Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Graag wat advies over het volgende. We hebben een nieuwbouwwoning en ben nu bezig met nadenken over het netwerk. Waarbij ik graag voorbereid wil zijn op de toekomst. Lees, sneller internet, meer computers, spelcomputer van kinderen, et cetera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QfabVNNdwr7J1qDOh_A4ZdfKmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zxr8sjL3Kg8x50QId62SlUsC.png?f=fotoalbum_large

Ik dacht eraan om DANICOM Cat6a S/FTP kabels aan te leggen. Ja dat is een beetje overkill. Alleen zo ben ik beetje voorbereid op de toekomstige snellere apperaten. S/FTP zodat ik er zeker van ben dat er geen verstoringen vanuit de kabel kunnen ontstaan. Verschil tussen cat6 en cat6a is toch tientjes werk.

Als accesspoint zag ik de Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall. 4 antennes, 4 ethernetpoorten, waarvan 1 power over ethernet poort. Enigste met wall van ubiquiti die wifi 6 heeft.

Nu ben ik alleen nog opzoek naar een switch. Waarbij ik dacht aan Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE. Welke 4 PoE poorten heeft (wat weer nodig is voor de accesspoint).

Wat zijn jullie gedachtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:22
Binnenshuis moet je gewoon CAT6 UTP, alle ‘betere’ opties geven ook veel problemen met kabels trekken en monteren.

Qua switch, waarom geen 16 poort? Ik had de 8 poort zo vol.

[ Voor 27% gewijzigd door UTMachine op 11-11-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
UTMachine schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:25:
Binnenshuis moet je gewoon CAT6 UTP, alle ‘betere’ opties geven ook veel problemen met kabels trekken en monteren.

Qua switch, waarom geen 16 poort? Ik had de 8 poort zo vol.
Ik verwacht niet veel meer dan 8 entries eigenlijk? Accesspoints, NAS, tv is alles. Wat zou ik nog meer kunnen verwachten of aan denken?

Gewoon unschielded volgens jou? Hoezo dat? Probeer juist verstoringen te vermijden. En hoezo geven betere opties problemen? Want heb nu juist een soepele, hoewel soepel natuurlijk een relatief begrip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:44
Om kabels door een buis te trekken moet je juist solid core kabels hebben, en niet de soepele stranded kabel, die met heel veel dunne draadjes per ader.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 11-11-2023 16:46 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Skynett schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:45:
Om kabels door een buis te trekken moet je juist solid core kabels hebben, en niet de soepele stranded kabel, die met heel veel dunne draadjes per ader.
Eerlijk, snap het nog steeds niet. Uiteindelijk komt er aan de uiteindes van de kabel een RJ45 connector; en wat ik lees op https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html, word dan juist gewoon een soepele kabel geadviseerd. En ik heb gewoon een trekkabel om de kabel door de buis heen te krijgen... Dus dat is geen issue? Op het moment dat je de kabel op een LSA strook zou monteren dan zou je inderdaad een stugge kabel beter kunnen gebruiken. Alleen in de Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall gaat ook gewoon een RJ45 connector? Dus gewoon kabel doorheentrekken, RJ45 opmonteren insteken in Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall en die monteren op de wandcontact doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Chip. schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:42:
[...]

Ik verwacht niet veel meer dan 8 entries eigenlijk? Accesspoints, NAS, tv is alles. Wat zou ik nog meer kunnen verwachten of aan denken?

Gewoon unschielded volgens jou? Hoezo dat? Probeer juist verstoringen te vermijden. En hoezo geven betere opties problemen? Want heb nu juist een soepele, hoewel soepel natuurlijk een relatief begrip is.
16 om op de toekomst voorbereid te zijn, die 8 is inclusief je uplink van je modem?

Shielded is alleen nodig in situaties waarbij je grote verstoringen kan krijgen, dat is niet in je huis, wel in een fabriek waar ze zware machines hebben (en dan moet je kabel er ook nog naast liggen).
Ook voor kabels trekken door buizen, gebruik vaste kern, soepele kern is gewoon teveel hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
[...]

Btw soepele kabels komen in meerdere gradaties, sommige krijg je echt geen RJ45 aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 21:28
[...]

Verstoring op UTP kabels in huishoudelijke installatie is nihil hoor. En de twisting in de aders heffen deze storing op.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Cat6a sftp door nieuwbouw woning loze leiding trekken?
Good luck daarmee….

Ze gebruiken vaak ribbel buizen, soms wat gruis erin vaak echt gedoe. Maak het jezelf gemakkelijk en leg er normale cat6 kabels in :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Verplicht leesvoer: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

In het kort:
- Vaste kabel in de muur, soepele kabel buiten de muur
- Vaste kabel nooit direct aan een connector: patchpanel in de meterkast, ethernet wcd aan de muur
- Als je woning nog in aanbouw is: vraag de installateur om 19mm leidingen en geen flex buizen
- In een 19mm leiding passen doorgaans wel twee U/FTP CAT6 kabels tegelijk, mits de installateur niet al te krappe bochten heeft gemaakt.

[ Voor 69% gewijzigd door MeltedForest op 11-11-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
laurens0619 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:10:
Cat6a sftp door nieuwbouw woning loze leiding trekken?
Good luck daarmee….

Ze gebruiken vaak ribbel buizen, soms wat gruis erin vaak echt gedoe. Maak het jezelf gemakkelijk en leg er normale cat6 kabels in :)
Zijn gewoon gladde PVC buizen. Trekveer ging er gemakkelijk door :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:26
[...]
Je hebt vaker sneller meer nodig dan je denkt... Nu een volle 8-poorts in de meterkast: 1x NAS, 1x Internet, 3x Kabel naar boven, 1x naar woonkamer, 2x naar schuur. Dan nog een switch boven ( 8 poorts) waarvan 6 (aantal PC's, internetradio, printers) in gebruik. Dan nog 5 poorts in de woonkamer (3 in gebruik: TV, HEOS, internet, 2 over) en dan nu nog een 8 poorts in de schuur. Zit het TV kastje nog op een andere kabel. En dan nog een zooi op de wifi. Dus ja, je kan nog wel eens wat nodig hebben.

Altijd minimaal 2 kabels naar een punt trekken. Dat is wel zo handig. Anders mag je meteen met switches aan de gang als je er iets bij moet zetten.
MeltedForest schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:13:
In het kort:
- Vaste kabel in de muur, soepele kabel buiten de muur
- Vaste kabel nooit direct aan een connector: patchpanel in de meterkast, ethernet wcd aan de muur
Inderdaad. Zelf hier alles op de vaste kabels met keystones en een patchpaneel gedaan. Dat werkt gewoon goed. Geen RJ45-connectoren op de vaste kabel. Dat is gewoon niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versitron
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
In Bezug auf die Auswahl der Kabel könnten ungeschirmte Kabel für Ihre aktuellen Bedürfnisse ausreichen, aber angesichts Ihres Ziels, Störungen zu vermeiden und für die Zukunft zu planen, lohnt es sich, robustere Optionen zu erkunden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@versitron welkom op tweakers.

Dit is een Nederlands forum. Dus de voertaal is bij voorkeur Nederlands. Verder heeft het kicken van een bestaand topic niet de voorkeur. Zou je een nieuw topic aan willen maken?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.