Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-08 12:33
Goedemorgen,

Ik zoek al n tijdje naar een vervanger voor mijn OP Nord (1), kan alleen geen mobiel vinden die het geld waard is.

Mij zijn de nieuwe(re) Samsungs aangeraden, alleen komen die met bloatware wat je niet kan verwijderen, prijs is ook nog relatief hoog.
Xiaomi en Oppo liever niet, One Plus ook niet meer want de software is wat achteruit gegaan nadat zij alles van Oppo gewoon hergebruiken.
Apple zal ik nooit aan komen.

Wat dan over blijft zijn Nothing (2) en Fair Phone, echter hoor ik van de Nothing nog verschillende verhalen over hoe goed de software is, naast het feit dat enige benodigde reparaties betekenen dat ik het toestel moet opsturen naar Engeland.
Fairphone klinkt interessant, helemaal met de mogelijkheid om weer een SD kaart te kunnen gebruiken, alleen hoor ik hier niets over de software en als er problemen mee zijn of niet. (Ook niets uit de review van Tweakers kunnen halen)
Voor beide Nothing en Fairphone komt het ook neer op dat ze wat duurder zijn dan dat de hardware "waard is", al weet ik waarom dit zo is voor beide gevallen.

Mijn vraag komt dus neer op: Welke telefoons raden jullie aan, gebaseerd op de software waar zij op draaien? En anders, wat zijn jullie ervaringen met Nothing 2 en de Fairphone 5?

Ik ben n groot fan van stock Android OS', game zowat niet (anders wat prehistorische games via emulators). Ik lees veel en maak veel fotos / sla veel fotos op.

De S23/ 24 en de Folds lijken interessant, alleen denk ik eerder aan het kopen van een 2000 eur nieuwe pc over een mobiel van dezelfde prijs.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is je budget? Met de Nord heb je immers een (midden segment?) budget telefoon, net als met die van Nothing en de Fairphone. UIteindelijk sluit je af met de S23 en S24, waardoor ik nu even niet weet waar je precies naar op zoek bent, maar wel qua software redelijk veeleisend bent.

Samsung heeft in eerste instantie veel bloatware, wat je niet wilt (al kun je middels custom roms te flashen daar wel van af komen), maar uiteindelijk noem je wel weer de S23 en S24 als interessant. Xiaomi en Oppo wil je ook niet, OnePlus wil je niet want de software is erop achteruit gegaan doordat men de ontwikkeling samen heeft "gegooid" met die van Oppo. Nothing wil je liever ook niet, want als er schade is en je het toestel moet opsturen, moet het naar Engeland.

Op basis van wat je schrijft, ben ik haast geneigd te zeggen om eens naar de Google Pixel telefoons te kijken: standaard Android, weinig tot geen bloat en redelijk goede ondersteuning met voor een paar jaar de grotere Android releases die meekomen meestal vanaf dag 1 van release. Zit geloof ik ook een goede camera op voor de foto's die je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
Mijn budget is wel 700+, Ik ben een beetje zat van budget telefoons die na 3/4 jaar in principe vernieuwd moeten worden. Ik ben van 2e hands Samsungs als de Galaxy S4 en Galaxy S6 overgegaan naar de OnePlus 5 en nu de Nord.

Mijn interesse in de S23/24 Ultra(*, vergeten erbij te zetten) en Folds is vanwege de gimmick waar zij mee komen. In het geval dat de bloatware van de S telefoons te verwijderen is, zou ik ze kunnen overwegen, helemaal met het feit dat ze voor 7 jaar support krijgen.

De pixel 8 heb ik wat van gehoord. Ik lees hier en op youtube dat er nog best wat mis is met dat toestel.
Een kerel die bekend is voor zijn smartphone reviews heeft het voornamelijk over de AI tools gehad en dat Google vaker terug komt op hun "beloftes", waardoor hij niet de Pixel 8 compleet aanraad. In principe heb ik vanuit zijn review van de Nord gekozen om het 500 eur model te kopen (ik kreeg er ook nog studentenkorting voor.)
Ook blijkt het zo voor de pixel 8 dat het softwarematig mogelijk is bepaalde functionaliteiten te ontgrendelen op de normale pixels die anders exclusief zijn voor de 8 pro.

Zorgen custom roms inmiddels niet voor problemen mbt standaard functies voor die nieuwere Samsung telefoons? Ik las dat er daarom geen echte custom roms zijn voor de Fold mobielen en dat die S pen in de S22/23 ultra niet of wat slechter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SjoerdGaming schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:48:
Zorgen custom roms inmiddels niet voor problemen mbt standaard functies voor die nieuwere Samsung telefoons? Ik las dat er daarom geen echte custom roms zijn voor de Fold mobielen en dat die S pen in de S22/23 ultra niet of wat slechter werkt.
Ik ben al een tijdje uit het roms gebeuren, sinds ik mijn OnePLus 7T Pro heb, heb ik daar eigenlijk jaren niet naar om hoeven te kijken. Misschien dat ik Android 14 voor deze telefoon ga flashen als LineageOS 21 (op basis van Android 14) uit is, maar weet het nog niet wat ik doe.

Bij Samsung toestellen was het in elk geval zo, dat de kernels vele verschillende implementaties hadden, waardoor het voor Samsung een kwestie van testen en aanvoelen was qua stabiliteit. Hoe dat nu heden ten dagen is, geen idee. De laatste keer dat ik flashte was ten tijde van de Galaxy S8 en ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Voor de Samsung telefoons zijn er hele lijsten met apps die je kunt verwijderen door middel van ADB en scripts te vinden op internet, maar sommige lijsten zijn iets te agressief waardoor je problemen kunt krijgen dat gimmicks als een S-Pen in de Ultra niet meer werken (wil je notities maken terwijl de telefoon gelockt is, is bijvoorbeeld de notitie app van Samsung nodig).
De enige apps die ik opruim op mijn Samsungs is alles van Facebook/Meta. Daar zijn ook 3 systeemapps van actief die ik gelijk uitschakel.
Wat ik verder doe is tijdens de eerste setup van de telefoon goed opletten dat ik niet allerlei extra's ja op zeg. Vervolgens zet ik alle bloatware app iconen die ik niet kan/wil verwijderen in de app drawer in het Samsung mapje wat standaard aanwezig is, en kijk er niet meer naar om. De ingebouwde batterij besparing van Samsung zet in 2 tot 4 weken alle apps die je niet gebruikt in de spaarstand, en uiteindelijk ultieme spaarstand, en op dat moment zijn ze zo ver uitgeschakeld dat als je ze weer wil gebruiken de eerste vraag is om in de app store updates op te halen omdat zelfs die niet meer bijgewerkt zijn.
Daarmee is voor mij te leven met hoe de bloatware op de telefoon staat. En ik heb de Ultra juist vanwege de S-Pen (als remote te gebruiken voor foto's), en de 10 x zoom camera, waardoor ik niet meer een losse compact camera mee neem op vakantie.
Qua formaat is de Ultra met 6,8 inch zo groot dat ook de tablet in huis buiten gebruik is geraakt. Voor die zaken dat het scherm van de telefoon te klein is, of waar een fysiek toetsenbord handig is, pak ik een oude laptop.
CH4OS schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:59:
[...]
Bij Samsung toestellen was het in elk geval zo, dat de kernels vele verschillende implementaties hadden, waardoor het voor Samsung een kwestie van testen en aanvoelen was qua stabiliteit. Hoe dat nu heden ten dagen is, geen idee. De laatste keer dat ik flashte was ten tijde van de Galaxy S8 en ouder.
Samsung heeft de versies drastisch teruggebracht sinds Google met Project Treble is begonnen, en heeft daarmee ook het aantal jaren support verlengt naar minimaal 5 jaar. Voor de standaard S23 serie is er zelfs maar 1 processor van Qualcomm in omloop (8gen2), en geen exynos. Wel zit er een exynos in de S23 FE, dat is de S22 exynos processor die ze hergebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
swhnld schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:23:

Samsung heeft de versies drastisch teruggebracht sinds Google met Project Treble is begonnen, en heeft daarmee ook het aantal jaren support verlengt naar minimaal 5 jaar. Voor de standaard S23 serie is er zelfs maar 1 processor van Qualcomm in omloop (8gen2), en geen exynos. Wel zit er een exynos in de S23 FE, dat is de S22 exynos processor die ze hergebruiken).
Dus de bloatware is meerendeels te verwijderen zonder dat er functionaliteiten door verhinderd worden, das mooi.
Ik las ook dat de S24 series, incl. Ultra, een Exynos processor zal krijgen, specifiek gemaakt voor de S24s die op de Europese markt komen. Ik weet alleen niet hoeveel slechter die Exynos dan is tegenover de standaard Snapdragon die ze gaan gebruiken voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
SjoerdGaming schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:23:
[...]
Ik las ook dat de S24 series, incl. Ultra, een Exynos processor zal krijgen, specifiek gemaakt voor de S24s die op de Europese markt komen. Ik weet alleen niet hoeveel slechter die Exynos dan is tegenover de standaard Snapdragon die ze gaan gebruiken voor de rest.
Daar is een heel apart discussie topic over, bijna net zo fel als Android vs Apple.
Feiten en fabels: Snapdragon vs Exynos
Mijn samenvatting, dat is per jaar anders, soms is het nek aan nek, soms zit er wel 20% performance verschil tussen. En wat de toekomst gaat brengen....?

Maar gezien jou budget zou ik niet wachten op volgend jaar, de S23 is nu een stuk gedaald in prijs, en black friday is om de hoek.
Kijk hier als je de S23 overweegt:
[Samsung Galaxy S23-serie] Levertijd & Prijzen

[ Voor 17% gewijzigd door swhnld op 14-11-2023 13:38 ]

Pagina: 1