Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Governator
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-01-2024
Beste forumleden,

Sinds enige tijd heb ik naast mijn RemehA Avanta ketel uit 2022 een Nibe 2040-6 warmtepomp. Voor deze warmtepomp leverde de installateur een losse draadloze Honeywell thermostaat. De Remeha ETwist thermostaat was volgens hem niet meer nodig.

Ik vind twee thermostaten wel bijzonder. Is er een mogelijkheid dat de warmtepomp gekoppeld kan worden aan de ETwist of is dit niet wenselijk qua compatibiliteit?

Bedankt alvast voor jullie antwoord.

Mark

Alle reacties

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:54

DIY

@Governator Ik neem aan dat je met de F2040-6 met een SMO controller bestuurd. Daar kun je een dan ook een ruimtesensor of een RMU aan koppelen. Met een RMU kun je de SMO ook op afstand bedienen, maar is relatief duur.
Als je voor een ruimtesensor kiest, kun je hier 1 van de sensortjes uit het pakket wat bij je SMO zat voor gebruiken. Deze dan aan de SMO aansluiten en in een referentieruimte hangen. Nibe noemt dit de BT50 sensor.

Het is in elk geval niet wenselijk om je warmtepomp met een thermostaat te gaan schakelen. Je kunt wel de SMO de cvketel laten bedienen als de warmtepomp het onder bepaalde omstandigheden niet red. Uit m'n hoofd kun je daarvoor het (schakel)contact van de bijverwarming gebruiken. Je stelt daarna in bij hoeveel GraadMinuten (GM) de bijverwarming of in de geval de cvketel, ingeschakeld moet worden. Zie hiervoor de SMO handleiding.

Neem ook een kijkje in het Nibe topic, want daarin is er al heel veel uitgeplozen en besproken : NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

[ Voor 65% gewijzigd door DIY op 12-11-2023 19:49 ]

• Governator
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-01-2024
Dankjewel voor je reactie DIY!