Lt-vloer-vv en LTV/HR radiatoren, Hybride of twee systemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:18
Zeer veel posts/discussies en veel schema's gezien... maar het lijkt er toch weer vaak op dat iedere situatie maatwerk is.

Wat is mijn situatie? Huidig, huiskamer/eetkamer op vloerverwarming, nu met mengverdeler. Ketel staat hele jaar op 40oC, net te weinig voor enkele radiatoren, keuken, gang en WC, maar ja, om daar nou de hele CV op in te regelen.

Ik zoek een eenvoudig systeem, liever geen extra pompen en buffervaten. Met een pomploze verdeler zou de vloerverwarming direct aan een monoblock moeten kunnen. Maar ja, wat doe ik met die radiatoren. Ik kan ze net als vandaag aan het LT hangen, maar wellicht toch wat meer comfort...

Eerste gedachte (schets A) was om die lekker aan de ketel te laten hangen. Het fijne is dat de watertemperatuur van dit radiator-systeem omhoog kan, en dat je flexibel even bijverwarmt. Nadeel is dat in oktober/maart de ketel niet aanhoeft, en daardoor keuken/WC nog kouder dan vandaag zijn. In november-februari ook niet ideaal met een beest van een ketel voor die paar radiatortjes.

Tweede gedachte (Schets B ) is de ketel parallel, maar dan toch met een paar eenweg- en thermostatische kleppen om te zorgen dat de vloerverwarming niet te hard gaat. Zonder verdeler tussen HT/LTV-kring en de LT vloerverwarming komt het ketelwater niet in de vloerverwarmer. Maar door twee gietijzeren radiators in de erker helpt de CV-ketel toch op echt koude dagen.

Mijn vragen..
- Vergeet ik iets in de tweede schets? (ja, 2x filter/ontluchter moeten erbij, geen bypass bij vloerverwarming)
- Is het idd zo dat bij pomploze verdeler geen buffervat nodig, en in deze opstelling geen extra pompen en geen extern expansievat in het open LT-systeem.
- Met een ketel op 60oC en een losse thermostaat lijkt het makkelijk om de radiatoren een zetje te geven op een koude dag, en niet op een hybride open therm communicatie te vertrouwen. Goede gedachte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF46oJ7UZtjV5pm07ZugG-X7fgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ob1ymksErrASJL0hdiJ6JwU2.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de liefhebbers wat achtergrond...
- Ik gebruik 1400m3 op de ketel inclusief ww met gezin met twee tieners en CV op 40oC.
- Huis uit 1927, huiskamer/keuken van 60m2 met 20m2 glas op het noorden, voor de rest her en der gietijzeren radiatoren (het is een gemeentelijk monument...).
- Maar met LT-vloerverwarming op schuimbeton, HR++-glas houden we de huiskamer toch behaaglijk.
- Dit gaat wel ten koste van de rest van het huis, wc/gang zijn best koud.
- Gelukkig staan radiatoren in slaapkamers nauwelijks aan. Werkt ook niet echt, als je eventjes de radiator opendraait, komt er immers niks uit als de huiskamer niet vraagt.
- De CV-ketel is bemeten op het gehele ongeisoleerde huis, een beest van 30kW uit 2010, maximaal teruggeschroefd in vermogen.
- CV ketel zal tzt vervangen worden door een boiler op de WP voor WW.
- WP kan het wellicht alleen, maar anders toch een kleine elektrische doorstromer op 60oC voor comfort op de radiatoren. Wellicht dan pomploos, zoals in schets C.

Bedankt voor input!

[ Voor 12% gewijzigd door tonwes99 op 10-11-2023 20:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
CV ketel eruit, alles op de warmtepomp en de radiatoren vervangen door LTV radiatoren (jaga bijvoorbeeld).
Zo'n enorme ketel voor enkel de keuken, gang en wc is geld wegsmijten.

Als je de radiatoren niet wilt vervangen kun je eerst kijken of je het comfort kunt verhogen met radiator ventilatoren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Je wil dus meer afgifte in de ruimtes met radiatoren.
In volgorde van minder naar meer werk:
* gebrek aan comfort accepteren
* fans onder de radiatoren
* radiatoren doorschuiven: de kleinste gooi je weg en vervang je door die van een grotere kamer, totdat je maar 1 grote hoeft bij te kopen. Aangenomen dat ze nu uit dezelfde serie zijn zullen de aansluitingen overeenkomen en is dit vaak goed te doen.
* radiatoren vervangen door T33 in dezelfde maat (kan vaak ook met simpele verloopjes)
* radiatoren vervangen door LTV convectoren

Is de boel wel waterzijdig ingeregeld?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:18
Dank voor de feedback.

Tja, eindplaatje is wel helder, maar de weg ernaartoe...

- Er zijn nu acht antieke gietijzeren radiatoren, sommige best unieke exemplaren, allemaal best wel grote jongens/oppervlakken. Normaal best Ok, maar te klein als je in korte tijd een studeerkamer op temperatuur wilt krijgen in een monumentale woning als het buiten vriest. Met LT/LTV is dit ook nog niet 1-2-3 geregeld. Waterzijdig inregelen helpt ook niet hierbij, regelventiel staat vol open, maar als de huiskamer op temperatuur is, helpt dat niet. In het voorstel gaat de ketel gaat ook echt alleen aan op koude dagen, normaal lopen ze in schets B via de eenwegklep mee met de vloerverwarming op 40oC.
- Boiler op de WP is de volgende stap, vandaar ook 9kW, maar voor nu niet haalbaar. Ik moet de kelder verbouwen om plek te maken en het waterverbruik moet drastisch omlaag, anders red ik het met de afmetingen echt niet. Tieners het huis uit en een douche WTW, dan moet het lukken.
- Radiator-ventilator op de gietijzeren jongens is te proberen, zouden eigenlijk dingen met een grote diameter moeten zijn zoals op je auto. Het zou er ook voor zorgen dat ze 's-zomers ook een koelfunctie kunnen hebben zonder condens...Misschien dat het HT-circuit en de extra ketel dan toch kunnen vervallen.

Dank voor feedback, Ton