Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mijn keuken heeft een kookeiland (dat feit is belangrijk) met daarin de keukenkraan en een inductiekookplaat met aansluitwaarde 7,35 gevoed door een wandcontactdoos onder het kookeiland. De wandcontactdoos is een 2-fase 16A perilex. In de meterkast is die aangesloten op een kookgroep bestaande uit 2 fasen.

Nu heb ik het voornemen de keukenkraan te vervangen door een Quooker met aansluitwaarde 2,2. Stel dat de Quooker staat op te warmen en we hebben een paar pannen op het inductievuur, dan kan het zijn dat de kookgroep overbelast wordt. Dit wil ik niet.

De Quooker op een aparte groep aansluiten kan niet, het kookeiland heeft geen andere electrische leidingen vanaf de meterkast. In de enkele buis onder de vloer kunnen geen kabels meer bijgetrokken worden en uiteraard wil ik geen kabel vanaf de keukenwand naar het kookeiland hebben hangen. Een kabel onder de vloer bijknutselen gaat ook niet ivm aanwezige vloerverwarming.

Quooker verkoopt zogenaamde powerswitches maar die gaan maar tot 2700 watt voor het bijgeschakelde apparaat en faciliteren zowiezo geen perilex.

De enige optie nu is voorzichtig doen met de vermogensvraag maar dan ga je geen heet water kunnen tappen tijdens het koken of je moet jezelf beperken tot 1 of 2 pannen tegelijkertijd. Dat is een gedoe en onwenselijk.

Ik zoek een oplossing om de maximale stroomvraag te beperken tot wat de 2-fase kookgroep aan kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ga van 1 fase naar 3 fase krachtstroom, en maak van je 2x 16a perilex een 3 fase (3x 16a) krachstroomgroep.

Dan heb je 2 van de 3 fases voor je kookplaat, en heb je L3 over voor je Quooker.

L1 + L2 + N + PE (7,4kW) -> Kookplaat
L3 + N + PE (3,7 kW) -> Quooker
- (eventueel icm met een combi-oven of een vaatwasser als je die powerswitch er nog tussen zet, al is een wasmachine/droger switch goedkoper dan die van Quooker)

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 11-11-2023 15:17 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-07 19:19
Moet je wel een 3-fase aansluiting in huis hebben, anders gaat het niet goed. Maar dan kan het inderdaad wel op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:32

JME

zeg maar Jamie

Bestaat je kookgroep (fornuisgroep?) uit 2 fasen of uit 2 groepen enkelfase? Het eerste zou een bijzondere constructie zijn, het tweede zou betekenen dat je je aansluiting van enkelfase naar driefase moet uitbreiden. En dan inderdaad de oplossing van RaZ hierboven. Tenminste, dat is mijn beeld als leek. Altijd laten adviseren en uitvoeren door een pro!

[ Voor 14% gewijzigd door JME op 11-11-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:12:
Bestaat je kookgroep (fornuisgroep?) uit 2 fasen of uit 2 groepen enkelfase?
Ik denk dat laatste. In de meterkast beslaat de kookgroep 2 'slots' met een dubbele switch, zeg maar.
Mijn huisaansluiting volgens de netbeheerder is: 3 x 25 ampère dus voor zovermijn kennis reikt, reeds 3 fasen.

De aanvoer uit de vloer is slechts één 16mm electriciteitsbuis met 4 edit: 5 draden. Zou in dat geval nog een 5e getrokken moeten worden? Want dat zie ik nog niet zo makkelijk gebeuren. Vandaar dat ik in eerste instantie ook dacht aan een soort van stroomverdeler die kan omgaan met de perilex van de kookplaat. Dat ik geen water kan verhitten (wel tappen) tijdens piekgebruik van de kookplaat, daar kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:07:
Ga van 1 fase naar 3 fase krachtstroom, en maak van je 2x 16a perilex een 3 fase (3x 16a) krachstroomgroep.

Dan heb je 2 van de 3 fases voor je kookplaat, en heb je L3 over voor je Quooker.

- (eventueel icm met een combi-oven of een vaatwasser als je die powerswitch er nog tussen zet, al is een wasmachine/droger switch goedkoper dan die van Quooker)
Je bedoelt met krachtstroom 3x230 en geen 400 volt neem ik aan? De oven en vaatwasser staat apart op een andere keukengroep, dat is hier niet mijn zorg. Mijn voornaamste probleem is dat ik waarschijnlijk geen extra bekabeling meer naar dat kookeiland krijg op een nette manier en dat ik het dus moet doen met wat er nu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59
Vier draden? 2x fasedraad 1x nul en 1x aarde? Dan moet je al op twee fases zitten.
Zijn het twee groepen op één fase, dan 2x16A =32A op een 25A fase en tevens 2x16A over één nuldraad. Beiden gaat niet passen. Dus zonder 't gezien te hebben denk ik dat 't niet anders kan dat 't twee fases zijn.

Gemiste kans van bij de aanleg om bij driefase er dan ook niet driefase naartoe te leggen...
16mm mag zoals ik even snel zie max vier dragen van 2,5mm2 hebben. vijf past opzich ook nog wel en zal niet direct tot problemen leiden. Maar zoals je zelf zegt, een extra draad erbij trekken is wel een uitdaging.

Als je het aan durft, trek de vier dragen er uit met een trekveer aan het einde. En trek vervolgens de trekveer weer terug met een bundel van vijf. Je hebt VD draad wat voorzien is van glijmiddel. Dit scheelt enorm.
Maar dit alleen doen als je weet dat 't aantal bochten minimaal is.

Heb je kruipruimte? Dan in 't kookeiland recht naar beneden en via de kruipruimte 2,5mm2 YMvK kabel naar de meterkast trekken.

Wellicht kan je met een hoop geknutsel een powerswitch op één van de twee fases tussen/voor de perilex stekker als alternatief.
ITHO/Daalderop heeft 3500W exemplaar.

Het is een hobbybob constructie, maar ik zie niet in waarom dit niet zou werken.

[ Voor 40% gewijzigd door PROnline op 11-11-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:26:
[...]

Je bedoelt met krachtstroom 3x230 en geen 400 volt neem ik aan?
3 fase krachstroom met 1 Nul-draad en een aarde is een 3x 230 net zoals dit plaatje laat zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3yggEw7.png
De oven en vaatwasser staat apart op een andere keukengroep, dat is hier niet mijn zorg. Mijn voornaamste probleem is dat ik waarschijnlijk geen extra bekabeling meer naar dat kookeiland krijg op een nette manier en dat ik het dus moet doen met wat er nu ligt.
De dubbele automaat uit je meterkast, daar een 3 fase automaat voor terugplaatsen. Dan een extra draad trekken (of eigelijk eerst alles er uit, en dan 5 draden met een trekveer, dat zal sneller gaan).

Dan heb je een 2 fase perilex met L1, L2, N + PE. En dan een shuko met L3, N + PE voor je Quooker.

Maar of je dit zelfs kan geen idee, een electricien zal dat waarschijnlijk niet zo 1,2,3 voor je doen. Die zal zeggen: Nee, doen we niet. Dan heb je meerdere groepen / fases door 1 buis en dat mag niet ;)

Je kan altijd gewoon een 3 fase perilex laten aanleggen door een electricien, en daarna de verdeling maken door een contra-perilex en een contra-shuko aan een perilex-snoer te maken, zodat het niet een permanente oplossing is ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Bedankt voor de reacties tot zover, erg leerzaam. Omdat niemand het noemt, trek ik de conclusie dat er niet zoiets is als een intelligente powerswitch die zowel perilex als schuko aankan.
Tegen extra kabels trekken en meterkast ombouwen zie ik best wel op. Oorspronkelijk liep er alleen bedrading naar het kookeiland voor de electrische ontsteking van de gaskookplaat. Een aantal jaar geleden is dat naar inductie gegaan en toen heb ik al die tweede fase door dat enkele buisje moeten laten leggen.

De twee eenvoudigste oplossingen lijken te zijn: quooker heroverwegen, of aan de hand van de nominale vermogens van de losse inductiezones (staan in de handleiding van de kookplaat) inschatten of er pieken boven de 7,4 kunnen ontstaan. Kijk ik in de data van mijn slimme meter dan kom ik eigenlijk nooit boven de 4000 watt uit voor het hele huis.

Als iemand over deze 'poor man's stroomverdeler' optie, dus hopen dat te zware pieken nooit voorkomen, een mening heeft of merkt dat ik iets over het hoofd zie, dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
vloerverwarming zit toch niet onder je eiland? daar moet je toch gewoon vanuit d kruipruimte naar boven kunnen boren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:56:
Bedankt voor de reacties tot zover, erg leerzaam. Omdat niemand het noemt, trek ik de conclusie dat er niet zoiets is als een intelligente powerswitch die zowel perilex als schuko aankan.
Tegen extra kabels trekken en meterkast ombouwen zie ik best wel op. Oorspronkelijk liep er alleen bedrading naar het kookeiland voor de electrische ontsteking van de gaskookplaat. Een aantal jaar geleden is dat naar inductie gegaan en toen heb ik al die tweede fase door dat enkele buisje moeten laten leggen.

De twee eenvoudigste oplossingen lijken te zijn: quooker heroverwegen, of aan de hand van de nominale vermogens van de losse inductiezones (staan in de handleiding van de kookplaat) inschatten of er pieken boven de 7,4 kunnen ontstaan. Kijk ik in de data van mijn slimme meter dan kom ik eigenlijk nooit boven de 4000 watt uit voor het hele huis.

Als iemand over deze 'poor man's stroomverdeler' optie, dus hopen dat te zware pieken nooit voorkomen, een mening heeft of merkt dat ik iets over het hoofd zie, dan graag.
Je hebt 16a groepen door je huis. Dat is maximaal 3.680 watt per groep, dat ronden we af naar boven, 3.700 watt per groep. Voeg je 2 groepen (of 2 fases) samen voor een kookgroep, heb je 2x 3.700 watt = 7.400 watt.

Het punt met die stroomverdeler is dat de kookplaat correct moet worden aangesloten. De fase op de fase en de nul op de nul, daarom kan een perilex-stekker maar op 1 manier in het perilex-stopcontact, en met een normaal (shuko) stopcontact maakt dat geen fluit uit. Dat moet je niet gaan hobby-boppen.

Een poormans oplossing is gewoon geen dure Quooker willen als je ook niet wat extra geld wil uitgeven om het "goed" te doen ;) Al is mijn oplossing ook niet zoals het hoort.

Beste oplossing is gewoon een extra groep bijplaatsen en een extra stopcontact richting je eiland voor die Quooker ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

No Hands schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:04:
vloerverwarming zit toch niet onder je eiland? daar moet je toch gewoon vanuit d kruipruimte naar boven kunnen boren?
Tenzij dat eiland later is geplaatst dan de aanleg van de vloerverwarming.
Wat ik niet snap, is waarom je een dubbele fornuisgroep zou gebruiken op een driefase aansluiting. Die dingen zijn verzonnen om een 7,4 kW kookplaat te kunnen gebruiken op een enkelfase aansluiting. Als je een driefase aansluiting hebt dan zou ik een volwaardiger oplossing hebben verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

JME schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:13:
[...]

Tenzij dat eiland later is geplaatst dan de aanleg van de vloerverwarming.
Dan zou je er ook geen stroom, water en afvoer hebben ;)
Wat ik niet snap, is waarom je een dubbele fornuisgroep zou gebruiken op een driefase aansluiting. Die dingen zijn verzonnen om een 7,4 kW kookplaat te kunnen gebruiken op een enkelfase aansluiting. Als je een driefase aansluiting hebt dan zou ik een volwaardiger oplossing hebben verwacht.
En wat je zegt over het stroompunt, heb je gelijk in, maar toch vindt men het prima om dat op die manier te doen: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 11-11-2023 16:16 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:17
https://www.warmteservice...0qgwoaEAQYASABEgLx6fD_BwE

Kan je bovenstaande niet gebruiken voor je Cooker? Die zet de Cooker uit als je kookplaat stroom vraagt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Noutie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:16:
https://www.warmteservice...0qgwoaEAQYASABEgLx6fD_BwE

Kan je bovenstaande niet gebruiken voor je Cooker? Die zet de Cooker uit als je kookplaat stroom vraagt.
In theorie kan dat wel maar met een perilex voor de kookplaat wordt dat wel een hele lelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:27
Heb je geen kruipruimte? Dan is een extra kabeltje trekken zo gepiept

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:20:
[...]

Ik denk dat laatste. In de meterkast beslaat de kookgroep 2 'slots' met een dubbele switch, zeg maar.
Mijn huisaansluiting volgens de netbeheerder is: 3 x 25 ampère dus voor zovermijn kennis reikt, reeds 3 fasen.

De aanvoer uit de vloer is slechts één 16mm electriciteitsbuis met 4 draden. Zou in dat geval nog een 5e getrokken moeten worden? Want dat zie ik nog niet zo makkelijk gebeuren. Vandaar dat ik in eerste instantie ook dacht aan een soort van stroomverdeler die kan omgaan met de perilex van de kookplaat. Dat ik geen water kan verhitten (wel tappen) tijdens piekgebruik van de kookplaat, daar kan ik mee leven.
Als dit echt 4 draden zijn dan maak ik me wel zorgen. Dit zouden er voor een kookgroep 5 moeten zijn. 2x fase, 2x nul en aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sethro schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:21:
[...]

Als dit echt 4 draden zijn dan maak ik me wel zorgen. Dit zouden er voor een kookgroep 5 moeten zijn. 2x fase, 2x nul en aarde.
L1, L2, Nul & Aarde, en zit er niks linksonder (L3) aangesloten in het perilex-stopcontact (op een 3 fase huisaansluting)

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 11-11-2023 16:25 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:20:
[...]

De netbeheerder noemt het capaciteitstatief ook vaak "t/m 3x 25A". Hieronder vallen dan ook 1x 25 A, 1x 35 A en 1x 40A, aangezien die allemaal hetzelfde tarief hebben. Alleen vertrouwen op die info is niet altijd handig.

Heb je een foto van de groepenkast, de hoofdzekeringenkast indien daar iets aan te zien is (bijvoorbeeld bij een transparant deksel of bereikbare automaten) en/of de meter (de unieke streepjescode wil je dan wellicht onleesbaar maken)? Dat praat misschien wat makkelijker.
De aanvoer uit de vloer is slechts één 16mm electriciteitsbuis met 4 draden. kookplaat, daar kan ik mee leven.
Dit is ongebruikelijk, normaal bevat een leiding voor een kookplaat 5 draden, of het nou een 3-fasen groep is of een dubbele kookgroep.

Het is te hopen dat er inderdaad 2 verschillende fasen gebruikt worden dan, anders is de huidige situatie mogelijk brandgevaarlijk.
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:26:
De oven en vaatwasser staat apart op een andere keukengroep, dat is hier niet mijn zorg.
De vaatwasser zit dus niet in het eiland?

(Zal wel niet... maar vaak zitten die naast de spoelbak dus ik vraag het nog maar eens. ;) )
No Hands schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:04:
Niet iedere woning heeft een kruipruimte.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:13:
[...]
Wat ik niet snap, is waarom je een dubbele fornuisgroep zou gebruiken op een driefase aansluiting.
Waarschijnlijk omdat ik als leek de verkeerde termen gebruik die jou op het verkeerde been zetten. De aansluiten van de netbeheerder naar mijn huis is 3x25A. Dat zal ik terecht of onterecht 3 fasen hebben genoemd. De kookplaat is aangesloten op een groep van 2 "samengevoegde" automaten in de meterkast. Volgens mij mag daar max 7,4 kW over; de aansluitwaarde van de kookplaat is 7,35. Het ding wordt nooit volvermogen gebruikt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:23
Meet eens het spanningsverschil tussen l1 en l2. 400 volt, dan op 2 fasen aangesloten. 0 volt dan op 1 fase en zou je twee nuldraden moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:26:
[...]

Waarschijnlijk omdat ik als leek de verkeerde termen gebruik die jou op het verkeerde been zetten. De aansluiten van de netbeheerder naar mijn huis is 3x25A. Dat zal ik terecht of onterecht 3 fasen hebben genoemd. De kookplaat is aangesloten op een groep van 2 "samengevoegde" automaten in de meterkast. Volgens mij mag daar max 7,4 kW over; de aansluitwaarde van de kookplaat is 7,35. Het ding wordt nooit volvermogen gebruikt overigens.
Ik ben ook een leek hoor. Maar met bovenstaande uitleg blijft mijn verbazing overeind: deze combi is niet zo bedoeld. Het zal wel werken maar is niet hoe het heurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:26:
[...]

Maak eens een foto van je kookgroep. De mijne ziet er zo uit, met de verkeerde sticker, dat had kookgroep moeten zijn ipv fornuisgroep, maar dat boeit mij verders ook weinig, want ik heb maar een 1x 35a huisaansluting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fknWT9y2q8ZiwKhPCDTwD2fhQww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e4CNBQhuKLMqmZBrGjnWGYxV.jpg?f=user_large

Dit is dus een enkelfase 2x 16a groepen gebrugged.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Sethro schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:21:
[...]

Ik moet mezelf corrigeren, het zijn wel degelijk 5 draden (aarde, bruin, blauw, zwart en grijs). De zwarte was lastig zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Foto van mijn meterkast. Kookgroep zie linksboven, heb ik nu uitgeschakeld omdat ik de bedrading aan het bekijken ben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym_W1luo4Hrv1xJkpWFlnr9_1WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gdXWGu3GtzUQmQVUzxeSStS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:33:
[...]

Ik moet mezelf corrigeren, het zijn wel degelijk 5 dragen (aarde, bruin, blauw, zwart en grijs). De zwarte was lastig zichtbaar.
Mooi. Als je daadwerkelijk een 3-fasen huisaansluiting hebt de groep aanpassen naar een 3-fasen groep en dan aansluiten zoals eerder voorgesteld:
RaZ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:07:

Als je niet daadwerkelijk een 3 fasen huisaansluiting hebt, dan die aanvragen en verder hetzelfde doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:59
Geen professional hier, maar op basis van die foto heb ik het idee dat er nu een kookgroep is geplaatst op één fase van een 3-fase aansluting. Dat betekent dat je nu die 7,4kW al niet kan gebruiken. Je hebt immers max 25A. Dus max 5,75kW.
Maar zoals hierboven al genoemd, gewoon netjes aanpassen naar een 3-fase krachtgroep. De bedrading is daar al voor geschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:36:
Foto van mijn meterkast. Kookgroep zie linksboven, heb ik nu uitgeschakeld omdat ik de bedrading aan het bekijken ben.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad een 3-fasen groepenkast en aan de meter te zien heb je ook de bijbehorende 3-fasen aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5hvlRKmPULaIMFBuNlsvRMMK8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RzgsD1t3qVbrtp0ZyGQQOaMK.jpg?f=user_large

Er is ook genoeg ruimte om de kookgroep te vervangen voor een krachtgroep:
https://hager.com/nl/cata...eautomaat-3pn-16-a-b-6-ka
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxjdcaTqMUHTRSYTmFlkMN_tZHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CqVWm8uToBTYRAoeJKxKYOqX.webp?f=fotoalbum_large

Dat moet allemaal prima te doen zijn dus en qua materiaal is het waarschijnlijk nog goedkoper ook dan zo'n Quooker Power Switch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:26:
Heb je een foto van de groepenkast, de hoofdzekeringenkast indien daar iets aan te zien is
Jawel, zie mijn andere reactie
Dit is ongebruikelijk, normaal bevat een leiding voor een kookplaat 5 draden, of het nou een 3-fasen groep is of een dubbele kookgroep.
Klopt, mijn eigen blindheid, het zijn er 5. Aarde, blauw, bruin, grijs, zwart.
De vaatwasser zit dus niet in het eiland?
Nee, die zit buiten het eiland en op een andere groep.
Niet iedere woning heeft een kruipruimte.
Ik heb wel een kruipruimte maar niet heel hoog en dan ook nog eens slecht toegankelijk wegens de later aangebrachte isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Xander, dank voor je inzichten. Ik ga sowiezo een electricien inschakelen, maar voor mezelf om te weten waarvoor ik een offerte moet vragen:
- in de meterkast de huidige dubbele kookgroep vervangen door wat jij een krachtgroep noemt
- géén extra bekabeling trekken naar het kookeiland
- vanuit de huidige perilex wandcontactdoos drie kabels aarde/fase/nul doortrekken naar een klassieke schuko doos voor de stekker van de quooker?

Dit laatste klinkt mij wat amateuristisch in de oren, want ik heb het zelf verzonnen, maar wat zijn de stappen dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:50:
Xander, dank voor je inzichten. Ik ga sowiezo een electricien inschakelen, maar voor mezelf om te weten waarvoor ik een offerte moet vragen:
- in de meterkast de huidige dubbele kookgroep vervangen door wat jij een krachtgroep noemt
- géén extra bekabeling trekken naar het kookeiland
- vanuit de huidige perilex wandcontactdoos drie kabels aarde/fase/nul doortrekken naar een klassieke schuko doos voor de stekker van de quooker?

Dit laatste klinkt mij wat amateuristisch in de oren, want ik heb het zelf verzonnen, maar wat zijn de stappen dan wel?
Ik zou het op deze manier doen:
- Electricien het laten aanpassen zodat je een 3 fase perilex stopcontact hebt die volgens de norm is.
- Verloop zelf maken L1, L2, N + PE naar een contra-perilex (L3 / Grijs daar niet op aansluiten, die gaat samen met N + PE naar een shuko stopcontact.

Dan blijft de technische installatie van je huis zoals het hoort te zijn. het Diy-verloopje / adapter kan er altijd tussen uit gehaald worden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:57:
[...]

Ik zou het op deze manier doen:

Dan blijft de technische installatie van je huis zoals het hoort te zijn. het Diy-verloopje / adapter kan er altijd tussen uit gehaald worden.
Eens, ik hou ervan als dingen volgens de regels gaan. Maar begrijp ik goed: electricien zorgt voor perilex 3-fasen stopcontact onder het kookeiland en vervolgens:
- perilex mannetje in dat stopcontact
- blauw en aarde splitsen ná het perilex-mannetje
- bruin, zwart, blauw en aarde naar een perilex vrouwtje en daarin de kookplaat
- grijs, blauw en aarde naar schuko-vrouwtje en daarin de quooker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:12:
[...]

Eens, ik hou ervan als dingen volgens de regels gaan.
Mooi, dan moet je gewoon een apparte groep aanleggen, of die quokker gewoon niet kopen of retour doen ;)
Maar begrijp ik goed: electricien zorgt voor perilex 3-fasen stopcontact onder het kookeiland en vervolgens:
- perilex mannetje in dat stopcontact
- blauw en aarde splitsen ná het perilex-mannetje
- bruin, zwart, blauw en aarde naar een perilex vrouwtje en daarin de kookplaat
- grijs, blauw en aarde naar schuko-vrouwtje en daarin de quooker
Helemaal correct! Al is dit niet volgens de regels ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:50:
Het lijkt er op dat de kookgroep achter de aardlekschakelaar links op diezelfde rij is aangesloten, dit zou betekenen dat er 5 groepen op die aardlekschakelaar zitten, volgens huidige normen mogen dit er maar 4 zijn. Niet iets waar ik me druk over zou maken, zeker niet als die 2e groep zoals het label suggereert reserve is, maar bereid je er vast op voor dat de elektricien hier over struikelt. ;) De oplossing kan ook simpel zijn: verwijder die reservegroep. Wellicht proberen ze je een (duurdere) aardlekautomaat te verkopen, een aardlekautomaat combineert een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één component waardoor deze niet achter de bestaande aardlekschakelaar aangesloten hoeft te worden.

Hoe ziet het er nu precies uit? Het zal wel allemaal opbouwmateriaal zijn in het eiland neem ik aan.

De meest chique oplossing in mijn ogen is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jYz_TmVbXHJ-WdO1M6BOxvJnxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ExQdSrVsoM0WjGG5feuBEbIG.jpg?f=user_large
Oftewel een kant en klaar component met een normale Schuko contactdoos en een 3-fasen CEE contactdoos. Moet je alleen de Perilex stekker aan de kookplaat vervangen door een CEE stekker en goed opletten dat je in de stekker niet de fase gebruikt waar de Schuko contactdoos op is aangesloten. Het kost alleen wat meer ruimte dan een Perilex contactdoos en stekker maar als het bijvoorbeeld achter de plint kan heb je daar weinig last van.

Je kunt ook een lasdoos plaatsen en vanuit die lasdoos de Perilex contactdoos en een normale Schuko contactdoos aansluiten.

Je kunt de vaste installatie ook beperken tot een Perilex contactdoos en de rest na de stekker oplossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 11-11-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:18:
[...]
Het lijkt er op dat de kookgroep achter de aardlekschakelaar links op diezelfde rij is aangesloten, dit zou betekenen dat er 5 groepen op die aardlekschakelaar zitten,
Je kunt het niet weten, maar die nummer 6, 7 en 8 staan permanent uit. Whirlpool was van de vorige huiseigenaar, en in de kelder hangen slechts 2 ledpeertjes.
De meest chique oplossing in mijn ogen is deze:
Daar moet ik eens naar zoeken want dat ziet er netjes uit. De perilexstekker aan de kookplaat is er natuurlijk aan gegoten maar het moet toch te doen zijn om daar een CEE stekker goed aan te bevestigen.
Je kunt de vaste installatie ook beperken tot een Perilex contactdoos en de rest na de stekker oplossen.
ja, hetgene waar @RaZ al schoorvoetend bevestiging op gaf hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:17:
[...]
Mooi, dan moet je gewoon een apparte groep aanleggen
Is dat niet wat ik bereik als ik het voorstel volg om er een 3-fasengroep van te laten maken?

Waar het mij vooral om ging, extra bekabeling leggen is nagenoeg niet te doen in deze situatie. Dat er verder kosten bij komen kijken om het netjes op te lossen, is ondergeschikt.

[ Voor 25% gewijzigd door roawser op 11-11-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:30:
[...]

Is dat niet wat ik bereik als ik het voorstel volg om er een 3-fasengroep van te laten maken?
Als leek zijnde wel ja, de electricien zal zeggen: je hebt meer dan 2 groepen door 1 buis en dat mag niet.

Daarom laat je de electricien een 3 fase perilexgroep van maken, zoals het hoort te zijn, en dan splits je hem na de stekker gewoon op. Gaat electricien ook niet piepen, die is er dan niet meer bij :P

Ik splits mijn perilex stopcontact zelf ook op door een verloopje te maken: Foto

Ik had ook m'n perilex stopcontact uit m'n huurhuis kunnen slopen en daar 2 schuko's voor in de plaats te zetten, en als ik hier weer weg ga, zal ik het perilex stopcontact weer moeten terugplaatsen, en dat hoeft nu dus niet. Want in m'n volgende huis gaat deze adapter weer het perilex stopcontact in, en heb ik weer 2 groepen van 16a. Ik heb een 3.500 watt kookplaat en een 2.150 watt combi-oven aan die 2 contra's hangen ;)

Die 5p 16a CEE waar @Xander het over heeft is wel een dure stekker/stopcontact combinatie, waar perilex een stuk voordeliger is (en compacter)

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 11-11-2023 17:43 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:29:
Daar moet ik eens naar zoeken want dat ziet er netjes uit. De perilexstekker aan de kookplaat is er natuurlijk aan gegoten maar het moet toch te doen zijn om daar een CEE stekker goed aan te bevestigen.
Je zult hoe dan ook de aansluiting in de kookplaat moeten aanpassen he, je gaat van twee naar één nulgeleider.
RaZ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:38:
Die 5p 16a CEE waar @Xander het over heeft is wel een dure stekker/stopcontact combinatie, waar perilex een stuk voordeliger is (en compacter)
https://www.elektramat.nl...0v-6h-16a-ip44-100400005/
https://www.elektramat.nl...0v-6h-16a-ip44-174601005/

€17,62 inclusief btw, ik vind het wel meevallen. ;) Ik ben wel benieuwd of je een Perilex stekker en contrastekker voor minder gevonden krijgt? ;)

Persoonlijk zou ik niet snel spul van Kopp bestellen maar eerder Mennekes of ABL ofzo, maar for arguments sake: Duur hoeft het niet te zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Xander Als het voor de prijs toch niet uitmaakt, dan zou ik kiezen voor de optie die het minste ruimte inneemt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
De bekabeling ligt nog steeds open dus warm avondeten zit er nog niet aan te komen maar nu bekijk ik die contactdoos eens nader en zie: L1, L2 én L3.
Is dit waar ik uiteindelijk bij zou moeten uitkomen (het schema van @RaZ ) en kan ik dat controleren? Want dan ben ik misschien wel met het hele verhaal klaar als ik zo'n splits na deze doos maak.

Maar omdat ik 2 gebrugde automaten in de meterkast zie, ging ik er maar vanuit dat het dus ook 2 fasen waren, waarschijnlijk mijn onwetendheid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evc-EP5-PRpSYy8upKKzI-B-89k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tN3ghRn1r0rUQtQzExQhHKTY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:13:
De bekabeling ligt nog steeds open dus warm avondeten zit er nog niet aan te komen maar nu bekijk ik die contactdoos eens nader en zie: L1, L2 én L3.
Is dit waar ik uiteindelijk bij zou moeten uitkomen (het schema van @RaZ ) en kan ik dat controleren? Want dan ben ik misschien wel met het hele verhaal klaar als ik zo'n splits na deze doos maak.

Maar omdat ik 2 gebrugde automaten in de meterkast zie, ging ik er maar vanuit dat het dus ook 2 fasen waren, waarschijnlijk mijn onwetendheid.[Afbeelding]
Je hebt nu een fornuisgroep automaat in de groepenkast: https://hager.com/nl/cata...utomaat-2x1pn-16-a-b-6-ka
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKjVwRqv_6yx9L8PyhIFiTxe8Po=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ozcKWR6gljq8QCwnWAfiqXQT.jpg?f=user_large

Dat rijmt niet met het L1, L2, L3 opschrift op de contactdoos.

Het zou in theorie kunnen dat een of andere handige Harrie 3x fase + 1x nul heeft aangesloten op deze automaat, maar dat deugt niet, van de 4 polen zijn er namelijk maar 2 beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting (dit zie je terug in het schema rechts boven de hendel). In dat geval is dus één van je fasedraden niet beveiligd.

Het zou ook kunnen dat het opschrift verkeerd is... Meten is weten. Of het deksel van de groepenkast openen en kijken hoe de onderkant van de automaat is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je zal het sowieso even moeten nameten met een multimeter of duspel.

Want heel raar dat je 2 automaten heb waar je zo verwachten dat je L1, L2, N1, N2 in je stopcontact hebt zitten, en niet L1, L2, L3, N ;)

Edit: meh, spuit 11 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 11-11-2023 18:24 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Net even gecontroleerd, op L3 van de foto staat geen spanning. Dat klopt dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Je hebt een kelder, je hebt er ooit een draad bij ingekregen. Ik doe dan maar de aanname dat je er aan de onderkant bij kunt. Dat je niet lukraak in die vloer wilt boren begrijp ik. Maar ik zou het prima aandurven om de bestaande aansluiting terug te trekken en dan het gat op te ruimen tot er 2 kabels in passen. Sluit de nieuwe kabel aan op een nieuw automaat in de meterkast en je hebt de perfecte oplossing.

(aanpassing meterkast ben je voor 2 tientjes mee klaar, aangezien je volop ruimte hebt en je simpel een 5e groep bij een aardlekschakelaar op drukt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Groningerkoek schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:22:
Je hebt een kelder, je hebt rooit een draadbij in gekregen. Ik doe dan maar de aanname dat je er aan de onderkant bij kunt. Dat je niet lukraak in die vloer wilt boren begrijp ik. Maar ik zou het prima aandurven om de bestaande aansluiting terug te trekken en dan het gat op te ruimen tot er 2 kabels in passen. Sluit de nieuwe kabel aan op een nieuw automaat in de meterkast en je hebt de perfecte oplossing.

(aanpassing meterkast ben je voor 2 tientjes mee klaar, aangezien je volop ruimte hebt en je simpel een 5e groep bij een aardlekschakelaar op drukt.)
Sowieso kun je, zeker in dit seizoen, de leidingen van de vloerverwarming 'zien' als je even met een FLIR naar de vloer gaat (of laat) kijken.
roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:59:
Net even gecontroleerd, op L3 van de foto staat geen spanning. Dat klopt dus wel.
Kijk voor de grap eens of L3 al wel bekabeld is. Als dat zo is dan moet je ook ergens een loze (fase)kabel in je groepenkast hebben liggen welke naar L3 loopt (en waarom sluiten mensen installateurs dit überhaupt zo aan als er toch al een 3-fase net-aansluiting ter beschikking staat).

:'(

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 11-11-2023 20:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Nogmaals meet met een multimeter ( ingesteld op wisselspanning!) De spanningen op dat perilex stopcontact. Van L naar N, maar ook tussen de L1 L2 en L3. En ook naar aarde.
Als je tussen L1 en L2 400 volt meet heb je iig 2 fasen beschikbaar. Anders heb je maar 1 fase en is het nu ook niet deugdelijk aangesloten tenzij L3 eigenlijk een nul is. Dan is het een 1 fase kookgroep met wel 2x een nul. Achter een 25A hoofdzekering wat dus weer niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Als je in dat kookeiland een verdeelkastje kwijt kunt met een hoofdschakelaar een krachtgroep en een gewone groep en dan door naar de stopcontacten, dan is alles volgens mij wel conform de nieuwste normen en gaat een elektricien ook niet piepen. Maar het kost wel veel ruimte want er moet een complete verdeelkast in dat kookeiland. En ik weet niet of je een verdeelkast volgens de normen mag verstoppen in een kookeiland. Dan is het perilex verdeelkabeltje toch de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik schrik eigenlijk van de amateuristische oplossingen die hier worden voorgesteld. Een perilex aansluiting naderhand weer uitsplitsen naar aparte stopcontacten? Dat is volgens mij tegen de regels.

Waarom niet gewoon een onderverdeler in je keukenkast plaatsen die je voedt door je 5 aderige kabel? In die onderverdeler plaats je je huidige kookgroep en een 16A automaat voor de quooker.

In de meterkast plaats je iets van een 3f 16A automaat.

Zie bijv. https://www.c.technischeu...j-extra-energievraag.html

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 12-11-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
wlmpie schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:09:
Als je in dat kookeiland een verdeelkastje kwijt kunt met een hoofdschakelaar een krachtgroep en een gewone groep en dan door naar de stopcontacten, dan is alles volgens mij wel conform de nieuwste normen en gaat een elektricien ook niet piepen.
Kun je eens naar zo'n verdeelkastje linken zodat ik een idee heb ervan? Edit: waarschijnljik bedoel je zoiets. Onder het kookeiland is een ruimte van 25 breed x20 hoog (en heel diep) daar moet toch een en ander passen.

Met de multimeter krijg ik 230 volt op L1 en L2, L3 geeft niets maar is wel aangesloten op de grijze kabel.

[ Voor 16% gewijzigd door roawser op 12-11-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:15:
Ik schrik eigenlijk van de amateuristische oplossingen die hier worden voorgesteld. Een perilex aansluiting naderhand weer uitsplitsen naar aparte stopcontacten? Dat is volgens mij tegen de regels.
Maarja tegen welke regels? NEN1010 bemoeit zich er niet meer mee want het is geen vaste installatie meer. :X

Verder eens, ik zou ook niet met allerlei snoertjes gaan prullen.
Waarom niet gewoon een onderverdeler in je keukenkast plaatsen die je voedt door je 5 aderige kabel? In die onderverdeler plaats je je huidige kookgroep en een 16A automaat voor de quooker.

In de meterkast plaats je iets van een 3f 16A automaat.
Waarom geld uitgeven aan 16A beveiligingen achter een 16A beveiliging? Dat voegt letterlijk 0,0 toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Eigenlijk is het heel eenvoudig.
• Zorg voor een 16a groep in het kookeiland zoals het hoort (Nieuwe groep, nieuwe buis, en kabels trekken)
• Hobby-bop een poorman's oplossing door L3 te gebruiken voor de quooker, wat niet volgens de regels is

Als optie 1 niet mogelijk is, en optie 2 ook afvalt, dan gewoon geen quooker kopen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-07 16:33
Als je nou even een foto maakt, van de meterkast, met de kappen eraf.

Perilex wcd lijkt lostte liggen? Dan hak je de kabel toch een beetje op, en steek je er vanaf de kruipruimte een 3x2,5 naar boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
kipneck schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:48:
Als je nou even een foto maakt, van de meterkast, met de kappen eraf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLTlEGree9sEAfqak5pCk-x2Y2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFwJCmVGE5XVjbklbqMphy2t.jpg?f=fotoalbum_large

Drie foto's in één, de kookgroep onderaanzicht, bovenaanzicht en de gehele kast.

[ Voor 54% gewijzigd door roawser op 12-11-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
En hoe is de situatie onder het kookeiland?
Alle foto’s die je tot nu toe gedeeld hebt, zijn detail fotos. Maak ook eens een paar fotos met iets meer overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
roawser schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:39:
[...]

Met de multimeter krijg ik 230 volt op L1 en L2, L3 geeft niets maar is wel aangesloten op de grijze kabel.
Als tussen L1 en L2 nul volt meet en tussen L1 en L3 230 volt, dan is L3 aangesloten op de nul en zitten L1 en L2 op dezelfde fase. Een klassieke kookgroep dan dus maar bij een standaard 3 fase aansluiting afgezekerd met een 25A hoofdzekering en dat gaat meestal goed maar als je een uitgebreid kerstdiner gaat bereiden kon die zekering er wel eens uitvliegen.

Edit: ik zie nu je foto's: de grijze draad L3 op je perilex zit op je nul dus idd klassieke kookgroep.

Ik weet te weinig van verdeelkastjes of deze in die ruimte van 20 bij 25 passen, maar ik denk het wel en dan heb je idd een keurige aansluiting volgens het boekje lijkt mij. Maar ik ben geen elektricien.
Extra groep en draad vanuit meterkast voor quooker kan ook, maar onderverdeelkast lijkt mij minder werk.

[ Voor 11% gewijzigd door wlmpie op 12-11-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
Wel vreemd want het lijkt nu dat bruin/zwart op (3)L2 en (5)L3 zit aangesloten.
Daar zou dus 400V tussen te meten moeten zijn...
Xander schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:09:
[...]

Maarja tegen welke regels? NEN1010 bemoeit zich er niet meer mee want het is geen vaste installatie meer. :X

Verder eens, ik zou ook niet met allerlei snoertjes gaan prullen.
Ik zou eerder een (WCD)lasdoos plaatsen met Wago's erin. Het kooktoestel wordt dan vast aangesloten.
Dan valt het wel weer onder de NEN1010 en het voldoet niet maar dat lijkt me toch wenselijker dan gaan aftakken uit de kookplaat zelf.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Jim423 schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:42:
Wel vreemd want het lijkt nu dat bruin/zwart op (3)L2 en (5)L3 zit aangesloten.
Daar zou dus 400V tussen te meten moeten zijn...
Ja idd dat zie ik nu ook, dan zou het dus toch een nette 2 fase kookgroep kunnen zijn. Meten is weten. Meet je 400 volt tussen L1 en L2 op je perilex stopcontact? Zo ja, dan heb je een keurige 2 fase kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Op verzoek, overzichtsfoto van situatie onder het kookeiland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPMZyls71fm26NRx9TskKzet1wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Y0YQMX5aXtFK5TmlnalfmHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
Hoe groot is het gat in vloer waar de pijl met aanvoer naartoe wijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
kipneck schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:13:
Hoe groot is het gat in vloer waar de pijl met aanvoer naartoe wijst?
Precies de dikte van die buis die in dat mofje gaat, volgens mij 16 mm. Vlak daartegenaan zit de oude gasaanvoer, en het geheel zit potdicht met cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
Zandcement? Of egaline misschien?
Beiden hak je zo weg.

En vanaf de onderkant?
Gat moet je makkelijk kunnen vinden, volgestopt met isolatie, of pur?

[ Voor 45% gewijzigd door kipneck op 12-11-2023 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Jim423 schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:42:

Ik zou eerder een (WCD)lasdoos plaatsen met Wago's erin. Het kooktoestel wordt dan vast aangesloten.
Dan valt het wel weer onder de NEN1010 en het voldoet niet
Waarom zou dat niet voldoen? Het is niet verboden om een éénfaseaftakking van een driefasengroep te maken. In oude praktijkbladen stond dit zelfs netjes met voorbeelden beschreven (NPR5310:2007 blad 20). Dit is zoals heel veel dingen niet meer overgenomen in nieuwere uitgaven maar de relevante NEN1010 bepalingen waar naar wordt verwezen zijn niet inhoudelijk veranderd.

Ook de gecombineerde contactdozen worden hier beschreven trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb4W0AKHSGTouco9xchmc-iSJ_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TR4mkUp6ItQsVrqjVakPmKcb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsHOPWDveJZnvJhjLKG-wd-_CP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q36wDaFKfvQ3EYTrhjJJwpqm.png?f=user_large

Zoiets voldoet gewoon netjes aan de normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05

Vliegvlug

Flight Simple

roawser schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:10:
Op verzoek, overzichtsfoto van situatie onder het kookeiland
[Afbeelding]
Wat gebeurt er in die grijze lasdoos?
Aftakking naar de perilex en de oude piëzo-ontsteking leid ik af uit jouw foto.
Als die laatste niet meer gebruikt wordt zou ik die lasdoos ook gelijk verwijderen als je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
wlmpie schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:08:
[...]
dan zou het dus toch een nette 2 fase kookgroep kunnen zijn. Meten is weten. Meet je 400 volt tussen L1 en L2 op je perilex stopcontact? Zo ja, dan heb je een keurige 2 fase kookgroep.
Gemeten, en inderdaad licht mijn "profipol" op tot en met 400 V.
Dat wetende: hierboven staan diverse oplossingrichtingen, welke is dan de meest aangewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

roawser schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:53:
[...]

Gemeten, en inderdaad licht mijn "profipol" op tot en met 400 V.
Dat wetende: hierboven staan diverse oplossingrichtingen, welke is dan de meest aangewezen?
Als je dan toch aan het meten bent: Wat meet je tussen L1 - L3 en L2 - L3 ?

Als de perilix netjes (en dus correct) volledig bekabeld is dan zou je tussen alle Fasen onderling ±400V moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Will_M schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:22:
[...]

Als de perilix netjes (en dus correct) volledig bekabeld is dan zou je tussen alle Fasen onderling ±400V moeten meten.
Aan zijn meterkastfoto's te zien zit de grijze draad op L3 van het perilex stopcontact en op een nul in de kookgroep. Dus 2x 230 volt verwacht ik.

In de meterkast kan de kookgroep een 16A krachtgroep worden en dan met een onderverdelerkastje in het kookeiland kookplaat en quooker van stroom voorzien. Enige nadeel is dat je dan geen selectiviteit hebt, dus bij overbelasting kunnen de automaten in meterkast en onderverdeler er allebei uitvliegen. Maar je kabel naar je kookeiland is wel beveiligd. Misschien is een 20A krachtgroep een idee, maar daarvoor zijn je kabels geloof ik weer niet dik genoeg. Of mag 20A ook nog door 2,5 mm² VD kabel?

Ik las in het draadje hierboven van @Xander ook iets over gecombineerde wandcontactdozen 3 fase en 1 fase (beveiligd met smeltzekering) op een krachtgroep, dat klinkt ook wel als een nette oplossing. Maar geen idee waar je zoiets koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

roawser schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:59:
Misschien dat dan eerst even op gaan (laten) lossen? Op een 3-fasen Net-Aansluiting is het minder Net(jes) om met 'kookgroepen' te gaan werken welke bedoeld zijn om 2x16A vanop een 1x35A Net aansluiting te kunnen bedienen (NL Only).

Je meet tussen L1 en L2 400V dus je hebt gewoon een 3-fasen NET aansluiting ter beschikking, gebruik die dan ook zoals bedoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
wlmpie schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:50:
Ik las in het draadje hierboven van @Xander ook iets over gecombineerde wandcontactdozen 3 fase en 1 fase (beveiligd met smeltzekering) op een krachtgroep, dat klinkt ook wel als een nette oplossing. Maar geen idee waar je zoiets koopt.
Deze had ik eerder gelinkt: https://www.elektramat.nl...0v-6h-16a-ip44-100400005/

Of van andere merken:
https://www.elektramat.nl...ig-400v-6h-16a-ip44-1649/
https://www.elektramat.nl...400v-6h-16a-ip44-d51s331/

Hier zit geen smeltzekering in, dat vind je alleen bij de grotere (>= 32A) uitvoeringen. Hier hoeft geen smeltzekering in want het ding mag toch maar met maximaal 16A beveiligd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:22:
[...]
L1-L3 en L2-L3 geven beide 230V. Dat zal kloppen met de eerdere meting dat op L3 geen spanning zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@roawser In plaats van L3 had er dus gewoon N2 moeten staan.

Pagina: 1