Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Vraag
Alle reacties
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Op die manier dat is voor mij geen issue want ik heb de elektrische auto altijd aangesloten en ingesteld dat zodra er terug wordt geleverd de auto wordt bijgeladen.Skynett schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:24:
Omdat je soms moet betalen om terug te leveren, juist op de momenten dat er veel opbrengst is.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Stroom betalen om terug te leveren bij dynamisch contract? Heb ik nog niet zo vernomen in mijn contract, via welke provider wordt dat op die manier vermeld?Skynett schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:24:
Omdat je soms moet betalen om terug te leveren, juist op de momenten dat er veel opbrengst is.
Je krijgt vergoed wat de pijs in dat uur X is. Als dat -0,10 euro is, betaal je dus.Mika7 schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:10:
[...]
Stroom betalen om terug te leveren bij dynamisch contract? Heb ik nog niet zo vernomen in mijn contract, via welke provider wordt dat op die manier vermeld?
Weet t soms wel beter
Het is iets complexer,Skynett schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:24:
Met vast of variabel contract kun je tot 2025 (als het niet nogeens uitgesteld wordt) salderen op jaar basis (kale levertarief & belastingen)
Met dynamisch is het nu zo dat je belastingen saldeert op jaarbasis en kale levertarief, de uurprijs voor afname en injectie (of de aangekondigde verduidelijk van saldering in de wet invloed gaat hebben is afwachten), dus geen kWh's tegen elkaar wegstrepen, maar in principe euro's
Aangezien zon voor ieder op zelfde moment schijnt in NL zijn de prijzen lager op dat moment en soms komt kale uurprijs zo nu en dan onder nul (negatief, afgelopen 3 jaar <100 uur) maar kWh's tellen nog wel voor salderen van belastingen en dient het verder negatief te zijn dan alleen 0 cent.
Dan is het of meer verbruiken dan PV opwek op het zelfde moment, PV uitschakelen, naast hoofdaansluiting (PAP) een SAP hebben of opslaan in thuisaccu.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maar mijn huidige leverancier rekent nu 21 cent per kWh salderen en 53 levering (januari 77 cent).
En bij een contract met uurtarieven is het 1:1, want bovenstaande moet ik bijna 3kWh salderen om 1kWh inkoop te vergoeden?
Uiteraard heb je ook momenten dat het negatief is, maar bijvoorbeeld vandaag is de gemiddelde prijs 34 cent, dat ontvang ik dan ook voor de teruggeleverde kWh's.
Dus in de wintermaanden zal de "verkoopwaarde" relatief hoog zijn, in de zomermaanden relatief laag.
Nadeel is alleen dat je zonnepanelen in de winter weinig doen, en je in de zomermaanden vrij weinig vergoed krijgt.
Het punt is alleen dat dit vanuit de energiewet niet is toegestaan. Daar staat nl. in dat toegevoegde en onttrokken energie op hoeveelheden met elkaar verrekend moet worden. Dat energiemaatschappijen dat eerst contant maken is dan ook niet toegestaan...
Ik heb daar al een tijdje een discussie over met EnergyZero, maar krijg momenteel geen enkel antwoord meer. Ik verwacht dat men het rekt totdat de energiewet weer besproken wordt in de tweede kamer. Dat zou ergens begin december moeten zijn.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Teruglevertarief/vergoeding is pas van toepassing als meer invoed dan afneemt van het netHari-Bo schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:57:
@Domba Waarschijnlijk maak ik nu een misrekening in mijn situatie.
Maar mijn huidige leverancier rekent nu 21 cent per kWh salderen en 53 levering (januari 77 cent).
En bij een contract met uurtarieven is het 1:1, want bovenstaande moet ik bijna 3kWh salderen om 1kWh inkoop te vergoeden?
Uiteraard heb je ook momenten dat het negatief is, maar bijvoorbeeld vandaag is de gemiddelde prijs 34 cent, dat ontvang ik dan ook voor de teruggeleverde kWh's.
Vast of variabel contract is salderen kwh's tegen elkaar wegstrepen. dat staat niet letterlijk in de wet nu, zodat oa bijv budget energie een uitstapje nam naar per maand.
In de aanpassing van de wet ter verduidelijking komt het wel letterlijk te staan,
Met een vast of variabel contract saldeer op jaarbasis eerst alle verbruik en opwek tegen elkaar weg en gaat de terugvergoeding of teruglevertarief pas over als je meer PV opwek invoed dan afname/verbruik van het net hebt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Alleen nu zit ik als consument in de twist was is wijsheid mijn huidige contract aanhouden, of uurtarief aanhouden.
In de zomermaanden wek ik veel op, maar verbuik ik weinig.Ik moet mijn energie voor een "lage" prijs verkopen. In de wintermaanden draait mijn warmtepomp volop en wek ik weinig op, en moet ik "duur" inkopen... Dan kun je beter op jaarbasis de hoeveelheden tegen elkaar wegstrepen..
[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 28-11-2022 16:04 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Mijn situatie is dat rond 8000 kWh ga opwekken en mijn behoefte is 9500 kWh, dit ivm elektrische auto maar elektra verbruik declareer ik hiervoor mijn eigen verbruik kan ik hiermee prima dekken.
Maar ik heb geen warmtepomp enkel een CV momenteel waar nu het jaarverbruik op 1500m3 uitkomt, dit is nog niet icm de houtkachel die ik als verwarming inzet en de CV enkel warm water. Maar ga gaat ook naar 3,20 euro per m3.
Zomers zou ik meer op kunnen wekken dan verbruiken, alleen kan de elektra auto nog slimmer laten opladen enkel overdag bij zoveel Watt overschot om teruglevering te minimaliseren.
Ik zou nog uit kunnen breiden qua zonnepanelen 22 > 46 maar ik wil enkel panelen welke ik ook daadwerkelijk verbruik ipv maximaal salderen wat in de toekomst onzeker is.
Vandaar dat mijn gedachte dat icm gas en geen overcapaciteit een uurtarief gunstiger kan zijn op jaarbasis.
Ik vrees dat je er dan als snel op achteruit gaat want de prijzen zijn gemiddeld lager als er veel zon is.
Wat ik nog aan het overwegen was is om SAP te gebruiken voor de zonnepanelen bij een leverancier met een goede teruglever vergoeding en dan de rest op dynamische tarieven.
Maar dan moet het teruglever contract natuurlijk wel goed genoeg zijn.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Met een elektrische auto is elk paneeltje welkom buiten het zomerseizoen. Kijk eens naar wat elektra je deze winter zou gaan kosten, zowel dynamisch als semi-vast, en bedenk dan of die 22 extra panelen de moeite waard zijn.Hari-Bo schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:18:
Ik zou nog uit kunnen breiden qua zonnepanelen 22 > 46 maar ik wil enkel panelen welke ik ook daadwerkelijk verbruik ipv maximaal salderen wat in de toekomst onzeker is.
Bij 44 panelen is de kans redelijk groot dat ze midden in de zomer (gedeeltelijk) uit staan. Doe je het zelf niet dan gaat het wel vanzelf als de netspanning tegen de 260V aan komt.
Het is in ieder geval een hele ingewikkelde excel met veel variabelen.
Hoe heb jij dit geregeld? Slimme charger? Al een tijdje op zoek naar een goede oplossing…Hari-Bo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:33:
[...]
Op die manier dat is voor mij geen issue want ik heb de elektrische auto altijd aangesloten en ingesteld dat zodra er terug wordt geleverd de auto wordt bijgeladen.
Nu Dynamisch is prima (en vaak maandelijks opzegbaar) en straks weer naar een variabel contract om zoveel mogelijk te salderen. Met het afbouwen van de salderingsregeling in 2025 zullen dynamische contracten aantrekkelijker zijn/worden.
Weet t soms wel beter
Salderen gebeurt (nu nog in ieder geval) toch op jaarbasis? Dan moet je toch zorgen dat je ook over een periode van een jaar bij dezelfde club zit om je zomeroverschot te kunnen salderen met je winterverbruik? Of bedoel je dat TS voor nu even een dynamisch contract neemt en vanaf het voorjaar voor een heel jaar een variabel contract?basjuh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:39:
Zoals in het topic Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. ook wordt aangegeven.
Nu Dynamisch is prima (en vaak maandelijks opzegbaar) en straks weer naar een variabel contract om zoveel mogelijk te salderen. Met het afbouwen van de salderingsregeling in 2025 zullen dynamische contracten aantrekkelijker zijn/worden.
Ben zelf ook aan het orienteren, mijn contract loopt in feb af en heb onlangs panelen laten installeren (iets minder Kw als mijn jaarverbruik).
Of bedoel je dat TS voor nu even een dynamisch contract neemt en vanaf het voorjaar voor een heel jaar een variabel contract?kleinelievewolff schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:12:
[...]
Salderen gebeurt (nu nog in ieder geval) toch op jaarbasis? Dan moet je toch zorgen dat je ook over een periode van een jaar bij dezelfde club zit om je zomeroverschot te kunnen salderen met je winterverbruik? Of bedoel je dat TS voor nu even een dynamisch contract neemt en vanaf het voorjaar voor een heel jaar een variabel contract?
Ben zelf ook aan het orienteren, mijn contract loopt in feb af en heb onlangs panelen laten installeren (iets minder Kw als mijn jaarverbruik).
Dat bedoelde ik. Hoewel het energieplafond de kosten ook drukt. Met Dynamisch is nog niets zeker qua energieplafond.
Ik ben zelf 1 oktober over op dynamisch, bevalt me (nog) goed, maar salderen doen ze niet met dynamische contracten. Dat is goed terug te leven in het eerdere gerefereerde topic hier op tweakers.
Weet t soms wel beter
Je jaarlijkse stroomverbruik wordt verminderd met wat je teruglevert. Lever je méér terug dan je hebt verbruikt, dan krijg je een andere vergoeding voor zo’n overschot.
Link
[ Voor 31% gewijzigd door Hari-Bo op 30-11-2022 14:03 ]
De belasting ja, niet je kWh. Je krijgt bij terugleveren de prijs vergoed (in mindering) die op dat moment geld.Hari-Bo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:52:
Ik heb even contact opgenomen met ANWB en blijkbaar maakte ik een denkfout, mijn geschatte jaarlijkse opbrengst is 8000 kWh en ik verbruik 9500 kWh. Zolang de opbrengst lager is dan het daadwerkelijke verbruik wordt deze 1 op 1 weggestreept, daarboven pas de prijs op dat moment.
Je jaarlijkse stroomverbruik wordt verminderd met wat je teruglevert. Lever je méér terug dan je hebt verbruikt, dan krijg je een andere vergoeding voor zo’n overschot.
Link
Dus als de prijs 23 cent (kaal) is, krijg je ook 23 cent kaal. Maar als je in november net als van de week, 52 cent betaald, betaal je die ook. Die wordt niet weggeschrapt.
Weet t soms wel beter
Dit wordt geponeerd als een feit, maar is dit wel zo?ice-T106 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:30:
Ik was hier ook over na aan het denken. Als je met het aantal panelen in de buurt komt van je jaarverbruik dan heb je per definitie heel veel stroom over in de zomer en flink tekort in de winter.
Ik vrees dat je er dan als snel op achteruit gaat want de prijzen zijn gemiddeld lager als er veel zon is.
Ik heb op het forum eerder grafieken geplaatst van de 'gemiddelde' stroomprijzen over het afgelopen jaar en op dit moment is stroom toch echt fors goedkoper dan het deze zomer was.
Mijns inziens wordt de invloed van zon op de stroomprijs overschat en de invloed van wind en gas onderschat.
Ik moet het eigenlijk eens 'back-testen' met uurgegevens van de meter en de dynamische uurtarieven.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
/f/image/01c8Vgk4EcUagBsb5jP7tSUF.png?f=fotoalbum_large)
Zelf proberen?:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Een leidraadje
[ Voor 5% gewijzigd door basjuh op 02-12-2022 09:06 ]
Weet t soms wel beter
Dan ben ik blijkbaar verkeerd geïnformeerd door ANWB Energiebasjuh schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:38:
[...]
De belasting ja, niet je kWh. Je krijgt bij terugleveren de prijs vergoed (in mindering) die op dat moment geld.
Dus als de prijs 23 cent (kaal) is, krijg je ook 23 cent kaal. Maar als je in november net als van de week, 52 cent betaald, betaal je die ook. Die wordt niet weggeschrapt.
Heb ik de vraag verkeerd gesteld of onjuist geinterpreteerd?
/f/image/X5DAEZF1OaS6LRZ8ZNWrnSee.png?f=fotoalbum_large)
In de zomer dus volop opwekking.
Zodra ik deze helemaal verbruikt heb ( oktober!?) en dus op 0euro uitkom dan overstappen naar de goedkoopste leverancier voor in de winter. (Tibber?)
Dan maak ik alleen onkosten voor een paar mnd in de winter tegen het laagste tarief.
https://www.trouw.nl/duur...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Hoe zit het straks dan met salderen? ga ik ook vanuit dat het een gemiddelde prijs is
Hoe vaak komt dit voor en als dat dan voor komt, weegt dit dan op tegen de keren dat het niet zo is?
[ Voor 3% gewijzigd door Cemmey op 16-12-2022 11:38 ]
Vind de website erg onduidelijk op dit gebied.
Ik verbruik ongeveer 6000kwh en lever ongeveer 3750kwh terug. Als de kwh's niet 1 op 1 wordt gesaldeerd, ga ik het alsnog annuleren.
Anderzijds zou je kunnen stellen dat een flexibelcontract in de wintermaanden - als je minder terug levert - juist interessant kan zijn en dan in de zomermaanden naar een ander vast contract gaat.
[ Voor 22% gewijzigd door Balboa op 24-12-2022 13:57 ]
Handtekening
Daarnaast gaan ze per maand salderen, wat in mijn geval ook niet handig is. Al hoewel, ze maken een kleine escape dat ze op de eindfactuur gaan kijken wat voor de klant het meest interessante is geweest. Maar ja, in dat geval eerst zien en dan pas geloven.....
Handtekening
Als de stroomprijs in de zomer negatief is, dan zou je betalen voor de opgewekte energie met zonnepanelen.
Echter blijkt uit het rekenvoorbeeld op de website van de Anwb dat je ook energiebelasting terugkrijgt bij het salderen. Dus per saldo ontvang je meestal toch een bedrag voor de opgewekte stroom (weliswaar minder dan wanneer de stroomprijs positief zou zijn). Dit bedrag zou je niet ontvangen als je geen zonnepanelen had.
Daarnaast heb je in de winter met een dynamisch contract vaak het voordeel dat je lagere tarieven betaalt voor het verbruik dan met een vast contract.
Is het met deze visie dan toch voordelig om een dynamisch contract te combineren met zonnepanelen of maak ik ergens een reken-/denkfout?
Zij bevestigen ook dat het klopt dat je voor terugleveren soms niks terugkrijgt, of zelfs moet betalen.
Pickle Rick!