Mogelijkheden volledig analoge platenspeler/versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebibi
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-11-2023
Mijn vraag
...Omwille van hersenletsel kan ik geen digitaal geluid en LED-licht verdragen. Gelukkig kan mijn dochter zalige zingen, maar ik hunker naar opnieuw vrijelijk muziek in huis en ben op zoek naar mogelijkheden. Bestaan er nog volledig analoge platenspelers en bijpassende versterkers/luidsprekers/..? Betaalbaar? Herstelbaar?
Denken jullie aan andere oplossingen?
Een oude grammofoonspeler kan ook, daarbij zijn de platen wel beperkt en geen nieuwe nummers.
Heel graag tips :)
-
Schermlicht is ook een lastige, zeker typen (bewegend beeld) dus antwoorden op posts lukt helaas niet gauw.. maar dat neemt niet weg dat ik dankbaar en blij ben met alle tips! Dankjewel om mee te denken!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...grammofoonspeler en grammofoonplaten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Des te goedkoper je versterker is, des te minder digitaal er is. En standaard zal het audio pad gewoon altijd analoog zijn. Ik vermoed zolang je niet heel fancy gaat, ook bij alle platenspelers. Maar minder bekend daarmee. Wel heb je des te luxer je gaat, des te meer digitale dingen eromheen. Schermpjes, optie tot bluetooth, etc. Als je simpele versterker module koopt heb je dat niet.

Maar wel een dingetje: Er is niet iets zoals analoog of digitaal geluid. Er zijn onvolkomenheden die we associeren met analoog of digitaal, maar er is geen fundamenteel verschil tussen geluid van een analoge of een digitale bron. (Ja uiteraard zijn er verschillen zoals dat digitaal je niet boven halve sample frequentie uit kan komen, maar dat is praktisch geen verschil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:11

Shabbaman

Got love?

Je kan zelfs nog gewoon een buizenversterker kopen, en er wordt nog steeds muziek op vinyl uitgebracht.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:18
Tegen een display met led licht is een simpele oplossing: isolatietape. Dan voldoet eigenlijk elke versterker met een analoge uitgang en een phono ingang op de versterker. Of een versterker met een analoge tulp ingang waar je een losse phono voorversterker bij neemt.

Voor platenspelers kan je kijken naar een pro-ject. Of tweedehands kan misschien nog wel beter zijn: bijvoorbeeld een Dual, Thorens of Technics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:52
Het oude spul is analoog en er zijn zeker nog genoeg goed klinkende spelers en versterkers te vinden op bv Marktsplaats.

Bijvoorbeeld een Quad 33 voorversterker met Quad 303 eindversterker. Gecombineerd met bv een Dual 704 heb je een prima analoge set.

Ik raad je aan om eens een blik te werpen op dit topic: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:55

JanvD

Portretfotograaf

Wat zorgt ervoor dat je 'digitale muziek' niet kan verdragen? Antwoord daarop kan helpen om een juiste inschatting te maken wat een geschikte oplossing voor je zou kunnen zijn.

Als het alleen het schermpje is, dan is er wellicht nog wat te tweaken, maar als een afstandbediening problemen oplevert dan zijn andere oplossingen nodig.

Is er bijv. een optie die je hebt gebruikt om op tweakers te zitten die ook werkt voor 'digitale muziek'?

[ Voor 9% gewijzigd door JanvD op 11-11-2023 23:19 ]

www.janvandoornik.nl

Pagina: 1