Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Warmtepomp vragen voor installatie zonder WP installateur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11 18:44
Historisch gasverbruik: huidige eigenaresse 1800 m³ in het afgelopen jaar. (Wij krijgen 14 december de sleutel)
Afgiftesysteem:
- 100m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open

- 3 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden te weinig kW, waterinhoud in totaal ? liter

- Warmteverliesberekening 8.3kW @-8c
SWW:
- plek voor boiler: De garage

- 300/350 liter nodig, dit heb ik nav andere topics al als uitgangspunt berekend.

- DWTW aanwezig, nee ik ben wel aan het kijken of ik het kwijt kan.
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W (ja er zijn voordelen, opstart kosten zijn te groot en omdat ik veel zonnepanelen kwijt kan is het hoger rendement de komende jaren niet perse voordelig)

Op volgorde: gerenommeerde leverancier, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, goedkoop,
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf icm een bevriende CV/ZP installateur zonder WP installatie kennis.

De achtergrond:

Om bij de offerte besprekingen goed beslagen ten ijs te komen heb ik de laatste weken al heel wat avonden besteed aan het (hier) inlezen op de systemen en keuzes en mogelijke opties. Er komen 23 + de mogelijkheid om nog 8 zonnepanelen te installeren dus stroom heb ik redelijk in overvloed. Daarna bleef het na 5 offerte besprekingen bij de lokale WP installateurs afgezien van 1 offerte stil, ik lag op de plank was het antwoord. :F Dus ik ben met de opgedane kennis naar een alternatief, is het haal baar om zelf een goed systeem te ontwerpen en te installeren. Ik zit in de embedded engineering dus ik kan wel een schema lezen maar CV leidingen installeren ben ik iets minder bedreven in.

De reden om te kiezen voor een doe-het-zelf is natuurlijk het kosten aspect maar toch ook het gunnen van werk aan een vriend die het op het moment hard kan gebruiken. Waar het bij hem aan ontbreekt en ik hem aan zal moeten vullen is het systeem ontwerp. De hydraulische installatie en werkzaamheden zijn aan hem wel toevertrouwd. Daarnaast heeft hij geen F-gassen certificaat dus R290/monoblocks komen dan wel handig uit.

Het huis:

1996 met redelijke isolatie en een inbouwhaard, al het glas wordt in het voorjaar vervangen door HR++ met 15mm spouw (U=1,0), als de dakkapel er op komt dan komt er nog 10cm extra isolatie tegen het dak.
165m2, benedenverdieping en badkamer boven zijn VV. In de 3 slaapkamers (9-16-20m2) hangen 10 en 11 radiatoren.
Inhoud vloerverwarming beneden + badkamer (excl radiatoren/distributie leidingen/expansievat/verdelers) 88m2 = 586 meter slang, 15cm HoH, 12mm diameter = 0.27m3.
De CV staat nu op zolder met een 4 groeps verdeler op de 1 verdieping en een 6 groeps verdeler in de garage.
3x25A aansluiting, meterkast gaan we compleet vervangen tbv Zonnepanelen, keuken, auto en WP

Met de warmteverliesberekening en de afwegingen van tweakbaarheid, een actief tweaker topic, domotica integratie, gevoel bij de fabrikant, beschikbaarheid bij de leverancier ben ik uitgekomen op een Vaillant aroTHERM 105/6A Monoblock R290, de radiatoren boven wil ik gaan vervangen voor fancoils.
In de keuken komt een kokendwater boiler dus daar hebben we geen SWW voor nodig. Verder heb ik een vriendin die graag badderd. (+ nog 2 kids, die douchen of badderen efficienter)

De 1e vraag, zit ik met de keuze voor een Vaillant aroTHERM 105/6A in de goede richting, zo ja/zo nee/of mis je nog wat details?

Ik ben al een beetje bezig met het opstellen van een lijst en daar komen al een hoop vragen uit voort Vaillant heeft wel mooie uitgangs schema's gemaakt dus daar ga ik nu een beetje van uit.

Op de princiepe tekening van Vaillant (en die ene offerte) wordt er een CV buffervat voorgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYd4bdTxMyZO31VzSOJ8taxoaq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kubqD7reOsSGgSe6Geg304qM.png?f=fotoalbum_large

Als ik de specis van de aroTHERM of andere vergelijkbare WP's bekijk dan is dat buffervat nodig om het minimale vermogen kwijt te kunnen en om de defrosts zonder verwarmingselement te kunnen doen. Bij de aroTHERM staat er minimaal 150L en de inhoud van alleen de VV leidingen is al 270L, dus, geen buffervat nodig?

Om dan toch even bij de verwarmingselementen te blijven. In het Vaillant priciepe schema staat een Vaillant MEH 97/6 (bruto 1486 euro) maar ik zie ook hydraulische schema's waar die prijzige module niet in zit. Is die nodig voor het geval dat het buiten te lang koud is (onder de -8 ontwerptemp) en de WP het dan alleen niet meer zou trekken? (ik kan in die gevallen hout stoken)
Een WP op R290 zou de legionella runs gewoon op de WP regeling moeten kunnen doen of is de waterkoker daar ook voor nodig? Zijn er goedkopere oplossingen?

Ik ben opzich wel gecharmeerd van een complete installatie maar de SWW vaten van Vaillant zijn alleen geemmailleerde, RVS klinkt naar mijn idee beter. Ik lees hier goede verhalen over de De Jong WPS300, is dat de moeite waard om niet voor een Vaillant te kiezen?
Bij een merk vreemde boiler heb je een Vaillant VWZ AI Plus nodig, dus dat is dan wel weer een extratje in de installatie tov de Vaillant boiler.

Qua distributie leidingen en verdelers zit er nu overal staal, volgens de WP installateurs moet ik dat allemaal vervangen door kunsttof, correct? Welke pomploze verdelers hebben jullie goede ervaringen mee en kunnen ook op de huidige VV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wbjm04ib_naPYacbqcbplRiJj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/coZXtm8u1ICfDhhMQ1G4n303.png?f=fotoalbum_large

De leidingen vanaf de verdeler op de 1e verdieping zijn wel kunsstof dus als ik daar de (voor lage temp ondernbemeten) radiatoren vervang door fancoils dan ben ik daar ook van al het staal af. Wat zijn jullie ervaringen met de Vaillant aroVAIR? Zijn die goed op afstand te regelen?

Hier en daar zie ik een externe pomp in het WP circuit zitten, op de Vaillant schema's staat die niet. Is er nog een extra pomp nodig, of neemt de pomp in de WP alles voor zijn rekening?

Ik heb ruimte op de oprit en ruimte achter het huis maar ik zat te denken aan een indak oplossing, in het schuine dak van de inpandige garage zit een 2.7m/1.2m loze ruimte, als ik daar nu iets in kan knutselen dat ik de WP daar kwijt kan? Het bijkomende voordeel is dat de WP dan net boven de boiler zou komen staan en precies op de plek waar de CV distributieleidingen lopen Weet iemand een in-dak oplossing voor een 9kW WP (de Vaillant is 1.5m hoog), of een 9kW WP die in een indak constructie zou passen?
Als indak geen oplossing is, is dan 5-10m afstand van de WP tot de boiler en CV een reden om niet meer voor een monoblock te gaan?

Al het leidingwerk is nu ongeisoleerd, daar wil ik wel werk van maken om de efficientie nog verder te verhogen, Zijn die grijze worsten van de Hornbach al voldoende of zou ik voor geisoleerde leidingwerk moeten gaan kijken?

Dat was een heel verhaal, alvast bedankt voor het lezen _/-\o_

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Alle reacties

• Aardedraadje
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Is die 1800m³ representatief? Je schrijft huis uit 1996, met redelijke isolatie, oppervlakte is met 165m² aardig, maar ook niet heel fors. Hoe kom je aan 1800m³ verbruik? Hoge binnentemperatuur? Veel badderen/douchen?

De verhouding gasverbruik voor warm water en CV is handig om hierbij te vermelden denk ik.

• maarten_NL
Aardedraadje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:02:
Is die 1800m³ representatief? Je schrijft huis uit 1996, met redelijke isolatie, oppervlakte is met 165m² aardig, maar ook niet heel fors. Hoe kom je aan 1800m³ verbruik? Hoge binnentemperatuur? Veel badderen/douchen?

De verhouding gasverbruik voor warm water en CV is handig om hierbij te vermelden denk ik.
Ik woon er nog niet dus ik heb geen idee hoe warm de dame het nu stookt en of ze dagelijks uren staat te douchen. Het huis is onderhouden maar ik denk niet dat de huidige bewoners iets aan CV tweaking hebben gedaan. Op de radiatoren zitten geen thermostaat kranen, al het leidingwerk in de garage is ongeïsoleerd. De 1800m3 is het verbruik van de huidige bewoner.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• maarten_NL
Sanitair gasverbruik in het huidige huis is in de zomer maanden zo 15m³ +/- 2. De verwachting is dat dat niet echt zal wijzigen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Is er laaghangend isolatiefruit? Zonde om de 105/6 te pakken om een kW... de 75/6 is een hoop kleiner en stiller.
Of Amber 125.

De Itho vaten zijn voor een groter percentage op temperatuur te krijgen (Geheel andere bouw) en RVS. Dus de 270L zou het moeten doen voor je.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Weet je heel zeker dat die vloerverwarming 15cm hoh is? Onze soortgelijke woning had 30cm hoh, dat lijkt mij ook meer in lijn met de 3 radiatoren erbij. 15cm hoh is al (bijna) hoofdverwarming als je het goed kunt isoleren (al zou ik bij een nieuwe vloer meteen alles goed doen en dus 10cm hoh).

Vorige bewoners hadden 1900m3 per jaar, wij zaten in 2021 op 1750m3 met wat extra isolatie en nu hangt er een warmtepomp die 8kw doet bij -10 (+3 cop 1 = 11kw).

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2023 21:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• maarten_NL
Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:33:
Is er laaghangend isolatiefruit? Zonde om de 105/6 te pakken om een kW... de 75/6 is een hoop kleiner en stiller.
Of Amber 125.

De Itho vaten zijn voor een groter percentage op temperatuur te krijgen (Geheel andere bouw) en RVS. Dus de 270L zou het moeten doen voor je.
De vloer kan je maar deels onder,daar ga ik wel naar kijken. Het dak komt nog een laag extra tegenaan. De spouw zit al vol. HR++ U=1,0 en de voordeur staat op de planning.

Wat is de afweging, benodigd is 8.3kW op -8c. Hoeveel dagen zou ik die kW dan bij moeten stoken met de kachel of verwarmingselement?

Daarnaast heb ik nog niet gekeken naar het benodigde koelvermogen om iets van een airco functie te bereiken. Ken jij een tool die ipv de warmteverlies de koelvermogen berekening kan doen?

Ik ga eens kijken naar de Itho, dank je.
Sport_Life schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:39:
Weet je heel zeker dat die vloerverwarming 15cm hoh is? Onze soortgelijke woning had 30cm hoh, dat lijkt mij ook meer in lijn met de 3 radiatoren erbij. 15cm hoh is al (bijna) hoofdverwarming als je het goed kunt isoleren (al zou ik bij een nieuwe vloer meteen alles goed doen en dus 10cm hoh).

Vorige bewoners hadden 1900m3 per jaar, wij zaten in 2021 op 1750m3 met wat extra isolatie en nu hangt er een warmtepomp die 8kw doet bij -10 (+3 cop 1 = 11kw).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tcpmPsY0o-f1hptWUQcmPqsDjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iViDDnEetYqecZlwGBbe9FY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben geen bouwvakker maar als ik zoek op vloerverwarmingnet dan vind ik 10 en 15. Het lijkt met de dikte van de slang 15mm en de grootte van de maas, 15cm?

Beneden zijn geen radiatoren de VV is de hoofdverwarming en gezien de bouwfoto lijkt het mij het ok?

Die 3 radiatoren zijn boven. Type 10 en 11 dus ver onderbemeten en met het oog op koeling wil ik daar fancoils ophangen die op het laagste standje het benodigde verwarmingsvermogen van 70W/m² halen.

• Ronald
maarten_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:49:
[...]

Wat is de afweging, benodigd is 8.3kW op -8c. Hoeveel dagen zou ik die kW dan bij moeten stoken met de kachel of verwarmingselement?
Bar weinig... Zak speculaas kruiden, roomboter, suiker en zelfrijzend bakmeel in de kast leggen en je trekt het huis er wel door.

Met beetje extra in het dak, voordeur etc zit je al snel aan die kW verschil ook

@maarten_NL Zie net je post in het Vaillant topic: Koekjes bakken is dus ook bijverwarming :-)

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 13-11-2023 19:11 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Zou ik niet doen koekjes bakken. Koekjes in de oven, boter gaat dan in een pannetje op de inductie en de spullen spoel je schoon onder de quooker. Dan moet je nog gaan koelen ook :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Ronald
@martijn v o Geniet, bak koekjes met mate

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Die fancoil units zou wel kunnen, kun je gelijk koelen maar die van Vaillant hebben standaard een hogere temperatuur nodig om de ventilator te laten draaien. Ik dacht iets van 30 graden. Als je ja vloerverwarming op 25 wil dan gaat dat niet en moet je hoger stoken dan gewenst om het voor de vloer terug te mengen.

De vaillants kun je geloof ik wel voor de gek houden met een weerstand op de temperatuursensor, maar dat weet ik niet zeker.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-11 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik lees vooral mee (omdat ik me probeer te oriënteren op een zelfde idee) maar met 586m slang van 12mm kom ik maar op 66 liter. Of reken ik nu heel stom? :+

• maarten_NL
Septillion schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:18:
Ik lees vooral mee (omdat ik me probeer te oriënteren op een zelfde idee) maar met 586m slang van 12mm kom ik maar op 66 liter. Of reken ik nu heel stom? :+
12mm inwendige maat, 6mm radius in het kwadraat maal π maal 586 is inderdaad 66 liter. Ik ga morgen even kijken waar.ik die 270 nu vandaan heb, misschien is het toch incl transportleidingen, expansievat, radiatoren etc.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 16:22

Proton_

Team Welles

Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:33:
Of Amber 125.
Amber 125 heeft dezelfde specs als de 75/6, A-7W35 7.5 kW. (En 12 kW A7W35, voor wie daar aan hecht). De 105/6 doet wel echt meer :)
Wel heeft Itho ingebouwde bijverwarming, dat kan van pas komen voor de missende kW en heeft Vaillant in een (m.i.) overpriced binnenunit zitten. Al kun je die functionaliteit dus ook zelf samenstellen.

Met bijverwarming heeft de 105/6 trouwens voldoende aan 45L.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• maarten_NL
Ik heb eindelijk tijd om hier verder werk van te maken. De inhoud berekenen wacht ik nog even mee want blijkbaar moet er veel dikker leidingwerk komen dan initieel voorzien.

De Vallant 75/6 specs bekeken. op -7C komt die al een kW te kort.
Het huis is nu 165m2 waar we dmv een dakkapel op de zolder en het ombouwen van een loos balkon tot badkamer uitbereiding nog wat meer leef (dus verwarmde) m2's van gaan maken dus de warmtevraag wordt binnen 1-2 jaar nog wel hoger. Om dat allemaal met een doorstroomverwarmer te gaan compenseren?

Het koelvermogen denk ik dat de doorslag wel geeft, de 8kW koelvermogen bij A35/W7 van de 75/6 is te weinig om een beetje richting airco functionaliteit te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGeJLbUxxBahpNrZ6_8Rfcmj3cA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WV6bUzQ4zqcYQExVv8OJRC87.png?f=user_large

Het bestelllijstje:

Vaillant 105/6A
Verbindingsset flexibel 0,4 m DN 35
Vaillant rechte pijp
Vaillant VWZ AI Plus
Vaillant VRC 720
Vaillant aanlegthermostaat
Sensonet gateway VR921
6 groeps verdeler Vatiotherm
5 groeps verdeler Variotherm
SpiroCombi MB3 lucht en vuilafscheider
3-wegklep

Nexus PAWT-300L XL-LE1 300L SWW vat

Econo 3kW bijverwarming
ISKRA 3 fase contactor

Zit nu op 11k offerte van de warmteservice en andere leveranciers, incl BTW, ex montage ex subsidie

Ik zit nog wel een beetje in het donker qua leidingwerk. De WP CV aansluting is G1 1/4". Wat voor geisoleerde/meerlagen/??buis is te adviseren?
Wat voor buizenwerk na-isolatie materiaal hebben jullie gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 16-11-2023 21:52 ]

• Ronald
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:13:
[...]

Amber 125 heeft dezelfde specs als de 75/6, A-7W35 7.5 kW. (En 12 kW A7W35, voor wie daar aan hecht). De 105/6 doet wel echt meer :)
Wel heeft Itho ingebouwde bijverwarming, dat kan van pas komen voor de missende kW en heeft Vaillant in een (m.i.) overpriced binnenunit zitten. Al kun je die functionaliteit dus ook zelf samenstellen.

Met bijverwarming heeft de 105/6 trouwens voldoende aan 45L.
Er was een reden dat ik 75/6 en Amber 1250 over 1 kam scheerde... Ze lijken vrijwel identiek in vermogen curve.... met wat missende datapunten vanwege specs die niet matchen.

105/6 heeft ook hoger minimum vermogen, geluid en is fysiek ook erg veel groter. Dus als de woning van @maarten_NL een beetje verbeterd kan worden is het echt wel nuttig om dat stapje terug te doen.

En dat was hij net van plan met +10cm isolatie in dak, dus ondanks de dakkapel zou hij wel eens een kW omlaag kunnen gaan... En een klein beetje beta-factor is ook niet zo heel erg....

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 16:22

Proton_

Team Welles

@maarten_NL Koelvermogen is zelden interessant. Om water van 7°C te kunnen benutten moet je veel meer moeite doen voor leidingisolatie (luchtdicht) en fancoils met condensafvoer voorzien, iets heel anders dan topkoeling met je vloerverwarming op 16-18°C.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• maarten_NL
Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:35:
@maarten_NL Koelvermogen is zelden interessant. Om water van 7°C te kunnen benutten moet je veel meer moeite doen voor leidingisolatie (luchtdicht) en fancoils met condensafvoer voorzien, iets heel anders dan topkoeling met je vloerverwarming op 16-18°C.
Dat is wel het plan ja. Boven fancoils met condenswater afvoer en alle stalen leidingen/verdelers worden vervangen door kunststof en geïsoleerd.

Beneden vinden we voorlopig topkoeling genoeg dus zodra de huiskamervloer richting het dauwpunt gaat dan is het idee om de huiskamergroep af te sluiten zodat de Ta verder omlaag kan en de fancoils de slaapkamers af kunnen koelen.

Pagina: 1