Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 09:32
Op verzoek van mijn vrouw die, (naar eigen zeggen), reeds bezig is de echtscheidingspapieren gereed te maken, vraag ik hier om hulp bij het oplossen van WIFI-verbindingsproblemen binnen ons netwerk.

Het probleem: Mobiele devices (telefoons en tablets) verliezen internetverbinding op willekeurige momenten (er staat dan een uitroepteken bij het WIFI-icoontje (Samsung Galaxy) of de telefoon geeft aan 'verbonden-verbinding verbroken-verkrijgen IP-adres-verbonden-verbinding verbroken-etc. (Google Pixel)).

Situatie: Tot voor kort woonden wij in een andere woning dan nu, en in onze vorige woning hadden wij VDSL van KPN (box 10 volgens mij). WIFI op het modem was uit, er waren 2 Ubiquiti AP Lite AP's aangesloten via PoE-injectors en alles werkte jarenlang prima.

Toen verhuisden wij dit jaar en in de nieuwe woning was enkel glasvezel mogelijk, dus ik kreeg een nieuw modem van KPN (Box 12) voor glasvezel en stuurde de V10 retour. Op het V12 modem WIFI uitgeschakeld, de AP's weer aangesloten en ik was snel klaar want het leek vlekkeloos te werken (immers: ik had in feite de AP's gewoon meeverhuisd dus de devices in huis connecten nog met dezelfde hardware). Toch bleven de Google Home assistents problemen geven: "er is iets verkeerd gegaan, probleer het later nog eens", dat gebeurde heel vaak, en ook op het tablet moest altijd de WIFI uit- en weer aangezet worden voor verbinding, kortom; er was toch iets niet in de haak.
Ik heb de AP's op andere plekken gehangen maar de verbindingssterkte bleef altijd goed, en de problemen bleven.

Ik heb toen de AP's vandaag ge-update en heb andere channels ingesteld (eerst AUTO, toen getest welke de minste utalization hadden en die gekozen), Transmit Power op AUTO gezet (en toen weer terug op wat het was), maar nu geven de telefoons in huis dus verbindingsproblemen. En ik weet niet hoe dit op te lossen.
Hieronder info over de hardware:
Modem
  • KPN Box 12 (WIFI uit, DHCP aan)
Power
  • 2x PoE injector (Ubiquiti)
AP1
  • Ubiquiti UAP-AC-Lite (BeganeGrond)
  • Version=6.5.62.14788
  • Verbinding=Bekabeld
  • WiFi Experience=98/100
  • 2.4GHz (Chanel width=VHT20, Chanel=6, Transmit Power=High, Minimum RSSI=Off)
  • 5Hz (Chanel width=VHT40, Chanel=48, Transmit Power=High, Minimum RSSI=Off, Meshing=Off)
AP2
  • Ubiquiti UAP-AC-Lite (Garage)
  • Version=6.5.62.14788
  • Verbinding=Bekabeld
  • WiFi Experience=98/100
  • 2.4GHz (Chanel width=VHT20, Chanel=11, Transmit Power=Medium, Minimum RSSI=Off)
  • 5Hz (Chanel width=VHT40, Chanel=36, Transmit Power=Medium, Minimum RSSI=Off, Meshing=Off)
In de Unifi Controller staan deze meldingen:
  1. 20 Anomalies over 6 devices
  2. 15:00 Client is sleeping too much and losing packets
  3. 15:00 Low bandwidth for Client ConnectON
  4. 15:00 High TCP latency for Client ConnectON
  5. 15:00 Long association time for Access Point BeganeGrond
  6. 15:00 Poor stream efficiency for Client ConnectON
  7. 15:00 High DNS latency for Client ConnectON
  8. 15:00 High WiFi latency for Client ConnectON
  9. 15:00 Low signal strength for Client ConnectON
  10. 15:00 High TCP latency for Client ConnectON for last 4 hours
  11. 15:00 High TCP packet loss for Client ConnectON
  12. 15:00 High TCP latency for Client ConnectON for last 3 hours
  13. 15:00 High WiFi retries for Client ConnectON
  14. 14:00 High TCP latency for Client ConnectON
  15. 14:00 High TCP latency for Client ConnectON
  16. 13:00 Long association time for Access Point BeganeGrond
  17. 11:00 Long association time for Access Point BeganeGrond
Het irritante is dat de Unifi Controller de devicenames niet meer geeft zoals voorheen maar ze allemaal 'ConnectON' noemt, in het modem zie ik de devicenames nog wel gewoon staan, ik heb ook hierop gezocht maar kan niet vinden waarom de apparaten allemaal 'ConnectON' heten.

Heeft iemand een idee waar ik naar zou moeten kijken? Ik hoor het heel graag (lees: ik los dit graag op voordat ik opnieuw moet gaan verhuizen...). Dank bij voorbaat! _/-\o_

Bekabelde WIFI

Beste antwoord (via fritsjof op 15-11-2023 19:48)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:41
Zet wifi op de eb12 weer aan met apart ssid en stel diein voor je vrouw. Heeft ze iig, als ze bereik heeft, weer stabiel wifi

Daarna zou ik de ubiquiti firmware game beginnen

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
Kan het zijn dat je groter bent gaan wonen en 2 AP niet voldoende is? Als dat niet het geval is zou ik je een goede advocaat aanraden want theoretisch moet het gewoon werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Zet wifi op de eb12 weer aan met apart ssid en stel diein voor je vrouw. Heeft ze iig, als ze bereik heeft, weer stabiel wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:57
Als je een uitroepteken ziet bij het wifi symbool, hoeveel streepjes wifi signaal heb je dan?

Als je vol signaal hebt, maar wel een uitroepteken, is de kans klein dat het aan de AP’s ligt. Dan zou ik de oorzaak zoeken bij de KPN box: DNS issues, internet connectivity issue in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Wat al aangegeven is: Kijk eens of de wifi op de Experiabox wat helpt. Als de boel dan wel stabiel is en ook veel bereik dan heb je in ieder geval ééntje in huis tevreden. Daarna kan je aan de gang met de rest :-) En dat in alle rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Is de bekabeling helemaal okay? Hoe is de bekabeling aangelegd vanuit KPN 12 > de accesspoints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmenkveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:08
Ik heb zelf thuis een controller draaien. Mijn eigen apparatuur (3x AP en een switch) zijn allemaal normaal zichtbaar met hun eigen devicenames. Daarnaast heb ik een 2e site geconfigureerd voor mijn ouders (3x AP) en daar zie ik net als jou alle apparaten met de devicename "ConnectON".

Mijn ouders zijn recent over gestapt naar KPN met een nieuwe (ik denk een V12) KPN box. Verder identiek aan jou qua configuratie. KPN deelt DHCP uit en alle AP's gevoed vanuit een PoE adapter en ethernet direct aangesloten op het modem (bij 1 AP zit nog een unmanaged switch tussen). Alle apparatuur zit op de laatste firmware versie. Verder heb ik daar 2x een SSID geconfigureerd, 1x hun oude SSID en 1x het KPN SSID voor de TV box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Dank allen! :-D
jadjong schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:36:
Kan het zijn dat je groter bent gaan wonen en 2 AP niet voldoende is? Als dat niet het geval is zou ik je een goede advocaat aanraden want theoretisch moet het gewoon werken.
Nee, niet groter gaan wonen. Het gekke is ook: de WIFI-sterkte lijkt goed (vol bereik of 3/4 streepjes), uitgezonderd mijn eigen telefoon als ik op zolder ben (maar de overige apparaten ervaren de problemen ook en die zijn 3m bij het AP vandaan op de begane grond).
laurens0619 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:54:

Ja goeie tip, heb nu de WIFI van de KPN box12 weer aan voor rust in huize Fritsjof.
Sito schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:59:
Als je een uitroepteken ziet bij het wifi symbool, hoeveel streepjes wifi signaal heb je dan?

Als je vol signaal hebt, maar wel een uitroepteken, is de kans klein dat het aan de AP’s ligt. Dan zou ik de oorzaak zoeken bij de KPN box: DNS issues, internet connectivity issue in het algemeen.
WIFI signaal is vol of 3/4 vol, dat is het gekke. Het is ook zo dat de apparaten verbinden of niet verbinden zodra je ze aan zt (of WIFI aan zet), als ze verbinden dan gaat het even een paar minuten goed, en dan geven ze een verbindingsprobleem. Als ze niet direct verbinden dan komt er een uitroepteken bij het WIFI-icoontje of er wordt simpelweg niet verbonden en bij kijken naar het WIFI-netwerk staat er (op mijn Galaxy Note8) 'Authentication error'. Ik dacht zelf aan een probleem met DHCP (wordt nu door KPN Box12 geregeld), wellicht er een switch tussen zetten die DHCP voor z'n rekening neemt?
heiyu schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:58:
Is de bekabeling helemaal okay? Hoe is de bekabeling aangelegd vanuit KPN 12 > de accesspoints?
Zo zijn ze verbonden:
Modem->PoE injector->AP1 (kabeltjes zijn 30cm lang)
Modem->PoE injector->AP2 (1e kabeltje is 30cm lang, 2e is 4 meter lang)
Ik heb de AP's ook via modem->patchpaneel->UTP wandcontactdozen aangesloten gehad, maakt geen verschil.
rmenkveld schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:40:
Ik heb zelf thuis een controller draaien. Mijn eigen apparatuur (3x AP en een switch) zijn allemaal normaal zichtbaar met hun eigen devicenames. Daarnaast heb ik een 2e site geconfigureerd voor mijn ouders (3x AP) en daar zie ik net als jou alle apparaten met de devicename "ConnectON".

Mijn ouders zijn recent over gestapt naar KPN met een nieuwe (ik denk een V12) KPN box. Verder identiek aan jou qua configuratie. KPN deelt DHCP uit en alle AP's gevoed vanuit een PoE adapter en ethernet direct aangesloten op het modem (bij 1 AP zit nog een unmanaged switch tussen). Alle apparatuur zit op de laatste firmware versie. Verder heb ik daar 2x een SSID geconfigureerd, 1x hun oude SSID en 1x het KPN SSID voor de TV box.
Oh da's mooi (dat ze bij jouw ouders ook als 'ConnectON' worden weergegeven): ik dacht dat ik de enige was (want als je zoekt op 'ConnectON' dan is er vrij weinig te vinden).

Ik ga nu proberen de firmware van de AP's te downgraden, hopen dat het dan wat beter werkt, in ieder geval is er nu WIFI via de KPN Box12. Alle tips blijven welkom!

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fritsjof
Ik heb de AP's gedowngrade naar UniFi Access Point 6.2.49 en ga nu de WIFI van de KPN box 12 uitzetten om mijn gezin te gebruiken als testcase: eens kijken of ze weer klagen over 'slechte WIFI', zo niet dan werkt de downgrade.
Overigens blijken er meer problemen met versie 6.5.62.14788 zoals hier te lezen, en hier (linkjes naar community.ui.com).

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fritsjof
Alle problemen met verbinding zijn opgelost nu, het bleek dus inderdaad aan de firmware van de AP's te liggen. Alle 'anomalies' in de Unify Controller zijn ook verdwenen gelukkig.
In de Unify Controller staan alle connected devices nog wel allemaal als 'ConnectON', ze hebben dus niet hun devicename, het vermoeden is dat dit door het KPN modem komt op de één of andee manier.

[ Voor 10% gewijzigd door fritsjof op 15-11-2023 19:46 ]

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ubiquiti unifi en firmware….. dat was
10 jaar geleden al een ramp en nog steeds.
Lijkt wel alsof ze 99% van hun tijd besteden aan nieuwe producten releasen en 1% aan firmware development

Afijn genoeg gerant, fijn dat het opgelost is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
De AP's (en WIFI-verbinding) zijn nu weer stabiel, alle AP's nu op 6.2.49.

Over het ConnectON-probleem heb ik inmiddels een thread op UI.com gevonden; het lijkt erop dat het probleem 'KPN Experiabox V12' als oorzaak heeft (en dan met name de laatste firmware update), want alle mensen die het melden hebben zo'n modem, het lijkt dus geen UI probleem te zijn.
Op het KPN forum nu op zoek naar 'lotgenoten'...

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huisje89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:54
fritsjof schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:51:
Op verzoek van mijn vrouw die, (naar eigen zeggen), reeds bezig is de echtscheidingspapieren gereed te maken, vraag ik hier om hulp bij het oplossen van WIFI-verbindingsproblemen binnen ons netwerk.

Het probleem: Mobiele devices (telefoons en tablets) verliezen internetverbinding op willekeurige momenten (er staat dan een uitroepteken bij het WIFI-icoontje (Samsung Galaxy) of de telefoon geeft aan 'verbonden-verbinding verbroken-verkrijgen IP-adres-verbonden-verbinding verbroken-etc. (Google Pixel)).

Situatie: Tot voor kort woonden wij in een andere woning dan nu, en in onze vorige woning hadden wij VDSL van KPN (box 10 volgens mij). WIFI op het modem was uit, er waren 2 Ubiquiti AP Lite AP's aangesloten via PoE-injectors en alles werkte jarenlang prima.

Toen verhuisden wij dit jaar en in de nieuwe woning was enkel glasvezel mogelijk, dus ik kreeg een nieuw modem van KPN (Box 12) voor glasvezel en stuurde de V10 retour. Op het V12 modem WIFI uitgeschakeld, de AP's weer aangesloten en ik was snel klaar want het leek vlekkeloos te werken (immers: ik had in feite de AP's gewoon meeverhuisd dus de devices in huis connecten nog met dezelfde hardware). Toch bleven de Google Home assistents problemen geven: "er is iets verkeerd gegaan, probleer het later nog eens", dat gebeurde heel vaak, en ook op het tablet moest altijd de WIFI uit- en weer aangezet worden voor verbinding, kortom; er was toch iets niet in de haak.
Ik heb de AP's op andere plekken gehangen maar de verbindingssterkte bleef altijd goed, en de problemen bleven.

Ik heb toen de AP's vandaag ge-update en heb andere channels ingesteld (eerst AUTO, toen getest welke de minste utalization hadden en die gekozen), Transmit Power op AUTO gezet (en toen weer terug op wat het was), maar nu geven de telefoons in huis dus verbindingsproblemen. En ik weet niet hoe dit op te lossen.
Modem
Power
AP1
  • Version=6.5.62.14788
  • Verbinding=Bekabeld
  • WiFi Experience=98/100
  • 5Hz (Chanel width=VHT40, Chanel=48, Transmit Power=High, Minimum RSSI=Off, Meshing=Off)
AP2
  • Version=6.5.62.14788
  • Verbinding=Bekabeld
  • WiFi Experience=98/100
  • 2.4GHz (Chanel width=VHT20, Chanel=11, Transmit Power=Medium, Minimum RSSI=Off)
  • 5Hz (Chanel width=VHT40, Chanel=36, Transmit Power=Medium, Minimum RSSI=Off, Meshing=Off)
Het irritante is dat de Unifi Controller de devicenames niet meer geeft zoals voorheen maar ze allemaal 'ConnectON' noemt, in het modem zie ik de devicenames nog wel gewoon staan, ik heb ook hierop gezocht maar kan niet vinden waarom de apparaten allemaal 'ConnectON' heten.

Heeft iemand een idee waar ik naar zou moeten kijken? Ik hoor het heel graag (lees: ik los dit graag op voordat ik opnieuw moet gaan verhuizen...). Dank bij voorbaat! _/-\o_
Ik heb dus (exact) hetzelfde probleem.Ik heb sinds 3 weken bij het verlengen van mijn contract mijn experiabox V10 vervangen voor een Experiabox V12. Ik gebruik de Wi-Fi van de experiabox nooit maar heb een Unify AC-PRO accespoint aangesloten op de Experiabox.

Nu heb ik sinds het vervangen van de Experiabox last van verbindingsproblemen via Wi-FI.
Dit uit zich in traag niet reagerend internet en inderdaad ook de Google speakers die met enige regelmaat zeggen " er is iets verkeerd gegaan, probleer het later nog eens"

Ik ga ook maar eens proberen e.e.a. te updaten, hopelijk helpt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 16:12
Alle problemen met verbinding zijn opgelost nu, het bleek dus inderdaad aan de firmware van de AP's te liggen. Alle 'anomalies' in de Unify Controller zijn ook verdwenen gelukkig.
In de Unify Controller staan alle connected devices nog wel allemaal als 'ConnectON', ze hebben dus niet hun devicename, het vermoeden is dat dit door het KPN modem komt op de één of andee manier.
Even een vraag, waar zie je die anomalies in de Unifi Controller , want ik zie dat nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognito_007
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-04-2024
fritsjof schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:51:

Modem
Power
AP1
  • Version=6.5.62.14788
  • Verbinding=Bekabeld
  • WiFi Experience=98/100
AP2
  • Version=6.5.62.14788
  • Verbinding=Bekabeld
  • WiFi Experience=98/100

Hoi Fritsjof!

Dit topic is al wat gedateerd, maar ik herken 100% je probleem en ik heb het nog niet opgelost.

Sinds de KPN-update (waar ik op het KPN-forum ook al aardig lang in gesprek over ben) is het bal op mijn mooie en stabiele Unifi-netwerk.

Je zegt o,a.:
Toch bleven de Google Home assistents problemen geven: "er is iets verkeerd gegaan, probleer het later nog eens",

Ik heb precies hetzelfde. Alle firmware van AP's en controller zijn afgelopen maanden al een paar keer ge-update, maar niets helpt.

Heb jij het probleem ooit weten op te lossen?

Groet,
René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Incognito_007
heb je bekabeld ook problemen?
Zo niet, dan heeft de KPN-update(?) er weinig mee te maken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Check eens je DTIM setting op de UNIFY controller (onder netwerk). Staat deze op 1? Zet hem dan eens op 3. Ben deze tip ooit tegengekomen op het Ubiquity forum toen ik ook (op mobile devices en ipads) rare issues had terwijl de ontvangst goed was.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agile
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 21:38
Ik reageer nooit op dit forum maar lees hier veel en maak veel gebruik van alle tips (waarvoor dank allen!).

Maar deze discussie (ubiquiti in combi met kpn box 12) heeft me het laatste jaar zo gefrustreerd (en niet alleen mezelf maar ook vrouw en 2 puber kinderen dus de druk was hoog :'( dat ik toch even wil reageren en delen wat voor mij uiteindelijk de oplossing was.

Ik had echt alles geprobeerd, zelfs iemand langs laten komen voor een dikke 200.-. Daardoor wel wijzer geworden in het spelen met AP transmitting power, kanalen instellen etc. Ook toevoegen meerdere AP’s, echter allemaal zonder een positief resultaat. Ik heb nu in totaal 5 access points (combinatie van AC pro, lite en hd). Ook firmware downgrade zoals eerder in deze discussie benoemd hielp niet in mijn situatie. Alle inspanningen en frustraties hebben de verbindingsproblemen nooit verholpen (overigens prima snelheid maar vooral op mobiele apparaten de eerste verbinding die niet pakt tenzij wifi uit/aan). Het was overigens prima totdat er mogelijk een update is gekomen van de experia box? Het precisie moment waar het allemaal mis ging kan ik niet meer achterhalen. Aan de infra heeft het nooit kunnen liggen. Alles is hier na verbouwing bekabeld en via een unify 24 poort switch aangesloten op modem/router van kpn glasvezel. Echt niks heeft gewerkt totdat....

ik de experia 12 box heb vervangen met een fritzbox. Vanaf dat moment 0.0 problemen meer *O* . Dit kost me wel 7.5 eur/mnd extra (huur fritzbox). Is het uiteraard waard (ten behoeve van een tevreden gezin) maar wel apart dat de experia box dit alles dus heeft veroorzaakt. Moet ik dit accepteren van KPN? Is toch eigenlijk vreemd dat de experia box 12 dit kennelijk veroorzaakt? Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@agile
In andere topics is al vaker naar voren gekomen dat experiabox met ipv6 aan en unifi geen vrienden zijn.

Als je dat had uitgezet waren je problemen wss ook voorbij en hoef je geen fritZ te huren.

En tja wie is er schuldig? Geen idee maar ik vind het wel bijzonder dat een accesspoint last kan hebben van ipv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile
@laurens0619 ok die van ipv6 had ik even gemist. De experia box is nog niet retour dus ga kijken of dat ook werkt. Maar als de accespoints op de fritzbox er geen last van hebben maar wel in combi met experabox is het dan niet zo dat je de conclusie kan trekken dat het met modem/router heeft te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@agile
Ja maar die conclusie kun je ook andersom trekken :)
Ik ken geen ander accesspoint die niet om kan gaan met de ipv6 van de experiabox.

Als jij lst hebt van het “ipv6 eufel” denk ik toch eerder aan problemen bij unifi.niet alleen omdat ze een reputatie hebbem op vage firmware bugs, een accesspoint zou in principe niets met ip verkeer te maken moeten hebben op die osi laag

Maar eerst maar eens testen of dat het is inderdaad :)

Zie ook dit topic:
Mobiel reageert soms niet met de Unifi wifi

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 05-08-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agile
Nu bijna een dag zonder problemen via experia box met ipv6 uitgeschakeld. Ik merk wel dat mobiele apparaten iets meer blijven plakken op access points op de begane grond. Heb op de begane grond 3 ap's ook ivm glazen deuren en daarmee samenhangende gevoeligheid voor reflectie. Kan dit plakken ipv6 gerelateerd zijn? Met de fritzbox had ik nl geen last van plakken. Nog andere nadelen als geen ipv6? Zolang het zo stabiel blijft ga ik denk ik toch de fritzbox retourneren (kijk voor zekerheid nog een paar dagen aan incl positieve bevestiging gezin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@agile
mooi!

“Sticky clients” staat hier echt los van en ligt aan je wifi setup. Dat kan echt niet anders zijn geweest met je fritz. Door wisseling van routers heb je wel een dhco server wissel gehad, misschien moeten je clients even netjes herstart worden

maar 3 accesspoint per verdieping vergt wel goede rf planning. Waar je op kunt letten is of je clients wel netjes op 5ghz zitten. Als ze naar 2.4 terugvallen wordt t roamen probleem alleen maar groter.
Of die 3 aps per verdieping is een foute poging geweest om je “ipv6 probleem” op te lossen?

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 05-08-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agile
@laurens0619 het "ipv6" probleem was er al met 1 accespoint op de begane grond. Daarom destijds uitgebreid met 2 extra AP's omdat ik toen dacht dat het daar aan lag (ook in combinatie met glazen deuren en reflectie wifi signaal). Tot nu toe met experia box geen problemen meer en mobiele apparaten blijven ook op 5ghz zitten (en dat met transmitting power en frequenties op auto). Ik ga het in de gaten houden en indien nodig spelen met de frequenties. Bedankt voor je advies en verwijzing naar de "ipv6 uitzetten" oplossing! De fritzbox gaat terug en bespaard me 7.5/mnd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@agile
Ja sorry dat bedoelde ik :)
Zijn die extra ap's niet een poging geweest het probleem op te lossen waar de oorzaak elders (ipv6) lag.

Met andere woorden:
Is het geen idee om weer terug te gaan naar 1 accesspoint op de begane grond?

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
laurens0619 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:24:
Met andere woorden:
Is het geen idee om weer terug te gaan naar 1 accesspoint op de begane grond?
Hoe groot is die begane grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:26:
@agile
In andere topics is al vaker naar voren gekomen dat experiabox met ipv6 aan en unifi geen vrienden zijn.

Als je dat had uitgezet waren je problemen wss ook voorbij en hoef je geen fritZ te huren.

En tja wie is er schuldig? Geen idee maar ik vind het wel bijzonder dat een accesspoint last kan hebben van ipv6
IPv6 icm UniFi an sich is het probleem niet, heb jarenlang probleemloos nouja, muv 2x beroerde firmware en 1x volledige systeem mogen herinstalleren na firmware upgraden - maar dat is gewoon normaal UniFi... gedraaid met 2x UniFi AC Pro achter een Ziggo verbinding met full dual stack (v4 en v6 dus).

IMHO is uitschakelen IPv6 een prima diagnosestap, maar volgende stap na constatering dat het gedrag verandert met uitschakelen IPv6 zou niet moeten zijn uit laten, maar weer aanzetten en grondig kijken naar het verkeer om te zien wat er mis gaat tussen Experiabox en UAP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b
Helemaal eens hoor, lees nooit over ipv6 problemen icm unifi tenzij er een experiabox in het spel is.

Vind het zelf nog steeds onverklaarbaar en zou ook graag met wireshark willen kijken wat er precies mis gaat maar heb helaas/gelukkig niet deze combinatie thuis draaien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agile
De begane grond is 115 m2 onderverdeeld in 3 ruimtes middels glazen deuren/wanden. En idd meerdere AP's aangeschaft (voordelig 2dehands) omdat ik dacht daarmee de oplossing te hebben. Teruggaan naar 1 AP zou ik kunnen proberen maar waarom als het nu werkt? Kan me ook voorstellen dat de glazen deuren/wanden niet ideaal zijn om de hele begane grond af te dekken met 1 AP. Uitzetten ipv6 is idd niet de oplossing maar heb geen zin, tijd en kennis om het daadwerkelijke probleem en oplossing te achterhalen/toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@agile
Puur omdat je eerder last leek te hebben van clients die op het verkeerde ap bleven hangen :)
Als dat niet zo is lekker laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-01 14:35
Ik had exact hetzelfde probleem, op een gegeven moment maar overgestapt op de dream Machine.
Sindsdien geen enkele storing meer gehad, eigenlijk alleen maar beter Kan je de modem van KPN retour sturen, scheelt weer.

hier nog een thread voor de config (kostte mij 10 min) https://community.kpn.com...jn-de-instellingen-573911

Ik zou er niet teveel tijd insteken, soms is een blije vrouw meer waard. en een Scheiding kost meer dan een Dream Machine ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agile
@renz zal m overwegen als ik ooit hinder ga ondervinden van uitgeschakelde ipv6. Vooralsnog experia box zonder ipv6 met prima verbinding op alle mobiele apparaten. Wellicht ook tgv overdreven veel ap's. Maar goed het werkt en dan blijf ik er voor nu even vanaf (net een klein jaar met veel efforts zonder resultaat en on top klagende vrouw/pubers achter de rug).
Pagina: 1