diederikkes schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:18:
In deze maanden gebruik ik waarschijnlijk meer stroom dan dat ik opwek, dus zal ik niet 100% kunnen salderen?
Dan denk ik van zo snel mogelijk overstappen zodat ik deze maanden wel volledig kan salderen. Maar misschien mis ik iets.
diederikkes schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:33:
Oké duidelijk. Dan moet ik dus wel november en december voor lief nemen dat ik niet 100% kan salderen, aangezien ik deze maanden minder opwek dan dat ik verbruik. Wat betreft terugleververgoeding zit ik tot dusver gemiddeld op 14 cent bij mijn dynamisch contract, dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Je mist iets en haalt denk ik dingen door elkaar.
Je bent juist 100% aan het salderen als je meer verbruikt dan opwekt.
Het maakt uiteindelijk dus niet uit of je nu overstapt, of pas na 26-2-2024.
Wat je nu (de wintermaanden) nog opwekt, wordt (bijna) direct verbruikt, omdat je inderdaad meer verbruikt dan opwekt. Dus dat wordt 'weggesaldeerd'. Zodra je overstapt (nu of dan) gaat een nieuw jaar lopen. Je totale opwek in dat jaar wordt afgetrokken van je totale verbruik in dat jaar.
Het maakt dus niet uit of je jaar nu begint of na 26-2-2024.
Terugleververgoeding krijg je pas na salderen.
Dit is hoe het werkt bij vaste en variabele (en model-) contracten.
Bij dynamisch geen idee. Ik meende ook dat daar niet gesaldeerd wordt en er een geen terugleververgoeding is. Eerder juist andersom, dat er kans is op negatieve prijzen (bv als er in de zomer veel stroom door zonnepanelen wordt opgewekt) en dat je dan geld kunt krijgen door te verbruiken. Wat je voor je opwek (of extra opwek) krijgt, weet ik niet.
Als er bij een dynamisch contract niet gesaldeerd wordt, kun je toch maar beter zo snel mogelijk overstappen, om inderdaad wel 100% te salderen.