Klimaatfolie ipv dampopen over tegelwandje ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kimopo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09-2025
Even 'n apart topic voor alleen déze vraag omdat in 'n ander aangemaakt topic de vraag wegzakte tussen andere onderwerpen.

Een matig geïsoleerde wand waar een inbouwtoilet is heeft onderaan de ruwe muur en erboven tot aan het plafond tegeltjes.

We gaan dat wandje na-isoleren en dan 'n nieuwe toilet plaatsen.
De wand is van oorsprong geïsoleerd met dampopen isolatie.

Moét er nu toch eerst dampopen folie op die wand, inclusief over de tegels, dan de isolatie, afgedicht met klimaatfolie en dan een wicaplaat om af te werken of mag de 4cm minerale wol er direct tegenaan zonder de dampopen folie ?
De buitenwand is dus steen met een spouwmuur.

We vragen ons af óf anders ipv de dampopen folie ook klimaatfolie op dunne latjes op de buitenwand kan ?
We houden dát namelijk toch over van 'n andere klus en moeten anders speciaal s 'n rol dampopen folie kopen voor 'n wandje van 1m x 2,40m 🙄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McTnCPhFWpBS8gJ1VyMGGzFTess=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qQWRpFGivUVB6ACTMF3Eq1J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0f3KO4bdpPUka3ZhKPiIiIPF-MI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zIWYjJWHwqzPPIagOKro0SY.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Spouwmuur is niet geïsoleerd? De tegels zijn natuurlijk volledig dampdicht, dus ik zou sowieso een luchtspouw maken tussen het isolatiemateriaal en de achterwand, want vocht kan niet door de tegels heen. In principe zie ik geen noodzaak voor het plaatsen van een dampopen folie tegen de wand. Er is volgens mij geen kans op vochtdoorslag en de bakstenen muur is dampopen naar buiten.

Is het ingewikkeld om de rij tegels naar boven nog te verwijderen? Dat zou de damphuishouding nog wel wat verbeteren.

Van binnen naar buiten moet de constructie het liefst steeds meer dampopen worden. Dus in dit geval kan je ook af met een dampdichte folie aan de binnenzijde.

• kimopo
De spouwmuur is wél geïsoleerd maar volgens de richtlijnen van zo'n 20 jaar geleden.
frennek schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:58:

De tegels zijn natuurlijk volledig dampdicht, dus ik zou sowieso een luchtspouw maken tussen het isolatiemateriaal en de achterwand, want vocht kan niet door de tegels heen.
Dat geldt dan niet voor het ruwe deel omdat daar wel vocht door weg kan ?

In principe zie ik geen noodzaak voor het plaatsen van een dampopen folie tegen de wand. Er is volgens mij geen kans op vochtdoorslag en de bakstenen muur is dampopen naar buiten.
Ok, duidelijk... De minerale wol kan daar dus direct tegenaan en dié afdekken met de klimaatfolie die we hebben en dan de afwerking.

Is het ingewikkeld om de rij tegels naar boven nog te verwijderen? Dat zou de damphuishouding nog wel wat verbeteren.
Niet perse ingewikkeld natuurlijk, gewoon extra werk ☺️

Van binnen naar buiten moet de constructie het liefst steeds meer dampopen worden.
Dus in dit geval kan je ook af met een dampdichte folie aan de binnenzijde.
Ok, daar hebben we óók wat extra van over.
Dus dan zou de klimaatfolie niet hoeven ?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Weet je hoe de huidige spouwmuur is geïsoleerd? Is dit met (steen)wol of met isolatieplaten? Weet je iets over de dikte van het isolatiepakket in de spouwmuur? En wil je de huidige wand isoleren met 40mm steenwol?

• kimopo
frennek schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:23:
Weet je hoe de huidige spouwmuur is geïsoleerd? Is dit met (steen)wol of met isolatieplaten? Weet je iets over de dikte van het isolatiepakket in de spouwmuur? En wil je de huidige wand isoleren met 40mm steenwol?
Dít zit in de spouwmuur en is ca 6cm dik.
We willen idd met de 4cm na-isoleren.

Het is een onverwarmde "reserve" badkamer igv een loge in de aanbouw, met een timer/vochtsensor afzuiging in het plafond en een rooster in de deur.
Zie ook mijn topic over isoleren van een aanbouw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKwszDp5LgjIxmLJEq9qzYiFnh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0S5jw7SSKbIajAWnMSdVZgj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door kimopo op 20-11-2023 22:28 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:42
Op de wand hoeft niks, er hoeft pas folie te komen aan de warme zijde van je isolatie. Als je klimaatfolie hebt is dat altijd goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1