Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-02 13:34
Ik kom er even niet uit.
Ik heb sind 3 dagen zonnepanelen, maar nu is de vraag of ik een nieuw contract moet nemen of niet.

Het dynamische contract dat ik nu heb is 26-02-2023 ingegaan en dus afgelopen op 26-2-2024.
Hierop is dus ook het jaar salderen gebaseerd. Daarbij dus geen zomer en lente maanden met hoge opwek.
Wat is nu wijsheid?
Per 1 januari gewoon een contract afsluiten voor 2024?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:22

Barrycade

Through the...

Je zal tot feb bijna niets opwekken (even aangenomen dat je een normale hoeveelheid PV hebt liggen en niet een weiland vol) dus vooralsnog maakt het niet zo veel uit.

In het volgende jaar eens kijken of je ergens een contract kan afsluiten met een vaste prijs lijkt mij. Dynamisch en zonnepanelen kan duur uitpakken in de zomer als je ze niet uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Barrycade schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:01:
Je zal tot feb bijna niets opwekken (even aangenomen dat je een normale hoeveelheid PV hebt liggen en niet een weiland vol) dus vooralsnog maakt het niet zo veel uit.

In het volgende jaar eens kijken of je ergens een contract kan afsluiten met een vaste prijs lijkt mij. Dynamisch en zonnepanelen kan duur uitpakken in de zomer als je ze niet uitzet.
Nee maar is het daarom niet slim om nu al een nieuw contract af te sluiten zodat de lente en zomer van volgend jaar ook worden meegerekend over het jaar salderen?
Dit zijn de maanden dat ik het meeste energie verbruik, terwijl het jaar salderen bij mijn huidige contract maar tot februari loopt? Dan kan ik het toch niet wegstrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-05 11:27
diederikkes schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:07:
[...]

Nee maar is het daarom niet slim om nu al een nieuw contract af te sluiten zodat de lente en zomer van volgend jaar ook worden meegerekend over het jaar salderen?
Dit zijn de maanden dat ik het meeste energie verbruik, terwijl het jaar salderen bij mijn huidige contract maar tot februari loopt? Dan kan ik het toch niet wegstrepen?
Je zult wat meer info moeten geven. Hoeveel panelen, hoeveel verbruik je en welk contract heb je nu precies? Variabel of dynamisch? In beide gevallen zal het ook geen jaar contract zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-05 07:31
diederikkes schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:07:
[...]

Als de potentieel nieuwe leverancier volgens de gedachte saldeert, dan maakt het natuurlijk niet uit wanneer je instapt. Een jaar is een jaar. En het grote risico bij een dynamisch contract en zonnepanelen is dat zomer/winter salderen. Je hebt nog een paar maanden bedenktijd, ik zou even afwachten wat de discussie doet omtrent salderen in de kamer, maar zoals het er nu uitziet zou ik begin 2024 overstappen naar een variabel of (1 jaar) vast contract, afhankelijk van de prijs ontwikkelingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoek een contract dat:
- vast is voor het hele jaar
- per 1 januari in gaat (geen verschil in contractperiode/tarief periode)
- niet eenzijdig door leverancier aangepast kan worden
- enkeltarief (niet per telwerk salderen)

Indien je netto 0 hebt (of daar in de buurt zit) kijk naar de kosten van vaste lasten.
Indien je netto overproductie hebt, zoek een redelijke terugleveringsvergoeding.
Indien je netto verbruikt, zoek een gunstige prijs per kWh.
Bij die laatste twee, moet je dus wel opletten dat je niet stiekem veel hogere vaste lasten betaalt, dat kan onder de streep nadelig uitvallen. Het is een soort balans met een 'break-even-point'.

[ Voor 4% gewijzigd door Accretion op 12-11-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 09:48
Wat @Accretion zegt.
Vooral als het je om het salderen gaat, dan is per 1 januari een slimme. Als ooit de regels veranderen, zal dat ook per 1 januari zijn en anders zit je daar met een knip in je contract.

Wat je ook kan doen is zodra je meer gaat opwekken dan verbruiken (voorjaar) over te stappen naar de hoogste TLV. Als dat echt hoog is, kun je weer overstappen naar degene met het laagste verbruikstarief, zodra je weer meer gaat verbruiken dan opwekken (najaar).
Maar aangezien zo'n hoge TLV de komende jaren niet waarschijnlijk is, is het beter om een jaarcontract te pakken en te blijven zitten, zodat je saldeert. Zelf zou ik het in jouw geval pas aangaan vanaf het voorjaar (moment dat je weer meer gaat opwekken), omdat ik denk dat je nu je tarieven nog redelijk laag zijn en je dan het salderen kunt gebruiken voor de volgende winterperiode.
(Maar dan zit je dus met het punt dat als ooit de regels veranderen je niet een contract vanaf 1-1 hebt. Al denk ik dat dat zich tegen die tijd ook wel weer uiteffent en niet zo'n probleem is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Inspired schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:26:
[...]

Je zult wat meer info moeten geven. Hoeveel panelen, hoeveel verbruik je en welk contract heb je nu precies? Variabel of dynamisch? In beide gevallen zal het ook geen jaar contract zijn.
Ik wek ongeveer het dubbele op als dat ik verbruik.
Ik heb nu een dynamisch contract van Zonneplan, maar wat betreft het salderen kijken ze wel naar een jaar.
24 februari 2023 begon ik met het contract, 6 november kreeg ik zonnepanelen en het salderingsjaar zou dan afgelopen zijn op 24 februari 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
emielbf schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:21:
[...]

Als de potentieel nieuwe leverancier volgens de gedachte saldeert, dan maakt het natuurlijk niet uit wanneer je instapt. Een jaar is een jaar. En het grote risico bij een dynamisch contract en zonnepanelen is dat zomer/winter salderen. Je hebt nog een paar maanden bedenktijd, ik zou even afwachten wat de discussie doet omtrent salderen in de kamer, maar zoals het er nu uitziet zou ik begin 2024 overstappen naar een variabel of (1 jaar) vast contract, afhankelijk van de prijs ontwikkelingen
Voor de nieuwe leverancier is het wellicht niet belangrijk.
Het gaat me meer om deze maanden vanaf 6 november(installatie zonnepanelen) tot 24 februari wanneer het salderingsjaar afloopt. In deze maanden gebruik ik waarschijnlijk meer stroom dan dat ik opwek, dus zal ik niet 100% kunnen salderen?
Dan denk ik van zo snel mogelijk overstappen zodat ik deze maanden wel volledig kan salderen. Maar misschien mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
Hoe willen ze salderen berekenen met dynamisch tarief? Op momenten dat prijs negatief is telt het niet dat je teruglevert en mag je die kWh rekenen in winter?

*Ik heb werkelijk geen flauw idee, maar lijkt me erg raar dan zou iedereen met panelen op dynamisch overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Accretion schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:36:
Zoek een contract dat:
- vast is voor het hele jaar
- per 1 januari in gaat (geen verschil in contractperiode/tarief periode)
- niet eenzijdig door leverancier aangepast kan worden
- enkeltarief (niet per telwerk salderen)

Indien je netto 0 hebt (of daar in de buurt zit) kijk naar de kosten van vaste lasten.
Indien je netto overproductie hebt, zoek een redelijke terugleveringsvergoeding.
Indien je netto verbruikt, zoek een gunstige prijs per kWh.
Bij die laatste twee, moet je dus wel opletten dat je niet stiekem veel hogere vaste lasten betaalt, dat kan onder de streep nadelig uitvallen. Het is een soort balans met een 'break-even-point'.
Oké duidelijk. Dan moet ik dus wel november en december voor lief nemen dat ik niet 100% kan salderen, aangezien ik deze maanden minder opwek dan dat ik verbruik. Wat betreft terugleververgoeding zit ik tot dusver gemiddeld op 14 cent bij mijn dynamisch contract, dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
diederikkes schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:18:
In deze maanden gebruik ik waarschijnlijk meer stroom dan dat ik opwek, dus zal ik niet 100% kunnen salderen?
Dan denk ik van zo snel mogelijk overstappen zodat ik deze maanden wel volledig kan salderen. Maar misschien mis ik iets.
diederikkes schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:33:
Oké duidelijk. Dan moet ik dus wel november en december voor lief nemen dat ik niet 100% kan salderen, aangezien ik deze maanden minder opwek dan dat ik verbruik. Wat betreft terugleververgoeding zit ik tot dusver gemiddeld op 14 cent bij mijn dynamisch contract, dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Je mist iets en haalt denk ik dingen door elkaar.
Je bent juist 100% aan het salderen als je meer verbruikt dan opwekt.
Het maakt uiteindelijk dus niet uit of je nu overstapt, of pas na 26-2-2024.
Wat je nu (de wintermaanden) nog opwekt, wordt (bijna) direct verbruikt, omdat je inderdaad meer verbruikt dan opwekt. Dus dat wordt 'weggesaldeerd'. Zodra je overstapt (nu of dan) gaat een nieuw jaar lopen. Je totale opwek in dat jaar wordt afgetrokken van je totale verbruik in dat jaar.
Het maakt dus niet uit of je jaar nu begint of na 26-2-2024.
Terugleververgoeding krijg je pas na salderen.
Dit is hoe het werkt bij vaste en variabele (en model-) contracten.

Bij dynamisch geen idee. Ik meende ook dat daar niet gesaldeerd wordt en er een geen terugleververgoeding is. Eerder juist andersom, dat er kans is op negatieve prijzen (bv als er in de zomer veel stroom door zonnepanelen wordt opgewekt) en dat je dan geld kunt krijgen door te verbruiken. Wat je voor je opwek (of extra opwek) krijgt, weet ik niet.

Als er bij een dynamisch contract niet gesaldeerd wordt, kun je toch maar beter zo snel mogelijk overstappen, om inderdaad wel 100% te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
[

Bij dynamisch geen idee. Ik meende ook dat daar niet gesaldeerd wordt en er een geen terugleververgoeding is. Eerder juist andersom, dat er kans is op negatieve prijzen (bv als er in de zomer veel stroom door zonnepanelen wordt opgewekt) en dat je dan geld kunt krijgen door te verbruiken. Wat je voor je opwek (of extra opwek) krijgt, weet ik niet.

Als er bij een dynamisch contract niet gesaldeerd wordt, kun je toch maar beter zo snel mogelijk overstappen, om inderdaad wel 100% te salderen.
Er wordt wel degelijk gesaldeerd, gewoon over een jaar dus vanaf het moment dat ik mijn energiecontract afsloot tot 24 februari 2024.
Terugleververgoeding is er ook. namelijk gewoon de stroomprijs op de uren dat ik stroom teruglever. In de zomer zal dat niet gunstig zijn idd, maar de afgelopen 5 dagen heb ik in ieder geval een hogere TLV t.o.v. vaste contracten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Smkm10zsfk0OGjWRWqwQQjxhWYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPcuL02NJ3NMQLbrb87TGH4E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Truus01 schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:24:

Je mist iets en haalt denk ik dingen door elkaar.
Je bent juist 100% aan het salderen als je meer verbruikt dan opwekt.
Het maakt uiteindelijk dus niet uit of je nu overstapt, of pas na 26-2-2024.
Wat je nu (de wintermaanden) nog opwekt, wordt (bijna) direct verbruikt, omdat je inderdaad meer verbruikt dan opwekt. Dus dat wordt 'weggesaldeerd'. Zodra je overstapt (nu of dan) gaat een nieuw jaar lopen. Je totale opwek in dat jaar wordt afgetrokken van je totale verbruik in dat jaar.
Het maakt dus niet uit of je jaar nu begint of na 26-2-2024.
Maar omdat ik meer ga verbruiken deze maanden dan dat ik opwek wordt niet alles weggesaldeerd. Omdat ik pas vanaf 6 november zonnepanelen heb en het salderingsjaar bij mijn dynamisch contract eindigt op 24 februari 2024.

Voorbeeld:
Als ik tot 24 februari 1000 kWh opwek en 1500 kWh vebruik, dan zal ik 500 kWh gewoon moeten betalen. Waar als ik nu een nieuw contract afsluit, het salderingsjaar pas eindigt volgend jaar november en ik dus ook veel meer zal opwekken en dus ook geen 500 kWh hoef bij te betalen. Dit is mijn gedachtegang. Het blijft verwarrend haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ja. Nee. Dat is dus niet een terugleververgoeding zoals eerder bedoeld. Dat is de prijs die je krijgt op het moment dat je nu opwekt en niet alles zelf gebruikt. Mede daardoor denk ik (en @99ruud99) dat je met een dynamisch contract ook niet zult salderen.

Misschien dit even lezen:
Smuggler in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Dit topic is misschien ook handig om te lezen: Zonnepanelen icm dynamisch contract niet handig?

Ik denk dat je het beste zo snel mogelijk kunt overstappen. Eventueel even variabel om per 1-1 een vast contract (van een jaar, of net wat je wilt) te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-05 07:31
dit is wat zonneplan uitlegt hoe ze salderen:

Heb je een dynamisch energiecontract, zoals Zonneplan Energie, dan werkt het anders. Je blijft afnemen en terugleveren tegen de uurtarieven die op dat moment gelden. Alleen mag je tot aan 2031 steeds iets minder energiebelasting verrekenen. Vanaf 2031 ontvang je dus alleen nog het kale uurtarief dat gold tijdens het uur waarop je terugleverde. Stel dat dat op dat moment €0,35 was, dan gaat er dus nog €0,15 energiebelasting af en houd je €0,20 over.

bron: https://www.zonneplan.nl/zonnepanelen/salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Truus01 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:05:
Ja. Nee. Dat is dus niet een terugleververgoeding zoals eerder bedoeld. Dat is de prijs die je krijgt op het moment dat je nu opwekt en niet alles zelf gebruikt. Mede daardoor denk ik (en @99ruud99) dat je met een dynamisch contract ook niet zult salderen.

Misschien dit even lezen:
Smuggler in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Dit topic is misschien ook handig om te lezen: Zonnepanelen icm dynamisch contract niet handig?

Ik denk dat je het beste zo snel mogelijk kunt overstappen. Eventueel even variabel om per 1-1 een vast contract (van een jaar, of net wat je wilt) te pakken.
hmm ok ja ik heb het aardig doorgelezen, maar ik blijf het verwarrend vinden. Zal wel aan mij liggen.

Ik denk dat ik tot 1 januari gewoon dynamisch blijf houden om vervolgens een jaar contract af te sluiten.
Ben ook wel benieuwd hoe ze alles gaan verrekenen bij zonneplan voor de toekomst eventueel.

De klantenservice van Zonneplan geeft overigens het volgende aan:

Bij Zonneplan wordt de energie die je teruglevert aan het net verrekend met de energie die je verbruikt. Dit betekent dat de kWh die je opwekt met je zonnepanelen en teruglevert aan het net, wordt afgetrokken van de kWh die je verbruikt. Je ontvangt voor de teruggeleverde stroom de prijs die de stroom op dat moment waard is. Deze prijs kan variëren, afhankelijk van de huidige energieprijzen. Dus ja, in principe wordt de energie 1 op 1 verrekend, maar de vergoeding kan variëren.
Pagina: 1