zie dat de ELGA een warmtevraag heeft en zichzelf heeft aangezet en de CV om hulp vraagt (zie bijgevoegde foto: warmtevraag ELGA.png). Onze CV heb ik op zomerstand gezet, dus deze helpt de ELGA nu niet, omdat deze uit staat voor CV en nu alleen warm tapwater levert om te douchen.

In de Honeywell zie ik de volgende gegevens:

#17 Aanvoer water temp: 24 graden
#19 Retour water temp: 22 graden
#20 Aanv gevraagd: 38 graden
#21 Actueel vermogen: 47%
#29 Ruimte-weersaf: 1
#30 Stooklijninst: 12

De buitentemperatuur is bij bovenstaande gegevens 8.6 graden en de instelling op de Honeywell qua temperatuur is 22 graden (al is het systeem weersafhankelijk ingesteld - zie: Honeywell.jpeg). Ook als ik de stooklijn verhoog naar bijvoorbeeld 15 en de aanvoer gevraagd wordt verhoogd naar 48 graden, neemt het actueel vermogen van de ELGA niet toe.

Mijn vraag is als volgt: De ELGA krijgt het huis niet voldoende warmgestookt, dus een van de opties is om mijn CV weer aan te zetten op bv max 30 graden bijverwarmen. Ik zou alleen graag de ELGA meer willen laten doen (ik heb namelijk ook 18 zonnepanelen en veel elektra). Ik zie dat het actuele vermogen vaak tussen de 35-57% ligt en dus niet de volledige capaciteit van de ELGA gebruikt. Mijn huidig dagelijks stroomverbruik van de ELGA is 12 kWh per dag / 0.5 kWh per uur (zie bijgevoegde foto) bij een actueel vermogen van rond de 50%.

Is er een mogelijkheid om de ELGA "harder" te laten werken in deze setup? Dus een hoger actueel vermogen en meer stroomverbruik?

Alvast bedankt voor jullie hulp! 🙏[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan je wel helpen denk ik (zelf een elga uit 2013 die ik maximaal inzet). Wil je een eigen topic openen met deze post en dan hier een link daar naartoe plaatsen? dan gaat de discussie het beste werken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@paul.degrijp Heb je een handleiding van deze versie van de elga?
Bij mijn elga uit eind 2013 komt de info in/uit de thermostaat maar beperkt terecht in de elga, nl:
Tgewenst en Truimte en het warmtevraag signaal.

Om de ELGA in te stellen ben ik (en jij ws. ook) afhankelijk van de dipswitches in de ELGA.

Verder: als je naar je historie kijkt zie je dan ook periode's dat de elga wel voluit gaat?
en welke buitenunit heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Als experiment kan je de stooklijn in de honeywell hoger zetten, zie onderstaande de uitleg bij mijn versie van de ELGA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwRNx41PCbepT00jCd1veFXdSLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8fClBd8FqYHIyfXhknVL0NTy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul.degrijp
@BarryH Bedankt voor je snelle reactie:

1. Heb je een handleiding van deze versie van de elga?

Ja, zie deze PDF.

2. Als je naar je historie kijkt zie je dan ook periode's dat de elga wel voluit gaat?

Weet ik helaas niet. Pas sinds afgelopen week heb ik er een stroommeter (TP-Link Tapo P115) tussen zitten, waardoor ik nu goed inzicht heb in het stroomverbruik van de Elga.

3. Welke buitenunit heb je?

ELGA met Toshiba RAV-SM304 (uit 2017)

4. Als experiment kan je de stooklijn in de honeywell hoger zetten.

Ik heb mijn stooklijn op 15 gezet (ipv) en dit zorgt er voor dat de "Aanv gevraagd" in de Honeywell van 38 graden naar 42 graden gaat, maar de ELGA gaat hier niet harder door werken (maw het actueel vermogen blijft rond de 57% en gaat niet hoger).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
@paul.degrijp

Wat eerste (tweede) vragen:

Heb je de installingen die voor WAR in de handleiding staan gecontroleerd?

Als je de elga stroomloos maakt (netjes uitzetten en dan stroomloos maakt, 5min wachten,en weer aanzetten), verandert er dan iets? (zie ook https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-toshiba/)

En is het nu idd zo dat het in huis niet voldoende warm blijft? En je naregeling dus meerdere groepen openzet, waardoor de door de opgewekte warmte het huis in gaat EN de Tr dus langzaam zakt?

En op deze pagina staan ook goede adviezen:
https://energiepionier.nl...haal-je-meer-uit-de-elga/

Als laatste:
- het allerbelangrijkste is veel warmteafgifte: dit bereik je door de meeste groepen standaard open te zetten en de temperatuur in huis constant te houden. Wellicht alleen de slaap/studeerkamers actief aan/uit zetten met een thermostaat.
- maximale flow in zowel je VVW circuit (als die een eigen pomp heeft) als je ELGA geeft het beste rendement. Bij instellen van de pomp in de ELGA wel checken of de gasketel nog goed kan bijspringen

En als aanmoediging:
ik stook 2700-3500kWh in de ELGA en 100m3 gas (ook door zonneboiler) ipv vroeger ca. 1300-1500m3 gas.
Dus je kan er inderdaad veel gasverbruik mee vervangen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul.degrijp
@BarryH Bedankt voor je tips. Ze hebben gewerkt!!

Ik bleek last te hebben van de (mij onbekende) hibernate fout. Ik heb op je advies de ELGA goed uitgezet en 5 minuten van de stroom afgehaald. Hierna zag ik het stroomverbruik toenemen tot rond de 1.000 W (zie foto) en het actueel vermogen naar rond de 97% (ivm rond de 55%). Ik heb de stooklijn weer teruggezet naar 10, zodat de gevraagde aanvoertemperatuur slechts 33 graden is. Ivm de vloerverwarming houd ik het gelukkig met lage temperaturen ook lekker aangenaam in huis.

De ELGA is WAR ingesteld, maar onze Uponor vloerverwarming zorgt voor de naregeling en zet de groepen open/dicht. Indien alle groepen dicht zijn, blokkeert het Uponorsysteem de ELGA, zodat deze niet meer verwarmt. Bedoel je dit?

Het Uponorsysteem heeft 8 thermostaten (1 per ruimte). Onze slaapkamers staan op 18 graden en woonkamer/studeerkamer op 20 graden. Deze temperatuurinstellingen zijn continu, dus we hebben bv geen nachtverlaging. Zodoende zou de ELGA heel constant zijn warmte moeten kunnen afgeven, toch?

- maximale flow in zowel je VVW circuit (als die een eigen pomp heeft) als je ELGA geeft het beste rendement. Bij instellen van de pomp in de ELGA wel checken of de gasketel nog goed kan bijspringen.

Onze vloerverwarming verdelers hebben geen eigen pomp. De ELGA pompt dus zelf alles rond. Tot op heden heeft deze ELGA pomp de warmte goed kunnen verdelen in het hele systeem (dwz het wordt overal de temperatuur die we willen).

Ik had nog een andere vraag/idee, waar ik benieuwd naar ben wat je hier van vindt.

Onze ELGA is nu 6 jaar oud. Mijn plan is om over 4-5 jaar mogelijk een nieuw warmtepompsysteem aan te schaffen ivm geluid, mogelijk betere SCOP en hogere warmtecapaciteit. Ik dacht dan aan twee opties:

1. Volledig de CV op een lucht/water warmptepomp te laten verwamen (bv met 7-8 kW ipv de 4.2 kW van de ELGA bij A7/W35) en dan warmtapwater (bij ons alleen de douche/bad) via zonneboiler of toch nog een CV gasketel)?

2. Volledig all-electric te gaan met een boiler van 200 liter (totaal gewicht vaak rond de 280 kg). Nadeel hier van is dat we niet echt een goede plek (bv kelder) hiervoor hebben. Alleen ophangen in ons washok op de 2e verdieping is mogelijk, maar lijkt toch wel erg zwaar?

Maar goed, over een aantal jaar zal er vast betere/andere systemen zijn en heb ik een paar jaar goed inzicht in hoe ver de ELGA (met 4.2 kW) zelf ons huis warm kan stoken.

Wat denk je van bovenstaande ideeen? Heb je nog tips? Heel erg bedankt 🙏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6JH_Seeg-Lk2emjZ0eIeCXx_cI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhrSbwAvnss3AOK1BifOoYGf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@paul.degrijp
Als je meestal voor een flink # m2 de zones open hebt staan gaat war prima. in de periodes dat alle zone's dicht staan en je ELGA wel WAR draait is het verspilde elektriciteit. In een huis is de isolatie tussen kamers zeer beperkt, dus daarom is weinig naregeling vaak effectief
Daarnaast is een warmtepomp efficienter als de Ta lager kan zijn, dit bereik je door vooral veel m2 open te hebben staan (wat dan is een lagere Ta voldoende)

Het is waarschijnlijk zo dat je met een systeem zonder naregeling op je hoofdvertrek (dus hoofdvertrek op temperatuur, dan stopt de WP) wat zuiniger is. Echter dan kan het zo zijn dat omdat het hoofdvertrek geen warmte vraagt je een bijvertrek niet goed op temperatuur krijgt.

Het is nu vooral logisch om te kijken hoe laag de stooklijn mag zijn. Vooral regenachtige dagen met veel wind zijn daarvoor bepalend.

De cv pomp van de ELGA harder zetten helpt om met een lagere Ta uit te kunnen.

En kijk of je inzicht kan krijgen in het open/dicht staan van de belangrijke zones.
En kijk of je je buffervaatje kan naisoleren. De warmte die daar af komt is ws. verspild.
Voor de toekomst:
- zonneboiler heeft als nadeel dat je dan in de winter toch nog iets anders nodig hebt voor warm water. Dus die boiler kan je beter aan een WP knopen
- door gasverbruik per dag bij te houden ga je zien hoeveel m3 gas je bijstookt als het echt koud is. dat helpt om de goede capaciteit voor de volgende WP te bepalen.
- toch maar goed gaan nadenken waar je een 200l boiler kwijt zou kunnen :)
- lees het "ik wil een wp FAQ topic"

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 14-11-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wellicht kan je vanuit de uponor de ELGA blokkeren (op 30-31) zodra alle groepen dicht worden gezet
Dan stook je niet zolang er geen warmtevraag is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul.degrijp
@BarryH Zo is het systeem inderdaad ingesteld. Indien alle Uponor thermostaten geen warmtevraag hebben (en de groepen dus dicht staan) dan wordt de ELGA door Uponor geblokkerd en staat deze "uit" / knippert het rode lampje op de ELGA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@paul.degrijp Zou je over een paar maanden nog eens willen posten hoe dit bevalt en nog wat aanvulling over de werking? Er zijn best veel ELGA gebruikers maar bijna niemand werkt met WAR, dus dit is wel heel leerzaam.

Door een honeywell touch bij de elga te hangen en een aan/uit thermostaat in je woonkamer zou je dan de Ta van de ELGA veel beter kunnen beinvloeden.
Ik heb b.v. het probleem dat de ELGA lastig op een laag pitje te krijgen is. en dan b.v. nu 4 keer per dag een korte run heeft.

[ Voor 39% gewijzigd door BarryH op 14-11-2023 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul.degrijp
@BarryH Ja, zal ik doen! Ergens begin 2024 na de winter.

Update 12-03-2024:

@BarryH De WAR regeling met de Techneco Elga loopt goed. Omdat al mijn ruimtes een naregeling hebben met per ruimte een thermostaat is de temperatuur op het juiste niveau. Enigzins gasverbruik in januari (door een koude maand), maar in februari en maart weinig gasverbruik. Het oplossen van de Hibernate Bug heeft de ELGA meer vermogen gegeven en dus minder gasverbruik.

[ Voor 77% gewijzigd door paul.degrijp op 12-03-2024 07:38 . Reden: [~BarryH] vroeg om een update na de winter. ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
Niet om dit topic te kapen, maar om te voorkomen dat mensen steeds kleine topics over de Elga Ace openen (die dan door de eigenaren van zo'n Elga vaak niet gevonden worden) heb ik een algemeen Elga Ace topic aangemaakt, die je mooi kunt bookmarken, waarin alle vragen en ervaringen op één plaats te vinden zijn en waar we hopelijk samen een succesvol topic van kunnen maken:

Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BarryH
@Andrehj Goed om mee te linken. Echter: realiseer je dat dit over de PRE ACE modellen gaat. Met een significant andere controller. Kortom: het gaat NIET over de ELGA ACE. Als het andere topic een ELGA topic is (dus incl. de techneco versie is het prima.
En ik zal dit topic gaan volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@BarryH Je hebt helemaal gelijk. Ik heb mijn post te snel geplaatst. Het nieuwe topic is inderdaad speciaal voor de Ace modellen omdat die (voor zover ik heb kunnen zien) nogal verschillen van de eerste generatie Elga.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BarryH
Andrehj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:41:
@BarryH Je hebt helemaal gelijk. Ik heb mijn post te snel geplaatst. Het nieuwe topic is inderdaad speciaal voor de Ace modellen omdat die (voor zover ik heb kunnen zien) nogal verschillen van de eerste generatie Elga.
Je zou evt explicite naar de eerste LW wp topics kunnen linken voor de techneco versies. In 2013-2015 waren er veel posts over de elga in dat topic.

• Andrehj
BarryH schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:42:
Je zou evt explicite naar de eerste LW wp topics kunnen linken voor de techneco versies. In 2013-2015 waren er veel posts over de elga in dat topic.
Probleem is dat die topics al gesloten zijn, en dat je daar dus niet meer kunt reageren. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Andrehj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:47:
[...]

Probleem is dat die topics al gesloten zijn, en dat je daar dus niet meer kunt reageren. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee.
zijn wel goed info bronnen.

We kunnen ook een Techneco ELGA topic overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-09 13:49
Bij mij werkt de Elga nu in ieder geval wel hard :-)

Hij trekt 935W en produceert daarmee 3.4kW aan thermische energie (gemeten via kamstrup) - ofwel een COP van ongeveer 3.5. Daarnaast elke 45m defrosts.

Hij kan daarmee het huis net niet op temperatuur houden, dus ik denk dat ik straks moet gaan bijverwarmen (in eerste instantie wil ik het met airco proberen).

Omstandigheden (Maastricht): 3.5 graden en regen.

Vergelijkend warenonderzoekje doen? Hoe staat het bij jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door studiostevus op 27-11-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@studiostevus Welke versie heb jij en hoe de temperatuurregeling ingesteld. Want ik zou eigenlijk (incl. de pompenergie >1000W verwachten.

Mijn ELGA uit 2013 met Carrier buitenunit doet nu 1175watt (bij 3 graden buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
BarryH schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:55:
@studiostevus Welke versie heb jij en hoe de temperatuurregeling ingesteld. Want ik zou eigenlijk (incl. de pompenergie >1000W verwachten.

Mijn ELGA uit 2013 met Carrier buitenunit doet nu 1175watt (bij 3 graden buiten).
Toshiba versie. En die zie ik eigenlijk nooit boven de 1000W gaan. Ik heb hem op weersafhankelijk -10/50C en +20/20C

De Plugwise Anna Thermostaat geeft dit aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0lcOf6XnrqRRF7hwETKkANu2Fk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aFtDRQIrOEtVmcz9UZgtxZFt.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door studiostevus op 27-11-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik zou toch eens proberen die 87% naar 100% te krijgen. Wellicht stooklijnpunt bij -10 omhoog? Of de flow omhoog ?

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 27-11-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Heb een uurtje geleden de stooklijn bij -10 naar 50 graden gezet. Ik zie dan wel dat de "intended boiler temperature" dan omhoog gaat naar 37 graden, maar hij blijft op 87% draaien en ook de daadwerkelijke aanvoertemperatuur verandert niet (29 graden)....

Overigens is mijn delta T nu 2.9 graden. Best veel voor een Elga begreep ik

[ Voor 16% gewijzigd door studiostevus op 27-11-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWKA7hSKrQnKwY9muVQQ0pgs5mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsOVxOVsrTzYfYw7v9O0muU5.jpg?f=fotoalbum_large Hier is het defrost circus begonnen, buiten +1 met regen. Elga heeft nog wat over, loopt nog niet op z'n max.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbrummelhuis
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtAJQ4pkLbB_jaza6jglcLZBe6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbKTcICZA9R08qR8MdGu8ciJ.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal ander gedrag, de Elga 6kw draait stand=alone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Elga Toshiba perst er nu met moeite ook nog maar 3.4kw aan thermische energie uit… denk dat de 6kw het beter doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
studiostevus schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:47:
Heb een uurtje geleden de stooklijn bij -10 naar 50 graden gezet. Ik zie dan wel dat de "intended boiler temperature" dan omhoog gaat naar 37 graden, maar hij blijft op 87% draaien en ook de daadwerkelijke aanvoertemperatuur verandert niet (29 graden)....

Je zou hem even 5 minuten stroomloos kunnen maken?
Ik weet ook niet of die 87% door de thermostaat bepaald wordt en naar de ELGA gestuurd of andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ik hebbe thermostaat al eens op standje sauna gezet maar dat deed verder niks.

Overigens als ik de cv erbij zet (heb ik nu niet) gaat de elga wel naar 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
studiostevus schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:47:

Volgens mij geeft de Elga de 100% pas vrij boven een bepaalde aanvoertemperatuur, ik meen 30 graden, daaronder doet ie dat sowieso niet.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Baf1982 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:39:
[...]

Volgens mij geeft de Elga de 100% pas vrij boven een bepaalde aanvoertemperatuur, ik meen 30 graden, daaronder doet ie dat sowieso niet.
Interessant dat wist ik niet.

Ik zit nu al 24u op een aanvoertemp van 29.5 en 85%... ergens niet logisch toch dat hij hem niet naar 30+ graden wil brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
studiostevus schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:16:
[...]

Interessant dat wist ik niet.

Ik zit nu al 24u op een aanvoertemp van 29.5 en 85%... ergens niet logisch toch dat hij hem niet naar 30+ graden wil brengen...
Je kan wellicht de flow verlagen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
Of de afgifte tijdelijk wat verminderen om te zien of de aanvoer dan wel oploopt en de 100% op een gegeven moment wel vrij komt. Blijkbaar kan je nu het volledig geleverde vermogen kwijt in je systeem, waardoor de aanvoer niet meer verder oploopt.

• studiostevus
Bij 0 graden buiten en 93% luchtvochtigheid zitten we op een defrost elke 35min. De afgelopen 24u heeft de Elga 2.5kwh per uur aan thermische energie geleverd… das niet genoeg dus heb de airco bij geschakeld. Deze, ook een Toshiba van ongeveer hetzelfde bouwjaar heeft veeel minder defrosts. Iemand een idee hoe dan kan? Hij heeft vanmiddag op ongeveer de helft van z’n vermogen een urenlange run gehad terwijl de Elga in die tijd (op 85%) wel 8 defrosts heeft gedaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanCJL
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-02 11:28
Het gedrag dat hier wordt beschreven is exact wat ik ook met mijn Elga/Toshiba combinatie heb. Ik ben gestructureerd alle combi's van WAR/RAR/WAR+RAR (via Plugwise Anna) langsgegaan maar die 85-87% lijkt 'm heilig te zijn.

Alleen gisteren aan het begin van de middag een paar uur met pieken naar 95% toen de sensor bij de verdamper van de buitenunit vond dat het ruim boven de 0 graden was (sensor is al een paar cm verplaatst zodat deze niet rechtstreeks op de verdamper zit).

Vandaag ook een dag lang getest en soms krijg ik het idee dat de buitenunit onder een bepaalde temperatuur de 100% mijdt om aanvriezen te voorkomen. Niet logisch, maar met de data van gisteren lijkt het daar wat op. Boven de 5 graden buitentemperatuur gaat 'ie fluitend (of gierend :)) naar de 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg4jF4oda7WEKsu7a44aQ21qoxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EppwwZQEQKLxrnwOKS6L1WX6.png?f=fotoalbum_large

Wat mij ook het nodige inzicht gaf is een screenshot dat ik in een ander topic vond van de geavanceerde instellingen van de Servicetool. Daarin zie je (en dat was ook zichtbaar in de servicetool als je dipswitches A1 en A3 aanpaste) de stooklijnen, graadminuten etc. In de handleiding staat dat deze alleen voor de ketel aansturing zijn, maar de graadminuten worden wel degelijk anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPJdXKdtCLriEf3MyzApgd1mzho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gdxRPGpHdzV3LfcovlOtV2UA.png?f=user_large

Is er trouwens iemand die het wachtwoord/de code heeft van dit menu? Ik zou er enorm mee geholpen zijn omdat ik iets in de graadminuten wil aanpassen. Debuggen/decompilen van de software en zodoende iets achterhalen lukt me niet goed genoeg... 🙄

[ Voor 5% gewijzigd door JohanCJL op 02-12-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanCJL
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-02 11:28
Is er trouwens iemand die het wachtwoord/de code heeft van dit menu? Ik zou er enorm mee geholpen zijn omdat ik iets in de graadminuten wil aanpassen. Debuggen/decompilen van de software en zodoende iets achterhalen lukt me niet goed genoeg... 🙄
Toch voor elkaar gekregen! Beschikbaar via PM.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanCJL op 06-12-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@JohanCJL Bij de oude elga met de carrier buitenunit zie ik ook dat bij lagere temperaturen het maximale vermogen verlaagt wordt

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:17
Oud topic, maar zijn er hier nog mensen die de Elga/Toshiba op meer de 87% vermogen hebben te krijgen zonder gasverbruik? Die van mij blijft op 87% staan (heel sporadisch komt er eventjes 89%). watertemeratuur (Ta) lijkt ook niet echt boven de 30 graden te willen komen, tenzij buitentemp boven de 10 graden is.

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:41

jorammeke

Prutser

Je hebt kans dat de elga z'n warmte niet goed kwijt kan. Heb je al eens met de flow gespeeld, en daarbij de deltaT een beetje in de gaten houden. Ik heb hier de pomp op stand 6 staan. De deltaT is een graad of 8, maar de elga draait bijna altijd vol vermogen.

Hou ook even in het achterhoofd dat de elga maar een hybride is. Beetje afhankelijk van je huis, maar met de buiten temperaturen van de laatste week heeft de elga sowieso moeite mee.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

• Baf1982
greg-a schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:42:
Oud topic, maar zijn er hier nog mensen die de Elga/Toshiba op meer de 87% vermogen hebben te krijgen zonder gasverbruik? Die van mij blijft op 87% staan (heel sporadisch komt er eventjes 89%). watertemeratuur (Ta) lijkt ook niet echt boven de 30 graden te willen komen, tenzij buitentemp boven de 10 graden is.
Volgens mij geeft de Elga boven de ta 31/32 pas een hoger vermogen vrij dan die 89%, zie het hier pas bij die aanvoertemperaturen.

Pagina: 1