Koudebrug voorkomen stalen kolom op gemetselde fundering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:59
Dag Tweakers,

Op aanraden van een medetweaker toch een eigen topic geopend.

Kan iemand me helpen met de volgende situatie? Ik heb een oude woning met een gemetselde fundering op zand/staal. Er gaan twee dragende binnenmuren uit die opgevangen worden met stalen balken. Deze balken komen op stalen kolommen te staan. Koudebruggen, koudebruggen... die wil ik niet natuurlijk.

Ik wil de stalen kolommen niet direct op de fundering zetten maar onderbreken met foamglas, zodat er geen koudebrug is. Maar. hoe veranker je de (voet van de) kolom aan de fundering? De kolom moet immers vast komen te staan. Welk anker gebruik je die geen kou geleid? Hieronder staat een doorsneeschets om de situatie duidelijk te maken.

Zijn er kunststof ankers? Of chemische ankers die geen kou transporteren? Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsfOoPuP6aSCCyNGFrFpMbIZsxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yGiDISOQ2DcEuvmpMilKPjGQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
@GrazendeKoe
Ik neem aan dat die stalen kolommen en balk niet onafgewerkt in je huis komen te staan? Dus inpakken met isolatie, gipsplaten eromheen en klaar zou je zeggen.

Verder heb ik zo het vermoeden dat in een oude woning er op andere plekken vele malen meer winst valt te behalen om de boel te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
chrisborst schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:42:
@GrazendeKoe
Ik neem aan dat die stalen kolommen en balk niet onafgewerkt in je huis komen te staan? Dus inpakken met isolatie, gipsplaten eromheen en klaar zou je zeggen.

Verder heb ik zo het vermoeden dat in een oude woning er op andere plekken vele malen meer winst valt te behalen om de boel te isoleren.
Dat klopt, ze worden weggewerkt in een wand/plafond. Dus inpakken met EPS of wol? En dan gewoon een draadeind of bout/moer als anker gebruiken?

Op het zand wordt overigens ook schuimbeton gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hoe ziet de rest van het detail eruit? Want nu is heel de fundering een koude brug en helpt dat foamglas voor geen meter.
In mijn eigen huis staat de kolom op dikkere draadeindes en moeren (in beton) en zit er ipv ondersabelingsmortel pur tussen moet je uiteraard wel vragen aan de constructeur (ik heb ook een gemetselde fundering die dus deels is aangepast)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 11-11-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
twain4me schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:50:
hoe ziet de rest van het detail eruit? Want nu is heel de fundering een koude brug en helpt dat foamglas voor geen meter.
In mijn eigen huis staat de kolom op dikkere draadeindes en moeren (in beton) en zit er ipv ondersabelingsmortel pur tussen moet je uiteraard wel vragen aan de constructeur (ik heb ook een gemetselde fundering die dus deels is aangepast)
Het is een doorsnee. Dus ik begrijp niet goed wat je bedoelt met dat de fundering een koudebrug is. De bovenkant van de fundering verdwijnt geheel onder het zand (gele lijn tot hoe hoog het zand bijgestort wordt) en vervolgens wordt er 40 cm. schuimbeton gestort (tot de blauwe lijn). De voet van de kolom verdwijnt dus in zijn in de isolatie plus een stuk extra van de kolom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU69ZKJgTTehffB41dYsqoHXknQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oIfC5QSZC1PgCuNorXry4JLx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:12
Ik snap het uitgangspunt niet. De binnenmuren zelf (die dan deels gesloopt worden) zijn dan toch ook al een koudebrug? Die staan in het koude zand. Dat is bij dit soort woningen niet te voorkomen. Pak wel de buitenschil goed in.

Ander dingetje: de kolommen en liggers heb je door een constructeur laten berekenen? Ik zou bij situaties als deze namelijk een stalen onderbalk in je vloer verwachten. Of het moet een kleine doorbraak zijn.

Foamglas is voor onderbrekingen bij staal overigens niet the way to go. Dat werkt praktisch niet (de plaat is niet te ondersabelen zo) en het voldoet qua sterkte niet. Voor verbindingen met staal heb je speciale thermobreak platen die je tussen twee stalen platen inklemt. De ankers blijven altijd nog een mini koudebrug maar dat stelt niks voor.

Ik zie nu je detail en een kolom in het zand is echt een no-go. Dan gaat de vochtige grond het staal aantasten. De voet moet liefst hoger zitten. En anders raden we aan de kolomvoet of de genoemde stalen onderbalk te omstorten met beton.

[ Voor 19% gewijzigd door D-e-n op 11-11-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:00:
[...]

Het is een doorsnee. Dus ik begrijp niet goed wat je bedoelt met dat de fundering een koudebrug is.
toch wel anders zou je die lijnen niet hebben getrokken, ik ben niet helderziende ;)
De bovenkant van de fundering verdwijnt geheel onder het zand (gele lijn tot hoe hoog het zand bijgestort wordt) en vervolgens wordt er 40 cm. schuimbeton gestort (tot de blauwe lijn). De voet van de kolom verdwijnt dus in zijn in de isolatie plus een stuk extra van de kolom.
hmm weet je zeker dat je staal door de isolatie in het zand wil steken? persoonlijk zou ik dat niet doen. wordt het staal verzinkt? en heel je koudebrug onderbreking heeft zo geen zin omdat je staal alsnog met zijn voeten in het zand staat.

ik zou de poer hoger maken en zoiets toepassen

https://mavotrans.nl/thermo-break-tbk.html

[Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 11-11-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
D-e-n schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:08:
Ik snap het uitgangspunt niet. De binnenmuren zelf (die dan deels gesloopt worden) zijn dan toch ook al een koudebrug? Dat is bij dit soort woningen niet te voorkomen. Pak wel de buitenschil goed in.

Ander dingetje: de kolommen en liggers heb je door een constructeur laten berekenen? Ik zou bij situaties als deze namelijk een stalen onderbalk in je vloer verwachten. Of het moet een kleine doorbraak zijn.

Foamglas is voor onderbrekingen bij staal overigens niet the way to go. Dat werkt praktisch niet (de plaat is niet te ondersabelen zo) en het voldoet qua sterkte niet. Voor verbindingen met staal heb je speciale thermobreak platen die je tussen twee stalen platen inklemt. De ankers blijven altijd nog een mini koudebrug maar dat stelt niks voor.
twain4me schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:16:
[...]

toch wel anders zou je die lijnen niet hebben getrokken, ik ben niet helderziende ;)

[...]

hmm weet je zeker dat je staal door de isolatie in het zand wil steken? persoonlijk zou ik dat niet doen. wordt het staal verzinkt? en heel je koudebrug onderbreking heeft zo geen zin omdat je staal alsnog met zijn voeten in het zand staat.

ik zou de poer hoger maken en zoiets toepassen

https://mavotrans.nl/thermo-break-tbk.html

[Afbeelding]
Aha, die onderbreker dus! Dank. Het staal wordt inderdaad verzinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Staal in zand zetten moet je natuurlijk niet doen, ook niet als je het verzinkt. Dat gaat 100% niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:20:
[...]

[...]

Aha, die onderbreker dus! Dank. Het staal wordt inderdaad verzinkt.
maar volgens je tekening staat je staal ook met onderbreking in het zand??? dat heeft totaal geen zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:12
De koudebrug onderbreker die @twain4me aanhaalt is degene die ik ook bedoelde. Maar ik snap nog steeds de toegevoegde waarde niet. De kolom is een koudebrug maar dat is/was de binnenmuur zelf.

Ik zie nog wel eens een doorbraak langskomen maar zelden een koudebrugonderbreker bij de voet. Wanneer je een stalen onderbalk moet toepassen kan dat vaak niet eens. Dan is alleen het inpakken met isolatie een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
D-e-n schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:35:
De koudebrug onderbreker die @twain4me aanhaalt is degene die ik ook bedoelde. Maar ik snap nog steeds de toegevoegde waarde niet. De kolom is een koudebrug maar dat is/was de binnenmuur zelf.

Ik zie nog wel eens een doorbraak langskomen maar zelden een koudebrugonderbreker bij de voet. Wanneer je een stalen onderbalk moet toepassen kan dat vaak niet eens. Dan is alleen het inpakken met isolatie een oplossing.
Weer veel geleerd dus. Het klopt dat de gemetselde binnenmuur inderdaad een koudebrug is/was. Door verhalen ben ik misschien wat te argwanend geworden ten opzichte van koudebruggen. Een stalen onderbalk heeft de constructeur niet opgenomen. De overbrugging is zo'n 3,60 meter.

Dit is overigens de tekening van de constructeur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NybWzTGYT6Zy2Rb8FCElA72xRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x5asgMVZln6CGKCBTIbdbMQg.jpg?f=user_large

Hij heeft het helemaal niet gehad over koudebruggen. In de wandelgangen kreeg ik dat als feedback. Zelf leek mij staal een grotere geleider van temperatuur dan steen, vandaar mijn argwaan. Ach, misschien denk ik soms wat te moeilijk :) De stalen IPE balken komen dus gewoon te liggen op de ene zijde op een kolom en de andere zijde op een halfsteens binnenmuur. De onderzijde van de stalen kolommen pak ik wel in met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 08:14
GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:43:
[...]

Weer veel geleerd dus. Het klopt dat de gemetselde binnenmuur inderdaad een koudebrug is/was. Door verhalen ben ik misschien wat te argwanend geworden ten opzichte van koudebruggen. Een stalen onderbalk heeft de constructeur niet opgenomen. De overbrugging is zo'n 3,60 meter.

Dit is overigens de tekening van de constructeur:
[Afbeelding]

Hij heeft het helemaal niet gehad over koudebruggen. In de wandelgangen kreeg ik dat als feedback. Zelf leek mij staal een grotere geleider van temperatuur dan steen, vandaar mijn argwaan. Ach, misschien denk ik soms wat te moeilijk :) De stalen IPE balken komen dus gewoon te liggen op de ene zijde op een kolom en de andere zijde op een halfsteens binnenmuur. De onderzijde van de stalen kolommen pak ik wel in met isolatie.
Ik ben momenteel ook bezig met de plannen voor een verbouwing, mijn constructeur geeft aan dat bij doorbraken van draagmuren altijd een kolom aan beide kanten van de balkt moet worden geplaatst.

Ik zie bij jou nu aan één kant een kolom en aan één kant opleg op de wand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
errrrrnie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:48:
[...]

Ik ben momenteel ook bezig met de plannen voor een verbouwing, mijn constructeur geeft aan dat bij doorbraken van draagmuren altijd een kolom aan beide kanten van de balkt moet worden geplaatst.

Ik zie bij jou nu aan één kant een kolom en aan één kant opleg op de wand?
Dat klopt, een zijde kolom en de andere zijde op een dragende halfsteens muur.
Pagina: 1