Koudebrug voorkomen stalen kolom op gemetselde fundering

Pagina: 1
Acties:

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 18:03
Dag Tweakers,

Op aanraden van een medetweaker toch een eigen topic geopend.

Kan iemand me helpen met de volgende situatie? Ik heb een oude woning met een gemetselde fundering op zand/staal. Er gaan twee dragende binnenmuren uit die opgevangen worden met stalen balken. Deze balken komen op stalen kolommen te staan. Koudebruggen, koudebruggen... die wil ik niet natuurlijk.

Ik wil de stalen kolommen niet direct op de fundering zetten maar onderbreken met foamglas, zodat er geen koudebrug is. Maar. hoe veranker je de (voet van de) kolom aan de fundering? De kolom moet immers vast komen te staan. Welk anker gebruik je die geen kou geleid? Hieronder staat een doorsneeschets om de situatie duidelijk te maken.

Zijn er kunststof ankers? Of chemische ankers die geen kou transporteren? Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsfOoPuP6aSCCyNGFrFpMbIZsxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yGiDISOQ2DcEuvmpMilKPjGQ.png?f=user_large

• GrazendeKoe
twain4me schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:50:
hoe ziet de rest van het detail eruit? Want nu is heel de fundering een koude brug en helpt dat foamglas voor geen meter.
In mijn eigen huis staat de kolom op dikkere draadeindes en moeren (in beton) en zit er ipv ondersabelingsmortel pur tussen moet je uiteraard wel vragen aan de constructeur (ik heb ook een gemetselde fundering die dus deels is aangepast)
Het is een doorsnee. Dus ik begrijp niet goed wat je bedoelt met dat de fundering een koudebrug is. De bovenkant van de fundering verdwijnt geheel onder het zand (gele lijn tot hoe hoog het zand bijgestort wordt) en vervolgens wordt er 40 cm. schuimbeton gestort (tot de blauwe lijn). De voet van de kolom verdwijnt dus in zijn in de isolatie plus een stuk extra van de kolom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU69ZKJgTTehffB41dYsqoHXknQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oIfC5QSZC1PgCuNorXry4JLx.png?f=user_large

• GrazendeKoe
D-e-n schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:35:
De koudebrug onderbreker die @twain4me aanhaalt is degene die ik ook bedoelde. Maar ik snap nog steeds de toegevoegde waarde niet. De kolom is een koudebrug maar dat is/was de binnenmuur zelf.

Ik zie nog wel eens een doorbraak langskomen maar zelden een koudebrugonderbreker bij de voet. Wanneer je een stalen onderbalk moet toepassen kan dat vaak niet eens. Dan is alleen het inpakken met isolatie een oplossing.
Weer veel geleerd dus. Het klopt dat de gemetselde binnenmuur inderdaad een koudebrug is/was. Door verhalen ben ik misschien wat te argwanend geworden ten opzichte van koudebruggen. Een stalen onderbalk heeft de constructeur niet opgenomen. De overbrugging is zo'n 3,60 meter.

Dit is overigens de tekening van de constructeur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NybWzTGYT6Zy2Rb8FCElA72xRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x5asgMVZln6CGKCBTIbdbMQg.jpg?f=user_large

Hij heeft het helemaal niet gehad over koudebruggen. In de wandelgangen kreeg ik dat als feedback. Zelf leek mij staal een grotere geleider van temperatuur dan steen, vandaar mijn argwaan. Ach, misschien denk ik soms wat te moeilijk :) De stalen IPE balken komen dus gewoon te liggen op de ene zijde op een kolom en de andere zijde op een halfsteens binnenmuur. De onderzijde van de stalen kolommen pak ik wel in met isolatie.
Pagina: 1